Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

bePro Favero vermogensmeter

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 23 mar 2017 14:05

Ik heb de power meter nu een maandje in gebruik. Mijn bevindingen tot nu toe,
Installatie is niet echt heel ingewikkeld en zo gebeurt.
Waar ik wel last van heb is een links recht onbalans, ik heb nu zo een 20+ ritten gedaan en mijn onbalans blijft maar fluctueren tussen de 60-40 en de 49-51. meer tegen de 60-40 aan dan tegen de 49-51. Laatste waarde haalde ik tijdens een trainings wedstrijd op 11 maart. Dag erna de pedalen op een andere fiets gezet, weer een behoorlijke onbalans 58-42, nu schijnt het systeem te moeten stabiliseren maar de waardes werden niet echt snel beter.
Gisteren een duurtraining gedaan en de waardes waren al een stuk beter 54-46.
Ik heb al een hoop contact gehad met favero en die hebben ook mijn FIT files bekeken en de log files van de pedalen. Niks aan te zien, ik heb een static torque check uitgevoerd omdat ze dat als mogelijke oplossing zagen, rechter pedaal bleek 2,5% hoger te moeten staan, afgesteld maar ook dit haalde niet veel uit.
Nu zeggen ze dat ik de set mag opsturen, maar er hangen wel allemaal voorwaardes aan. Als ze niks vinden tijdens de test die hun uitvoeren kost het me €100,- en de kosten voor het terug sturen.. Ik twijfel nu dus wat ik moet doen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mar 2017 14:10

Maar ja misschien heb je die onbalans wel gewoon, zie zal het zeggen.

Ken je niemand met een Powertap P1 of een Vector S?

Bij mij fluctueren de waardes ook wel behoorlijk. Zeker als ik bijvoorbeeld een intensieve (interval)training vergelijk met een duurtraining.

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 23 mar 2017 17:46

Hoi Havanna,

Afwijking zou kunnen, maar 60-40 is best veel. Zeker als het elke dag anders is.
Eerlijk is eerlijk, vandaag bericht van favero dat de kosten voor hun rekening zijn.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 03 apr 2017 10:21

Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met de Bepro?
-->Gaat het inklikken in de pedalen al iets eenvoudiger dan in het begin?
-->Merken jullie dat je schoenen (of overschoenen) schuren tegen de sensor die bij het pedaal zitten?
-->Iemand al de USB beschermkapjes verloren? de spare kapjes zijn iets van e20, belachelijk veel geld voor iets dan eerder een gebrek van het systeem lijkt
-->Moet je telkens de pedalen kalibreren als je ze op een andere fiets zet?
-->Iemand toevallig een idee of je eenvoudig de Bepro kan kalibreren met je Forerunner? ik zie namelijk niet of mijn forerunner 735XT dit kan zie het ook niet terug in de handleiding van Garmin.

dank voor de reacties,
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 03 apr 2017 10:43

Inklikken kan ik niks over vertellen, reed hiervoor met SPD-SL. Die waren voor mijn gevoel wel makkelijker met inklikken. Inmiddels al gewend geraakt. Met mijn Mavic schoenen nergens last van maar met mijn Giro schoenen die een lage stack hebben liep die wel aan.
En geen beschermkapjes verloren. Calibreren kan nooit kwaad

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 03 apr 2017 20:40

bedankt voor de reactie,

weet iemand of de Garmin Vector wat minder gevoelig zijn voor het schuren tegen zijkant?
rij zelf met Bontrager Inform RL, als me iets vervelend lijkt is het wel dat je schoen continu aanloopt.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 03 apr 2017 20:44

Mijn ervaringen:

-> Inklikken gaat voor mijn gevoel makkelijker, kan ook gewenning zijn.
-> schuren is makkelijk te voorkomen, gewoon plaatje iets verhogen! hoeft niet met de Bepro delen, zelfs iets maken kan ook
-> Nee
-> Ja, zowel statisch als dynamisch(na een paar keer goed aanzetten)
-> Geen ervaring.

Weet iemand trouwens hoe je de bepro kan controleren?
Ik heb vandaag namelijk een 50 minuten volle bak gereden. Hetzelfde rondje heb ik vorig jaar zomer ook gedaan. Toen gemiddeld meer dan 1 km/h harder, maar wel met 90 watt gemiddeld minder??
Moet er bij zeggen: toen wel met tijdritstuurtje, andere bandjes etc. Maar volgens mijn bepro zou ik een waarde over 50 minuten halen waardoor ik rechtstreeks in het prof peloton plaats kan nemen. Ik geloof daar dus helemaal niks van. Uiteraard kloppen de beide kalibraties.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 03 apr 2017 22:00

dt_swiss schreef: Weet iemand trouwens hoe je de bepro kan controleren?
Ik heb vandaag namelijk een 50 minuten volle bak gereden. Hetzelfde rondje heb ik vorig jaar zomer ook gedaan. Toen gemiddeld meer dan 1 km/h harder, maar wel met 90 watt gemiddeld minder??
Moet er bij zeggen: toen wel met tijdritstuurtje, andere bandjes etc. Maar volgens mijn bepro zou ik een waarde over 50 minuten halen waardoor ik rechtstreeks in het prof peloton plaats kan nemen. Ik geloof daar dus helemaal niks van. Uiteraard kloppen de beide kalibraties.
Je kalibreert een vermogensmeter niet, je stelt de zero-offset in. Dat is echt iets heel anders. Kalibratie zelf uitvoeren kan alleen met sommige vermogensmeters, en is behoorlijk ingewikkeld. En ja, je fietscomputer noemt het instekken van zero-offset misschien kalibratie, maar dat is het toch echt niet.
Enige manier om te weten of het klopt is om direct te vergelijken met een andere vermogensmeter (in crankspider of hub), maar dan is het weer de vraag welke klopt..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2017 07:23

dt_swiss schreef:Mijn ervaringen:

-> Inklikken gaat voor mijn gevoel makkelijker, kan ook gewenning zijn.
-> schuren is makkelijk te voorkomen, gewoon plaatje iets verhogen! hoeft niet met de Bepro delen, zelfs iets maken kan ook
-> Nee
-> Ja, zowel statisch als dynamisch(na een paar keer goed aanzetten)
-> Geen ervaring.

Weet iemand trouwens hoe je de bepro kan controleren?
Ik heb vandaag namelijk een 50 minuten volle bak gereden. Hetzelfde rondje heb ik vorig jaar zomer ook gedaan. Toen gemiddeld meer dan 1 km/h harder, maar wel met 90 watt gemiddeld minder??
Moet er bij zeggen: toen wel met tijdritstuurtje, andere bandjes etc. Maar volgens mijn bepro zou ik een waarde over 50 minuten halen waardoor ik rechtstreeks in het prof peloton plaats kan nemen. Ik geloof daar dus helemaal niks van. Uiteraard kloppen de beide kalibraties.

Dat stuurtje doet nogal veel. Kom dan eens met getallen, dan kunnen wij wel inschatten of het klopt. Gewicht, snelheid en gemeten vermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 apr 2017 07:44

De wind is ook tamelijk belangrijk. Het verschil tussen windkracht 2/3 en 5/6 kan zo maar 1,5 km/uur zijn bij precies hetzelfde gemiddeld vermogen. Althans, bij mij....

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 04 apr 2017 11:03

Daar komen de getallen. Zelf geloof ik ze niet.

Gewicht: --KG.
Power over 50 minuten: 6 Watt/KG.
Snelheid: 37 km/h. Een rondje gereden, dus niet alleen tegenwind!

Vooral omdat voorheen mijn waarde in een uur zo rond de 5 Watt/KGligt.
Laatst gewijzigd door dt_swiss op 05 apr 2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 apr 2017 11:06

Maar volgens mijn bepro zou ik een waarde over 50 minuten halen waardoor ik rechtstreeks in het prof peloton plaats kan nemen.
Nee klopt ook niet, je zou ze wegrijden.
Afbeelding

Plaats reactie