Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 12 feb 2020 09:15

barbaar schreef: 09 jan 2020 19:30 Hier (ook) twijfels over de aanschaf van een powermeter. Ik heb al een Power2Max NG op mijn zomerfiets. Maar wil er ook een op mijn (nieuwe) winterfiets. Stages heeft dan misschien de prijzen onlangs verlaagd, maar de Campa variant is nogsteeds behoorlijk duur. Laagste van ik heb gevonden is 600 euro met een Record crank.

Door de verhalen hier twijfel ik toch wat over Stages. Een P2M NGECO is dan weer direct 1200 euro (hoop geld en twee keer zo duur). Op Marktplaats staan wat P2M's (Type S die prima is), maar ik rij met 175mm cranks. En die staan er nu weer net niet :( Blijft lastig..
Om mijn eigen aankooptraject even af te ronden: ik ben uiteindelijk toch voor een nieuwe P2M NGECO gegaan met Record 11sp cranks. Koste wel weer een rib, maar ik weet dat deze gaat bevallen.

Lang gekeken op Marktplaats naar alternatieven, maar ik vond het prijsverschil niet groot genoeg worden. De P2M kost los 499/599. Dan (2e hands) cranks erbij en nog een BB en kettingbladen. Dan kom je behoorlijk in de buurt van een nieuwe P2M.

Nu dus de trotse eigenaar van een NG en een NGECO.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 02 apr 2020 23:58

Beste forumleden, ik zit er over na te denken om een powermeter aan te schaffen, Mijn fiets is afgemonteerd met de 6700 Ultegra serie, dus een linker Stages Ultegra 6700 powermeter ligt voor de hand. Wat zou die tweedehands nog mogen kosten? Als ik 'm ter plekke monteer, verbind en het geeft waardes op mijn Garmin, moet het dan wel goed zitten of zijn er dan nog valkuilen?

Of zijn zijn er betere opties voor iemand met een beperkt budget?

Ik hoor het graag! Groeten Chefske
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27464
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 apr 2020 06:54

4iiii heeft momenteel goede prijzen.

Tweedehands zou ik niet doen, zeker niet met Stages.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 apr 2020 07:12

Ik zou ook nieuw doen, Stages en 4iii zijn nu 299€ voor de 105 (Hollowtech past onderling allemaal) of 350€ voor een Ultegra 4iii
Afbeelding

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 03 apr 2020 09:14

havana schreef: 03 apr 2020 06:54 Tweedehands zou ik niet doen, zeker niet met Stages.
Dank voor je vlotte reactie. Zou je me kunnen vertellen wat voor (verborgen) gebreken een tweedehandse Stages zou kunnen hebben? Heeft dit specifieke type nog specifieke kwaaltjes?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 09:30

Stages staan erom bekend dat ze heel snel leeg raken qua batterij (niet allemaal maar komt vaak voor), Gen 1 en 2, corrigeer mij als ik fout zit, hadden ook last van een beperkte bereik (geen verbinding met je fietscomputer in sommige gevallen).

Gezien de prijsdrop van de 4iiii (heb ik ook en ben er zeer tevreden over) zou ik, als ik jou was, gewoon een nieuwe 105 linker crank kopen. Past allemaal op elkaar, er staat alleen 105 op ipv Ultegra. Persoonlijk boeit dat mij niet, ik zie er toch niets van als ik fiets. Wil je echt Ultegra, dan betaal je 50,- meer.

Bij 4iiii heb je twee smaken, Podiiiium en Precision. Het zijn dezelfde vermogensmeters, alleen zit er in Podiiiiium een oplaadbare batterij en bij Precision werk je met CR2032 knoopcellen. Ik prefereer de Precision versie omdat ik dan een reserve batterij in mijn tasje heb voor als deze leeg raakt. Ik hoef er zo in aan te denken om dat ding telkens op te laden, ik heb genoeg andere apparaten waar ik rekening mee moet houden.

Voor het verschil tussen 2ehands en nieuw (300,-, met een futurumcode van 25,- die vaak circuleren voor maar 275,-) zou ik echt geen 2e hands kopen.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 03 apr 2020 13:38

Dank voor het uitgebreide antwoord Philippos! Mijn voorkeur gaat ook uit naar de powermeter met losse knoopcellen. Daar heb ik dan ook nog een stapeltje van liggen. Futurumshop heeft de 4iiii 105 R7000 versie voor 250 euro! Ook heb ik nog een 20 euro kortingscode liggen. De Ultegra versie is 100 euro (lees: bijna de helft) duurder, dat is het mij ook niet waard.

Wat me nog tegenhoudt, is het feit dat ik een zilveren crankstel heb. Ziet dat er wel uit, met zo'n zwarte linkercrank? Bij de 4iiii linker powermeters zit er ook geen 4iiii-logo aan de buitenkant. Normaal hou ik wel van die bescheidenheid, maar het zou in dit geval misschien direct vragen wegnemen.

Upgraden naar een zwart 11-speed crankstel doe ik liever niet vanwege budget en omdat ik mijn triple liever niet opgeef. Of maar eens wachten tot ik een tweedehands zwart 6703 crankstel met nog prima bladen tegenkom, maar volgens mij zijn die redelijk zeldzaam. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes....
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5076
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 apr 2020 16:04

2e hands moet je er gewoon rekening mee houden dat je geen garantie meer hebt en dat je risico hebt dat je powermeter kan weggooien...
Dus de prijs moet gewoon erg goed zijn, dus onder de 150 euro zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5819
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 apr 2020 20:58

Philippos schreef: 03 apr 2020 09:30 Stages staan erom bekend dat ze heel snel leeg raken qua batterij (niet allemaal maar komt vaak voor), Gen 1 en 2, corrigeer mij als ik fout zit, hadden ook last van een beperkte bereik (geen verbinding met je fietscomputer in sommige gevallen).
Corrigeer : Mijn zoon fiets met Stages Gen1 op zijn wedstrijd / trainings fiets en heeft er 1 x probleem mee gehad ( batterij drain ). Dit is toen opgelost door over te stappen naar een goed type 2032 batterij ( GP ) welke prima uit de test komen.

Bereik is ook geen issue of deze Gen 1 zou een uitzondering zijn. Vorig jaar in maart/april een nieuwe batterij gestoken en nu 1 jaar later zit er nog voldoende prik in. ( batterij gaat er niet uit in de winter ). Ook mijn Quarq heeft sinds vorig jaar de batterij er in zitten en nog geen problemen.

Wat is belangrijk met elke crank based PowerMeters !

* Vocht buiten houden !
* Zorg dus voor een goed O-ring voor de afdichting.
* Koop desnoods een stuk of 4 extra O-ringetjes bij de dealer / leverancier.... ze kosten nagenoeg niets.

* Goed type en merk batterij :

https://www.batterijservice.nl/nl/power ... 3volt.html
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 22:22

Dank voor de correctie Rene.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik vermelde wat ik val gelezen heb bij verschillende fora. Net als met alle producten, tevreden klanten hoor je zelden, klachten vaker.

Van 4iiii heb ik zelden iets negatiefs gelezen, vandaar mijn aanbeveling.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5819
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 apr 2020 22:31

Ik heb ook bij een kennis de 4iiii gemonteerd omdat deze prijstechnisch gewoon beter was dan Stages. Of deze het na 5 jaar ook nog doet en of de service van 4iiii net zo goed is als van Stages zien we dan wel. Wij in huis hebben SRM - Stages en 2x Quarq.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 23:11

Ik bedenk mij net nog een optie, als je geen haast hebt en avontuurlijk ingesteld bent: wachten totdat IQ2 klaar is met hun pedaal vermogensmeter. Dan kun je je crankstel behouden.

Er loopt op het forum ook een topic hierover.

Plaats reactie