Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo ELEMNT GPS

Thijs010
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 jul 2011 16:59

Thijs010 31 dec 2020 10:54

Ik heb een probleem met mijn indoor trainer en de weergave van data op mijn Elemnt.

Het wattage en RPM lijken te kloppen, maar de snelheid is veel te hoog (richting 10k km/u), nu weet ik dat je hiervoor de wielomtrek moet aanpassen in de Wahoo-app. Ik heb dit een aantal keer gedaan, maar blijkbaar met de verkeerde factor want het klopte iedere keer niet en wilde het finetunen. Ik weet dus waar je dit moet aanpassen.

Nu wordt de optie om de "wheel circumference" in te stellen niet meer getoond. Wat is hier gebeurd?

Ook het opnieuw pairen van de trainer lost dit issue niet op.

Thijs010
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 jul 2011 16:59

Thijs010 31 dec 2020 11:00

Titi schreef: 31 mar 2020 13:08 Ik heb sinds vorige week de Wahoo ELEMNT Roam. Mijn TSS is veel te hoog na lange trainingen (3 en 4u) terwijl de TSS van mijne korte ritten wel klopt. Alles is juist ingesteld maar ik vind niet hoe ik dit kan oplossen.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Welke getoonde TSS klopt er niet? Die in de Wahoo app, of die in een ander platform wat je gebruikt?

De eerste check die ik zou doen is kijken of op alle plekken wel dezelfde zones en manier van berekenen wordt aangehouden. TSS is een beschermde term en hoewel veel applicaties een vergelijkbare index hebben wordt die niet altijd hetzelfde berekend.

Je noemt ook dat dezelfde waarde voor de ene rit wel klopt en voor een andere niet. Hoe heb je dit vast gesteld?

Het is bijvoorbeeld ook een optie dat je fysieke staat veranderd is waardoor de ingestelde zones niet meer overeenkomen met de werkelijkheid.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 27 mei 2021 09:34

Vraag over de ROAM. (maar een probleem wat zich blijkbaar bij de BOLT ook wel eens voordoet). Ik heb zeer geregeld dat ik routes wel goed geupload krijg vanuit Strava of whatsapp naar de Elemnt App, kan hem daar selecteren en dan blijft hij hangen op synchroniseren. Eindeloos... Je ziet wel een leeg synchroniseer 'balkje' maar die vult zich dus niet. Andere keren werkt het super. Ook routes die ik via Strava maak pakt ie de ene keer wel en de andere keer niet terwijl ik altijd hetzelfde doe. Iemand een oplossing?

Grtz

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mei 2021 09:39

Ja, dit probleem heb ik ook een aantal keer gehad. Je moet 'm even ontkoppelen van de iPhone en opnieuw koppelen volgens de officiële procedure die hieronder staat.


Step 1: Forgetting the ELEMNT Companion in the companion app
Open the companion app
Select settings
Scroll to the bottom and select Unpair ELEMNT

Step 2: Forgetting the phone on the ELEMNT Bolt
Power on the ELEMNT Bolt
Press the power button to bring up the menu
Select forget phone

Step 3: Forgetting the ELEMNT in your phone's Bluetooth settings
Open the iOS settings app
Select Bluetooth
Under my devices, find the ELEMNT and select the info button on the right
Select forget this device
Repeat these steps for any duplicate listings of the device
Important: Toggle the Bluetooth switch at the top of the screen off for 10 seconds, then back on

Step 4: Re-pairing the ELEMNT to your phone
Quickly press the left-side button on your ELEMNT to display the menu
Scroll (with the right-side buttons) to either "PAIR PHONE" or "FORGET PHONE"
Your device may reboot, displaying the QR code when it powers back on
If the QR code does not immediately display on reboot, return to the settings menu on the ELEMNT and select "PAIR PHONE" - the QR code should now be shown
Return to the ELEMNT Companion App on your device, then navigate to the settings menu to add the ELEMNT
Make sure that once the QR code is scanned that you allow any requested permissions from the pop up dialog
Once this is complete, go to Bluetooth settings once again, select the circled 'i' next to your ELEMNT in the list, and ensure that 'Allow system notifications' is enabled

Should you experience connectivity problems after completing the reset procedure above the entire process generally does not need to be repeated, please attempt the steps below to restore the connection before repeating the process above.

Toggle Bluetooth off in iOS settings for 10 seconds, then back on
If this does not allow your ELEMNT to connect to the app, restart your phone and ELEMNT

Please know that we understand that these connectivity issues are frustrating and are actively working on improving connection stability for future app and firmware updates.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 mei 2021 09:40

Zelfde hier @Erik. In mijn geval is het meestal voldoende om het proces te onderbreken en direkt opnieuw te proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 27 mei 2021 12:45

Dank, ga ik proberen!

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 27 mei 2021 15:17

Zou eerst ff fw 11593 installeren van VANDAAG 27 mei. Gisteren 26 mei nog fw 11583 gehad!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 mei 2021 09:29

Ik heb gisteren mijn eerste ritje met de nieuwe Bolt V2 gereden.

Geen route gevolgd, simpelweg registratie van de rit gedaan. Geen enkel issue. Alles werkte zoals verwacht en het scherm is gelukkig super leesbaar gebleven.

Vanavond eens testen met een op Strava gemaakte route.
Afbeelding

tetelepta
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 dec 2014 00:29

tetelepta 01 jun 2021 23:05

Ik heb dit weekend een route gereden in een redelijk bosrijke omgeving en kreeg problemen met de GPS ontvangst van mijn Elemnt Roam. Ik woon zelf in ZH en in polder gaat het altijd goed. Het waren geen dichte bossen je kon bijna altijd wel de lucht zien.

Volgens de Roam reed ik vaak zo'n 40 meter naast de track navigeren werd daardoor bij splitsingen met meerdere paden lastig en op somminge momenten lukte het helemaal niet. Ook is hij 2x helemaal zijn positie kwijt geraakt en vond die pas na een paar minuten weer terug. De afwijking was vooral merkbaar als ik ongeveer over de lijn west/oost reed.

Voor zover ik kan zien kan je in tegenstelling tot Garmin niet kiezen welke GPS systeem hij moet gebruiken. Ik kan er ook niks over vinden op Internet en het lijkt ook exemplarisch.

Herkend iemand deze problemen?

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 01 jun 2021 23:18

Herkenbaar probleem tetelepta. Sowieso Wahoo vs. Garmin.
Garmin doet het vele malen beter in beboste gebieden dan Wahoo. Niet alleen bij Roam overigens. Ik herken het met de ritten die ik doe met m'n gravelfiets, bijvoorbeeld in Kroongebied. Al heb ik nooit positie fix problemen gehad zoals jij die omschrijf, wel mbt afwijking van enkele meters.

Zelf overigens ook een Roam, hiervoor een ELEMNT gehad. Zelfde issues.

In de laatste podcast van Nerd Alert van Cyclingtips hebben ze het ook over dit issue trouwens.

tetelepta
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 dec 2014 00:29

tetelepta 02 jun 2021 23:16

Graham schreef: 01 jun 2021 23:18 Herkenbaar probleem tetelepta. Sowieso Wahoo vs. Garmin.
Garmin doet het vele malen beter in beboste gebieden dan Wahoo. Niet alleen bij Roam overigens. Ik herken het met de ritten die ik doe met m'n gravelfiets, bijvoorbeeld in Kroongebied. Al heb ik nooit positie fix problemen gehad zoals jij die omschrijf, wel mbt afwijking van enkele meters.

Zelf overigens ook een Roam, hiervoor een ELEMNT gehad. Zelfde issues.

In de laatste podcast van Nerd Alert van Cyclingtips hebben ze het ook over dit issue trouwens.
Ik had met mijn 1030 ook geen problemen in bebost gebied alleen die was weer rete traag bij het laden van routes.

Het is wel een teleurstelling want voor de rest vind ik de Roam veel fijner dan de 1030.

Ik ben inmiddels met de Wahoo support bezig maar lijkt niet echt hoopvol. Ik kreeg alleen een uitleg over hoe GPS navigatie werkt en dat bomen de nauwkeurigheid verminderen. Ze vroegen wel om de FIT file en aankoopnota. Maar even wachten wat de 2e reactie wordt...

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 04 jun 2021 16:51

tetelepta schreef: 02 jun 2021 23:16
Graham schreef: 01 jun 2021 23:18 Herkenbaar probleem tetelepta. Sowieso Wahoo vs. Garmin.
Garmin doet het vele malen beter in beboste gebieden dan Wahoo. Niet alleen bij Roam overigens. Ik herken het met de ritten die ik doe met m'n gravelfiets, bijvoorbeeld in Kroongebied. Al heb ik nooit positie fix problemen gehad zoals jij die omschrijf, wel mbt afwijking van enkele meters.

Zelf overigens ook een Roam, hiervoor een ELEMNT gehad. Zelfde issues.

In de laatste podcast van Nerd Alert van Cyclingtips hebben ze het ook over dit issue trouwens.
Ik had met mijn 1030 ook geen problemen in bebost gebied alleen die was weer rete traag bij het laden van routes.

Het is wel een teleurstelling want voor de rest vind ik de Roam veel fijner dan de 1030.

Ik ben inmiddels met de Wahoo support bezig maar lijkt niet echt hoopvol. Ik kreeg alleen een uitleg over hoe GPS navigatie werkt en dat bomen de nauwkeurigheid verminderen. Ze vroegen wel om de FIT file en aankoopnota. Maar even wachten wat de 2e reactie wordt...
Support van Wahoo is wel erg goed naar mijn mening/ervaringen. Maar ik zie ze dit niet fixen. Hoop stiekem dat ze het met firmware kunnen verbeteren maar denk eerder een hardware ding. Wel benieuwd of iemand daar meer van weet mbt antennes ed. van garmin vs wahoo. Garmin heeft er duidelijk meer ervaring mee, wat ook logisch is.

Plaats reactie