Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 jan 2020 11:54

NuitKor schreef:
10 jan 2020 10:23
Een aantal fietsvrienden hebben een stage en trappen gemiddeld ook 10-20w meer terwijl ik met mijn Quarq naast ze rij. Nu zijn zij ook wat zwaarder/groter, dus dan verklaart ook het één en ander, maar het is wel opvallend.
dat valt dus wel mee, je moet vooral op je eigen tellertje kijken,
het is een beetje als, de hartslagband van je buurman koppelen in jou garmin.

nu lijkt mij dat spider based powermeters toch iets presiezer zijn, ze meten immers Ptotaal waar een stages meet Ptotaal=Plinksx2

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2080
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 10 jan 2020 11:55

matthiav schreef:
10 jan 2020 11:37
Enige wat écht belangrijk is, is consistentie. Je powermeter mag dan een afwijking hebben, zolang die elke keer hetzelfde is, maakt dit niet zoveel uit. Ik heb een 4iiii op de racefiets (left-only), een P2M (volledige meting) op de MTB en een Kickr Core. De 4iiii en P2M lopen opvallend gelijk, terwijl de Kickr Core 10-20W hoger ligt. Wie of wat is dan correct? Ik lig er niet wakker van en laat mijn Kickr Core aansturen obv mijn powermeter zodat ik altijd dezelfde waardes en zones gebruikt. Wattages vergelijken met anderen is verleidelijk maar zinloos. Gewicht, efficiëntie, frontaal oppervlak e.d. speelt een zeer grote rol dus je mag aan exact dezelfde snelheid naast elkaar rijden, 10-20 W verschil kan je op dat moment echt niet zomaar aan de 'foutieve' powermeter toewijzen.
Die stages en 4iiii zijn dus niet altijd consistent, aangezien bijna iedereen een afwijking heeft die verschillend is bij hoeveel vermogen er wordt geleverd. Bijvoorbeeld bij 150w 50/50 maar bij 250w 48/52 etc.

Mijn Kickr Core is precies gelijk met mijn Quarq (volledige meting), dus kan je er wel van uitgaan dat die 2 nauwkeurig zijn. De 4iii wijkt daar erg vanaf en dat kan ook komen doordat mijn linkerbeen sterker is dan mijn rechterbeen, maar dat geeft bij mij dan wel een foute waarde. Liever geen informatie dan slechte informatie. Vooral bij het gebruik van 2 powermeters wil je niet dat ze van elkaar afwijken, ook al is het consisent. Alle waarde gaat namelijk in dezelfde software (Trainingpeaks) dus dan kan je daar ook niets meer mee.

Ik snap dat gewicht, frontaal oppervlak etc een grote rol speelt bij vermogen en 10-20w verschil kan verklaren, maar het is wel opvallend dat de eenzijdige metingen altijd hogere waardes laten zien dan de volledige meting.

Gebruikersavatar
ypuh
Forum-lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

Gebruikersavatar ypuh 10 jan 2020 13:10

Ik heb een Quarq op mijn beide fietsen (op mijn Flux koppel ik ook gewoon de Quarq's). Daarvan verwacht ik toch wel dat ze ongeveer gelijk aan elkaar zijn, dus niet alleen consistentie maar ook accuraat.

Nu zit ik niet op het niveau dat ik het vermogen consistent binnen <5w kan houden, dus een afwijking van 10w zou geen ramp betekenen, maar 10-30w afwijking rond mijn FTP begint wel vervelend te worden. Gevoelsmatig weet ik het verschil tussen 330w en 300w wel, en dat is ook wel ongeveer de range/verschil wat je kunt verwachten bij 2 verschillende apparaten en een enkelzijdige meting.

Zal niet zeggen dat een left-only helemaal waardeloos is. Het zal net accuraat genoeg zijn om te pacen en het gemiddelde vermogen en daarmee TSS zullen ook wel redelijk kloppen.
Niet gefietst is altijd mis

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1396
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 10 jan 2020 14:36

NuitKor schreef:
10 jan 2020 11:55

Vooral bij het gebruik van 2 powermeters wil je niet dat ze van elkaar afwijken, ook al is het consisent. Alle waarde gaat namelijk in dezelfde software (Trainingpeaks) dus dan kan je daar ook niets meer mee.
Er zitten ook verschillen tussen PMs die beiden volledig meten...
Mijn Quarq DZero en Rotor 2INpower liggen toch makkelijk 3-4% uit elkaar.
Afbeelding

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2080
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 10 jan 2020 15:16

ypuh schreef:
10 jan 2020 13:10

Zal niet zeggen dat een left-only helemaal waardeloos is. Het zal net accuraat genoeg zijn om te pacen en het gemiddelde vermogen en daarmee TSS zullen ook wel redelijk kloppen.
Klopt, je kan er prima mee trainen, onderling vergelijken is sowieso niet zinvol. Maar mijn autistische ik kan niet omgaan met 2 verschillende waardes :lol:

matthiav
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 10 jan 2020 15:25

Dat een left-only minder nauwkeurig das een totale vermogensmeting spreekt voor zich natuurlijk. Maar het is niet zo dat die totale vermogensmeting dan per se 100% correct is. Daarom dat ik uitspraken als "liever geen informatie dan foute informatie" een beetje zinloos vind. De meeste producenten geven een accuraatheid van 1-2%. Dat wil zeggen dat twee dezelfde producten tot 4 % van elkaar kunnen afwijken. Dat kan over 10-20W gaan, naar gelang de wattages die je trapt. Ten eerste vind ik het zinloos om te streven naar een powermeter die tot op 1W nauwkeurig meet, ten tweede vind ik het gevaarlijk om power meter 1 fout en slecht te noemen en powermeter 2 goed en correct. Dat neemt niet weg dat het zo goed mogelijk in de buurt moet zetten, maar alsof de gemiddelde fietser onder ons niet gesteld kan zijn met een left-only..

Gebruikersavatar
ypuh
Forum-lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

Gebruikersavatar ypuh 10 jan 2020 15:39

NuitKor schreef:
10 jan 2020 15:16
ypuh schreef:
10 jan 2020 13:10

Zal niet zeggen dat een left-only helemaal waardeloos is. Het zal net accuraat genoeg zijn om te pacen en het gemiddelde vermogen en daarmee TSS zullen ook wel redelijk kloppen.
Klopt, je kan er prima mee trainen, onderling vergelijken is sowieso niet zinvol. Maar mijn autistische ik kan niet omgaan met 2 verschillende waardes :lol:
Ik lag er s'nachts ook bijna wakker van, dus was blij dat het ding defect bleek te zijn en ik over kon stappen op een Quarq.
Niet gefietst is altijd mis

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2080
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 10 jan 2020 15:51

ypuh schreef:
10 jan 2020 15:39
NuitKor schreef:
10 jan 2020 15:16
ypuh schreef:
10 jan 2020 13:10

Zal niet zeggen dat een left-only helemaal waardeloos is. Het zal net accuraat genoeg zijn om te pacen en het gemiddelde vermogen en daarmee TSS zullen ook wel redelijk kloppen.
Klopt, je kan er prima mee trainen, onderling vergelijken is sowieso niet zinvol. Maar mijn autistische ik kan niet omgaan met 2 verschillende waardes :lol:
Ik lag er s'nachts ook bijna wakker van, dus was blij dat het ding defect bleek te zijn en ik over kon stappen op een Quarq.
Hahaha. Er zijn dus meer gekken :mrgreen:

Ik had ook geluk. Mijn 4iiii precision had ik al gebruikt en op de crank een kleine schade. Op marktplaats kon ik hem verkopen, maar maakte ik wel 100 euro verlies. Dat vond ik best gortig. Omdat ik twijfelde over de nauwkeurigheid, heb ik hem teruggestuurd naar 4iiii. Die is toen kosteloos vervangen voor een duurdere podiiium versie. Die heb ik toen als nieuw verkocht voor dezelfde prijs als ik de precision had gekocht :mrgreen:

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2080
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 10 jan 2020 15:54

matthiav schreef:
10 jan 2020 15:25
Dat een left-only minder nauwkeurig das een totale vermogensmeting spreekt voor zich natuurlijk. Maar het is niet zo dat die totale vermogensmeting dan per se 100% correct is. Daarom dat ik uitspraken als "liever geen informatie dan foute informatie" een beetje zinloos vind. De meeste producenten geven een accuraatheid van 1-2%. Dat wil zeggen dat twee dezelfde producten tot 4 % van elkaar kunnen afwijken. Dat kan over 10-20W gaan, naar gelang de wattages die je trapt. Ten eerste vind ik het zinloos om te streven naar een powermeter die tot op 1W nauwkeurig meet, ten tweede vind ik het gevaarlijk om power meter 1 fout en slecht te noemen en powermeter 2 goed en correct. Dat neemt niet weg dat het zo goed mogelijk in de buurt moet zetten, maar alsof de gemiddelde fietser onder ons niet gesteld kan zijn met een left-only..
Liever geen informatie dan foute informatie is helemaal niet zinloos. Als je al jaren al je data opslaat in trainingpeaks/golden cheetah en dan opeens met een andere powermeter ook ritjes gaat opslaan waarmee je opeens 20w meer trapt dan ervoor, gaat je data helemaal scheef lopen en lijk je progressie te hebben gemaakt, wat niet zo is. Als je een duurrit eerst 170w trapt en daarna 190w is dat een behoorlijk verschil. Daarom zeg ik, liever geen info dan foute info.

Dat geldt natuurlijk alleen als je met 2 powermeters rijdt met verschillende metingen. Wanneer je maar 1 powermeter hebt, zal het prima zijn. Mijn uitspraak "gevaarlijk" noemen gaat wel wat overdreven he, ik ben niet hele bevolkingsgroepen over 1 kam aan het scheren ofzo :lol:

matthiav
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 jan 2020 16:38

NuitKor, ik begrijp je heel goed hoor, ik zou het ook niet graag hebben. De enige nuancering die ik wou maken is dat je powermeter 1 niet per se fout en powermeter 2 niet per se correct kan noemen :) voor de rest is het geen discussie waard.

brutus
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 11 feb 2020 19:30

Nu komt bij Aliexpress de Sigeyi Axo spider vermogensmeter voorbij, voor 330 euro.

De manier van meten lijkt me super, de recensies zijn ook niet slecht.
Vooral de software lijkt wat zwakker te zijn, maar nog steeds niet slecht.

Is hier al ervaring mee ?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum

Gebruikersavatar Philippos 11 feb 2020 21:00

Die Sigeyi heeft een mogelijke afwijking van 5%. Dat is vrij hoog. Je kunt ook naar xcadey kijken. GPlama was hier positief over.
Punt van zorg is wel garantie afhandeling...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten