Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo ELEMNT GPS

bram1234
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2015 08:46

bram1234 07 jun 2016 18:25

De nieuwe software zou vanaf nu beschikbaar moeten zijn voor iedereen.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 16 jun 2016 08:12

Firmware WF42-628 i.c.m. IOS 1.3.0 (74) is beschikbaar … en het is een grote update.

Highlights:
  • Turn by turn op RideWithGPS routes (nog niet Strava)
  • Routes waarvan deel zichzelf overlapt nu beter te volgen
  • Meer datavelden te plaatsen
  • Verwijderen routes werkt nu volledig
  • Verbeteringen m.b.t. elektronisch schakelen
Een update van 7 juni jl (WF42-435) bevatte trouwens veel correcties m.b.t. sensor drops. Had te maken met een firmware probleem met de radiochip.

Zie:
http://support.wahoofitness.com/hc/en-u ... re-Updates

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 16 jun 2016 18:30

Nu heeft hij alle features die ik wil!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 16 jun 2016 18:39

Erg fijne en grote update. Alleen TBT voor strava routes nog en dan is ie helemaal compleet voor mij

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 30 jun 2016 09:07

Na een paar ritten met TbT: werkt erg goed. Erg tevreden mee.

Ik ha begrepen dat Strava en TbT niet wordt ondersteund binnen hun routebuilder. Dat TbT op Strava routes wordt gegenereerd door de betreffende computer: Garmin, Mio etc. Ik vraag me dus af of Strava TbT snel naar de ELEMNT komt. Zie *

ELEMNT werkt met de RwGPS cuesheets. Deze zijn helemaal op maat te maken binnen de routebuilder. Werkt echt super. Ik heb al mijn routes hierom (en ELEMNT ondersteuning) al overgezet van Strava naar RwGPS.

Meer over ELEMNT TbT:
h[url]ttp://www.dcrainmaker.com/2016/06/turn-by-tur ... lemnt.html[/url]

*
I think TBT from Strava routes is a Strava issue rather than ELEMNT.

If you create a route on Strava, export as a TCX file and look at the contents using an XML editor, it doesn’t contain CoursePoints with the actual TBT directions like “Turn Left on xxxx Road”.

If you do the same on RidewithGPS, the TCX file contains CoursePoints with TBT cues.

When you create a route on Strava it does create a cue sheet with TBT directions but at the moment it doesn’t seem that Strava exports these within the TCX file.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 jun 2016 09:27

Het meest interessante stuk staat wat mij betreft in de comments;
Feit dat er om een stukje functionaliteit geroepen wordt waar ene John Famiglietti een app voor heeft geknutseld, en dat de beste man dus inmiddels door Wahoo ingehuurd is...

Zullen zien wat het brengt

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 30 jun 2016 09:44

RKN schreef:Het meest interessante stuk staat wat mij betreft in de comments;
Feit dat er om een stukje functionaliteit geroepen wordt waar ene John Famiglietti een app voor heeft geknutseld, en dat de beste man dus inmiddels door Wahoo ingehuurd is...

Zullen zien wat het brengt
Klopt! Was inderdaad heel opvallend. Maar dat betekent nog geen cuesheets direct uit Strava. Kan wel het volgende zijn:
- TbT overlay op routes gegeneerd vanuit de ELEMNT zelf
- Wahoo eigen routebuilder
- beiden

Ben heel benieuwd. Ken de app niet. Vind zelf RwGPS voldoende (voorlopig).

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 26 jul 2016 11:41

Eindelijk kon ik mijn ELEMNT testen op een lange toertocht. Ik heb hem sinds begin mei, dus ik maakte de vele software verbeteringen mee de afgelopen maanden.

Ik deed mee aan Flipje's toertocht afgelopen zaterdag: 184km en de ELEMNT was actief gedurende 6 uur en 45 minuten: Vlak voor start aangezet, rijden plus twee pauzes, uitgezet direct na rit en sync met RideWithGPS.

Hieronder mijn bevindingen.

Batterijduur
Was mijn grootste zorg in het begin. Batterijverbruik was aanzienlijk, dus ik had mijn twijfels gebruik voor langere reizen zonder een extra accu.

Ik weet niet zeker of de batterij wordt getraind na meerdere oplaadsessies of dat de software efficiënter werkt, maar ik begon het rijden op 100% en sloot ik af met 50% over, na nog geen 7 uur activiteit. Dus moet 12 uur rijden zeker mogelijk zijn.
  • Ik had een route actief met enkele zelf (in RideWithGPS) gemaakte turn-by-turn aanwijzingen om te attenderen op de komende, pittigere heuvels (mentale voorbereiding en overgaan van 53 naar 39 voorblad).
  • Ik wisselde pages geregeld (algemene gegevens, kaart pagina, klimpagina etc).
  • Onderbreken / hervatten rit voor een pauze en verkeerslichten.
Dus ik heb het apparaat eigenlijk steeds echt gebruikt tijdens die uren en hield 50% over. Ik heb nooit nodig de extra accu nodig gehad en ben nu erg tevreden over de ELEMNT energievoorraad.

Turn-by-turn navigatie
De toer was gepijld, dus TbT was niet echt nodig, maar laadde de 185km route toch.
  • De belangrijkste reden was dat ik het route bestand (gedownload van de website van de organisatie) heb verrijkt met een aantal extra aanwijzingen met behulp van de RidewithGPS website.
    Bijvoorbeeld: ik wilde een heads-up wanneer een meer intense klim zat te komen. Op deze manier kon ik voor te bereiden; mentaal, maar ook om terug te schakelen naar het 39 voorblad.
  • Ten tweede, de ELEMNT piept en knippert wanneer ik van de route afwijk (pijl gemist). Eén keer heb ik de kaart op de map page nodig gehad om te zien waar ik mis ging. Dat is informatie genoeg voor mij voor een uitgepijlde tocht. Steeds meldingen voor elke bocht of kruising is overkill.
Ik moet zeggen dat een (Garmin) functie om me terug naar de route te begeleiden zou een leuke toevoeging zijn, maar niet meer dan dat. De huidige set aan functionaliteit is prima voor mij.

Sensoren
Ik nam de ELEMNT van mijn stuur op de eet/drinkstops toen ik koffie of water ging halen. Mijn Wahoo Blue S/C sensor en de ELEMNT vonden elkaar gelijk, alsof ik nooit buiten Bluetooth bereik was geweest. Dat ging in mei nog weleens fout.
Ik had ook geen sensor dropouts of iets raar de hele rit.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 okt 2016 15:54

zijn dit de adviesprijzen? misschien ook leuk om een lijstje met de laagste prijzen erbij te zetten (zal later op de dag eens zoeken)

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 14 okt 2016 09:02

Hou deze al even in het oog (aangezien ik heel graag werk met RWGPS), maar komt voor mij persoonlijk op navigatievlak nog iets te kort in vergelijking met andere GPS-computers.
Een soort van herberekening bij foutrijden of omleidingen is echt wel een noodzakelijke functie vind ik persoonlijk. Beetje jammer dat dit momenteel nog niet gebeurd.
Wel mooi dat er steeds heel wat updates en upgrades komen, ik ben dus nog wel hoopvol dat men de navigatiefunctie wat flexibeler/reactiever zal maken.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 14 okt 2016 10:07

Inderdaad persoonlijk. ;)

Ik probeer gewoon het lijntje in de gaten houden en krijg rode leds zodra ik de fout inga.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 okt 2016 10:18

Als je dan de fout in gaat, kun je dan met uitzoomen of pannen makkelijk het lijntje terugvinden, of houd je sowieso wel overzicht?

Plaats reactie