Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 01 okt 2019 13:25

Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de methode van een spider based vermogensmeter om links en rechts uit elkaar te houden. naar mijn idee kan dit alleen via een secundaire meting als cadans. In dat geval wordt er dus geen rekening gehouden met het "laten rusten" van je voet op het pedaal in de opgaande slag.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 okt 2019 14:14

wmc schreef: 01 okt 2019 13:25 Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de methode van een spider based vermogensmeter om links en rechts uit elkaar te houden. naar mijn idee kan dit alleen via een secundaire meting als cadans. In dat geval wordt er dus geen rekening gehouden met het "laten rusten" van je voet op het pedaal in de opgaande slag.
Ff globaal bekeken is het niet heel lastig te berekenen. Je vermogensafgifte is niet lineair, het grootste deel wordt geleverd bij de neerwaartse beweging. Als je dit dan ook in een grafiekje plaatst krijg je een volgende soort meting:

Afbeelding

Hieruit kun je al wel duidelijk opmaken dat je een linker en rechter pedaalslag hebt. Vervolgens kunnen de whizzkids daar hun magie op los laten en algoritmes bedenken die de L/R balans kan inschatten.

Feit is dat het onbetrouwbaar blijft. Ieder mens en elke pedaalslag is anders. Ook kan het systeem niet voorspellen dat je de ene keer staat en de andere keer trekt aan je pedalen. Het is in mijn ogen niet meer dan een gimmick tenzij je 2 aparte PM's hebt. Dan kom je bij het vraagstuk wat je hebt aan de L/R info.

De Stages en 4iiii hebben beide een aparte meting op de cranks, maar zijn dan weer geplaatst op de R8000 en R9100 crankstellen die door hun asymmetrische layout ook weer onbetrouwbare metingen geven (wat vervolgens bevestigd is door een oud-engineer van 4iiii). Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat de volgende series Ultegra en Dura Ace weer een totaal ander vormgegeven crankstel hebben om vermogensmeters beter te ondersteunen. Voor een betrouwbare L/R meting moet je dus kijken naar een pedaalsysteem.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2019 14:22

ypuh schreef: 01 okt 2019 14:14
wmc schreef: 01 okt 2019 13:25 Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de methode van een spider based vermogensmeter om links en rechts uit elkaar te houden. naar mijn idee kan dit alleen via een secundaire meting als cadans. In dat geval wordt er dus geen rekening gehouden met het "laten rusten" van je voet op het pedaal in de opgaande slag.
Ff globaal bekeken is het niet heel lastig te berekenen. Je vermogensafgifte is niet lineair, het grootste deel wordt geleverd bij de neerwaartse beweging. Als je dit dan ook in een grafiekje plaatst krijg je een volgende soort meting:

Afbeelding

Hieruit kun je al wel duidelijk opmaken dat je een linker en rechter pedaalslag hebt. Vervolgens kunnen de whizzkids daar hun magie op los laten en algoritmes bedenken die de L/R balans kan inschatten.

Feit is dat het onbetrouwbaar blijft. Ieder mens en elke pedaalslag is anders. Ook kan het systeem niet voorspellen dat je de ene keer staat en de andere keer trekt aan je pedalen. Het is in mijn ogen niet meer dan een gimmick tenzij je 2 aparte PM's hebt. Dan kom je bij het vraagstuk wat je hebt aan de L/R info.

De Stages en 4iiii hebben beide een aparte meting op de cranks, maar zijn dan weer geplaatst op de R8000 en R9100 crankstellen die door hun asymmetrische layout ook weer onbetrouwbare metingen geven (wat vervolgens bevestigd is door een oud-engineer van 4iiii). Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat de volgende series Ultegra en Dura Ace weer een totaal ander vormgegeven crankstel hebben om vermogensmeters beter te ondersteunen. Voor een betrouwbare L/R meting moet je dus kijken naar een pedaalsysteem.
Om deze reden heb ik destijds gekozen voor een (goedkopere) Quarq Riken die enkel een totale meting deed ipv de Elsa die met een berekening L-R gescheiden weergaf. Zoals Ypuh zegt zal dat L-R op het vlakke ook weer heel anders zijn dan in de bergen. Meestal trek je bergop veel meer aan je pedaal dan op het vlakke bijv.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 okt 2019 14:32

ypuh schreef: 01 okt 2019 12:11
TL@ schreef: 01 okt 2019 10:36 Tevreden van die Hambini? Voegt het echt wat toe?
Ik ben er nog niet helemaal uit of die kerel nu echt zoveel weet als ie zelf denkt of niet :mrgreen:
Die gast weet wel waar hij over praat en op z'n videos is het een mafklapper (in positieve zin), maar via de mail biedt hij super service.

Wat betreft de BB zelf, één van mijn lagers was na 2.000km al bijna klaar. Ik ging op zoek naar een structurele oplossing en kwam zodoende bij Hambini uit. Eenmaal aan de slag met de montage kwam ik er achter dat mijn brackethuis ongeveer net zo ovaal was als in de video die Hambini onlangs aan Cervelo gewijt heeft.

Inmiddels draait alles naar behoren (en lopen de lagers na 2.000km nog als nieuw) en merk je ook wel een verschil met de lagers/cups die er eerst inzaten. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar je voelt dat er minder weerstand is, iets wat je merkt als je even geen volledige druk op de pedalen hebt en weer aanzet.

Als je nu geen BB problemen hebt of een frame wat daarom bekend staat (snel slijtende of krakende lagers) dan zou ik de investering niet maken. Voor mij geldt dat ik bij een nieuw frame vanaf dag 1 weer een Hambini BB erin zet of gewoon voor BSA kies.
Thanks :winkthumb:
Afbeelding

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 01 okt 2019 15:24

athhretjt schreef: 01 okt 2019 12:13
Vaak is het makkelijk om de lap-functie te gebruiken voor intervallen, dan kan je average lap power gebruiken als doel, en daarnaast 1 of 3s vermogen gebruiken om het aan te passen.
Bijvoorbeeld je wilt 4 minuten 300W, dan maak je daar een lap van, en is je average power > 300W zorg je dat je 3s vermogen iets minder is, en omgekeerd, en dat continu aanpassen. Zo kan je meestal precies het juiste vermogen leveren gedurende je interval. Met ervaring worden je uitschieters steeds wat kleiner, en wordt het nog beter...
bedankt voor de tip!

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 01 okt 2019 17:27

Je geeft precies mijn punt aan inderdaad, het is een benadering gedaan op aannames van de pedaalslag. Ik kan me zelfs voorstellen dat er wat ‘lerende’ algoritmes inzitten die verschillende pedaalslagen herkennen, maar exact wordt het nooit. Is er iemand die eens met een zou willen trappen om te bekijken wat de links-rechts balans wordt?

ypuh schreef: 01 okt 2019 14:14
wmc schreef: 01 okt 2019 13:25 Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de methode van een spider based vermogensmeter om links en rechts uit elkaar te houden. naar mijn idee kan dit alleen via een secundaire meting als cadans. In dat geval wordt er dus geen rekening gehouden met het "laten rusten" van je voet op het pedaal in de opgaande slag.
Ff globaal bekeken is het niet heel lastig te berekenen. Je vermogensafgifte is niet lineair, het grootste deel wordt geleverd bij de neerwaartse beweging. Als je dit dan ook in een grafiekje plaatst krijg je een volgende soort meting:

Afbeelding

Hieruit kun je al wel duidelijk opmaken dat je een linker en rechter pedaalslag hebt. Vervolgens kunnen de whizzkids daar hun magie op los laten en algoritmes bedenken die de L/R balans kan inschatten.

Feit is dat het onbetrouwbaar blijft. Ieder mens en elke pedaalslag is anders. Ook kan het systeem niet voorspellen dat je de ene keer staat en de andere keer trekt aan je pedalen. Het is in mijn ogen niet meer dan een gimmick tenzij je 2 aparte PM's hebt. Dan kom je bij het vraagstuk wat je hebt aan de L/R info.

De Stages en 4iiii hebben beide een aparte meting op de cranks, maar zijn dan weer geplaatst op de R8000 en R9100 crankstellen die door hun asymmetrische layout ook weer onbetrouwbare metingen geven (wat vervolgens bevestigd is door een oud-engineer van 4iiii). Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat de volgende series Ultegra en Dura Ace weer een totaal ander vormgegeven crankstel hebben om vermogensmeters beter te ondersteunen. Voor een betrouwbare L/R meting moet je dus kijken naar een pedaalsysteem.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2019 17:37

wmc schreef: 01 okt 2019 17:27 Je geeft precies mijn punt aan inderdaad, het is een benadering gedaan op aannames van de pedaalslag. Ik kan me zelfs voorstellen dat er wat ‘lerende’ algoritmes inzitten die verschillende pedaalslagen herkennen, maar exact wordt het nooit. Is er iemand die eens met een zou willen trappen om te bekijken wat de links-rechts balans wordt?

ypuh schreef: 01 okt 2019 14:14
wmc schreef: 01 okt 2019 13:25 Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de methode van een spider based vermogensmeter om links en rechts uit elkaar te houden. naar mijn idee kan dit alleen via een secundaire meting als cadans. In dat geval wordt er dus geen rekening gehouden met het "laten rusten" van je voet op het pedaal in de opgaande slag.
Ff globaal bekeken is het niet heel lastig te berekenen. Je vermogensafgifte is niet lineair, het grootste deel wordt geleverd bij de neerwaartse beweging. Als je dit dan ook in een grafiekje plaatst krijg je een volgende soort meting:

Afbeelding

Hieruit kun je al wel duidelijk opmaken dat je een linker en rechter pedaalslag hebt. Vervolgens kunnen de whizzkids daar hun magie op los laten en algoritmes bedenken die de L/R balans kan inschatten.

Feit is dat het onbetrouwbaar blijft. Ieder mens en elke pedaalslag is anders. Ook kan het systeem niet voorspellen dat je de ene keer staat en de andere keer trekt aan je pedalen. Het is in mijn ogen niet meer dan een gimmick tenzij je 2 aparte PM's hebt. Dan kom je bij het vraagstuk wat je hebt aan de L/R info.

De Stages en 4iiii hebben beide een aparte meting op de cranks, maar zijn dan weer geplaatst op de R8000 en R9100 crankstellen die door hun asymmetrische layout ook weer onbetrouwbare metingen geven (wat vervolgens bevestigd is door een oud-engineer van 4iiii). Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat de volgende series Ultegra en Dura Ace weer een totaal ander vormgegeven crankstel hebben om vermogensmeters beter te ondersteunen. Voor een betrouwbare L/R meting moet je dus kijken naar een pedaalsysteem.
DC Rainmaker heeft dat in het verleden al eens gedaan. Moet je even op YouTube zoeken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 okt 2019 17:36

Ik overweeg een 4iiii precision maar weet niet of het gaat passen.
Ik fiets op een ca 15 jaar oude Ridley fiets met een van de laatste 9speed 105 groepen. Geen idee welk nummer groepset dit is of waar ik dit kan terugvinden op de groepset. Past de crank van de 4iiii op mijn fiets (met FSA gossammer crank)?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2019 18:34

Nee, de Gossamer staat niet bij de compatible modellen op de site van 4iiii.

Een veel betere optie is een Power2Max kopen op basis van een FSA crank.

https://www.power2max.com/en/product/ng ... crank-set/

Bijkomend voordeel is dat je dan meteen een volledige meting hebt.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 okt 2019 19:00

Maar de Ridley is zeer waarschijnlijk uitgerust met een standaard BSA bracket. Ik weet niet of er een 10 speed versie is van de 4iii, maar dan zou dat gewoon moeten werken met de 9 speed. Of 11 speed tandwielen ook nog probleemloos werken durf ik niet te zeggen, maar daar zijn vast andere voor hier die daar ervaring mee hebben.
Oh ja uiteraard dien je wel je volledige crankset te vervangen, losse linker crank gaat natuurlijk niet op je huidige set passen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 okt 2019 20:33

Dank voor het antwoord en de alternatieven maar dat gaat me toch te duur worden voor een oude (verder prima) fiets.
Als ik zoveel blijf fietsen als nu komt er over een paar jaar wel een mooie nieuwe fiets die de investering wel waard is.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 08 okt 2019 09:50

Welke FSA Gosammer precies? Sommige hebben dezelfde maat als Shimano Hollowtech 2 cranks, als dat bij jou ook zo is, kan je ergens een goedkope Shimano 9 of 10 speed crankset op de kop tikken, die plaatsen, en een 4iiii voor Shimano gebruiken...

Plaats reactie