Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 nov 2021 17:24

En dus blijf ik erbij dat het een feit is, dat voor een hobbyist enkelzijdig voldoende is.
Of iemand moet mij kunnen aantonen dat de verbetering van mijn fitness meer dan 1% kan verbeteren bij juist gebruik van een dubbelzijdige meting.
Verder is het natuurlijk voor de cijfers en data fetisjisten wel een must om dubbelzijdig te hebben.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2021 17:35

MarkVeenstra schreef: 18 nov 2021 15:56
havana schreef: 18 nov 2021 15:41
MarkVeenstra schreef: 18 nov 2021 14:41
Het apparaat kan consistent meten maar als je L/R per training verschilt is het effect hetzelfde als een onbetrouwbaar meetinstrument.
Maar dan blijft ook bij een dubbelzijdige meting een uitdaging om de uitkomst goed te interpreteren...
Als je L/R per training verschilt, en je vergelijkt 2 trainingen met elkaar. Nadat je hebt getrained om het gelijk te trekken oid. Hoe weet je dan of je training effect heeft gehad, of dat het verschil tussen de trainingen je natuurlijke variatie is geweest?

En als je L/R niet alleen tussen trainingen verschilt, maar ook nog anders is bij verschillend vermogen. Zul je die statistiek nog voorzichtiger moeten gebruiken om conclusies uit te trekken.

En als het niet gaat om dat L/R verschil per se, maar alleen om het totaal geleverde vermogen - want dat is waarop je wilt trainen. Dan zul je ook bij een dubbelzijdige meting moeten meenemen dat je uitgangspunt (FTP test) ook een bepaalde L/R verhouding had. Die al dan niet gelijk is aan de verschillende zones waar je in wilt trainen.
Doe je dat niet, heb je met je dubbelzijdige meter weliswaar een betrouwbaar meetinstrument, maar zul je je trainingsblokjes op een sub optimaal wattages afwerken.

Al komt het, wat mij betreft, niet zo precies op de watt aan. Maar als we bezig zijn met precisie van metingen. Of met concistentie van metingen. Dan moet je dit toch ook in je achterhoofd houden.
Haha jij weet het wel heel ingewikkeld te maken.

Mijn P2M berekend L/R en ondanks dat ik een afwijking heb tussen L/R doe ik er niets mee. De afwijking is minimaal en volgens mij is het een berekeningsfout, want als ik mijn benen stil hou geeft hij altijd 100/0 aan. Ik denk dat daar een gedeelte van het verschil vandaan komt, maar zeker weet ik dat niet. Ik kijk alleen naar het totale vermogen en aangezien ik ook een Quarq heb en een Wahoo Kickr core en alle 3 bronnen binnen de 2% van elkaar liggen, ga ik er vanuit dat het redelijk klopt.

Ik ben het met je eens dat het niet op een paar watt verschil aankomt. Het werd wel vervelend toen ik op de ene fiets een Quarq had en op de ander een eenzijdige 4iiii die wel 10% verschil aangaf dan mijn Quarq.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 nov 2021 21:13

NuitKor schreef: 18 nov 2021 17:35
MarkVeenstra schreef: 18 nov 2021 15:56
havana schreef: 18 nov 2021 15:41
Het apparaat kan consistent meten maar als je L/R per training verschilt is het effect hetzelfde als een onbetrouwbaar meetinstrument.
Maar dan blijft ook bij een dubbelzijdige meting een uitdaging om de uitkomst goed te interpreteren...
Als je L/R per training verschilt, en je vergelijkt 2 trainingen met elkaar. Nadat je hebt getrained om het gelijk te trekken oid. Hoe weet je dan of je training effect heeft gehad, of dat het verschil tussen de trainingen je natuurlijke variatie is geweest?

En als je L/R niet alleen tussen trainingen verschilt, maar ook nog anders is bij verschillend vermogen. Zul je die statistiek nog voorzichtiger moeten gebruiken om conclusies uit te trekken.

En als het niet gaat om dat L/R verschil per se, maar alleen om het totaal geleverde vermogen - want dat is waarop je wilt trainen. Dan zul je ook bij een dubbelzijdige meting moeten meenemen dat je uitgangspunt (FTP test) ook een bepaalde L/R verhouding had. Die al dan niet gelijk is aan de verschillende zones waar je in wilt trainen.
Doe je dat niet, heb je met je dubbelzijdige meter weliswaar een betrouwbaar meetinstrument, maar zul je je trainingsblokjes op een sub optimaal wattages afwerken.

Al komt het, wat mij betreft, niet zo precies op de watt aan. Maar als we bezig zijn met precisie van metingen. Of met concistentie van metingen. Dan moet je dit toch ook in je achterhoofd houden.
Haha jij weet het wel heel ingewikkeld te maken.

Mijn P2M berekend L/R en ondanks dat ik een afwijking heb tussen L/R doe ik er niets mee. De afwijking is minimaal en volgens mij is het een berekeningsfout, want als ik mijn benen stil hou geeft hij altijd 100/0 aan. Ik denk dat daar een gedeelte van het verschil vandaan komt, maar zeker weet ik dat niet. Ik kijk alleen naar het totale vermogen en aangezien ik ook een Quarq heb en een Wahoo Kickr core en alle 3 bronnen binnen de 2% van elkaar liggen, ga ik er vanuit dat het redelijk klopt.

Ik ben het met je eens dat het niet op een paar watt verschil aankomt. Het werd wel vervelend toen ik op de ene fiets een Quarq had en op de ander een eenzijdige 4iiii die wel 10% verschil aangaf dan mijn Quarq.
Wat heb je met die 4iii gedaan? Was dat een defecte unit?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 nov 2021 19:26

a_v schreef: 18 nov 2021 21:13
NuitKor schreef: 18 nov 2021 17:35
MarkVeenstra schreef: 18 nov 2021 15:56

Maar dan blijft ook bij een dubbelzijdige meting een uitdaging om de uitkomst goed te interpreteren...
Als je L/R per training verschilt, en je vergelijkt 2 trainingen met elkaar. Nadat je hebt getrained om het gelijk te trekken oid. Hoe weet je dan of je training effect heeft gehad, of dat het verschil tussen de trainingen je natuurlijke variatie is geweest?

En als je L/R niet alleen tussen trainingen verschilt, maar ook nog anders is bij verschillend vermogen. Zul je die statistiek nog voorzichtiger moeten gebruiken om conclusies uit te trekken.

En als het niet gaat om dat L/R verschil per se, maar alleen om het totaal geleverde vermogen - want dat is waarop je wilt trainen. Dan zul je ook bij een dubbelzijdige meting moeten meenemen dat je uitgangspunt (FTP test) ook een bepaalde L/R verhouding had. Die al dan niet gelijk is aan de verschillende zones waar je in wilt trainen.
Doe je dat niet, heb je met je dubbelzijdige meter weliswaar een betrouwbaar meetinstrument, maar zul je je trainingsblokjes op een sub optimaal wattages afwerken.

Al komt het, wat mij betreft, niet zo precies op de watt aan. Maar als we bezig zijn met precisie van metingen. Of met concistentie van metingen. Dan moet je dit toch ook in je achterhoofd houden.
Haha jij weet het wel heel ingewikkeld te maken.

Mijn P2M berekend L/R en ondanks dat ik een afwijking heb tussen L/R doe ik er niets mee. De afwijking is minimaal en volgens mij is het een berekeningsfout, want als ik mijn benen stil hou geeft hij altijd 100/0 aan. Ik denk dat daar een gedeelte van het verschil vandaan komt, maar zeker weet ik dat niet. Ik kijk alleen naar het totale vermogen en aangezien ik ook een Quarq heb en een Wahoo Kickr core en alle 3 bronnen binnen de 2% van elkaar liggen, ga ik er vanuit dat het redelijk klopt.

Ik ben het met je eens dat het niet op een paar watt verschil aankomt. Het werd wel vervelend toen ik op de ene fiets een Quarq had en op de ander een eenzijdige 4iiii die wel 10% verschil aangaf dan mijn Quarq.
Wat heb je met die 4iii gedaan? Was dat een defecte unit?
Die heb ik vrij snel verkocht, omdat ik het verschil tussen mijn beide powermeters ervoor zorgt dat de software waar ik mijn trainingen mee registreer niet goed werkt. Paar watt verschil zal geen probleem zijn, maar 10% verschil wel, dan moet je met 2 FTP's werken en dat kan bij de meeste software niet.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 26 nov 2021 06:08

Ik overweeg de Garmin Vector 3 pedalen te kopen en zie de dualsided versie bij Rose te koop staan voor €618 (https://www.rosebikes.nl/garmin-vector- ... =standaard). Heeft iemand deze ergens scherper geprijsd gezien of een betere Black Friday voor een andere dual-sided power meter gezien? (ja, ik heb de discussie hierboven gelezen, maar als speeltje lijkt dual sided me leuker dan single-sided... en ik maak nu al gebruik van het Garmin ecosystem, vandaag een lichte voorkeur voor de Garmin).

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 nov 2021 07:12

Rootland schreef: 26 nov 2021 06:08 Ik overweeg de Garmin Vector 3 pedalen te kopen en zie de dualsided versie bij Rose te koop staan voor €618 (https://www.rosebikes.nl/garmin-vector- ... =standaard). Heeft iemand deze ergens scherper geprijsd gezien of een betere Black Friday voor een andere dual-sided power meter gezien? (ja, ik heb de discussie hierboven gelezen, maar als speeltje lijkt dual sided me leuker dan single-sided... en ik maak nu al gebruik van het Garmin ecosystem, vandaag een lichte voorkeur voor de Garmin).
Op dit moment kun je voor 552,- een stel Assiomas kopen bij Futurum, wat toch de benchmark is als het om een vermogensmeter gaat, zeker in pedaal land.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 26 nov 2021 07:24

Thanks @Philippos! Ik gebruik nu Shimano SPD-SL schoenen/plaatjes - is dat een probleem en zou ik dan ook nieuwe schoenen nodig hebben aangezien deze look keo compatible zijn of kan ik gewoon de meegeleverde look keo plaatjes op m'n huidige schoenen monteren (sorry, noob vraag).

Ik zie overigens op Bike24.com de Garmin's voor 498 (https://www.bike24.com/p2242791.html).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 nov 2021 07:29

Rootland schreef: 26 nov 2021 07:24 Thanks @Philippos! Ik gebruik nu Shimano SPD-SL schoenen/plaatjes - is dat een probleem en zou ik dan ook nieuwe schoenen nodig hebben aangezien deze look keo compatible zijn of kan ik gewoon de meegeleverde look keo plaatjes op m'n huidige schoenen monteren (sorry, noob vraag).

Ik zie overigens op Bike24.com de Garmin's voor 498 (https://www.bike24.com/p2242791.html).
Wat zou look keo compatible voor je schoenen betekenen?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 nov 2021 07:57

Rootland schreef: 26 nov 2021 07:24 Thanks @Philippos! Ik gebruik nu Shimano SPD-SL schoenen/plaatjes - is dat een probleem en zou ik dan ook nieuwe schoenen nodig hebben aangezien deze look keo compatible zijn of kan ik gewoon de meegeleverde look keo plaatjes op m'n huidige schoenen monteren (sorry, noob vraag).

Ik zie overigens op Bike24.com de Garmin's voor 498 (https://www.bike24.com/p2242791.html).
Je hoeft geen nieuwe schoenen wel moet je je plaatjes vervangen voor Look Keo plaatjes.

De vector 3 is een oud model inmiddels. Deze serie had vaak problemen met het afdekkapje van de batterijen. De schroefdraad op het pedaalbody is kunststof. Na een paar keer het afdekkapje schreef erop zetten heb je geen draad meer. Ook waren de contacten niet heel best waardoor vaak problemen waren dat die dingen geen stroom hadden. Ook kun je de batterijen niet bij iedere winkel kopen (niet vaak voorkomend maat)

De problemen met de afdekkapje en de kunstof draad is nu opgelost met de nieuwe Rally meters van garmin. Mocht je problemen krijgen met de vectors mijn je altijd een losse pedaal body met kapje kopen om door op te lossen. Maar daar betekent weer extra uitgaves in de toekomst en irritatie als het opeens niet meer goed werkt. Qua meter zelf waren ze volgens mij verder wel prima.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 26 nov 2021 07:58

Nouja, of op schoenen waar ik nu SPD-SL plaatjes op gebruik ik ook Look Keo schoenplaatjes kan bevestigen - ik denk het wel aangezien ze beide 3-punts bevestiging hebben, maar omdat ik nooit iets anders dan SPD-SL heb gebruikt weet ik het niet zeker.

Edit: Thanks voor de bevestiging Philippos - in elk geval alweer wat geleerd :D

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 nov 2021 08:03

Dat kan gewoon, 3 gaat is 3 gaats.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 28 nov 2021 14:36

Vandaag mijn nieuw Assiomas geïnstalleerd. De Vectoer3 van Garmin links laten liggen :roll:

Klopt het dat de led lampjes tijdens het fietsen blijven knipperen ? Of gaan die op een gegeven moment uit ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie