Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 dec 2020 22:00

TKMP schreef: 28 dec 2020 21:49 TA staat denk ik boven aan kwa levensduur. Miche vond ik zelf ook goed op gebied van schakel prestatie(48/36 was net zo vlot als 53/39, originele 50/34 vind ik vaak traag of kost meer tijd. Alle leveranciers hebben een shimano 4bolt patroon.
Ik zou dus ook voor de p2m 4bolt gaan, het is bijna meer voorkomend dan 5bolt.
De tip van philippos zou ik nooit volgen, voorzijde af schakelen moet altijd kunnen. Anders parkeer je hier in limburg of ardennen iedere rit wel eens of vaker.
Philippos en ik hebben thuis niet echt heuvels.

Wanneer ik naar limburg of ardennen ga lijkt mij een 34 voorblad beter.

Philippos schreef: 28 dec 2020 20:38 Die doppen heb je niet nodig. Zie mijn crankstel.
Die doppen zijn voor Rotorbladen op een Shimano crankstel. Jij hebt precies andersom.

Ik rijd met 39-50. Als ik op de 50 rijd schakel ik naar lichter tot de een na laatste verzet achter en dan pas ga ik van 50 naar 39. Gaat dan altijd goed. Probeer je vanaf de 11-12-13-14 achter in een keer van 50 naar 39 kan het inderdaad mis gaan.

973123E0-774B-4A3E-8ECA-671DA0A6945B.jpeg
Heb je ook wel eens dat het misgegaan is?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 dec 2020 23:58

Aha. Ik las het dan verkeerd (over die doppen).

Na de installatie van de 39 en het uitproberen op het statief, kon ik al zien dat als de ketting achter op de kleinste twee kransjes was (bij mij 12 en 13), deze zoekend was bij het schakelen van 50 naar 39. Ik vond dat geen probleem, omdat mijn manier van schakelen mij nooit in deze situatie brengt, waar ik woon (vlak, vlak en oh ja, vlak). En ervaring heeft geleerd dat ik eigenlijk 95% van de tijd op de 39 fiets.

Wat jij ook eerder zei, ga ik op vakantie naar Oostenrijk (toen het nog mocht...) of iets van Limburg, gaat de 34 er weer op. Ik ben niet zo getraind dat ik effe op de 39 stoempend omhoog kom.

Kortom, nee, nooit voorgevallen dat de ketting er tussen valt. Ik leen mijn fiets wel eens uit, dan zet ik wel de 34 weer terug, ik verwacht niet dat anderen rekening houden met mijn eigenaardigheden.


Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 11 jan 2021 22:20

Philippos schreef: 28 dec 2020 14:34 Ik heb een P2M ngeco die geschikt is voor shimano lagers én bladen. Op onderstaande pagina, optie 2.

Onderaan vind je een link naar de helpdesk. Als je ze daar een bericht stuurt met wat je zoekt, krijg je binnen 1 a 2 dagen reactie.

Zo heb ik het ook gedaan en binnen 2 dagen had ik kunnen bestellen wat ik nodig had.

https://www.power2max.com/en/p2m-road-powermeter/
Na heel wat lezen en watertanden naar een powermeter wil ik nu echt eentje aanschaffen.
Wel vind ik het moeilijk om een keuze te maken, het gaat tussen volgende:
- favero assioma duo (spreken me heel erg aan qua gebruiksvriendelijkheid, beetje de Apple van de powermeters lijkt me :p )
- power2max ngeco: iets minder mooi maar lijkt me veiliger qua plaats van meting en gewoon zeer degelijk...

Iemand die mij raad kan geven die ik mogelijks over het hoofd zie?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 jan 2021 23:01

De Favero's worden niet voor niets gebruikt als benchmark als andere PM's getest worden. Ondanks dat de P2M ook goed is, zou ik, als ik voldoende budget had, altijd voor de Favero's gaan.
Ik rijd met SPD en de enige optie om de Assioma's te gebruiken is om ook een set xpedo pedalen te kopen om de Assioma's te hacken. Dat wordt dan toch wel een beetje te gek voor deze amateur. Enige optie voor mij, omdat ik niet met spd-sl wil fietsen.
Als je meerdere fietsen hebt, is het een no-brainer, pedalen omzetten is zo gedaan, crankstel niet.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jan 2021 07:03

Ik ben voor de P2M gegaan omdat ik met SPD-SL (blauwe plaatjes) wil rijden en dat gaat niet met de Assioma's.

Crankstel is trouwens ook binnen de 5 minuten van de ene fiets naar de andere gezet. In de praktijk doe je dit misschien een keer of 2-3 (net zoals met pedalen), het is gewoon vervelend om die dingen van de ene naar de andere fiets te zetten. Ik heb gewoon een Stages gekocht voor de 2de fiets.
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 12 jan 2021 08:02

Wiedse schreef: 11 jan 2021 22:20
Philippos schreef: 28 dec 2020 14:34 Ik heb een P2M ngeco die geschikt is voor shimano lagers én bladen. Op onderstaande pagina, optie 2.

Onderaan vind je een link naar de helpdesk. Als je ze daar een bericht stuurt met wat je zoekt, krijg je binnen 1 a 2 dagen reactie.

Zo heb ik het ook gedaan en binnen 2 dagen had ik kunnen bestellen wat ik nodig had.

https://www.power2max.com/en/p2m-road-powermeter/
Na heel wat lezen en watertanden naar een powermeter wil ik nu echt eentje aanschaffen.
Wel vind ik het moeilijk om een keuze te maken, het gaat tussen volgende:
- favero assioma duo (spreken me heel erg aan qua gebruiksvriendelijkheid, beetje de Apple van de powermeters lijkt me :p )
- power2max ngeco: iets minder mooi maar lijkt me veiliger qua plaats van meting en gewoon zeer degelijk...

Iemand die mij raad kan geven die ik mogelijks over het hoofd zie?
Als je iemand kent die de IQ2 besteld heeft (en zijn backings nr krijgt), kan je 150 euro korting krijgen op die Ngeco's. (stuur maar een PM hoe het werkt).

Jij vind die Ngeco minder mooi, maar in mijn ogen scheelt het ook welke cranks je er bij neemt. Ik vind de onderste 2 mooier dan de bovenste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 13 jan 2021 09:19

mhr-zip schreef: 12 jan 2021 08:02
Wiedse schreef: 11 jan 2021 22:20
Philippos schreef: 28 dec 2020 14:34 Ik heb een P2M ngeco die geschikt is voor shimano lagers én bladen. Op onderstaande pagina, optie 2.

Onderaan vind je een link naar de helpdesk. Als je ze daar een bericht stuurt met wat je zoekt, krijg je binnen 1 a 2 dagen reactie.

Zo heb ik het ook gedaan en binnen 2 dagen had ik kunnen bestellen wat ik nodig had.

https://www.power2max.com/en/p2m-road-powermeter/
Na heel wat lezen en watertanden naar een powermeter wil ik nu echt eentje aanschaffen.
Wel vind ik het moeilijk om een keuze te maken, het gaat tussen volgende:
- favero assioma duo (spreken me heel erg aan qua gebruiksvriendelijkheid, beetje de Apple van de powermeters lijkt me :p )
- power2max ngeco: iets minder mooi maar lijkt me veiliger qua plaats van meting en gewoon zeer degelijk...

Iemand die mij raad kan geven die ik mogelijks over het hoofd zie?
Als je iemand kent die de IQ2 besteld heeft (en zijn backings nr krijgt), kan je 150 euro korting krijgen op die Ngeco's. (stuur maar een PM hoe het werkt).

Jij vind die Ngeco minder mooi, maar in mijn ogen scheelt het ook welke cranks je er bij neemt. Ik vind de onderste 2 mooier dan de bovenste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt voor de tip!
Iemand hier toevallig die IQ2 heeft gebacked en geen gebruik gaat maken van de P2M korting? Graag PM
(ik weet het is niet veel, maar ik kan een futurum kortingscode van 20 eur in return geven).

Thx!
It's just a hill - Get over it

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 jan 2021 17:09

Ik start op korte termijn met een trainingsschema en deze wil ik op vermogen uitvoeren. Nu ben ik nog steeds aan het wachten op de iQ2 pedalen, maar deze verwacht ik na de meest recente update niet binnen 6 maanden. Ik wil dus nu iets anders, maar wat? Ik twijfel tussen de bekende Assioma uno pedalen en de Rotor inpower. De laatste vind ik veruit de mooiste oplossing en aangezien ik met de Q-rings van hen rijdt, verwacht ik ook de beste compatibiliteit daarmee.
Maar zijn er ook andere redenen om de meerprijs te rechtvaardigen? Is de betrouwbaarheid bijvoorbeeld beter bij dit systeem, of komt de meerprijs alleen door hogere productie kosten?
Overigens ga ik alleen over tot koop indien ik de iQ2 pedalen kan wisselen voor de MTB variant. Die heb ik eigenlijk helemaal niet nodig,dus als ik daar nu nog 2 jaar op moet wachten is dat geen enkel probleem.

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 24 jan 2021 21:24

Ik rijd al een paar jaar tot mijn tevredenheid met een 4i powermeter. Nu volg ik de laatste tijd een schema en viel het mij op dat er best veel verschil in power zat tussen mijn Wahoo Element en Strava resultaten. Een korte zoektocht leerde mij dat ik ‘include zeroes’ uit had staan. Als ik 0 watt lever werd dit dus niet mee geteld. Ik laat wahoo de nullen nu wel meetellen, wat is de beste setting wat dit betreft om goed een trainingsschema met veel intervallen te volgen.

Toevoeging: Alle andere fora (slotwitch;trainerroad etc) zeggen dat je de nullen gewoon mee moet tellen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 jan 2021 22:04

scottwilko schreef: 24 jan 2021 17:09 Ik start op korte termijn met een trainingsschema en deze wil ik op vermogen uitvoeren. Nu ben ik nog steeds aan het wachten op de iQ2 pedalen, maar deze verwacht ik na de meest recente update niet binnen 6 maanden. Ik wil dus nu iets anders, maar wat? Ik twijfel tussen de bekende Assioma uno pedalen en de Rotor inpower. De laatste vind ik veruit de mooiste oplossing en aangezien ik met de Q-rings van hen rijdt, verwacht ik ook de beste compatibiliteit daarmee.
Maar zijn er ook andere redenen om de meerprijs te rechtvaardigen? Is de betrouwbaarheid bijvoorbeeld beter bij dit systeem, of komt de meerprijs alleen door hogere productie kosten?
Overigens ga ik alleen over tot koop indien ik de iQ2 pedalen kan wisselen voor de MTB variant. Die heb ik eigenlijk helemaal niet nodig,dus als ik daar nu nog 2 jaar op moet wachten is dat geen enkel probleem.
Als je op vermogen wil trainen kan je ook af met een only left powermeter, die van 105 (is gewoon compatible met ultegra etc) kost vaak niet veel bij futurumshop en is verder prima.

Die Q-rings passen volgens mij ook op een P2M (welke je met korting kan krijgen omdat je IQ2 hebt gebackt, stuur maar een PM voor info).

Rotor inpower heb ik geen ervaring mee.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jan 2021 09:54

Ik weet alle mogelijkheden. 4iii en dergelijke zijn niet geschikt, aangezien ik nu al een rotor crank rijdt. (En campa, dus Shimano wordt hem helemaal niet) P2M heb ik ook inderdaad gezien en past op mijn dm crankstel, maar dan heb ik wel nieuwe tandwielen nodig. Daarmee komt de prijs aardig dicht in de buurt van de inpower van rotor zelf, waarvan ik al aangaf dat ik dat de mooiste oplossing vind.
Helaas heeft echter iQ2 aangegeven dat er niet meer geswitched kan worden tussen het soort pedalen. Ik zal dus mijn schema op hartslag en gevoel uit moeten voeren.

Plaats reactie