Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

bePro Favero vermogensmeter

Gebruikersavatar
Reyf
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2016 19:25

Gebruikersavatar Reyf 04 mar 2016 15:57

Hoi,

ik heb momenteel een Stages 105 172.5 mm vermogensmeter, maar overweeg de bePro Favero pedalen omdat het gemak van pedalen switchen tussen fietsen toch gemakkelijker is dan telkens de linkercrank veranderen en je ook vastzit aan Shimano Hollowtech II. Tevens heb ik eigenlijk 175 mm pedalen nodig.

Heb al verschillende reviews gelezen op het net over deze pedalen, maar ben benieuwd of er ook forumleden zijn met gebruikservaring met de bePro's. Ik begrijp uit de reviews dat de Powertap P1 hoogwaardiger zijn, maar ook aanzienlijk duurder.

Ook de leveringstermijnen zijn mij niet helemaal duidelijk.

Hoor graag eventuele ervaringen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 mar 2016 16:08

Houd er rekening mee dat wisselen zeker niet zo eenvoudig is als bij de P1's.

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 04 mar 2016 16:39

Heb toevallig net de sprong gewaagd en heb dus een setje gekocht. Omdat ik ook eerder met Stages reed meende ik afdoende gedekt te zijn door de S versie (meting enkel met linkerpedaal) aan te schaffen. Heb de set net pas binnen, maar heb ze nog niet geïnstalleerd, mede omdat ik nu nog op de crosser rondrij (vooral dankzij dat heerlijke natte, Hollandse weer). Ik zal laten weten zodra ik ze in gebruik heb genomen hoe ze bevallen.
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 mar 2016 20:23

Installatie is mijn inziens niet echt een showstopper als meer dat bij bepaalde schoenen de Pod wordt geraakt die daardoor beschadigd raakt echter de Pod blijft wel heel. Alleen weet je niet wat de consequenties zijn op lange termijn.....

Sommige gebruikers hebben om de Pod een beschermende rubber aangebracht, van een binnenband.

De gebruikerservaringen wat ik tot nu toe heb gelezen qua performance is goed.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Reyf
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2016 19:25

Gebruikersavatar Reyf 05 mar 2016 14:00

vrderuiter schreef:Heb toevallig net de sprong gewaagd en heb dus een setje gekocht. Omdat ik ook eerder met Stages reed meende ik afdoende gedekt te zijn door de S versie (meting enkel met linkerpedaal) aan te schaffen. Heb de set net pas binnen, maar heb ze nog niet geïnstalleerd, mede omdat ik nu nog op de crosser rondrij (vooral dankzij dat heerlijke natte, Hollandse weer). Ik zal laten weten zodra ik ze in gebruik heb genomen hoe ze bevallen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Hoe lang is de levertermijn trouwens?

kwen
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2011 10:21

kwen 05 mar 2016 20:25

Ik heb er eentje sinds februari, dubbelzijdig. Ik ben echt tevreden, installatie is ook een eitje hoor. Eerste keer kwartiertje werk. Ik had alleen een pedaal niet strak genoeg aangedraaid, waardoor ie los begon te zitten na een kilometer, dus wel een tip, max force bij het aandraaien (en de goede kant op). Eerste rit had ik ook wat geklooi met de calibratie, maar dat is eenmalig geweest. Zal wel aan mijn onervarenheid hebben gelegen.

Voor mij is dit de ideale powermeter, omdat:
- ik verschillende lengte cranks heb (compact/dubbel), waardoor bijv een stages afvalt.
- ik een makkelijk verwisselbare powermeter wil voor verschillende fietsen, en voor een huurfiets op vakantie, dus pedalen bij voorkeur
- de Garmin vector een stuk duurder is, kwetsbare pods heeft, en software problemen (standaard voor Garmin).
- er veel data uit komt, waaronder torque effectiveness/pedal smoothness (kan ik nog niet uitlezen, maar wel met de Elemnt die ik besteld heb)
- ik al met Look fietste
- en prijs/kwaliteit top is, hoewel ik wel verwacht dat pm's een prijzenslag gaan doormaken.

Tot nu toe erg tevreden!
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 06 mar 2016 08:09

@kwen, raken jou schoenen niet de Pod? Merk je niks van beschadigingen?
YFood !!!

kwen
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2011 10:21

kwen 06 mar 2016 22:10

Nog niets van gemerkt, maar ik heb er nog maar 1 rit mee zonder overschoenen gefietst (en meteen spijt van :)) Ik heb ook gelezen over wat kleine beschadigingen aan het plastic, maar Favero heeft daarna een plaatje getoond waarin duidelijk is dat de electronica in een keiharde hars is gegoten, dus daar vertrouw ik eigenlijk wel op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 07 mar 2016 10:39

quote: Ik had alleen een pedaal niet strak genoeg aangedraaid, waardoor ie los begon te zitten na een kilometer

Dat is wel raar want bij juist monteren zouden ze alleen maar vaster kunnen draaien?

Inzake de beschadigen had DCrainmaker daar ook wel twijfels over maar die heeft daar voldoende feedback van de leverancier over ontvangen om die twijfel weg te nemen. Het ziet er niet zo fraai uit al die beschadigen aan het plastic omhulsel welke alleen voor de show er op zit (volgens DCrainmaker)?

@Kwen: heb je ze in Nederland aangeschaft, zo ja waar?

Iemand al ervaringen met de batterijduur?

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 07 mar 2016 11:25

Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste ritje gemaakt met de Bepro, en ik ben tevreden. Ik was blij dat ik, na de installatie maar voordat ik wegreed, nog even goed de pedalen checkte, want hij zat toch niet helemaal goed vast. De installatie de eerste keer is inderdaad even doorhebben wat je precies moet doen, maar als je het weet is het kinderspel. Ik heb de S versie, dus enkel powerdata uit het linkerpedaal, dus dan gaat het ook maar om de juiste installatie van 1 pedaal, de rechter schroef je er zo op als elk ander regulier pedaal.

Voordat ik op de fiets stapte een static calibration uitgevoerd, echter eenmaal op de fiets heb ik vergeten nog wel een dynamic calibration uit te voeren, dus dat doe ik de volgende keer alsnog. De data uit de rit lijkt betrouwbaar en ik heb tijdens het rijden geen afwijkingen met de data gevonden. Vermogen leek wellicht een tikje lager, maar dat zou kunnen komen door het moment in het nog jonge seizoen, in combi met de niet uitgevoerde dynamix calibration.

Pedalen voelen goed en solide, ik was een beetje bang dat de voorliefde van mijn geliefde Speedplay pedalen het toch zou winnen ten opzichte van het gevoel dat ik zou krijgen van rijden met de BePro pedalen, maar ik ben dik tevreden, de pedalen voelen goed. Hoe de pod er na 1 ritje uitziet weet ik niet, ik heb immers (zoals eerder in de comments bij de DCRainmaker-review over de BePro's gezien) een stuk binnenband over de hele pod geschoven, en ik moet zeggen: dat gaf me toch een rustig gevoel. De ruimte tussen mijn Sidi Genius en de pod is voldoende, ik zie ook geen wijze waarop de twee elkaar zouden kunnen raken.

Vooralsnog ben ik dus zeer tevreden, maar het is nog maar 1 ritje. Ik ben benieuwd naar hoe het zich allemaal ontwikkelen zal in de loop der tijd.

Nog te weinig data over batterijgebruik. Ik heb ze zelf besteld bij CleverTraining via de DCRainmaker-review, daar staat een kortingscode. Komen dus wel weer uit de USA, maar was inclusief vervoer (nog net iets) goedkoper dan bij andere sites: 474 vs. 499. Miniem, maar toch... ;-)
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 mar 2016 16:51

Op het Duitse Tour magazin las ik een gebruikerservaring vanaf juli 2015, hij had geen problemen what so ever. Ook de batterij duur is prima en data zijn goed. Heeft geen last van beschadigingen aan de Pod, en heeft ermee in de bagger gereden en de lagering gecontroleerd, alles was nog prima in 'Ordnung'.

Las in andere review dat als je de grijze look plaatjes gebruikt de kans klein is dat je de Pod beschadigd.
YFood !!!

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 07 mar 2016 16:53

csteenbe schreef:Op het Duitse Tour magazin las ik een gebruikerservaring vanaf juli 2015, hij had geen problemen what so ever. Ook de batterij duur is prima en data zijn goed. Heeft geen last van beschadigingen aan de Pod, en heeft ermee in de bagger gereden en de lagering gecontroleerd, alles was nog prima in 'Ordnung'.

Las in andere review dat als je de grijze look plaatjes gebruikt de kans klein is dat je de Pod beschadigd.
Dank!

Van de Tour magazin, staat dat ergens online, of was dat in het magazine?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Plaats reactie