Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jan 2021 10:13

scottwilko schreef: 25 jan 2021 09:54 Ik weet alle mogelijkheden. 4iii en dergelijke zijn niet geschikt, aangezien ik nu al een rotor crank rijdt. (En campa, dus Shimano wordt hem helemaal niet) P2M heb ik ook inderdaad gezien en past op mijn dm crankstel, maar dan heb ik wel nieuwe tandwielen nodig. Daarmee komt de prijs aardig dicht in de buurt van de inpower van rotor zelf, waarvan ik al aangaf dat ik dat de mooiste oplossing vind.
Helaas heeft echter iQ2 aangegeven dat er niet meer geswitched kan worden tussen het soort pedalen. Ik zal dus mijn schema op hartslag en gevoel uit moeten voeren.
Waarom die IQ2 niet verkopen als je die in 2034 hebt ontvangen?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 jan 2021 11:36

scottwilko schreef: 25 jan 2021 09:54 Ik weet alle mogelijkheden. 4iii en dergelijke zijn niet geschikt, aangezien ik nu al een rotor crank rijdt. (En campa, dus Shimano wordt hem helemaal niet) P2M heb ik ook inderdaad gezien en past op mijn dm crankstel, maar dan heb ik wel nieuwe tandwielen nodig. Daarmee komt de prijs aardig dicht in de buurt van de inpower van rotor zelf, waarvan ik al aangaf dat ik dat de mooiste oplossing vind.
Wat voor steek heb je nu dan? P2M heb je in 5x110-BCD, 4x110s-BCD (shimano) en 5x130 BCD volgens mij.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jan 2021 11:46

Aangezien ik daar al zo lang bij betrokken ben als backer, daarom heel benieuwd ben naar het uiteindelijke resultaat. Ik wil dan ook graag die pedalen zelf gebruiken om te zien wat ze gaan doen. Dit met de wetenschap dat dat waarschijnlijk niet op het niveau zit van bijvoorbeeld de assioma pedalen.
Voor nu had ik dus het idee dat een wijziging naar de mtb pedalen voor mij een mooie oplossing zou zijn. Helaas zijn ze niet zo flexibel bij iQ2, (behalve dan wat de levertijd betreft:(

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jan 2021 14:27

scottwilko schreef: 25 jan 2021 11:46 Aangezien ik daar al zo lang bij betrokken ben als backer, daarom heel benieuwd ben naar het uiteindelijke resultaat. Ik wil dan ook graag die pedalen zelf gebruiken om te zien wat ze gaan doen. Dit met de wetenschap dat dat waarschijnlijk niet op het niveau zit van bijvoorbeeld de assioma pedalen.
Voor nu had ik dus het idee dat een wijziging naar de mtb pedalen voor mij een mooie oplossing zou zijn. Helaas zijn ze niet zo flexibel bij iQ2, (behalve dan wat de levertijd betreft:(
Betrokken? Aan het lijntje gehouden bedoel je :lol:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jan 2021 17:40

mhr-zip schreef: 25 jan 2021 11:36
scottwilko schreef: 25 jan 2021 09:54 aangezien ik nu al een rotor crank heb.
Knip
Wat voor steek heb je nu dan? P2M heb je in 5x110-BCD, 4x110s-BCD (shimano) en 5x130 BCD volgens mij.
Rotor heeft direct mount bladen, die zitten dus gelijk op de as gemonteerd. in plaats daarvan kan er een P2M unit gemonteerd worden met inderdaad verschillende mogelijkheden voor (normale) kettingbladen. Google maar eens op Rotor Vegast

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jan 2021 20:22

Ja en dan ga je eens op marktplaats kijken, dan blijkt het prijsverschil tussen pedalen en de Rotor inpower ineens een stuk minder.
Vanaf vandaag zit er dus een Rotor inpower crankstel op mijn fiets. Morgen eens een testritje om te zien wat hij doet.
Alsnog gekozen voor de mooiste oplossing in mijn ogen. (En mochten de iQ2 pedalen ooit nog binnenkomen zie ik wel wat ik daarmee ga doen,) (Indien de wet van Murphy nog een beetje werkt komen die pedalen overigens al snel)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 feb 2021 16:41

Sinds 1.5 jaar ben ik verslaafd aan mijn powermeter. Op mijn mtb ontbreekt deze, en ik merk dat ik hem daardoor ook niet zoveel gebruik (zit sowieso liever op de racefiets). Daarnaast ga ik ook eens in de zoveel tijd op fietsvakantie.

Op de MTB zit een GX 1x groep en de Surly heb ik in principe al een Quarq met 110mm spider, maar om met bepakking te fietsen wordt die verwisseld voor een SRAM X7 crankstel met 39/27 bladen. Die bladen gaan op een Quarq uiteraard niet passen.

Nu zat ik er aan te denken om een Stages left only GXP powermeter aan te schaffen zodat ik op zowel de MTB als tijdens fietsvakanties ook met power rijden kan. Enige nadeel; deze zijn verhoudingsgewijs nogal duur.

Heeft iemand misschien nog een tip voor een goedkopere oplossing. 9/10x zal ik gewoon met een Quarq rijden. Een XX1 Quarq die ik alleen op de MTB gebruiken kan is een beetje overkill, maar een extra PM die zowel tijdens fietsvakanties als MTB ritten gebruikt kan worden is al wat beter te verantwoorden. Een 1x crankset voor fietsen met bepakking lijkt me iets te beperkt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2021 17:48

@ypuh: Sinds ik in 2015 ben gaan rijden met een powermeter heb ik hetzelfde verslaving. Mijn winterfiets had ook geen powermeter en ik merkte dat ik die ook minder pakte dan mijn koersfiets. Daarom had ik een enkelzijdige 4iiii gekocht, maar ik kwam er achter dat ik die nogal afwijkte met de Quarq. Ik vond foutieve afwijkende waardes nog storender dan geen waardes. Daarom heb ik de 4iiii verkocht en een P2M gekocht voor de winterfiets. De waardes komen nu goed met elkaar overeen. Ook de Quarq en Wahoo Kickr Core zit binnen de 2% afwijking.

Mijn advies is dan ook om niet op de ene fiets met enkelzijdig te gaan rijden als je andere fiets wel volledige meting heeft, daar krijg je last van als je gericht wil trainen met een power curve etc. Sommigen zullen dat overdreven vinden, maar als je nu al aangeeft dat je de MTB om die reden minder pakt, zal je je daar aan gaan storen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 feb 2021 18:08

Heb dus al een Quarq voor mijn winterfiets dus dit zou de 3e worden :oops:. Als ik het in kilometers uit moet drukken heb ik vorig jaar ongeveer 10k op de zomerfiets gereden (incl. Tacx kilometers) en 4-5k op de winterfiets. Die twee worden dus wel prima gebruikt. Op mijn MTB gok ik zo'n 500km en fietsvakanties één keer in de 2 jaar, maar dan wel direct 2-3k.

Verder zijn de vakantiefiets en MTB vooral bedoelt om buiten te spelen en niet om bijzondere prestaties/waardes te leveren. Belangrijkste reden om daar ook een vermogensmeting te willen is voor de trend analyse, jaarlijkse stats, avg. power en TSS etc. Mijn ervaring met een 4iiii left only was ook niet goed, maar de gemiddeldes klopten wel redelijk volgens mij. De €250 die ik daar toen voor betaalde kan nog wel een keertje, maar de Stages GXP is met €499 tweemaal zo duur en een Quarq XX1 crankstel die ik alleen op de MTB gebruiken kan is helemaal niet aan de orde.

Zijn er bijvoorbeeld dubbele powermeter crankstellen die ook kleine kettingbladen ondersteunen? Mogelijk is het dan goedkoper om gewoon de BB's te vervangen (in de Surly zit nu een BSA Wheels MFG met 6806 lagers en MTB een versleten GXP pressfit lager).

Alternatief is gewoon met estimated power/TSS werken, maar ik verwacht komende zomer weer een leuke fiets vakantie te doen en wat vaker de MTB te pakken. Dat is dan al snel 3.000-4.000km die je mist in je year-to-year vergelijking.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2021 20:37

Chinezen hebben al een aantal jaar ook wat aanbod: https://www.sigeyishop.com/product-cate ... /sram-mtb/

Prijs vind ik persoonlijk interessant, maar ik heb nog nooit een goede vergelijking gezien om na te gaan of ze betrouwbaar zijn. Speeltje wat er 10% naast zit, dan is het voor mij persoonlijk weggegooid geld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 feb 2021 20:44

Waarom dan niet gewoon een Inpeak?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 feb 2021 22:12

amclassic-fan schreef: 05 feb 2021 20:37 Chinezen hebben al een aantal jaar ook wat aanbod: https://www.sigeyishop.com/product-cate ... /sram-mtb/

Prijs vind ik persoonlijk interessant, maar ik heb nog nooit een goede vergelijking gezien om na te gaan of ze betrouwbaar zijn. Speeltje wat er 10% naast zit, dan is het voor mij persoonlijk weggegooid geld.
Die dingen kwamen ergens voorbij op een forum (weet niet meer waar) en de gebruikers zijn in het algemeen niet erg negatief.
Afwijking wordt gespecificeerd op max. 1%....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie