Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo ELEMNT GPS

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 14 okt 2016 10:25

Dat gaat prima! Was in DE een keer de weg kwijt en had niet opgelet. Strategisch in- en uitzoomen werkte OK en hoefde niet in een weiland te overnachten. ;)

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 21 okt 2016 12:44

Ik heb eigenlijk nog wel wat vragen mbt de ELEMNT die ik nog niet heb terug kunnen vinden. Maar mogelijk heb men hier wel een antwoord.
  • Het dataveld "vertical speed 30 second average" (VS 30s avg) op mijn Garmin Edge 810 vind ik wel erg fijn tijdens het klimmen. Is er een equivalent op de ELEMNT?
  • Hoe zit het op moment met workouts maken, uit de blogpost van DCrainmaker over de ELEMNT maakt ik op dat dit (nog) niet aanwezig is maar mogelijk is dat al aangepast?Update: Is een requested feature, lees ik terug in de google groups threads.
  • Is het mogelijk om een alarm in te stellen dat om X minuten/kilometers/etc afgaat, bijvoorbeeld om te herinneren dat je om 45 minuten iets moet eten. Update: Is een requested feature, lees ik terug in de google groups threads.

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 01 nov 2016 14:19

Voor wat betreft je eerste vraag: er is een dataveld VAM (vertical ascend meter). Ik weet niet of die er ook in 'average' smaak is (veel velden heb je als current, average, of lap average), maar hij moet dat met behulp van je snelheid en de barometrische sensor berekenen, dus het is altijd een gemiddelde over een paar seconden natuurlijk.

Op je tweede vraag zit ik zelf ook te wachten helaas. Er is in het verleden wel gezegd dat dat er voor het indoorseizoen zou moeten zijn, maar ik heb daar nog weinig van gemerkt als beta-gebruiker

Voor je derde vraag: ik gebruik zelf geen echte rondes, dus ik laat automatisch elke 5km een ronde maken (daar krijg je dan een popup van, net als bij de Garmin) en gebruik dat als reminder om mijn voortgang te chekcen. Voor mij is dat afdoende, maar op het beta-forum is hier door anderen ook naar gevraagd. Er is echter niet direct op ingegaan, dus het zal als feature request ergens op de lange termijn zijn gezet ben ik bang

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 06 nov 2016 12:44

Thanks voor de reply gurb.

Ik heb sinds vrijdag mijn ELEMNT ter vervanging van mijn Garmin Edge 810 die ik na 2x een nieuwe te hebben ontvangen wederom heb teruggestuurd. Crasht regelmatig bij gebruik van routering. Futurumshop was erg behulpzaam en heeft het aankoopbedrag volledig als tegoed gegeven, en dat na dik 2 jaar van aankoop. Niets dan lof voor ze daarvoor. Ik had overigens wel 5 jaar extra garantie gekocht bij m'n Garmin destijds.

Vrijdag een rondje met de ELEMNT gedaan zonder de velden aan te passen en alleen een quick setup gedaan van de basics. Dat was wel erg makkelijk met de app. Ik vind hem erg fijn werken tot dus ver. Al heb ik nog weinig ervaring, zo maar eens op de tacx gebruiken.

Enige punten die ik wat minder vond is de out-front mount die wat mee buigt als je aan de knoppen zit. Ik heb mijn Garmin K-edge mount er terug op gezet en de mount deel een kwartslag gedraait. Hij lockt niet maar het zit wel vast. En het metal voelt stuk beter aan met bediening. De LEDs had ik op hartslag staan maar dat voegt niet veel toe. Staat nu op snelheid, ben benieuwd of dat wat is. Wattage zou misschien nog beter zijn maar die staat nog op de verlanglijst.

Is er overigens een manier om tijdens een rit in het donker het scherm te doen oplichten zonder dat het scherm aangepast wordt naar een andere page of meer/minder informatie toont?

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 09 nov 2016 12:09

Nee niet dat ik weet. Ik heb nog weinig in het donker gefietst, maar heb die keren de backlight gewoon aan laten staan. Ik kan me wel voorstellen dat je dat te fel vindt. Als het je om het batterijverbruik te doen is, kun je de backlight zonder al te veel impact gewoon aan laten staan. Het schijnt dat het verbruik vooral in de GPS, bluetooth en het herladen van kaartschermen zit.

Voor wat betreft de mount (zie ook je post op Tweakers): de mount/puck van Garmin is geen open standaard, dus als Wahoo die had willen gebruiken hadden ze daarvoor moeten betalen. Ik geloof dat ze dat bij de REFLKT wel hebben gedaan.
De geometrie van de mount/puck voor de ELEMNT hebben ze wel beschikbaar gemaakt, dus daar zouden consumenten, concurenten of mountbouwers eventueel vrij mee aan de slag kunnen. K-edge levert ook mounts specifiek voor de ELEMNT, en Hidemybell heeft sinds kort ook een variant voor de ELEMNT

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 10 nov 2016 11:47

Die oplossing kreeg ik ook in het Google Groups forum maar er loopt ook een feature request. Bedankt iig voor de workaround, daar had ik ook al aangedacht als tijdelijke oplossing. Op het Google Groups forum gaven ze dezelfde aanwijzing en ook aan dat het niet veel impact heeft op de batterij.

Hidemybell is wel nice maar ik heb reeds een bel die eigenlijk heel goed werkt en klein is.

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 15 nov 2016 22:01

Vandaag overigens een nieuwe update uit voor ELEMNT en companion app.

Best wel wat nieuwe features die al voor een langere tijd op de wensenlijst staan. Vooral qua routering.

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 16 nov 2016 12:12

Ja, als je nu 'in het veld' een gpx krijgt van iemand kun je die tenminste direct naar je ELEMNT sturen zonder omwegen met een wifihotspot. Ik denk dat dat nog de meest praktische toevoeging is voor mij.

Het genereren van een nieuwe route op je telefoon is iets waar al langer naar gehint werd (ze hebben aan het eind van de zomer iemand aangenomen die al een standalone app voor iOS had gemaakt die dat kon), maar hebben ze uiteindelijk heel snel ingebouwd: tot een week of twee geleden was hier nog niks van in bèta, en nu is het al live. Het kan soms rap gaan. (Voor mij nog iets te snel, ik heb wat grafische glitches in de app als ik een route naar een nieuwe plek probeer te plannen)

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 dec 2016 11:15

Twijfel tussen aanschaf wahoo elemnt en Garmin edge 820

Forum vrienden,

ik demk er sterk over om van een "normale" fietscomputer over te schakelen op een GPS computer.

Redenen?:

* Heb nu Polar cs 500, deze heeft eigenlijk ook alle features, behalve het gps gedeelte.
* Hou mijn ritjes tegenwoordig bij op strava, dat doe ik nu met mijn telefoon, maar zou fijner zijn met computer zelf
* Op vakanties / ardennen zet ik nu mijn routes op computer uit en probeer deze met uitgeprint kaartje na te fietsen. Dat lukt vrij aardig, maar is niet ideaal.

Kortom, tijd voor deze digibeet om over te schakelen op iets nieuws.

Ik zit nu op het forum met name de topics te lezen over de 820 en over de elemnt. Vraag:

Wat was voor jullie de reden om voor de elemnt te kiezen ipv de 820?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 30 dec 2016 14:22

Eens met Squeezer. Sinds mei een ELEMNT en is alleen maar beter geworden. Geen seconde spijt van gehad.

Gebruikersavatar
Graham
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 apr 2013 21:33
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Graham 30 dec 2016 14:26

Hier hetzelfde, een verschil van dag en nacht met mijn Garmin 810. Meegeleverde mounts zijn ook prima maar heb uiteindelijk een K-edge gekocht die een stuk steviger aanvoelt. HideMyBell vind ik nogal log en heb al een mooi belletje (spurcycle). Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk een K-edge met gopro mount kopen om daar aan mijn voorlamp te koppelen. Is wel een mooie oplossing.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 02 jan 2017 08:03

Thanks, Duidelijk verhaal squeezer.

Heb voor "de tegenpartij" dezelfde vraag op het 820 forum gepost, daar nog geen reactie dus blijkbaar geen voordelen te vinden tov de wahoo ;)

Sprak dit weekend mijn FM, die had er nog geen ervaring mee maar zei dat de Elemnt te koppelen was aan mijn nieuwe Campa electronisch V3, iemand ervaring mee?

Laatste vraag; ik ben geen IT'er (en ook niet van plan er één te worden). Is hij een beetje gebruikersvriendelijk?

mvrgr
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie