Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogensmeters FAQ

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 okt 2015 14:18

Opmerkingen? Stuur een PB.
========================================

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de ideale vermogensmeter bestaat niet. Elk apparaat kent z’n eigen specifieke voor- en nadelen. Als je van plan bent er eentje te kopen, is het verstandig eerst duidelijk op een rijtje te zetten wat jij belangrijk vindt.

Mogelijke aandachtspunten:

Budget
Ieder jaar komen er nieuwe aanbieders bij en we hebben dan ook gezien dat de prijzen van vermogensmeters al jaren gestaag dalen. Tegenwoordig heb je vanaf ongeveer 400 euro een “echte” vermogensmeter, maar het is ook mogelijk meer dan 3000 euro uit te geven.

Wisselen van fiets en installatiegemak
Als je meerdere fietsen hebt, of binnen afzienbare tijd een nieuwe fiets wilt kopen, of regelmatig een fiets huurt, kan dit een belangrijk aandachtspunt zijn. Sommige vermogensmeters zijn zeer makkelijk te wisselen en installeren, soms zelfs zonder gereedschap. Andere meters zijn alleen te installeren/wisselen met de nodige technische kennis en tijd, en soms zal wisselen überhaupt niet lukken vanwege compatibiliteitsproblemen met het bottom bracket.

Eenzijdige meting of volledige meting
De meeste vermogensmeters meten het totale vermogen, er zijn echter ook vermogensmeters die alleen het vermogen in één been meten en dit met 2 vermenigvuldigen. De meningen verschillen of dit nu een probleem is of niet. Bij de meeste mensen zit er maar 1-2% tussen beide benen.

ANT+ of BT?
Vrijwel alle vermogensmeters ondersteunen het ANT+ protocol, waardoor ze geschikt zijn om (onder meer) met Garmin fietscomputers samen te werken. Het Bluetooth Smart (BT) protocol is echter in opkomst. De meeste moderne smartphones kunnen werken met dit protocol evenals de recentere fietscomputers van Polar. Bepaalde vermogensmeters ondersteunen alleen ANT+, sommige alleen BT, andere ondersteunen beide. Het is niet altijd mogelijk beide signalen tegelijkertijd uit te zenden.

L/R meting
Sommige vermogensmeters kunnen afzonderlijk het vermogen in het linker been en rechter been weergeven. Voor een doorsnee wielrenner is dit niet meer dan een gimmick, maar als je herstelt van een blessure kan het wel nuttig zijn. Overigens is het goed om te weten dat L/R weergeven niet altijd betekent dat het vermogen ook daadwerkelijk L/R gemeten worden. Sommige vermogensmeter meten wel het totale vermogen maar berekenen de L/R waardes.

Batterijduur
Sommige batterijen houden het maar 30 uur uit, en anderen wel meer dan 500 uur. Vooral je veel traint iets om rekening mee te houden. Bij niet iedere vermogensmeter is het vervangen van de batterij even eenvoudig, en bij een enkeling (SRM) moet het toestel worden opgestuurd.

Onderhoud
Bepaalde vermogensmeters (bijvoorbeeld de meeste in de 'crankregio') hebben behalve het vervangen van de batterij eigenlijk geen onderhoud nodig. Voor vermogensmeter in pedalen of naven geldt dat niet. “Gewone” pedalen en naven hebben immers ook onderhoud nodig.

Nauwkeurigheid
Vrijwel alle vermogensmeters claimen maximale afwijking van een paar procent. Dergelijke claims zijn lastig te controleren. Wel blijkt uit tests dat de waardes die de verschillende meters zeer dicht bij elkaar liggen. Merk op dat bij een eenzijdige meting een afwijking van bijvoorbeeld 2% in de praktijk groter is doordat het vermogen in beide benen meestal een paar procent verschilt.

Op welke plek?
Vermogensmeters vind je terug op verschillende plekken. Ook hier geldt weer: de ideale plek bestaat niet, alles heeft z’n voor- en nadelen.

Pedaal (Garmin Vector (S), Powertap P1, Keo Power, Favero Bepro/Assioma, SRM Exakt)
+ makkelijk of relatief makkelijk te wisselen tussen fietsen
+ installatie is in de meeste gevallen zelf te doen
+ geen probleem als je meerdere wielsets hebt
- beperkt aantal keuzen qua pedaalsysteem
- de meter zit op een enigszins kwetsbare plek
- een pedaal heeft periodiek onderhoud nodig

Crankregio (SRM, Power2Max, Rotor, Powertap C1, Quarq, Stages, 4iiii, Pioneer, Verve Infocrank, WatTeam)
+ de meter zit op een relatief veilige plek
+ je kunt ieder pedaalsysteem gebruiken
+ geen probleem als je meerdere wielsets hebt
+ zeer weinig onderhoud nodig
- voor installatie is in de meeste gevallen technische kennis nodig
- wisselen tussen fietsen is vaak lastiger en soms zelf helemaal niet mogelijk vanwege verschillen in bottom bracket standaarden

Naaf (Powertap G3)
+ zeer eenvoudig te wisselen tussen fietsen (zelfs geen gereedschap nodig)
+ installatie is geen issue (als je een kant-en-klaar wiel koopt)
+ je kunt ieder pedaalsysteem gebruiken
- problematisch als je meerdere wielsets hebt
- een naaf heeft periodiek onderhoud nodig

DE SYSTEMEN MOMENTEEN IN PRODUCTIE EN LEVERBAAR

We noemen hier alleen de meest gangbare systemen die op de markt zijn, d.w.z. daadwerkelijk te bestellen. Nota bene: de algemene voor- en nadelen die hierboven staan worden niet los meer benoemd als voor- of nadeel. De prijzen zijn geen adviesprijzen maar werkelijke prijzen.

SRM
Prijs: vanaf 1650 euro
Plaats vermogensmeting: in spider
Algemeen: SRM is de uitvinder van de vermogensmeter en al jaren de betrouwbare (hof)leverancier van het profpeloton. Qua prijs is SRM echter niet erg interessant voor gewone stervelingen, zeker niet omdat concurrenten producten leveren die minstens op gelijk niveau zitten tegen minder dan de helft van de kosten.

+ degelijk product met goede reputatie
+ volledige meting
- zeer, zeer duur vergelijken met alternatieven
- batterij kan niet zelf verwisseld worden (maar gaat wel zeer lang mee)
- geen BT, alleen ANT+

Power2Max model NG
Prijs: vanaf 990 euro (alleen spider, complete cranks vanaf €1290.)
Plaats vermogensmeting: in spider
Algemeen: Power2Max kan gezien worden als de goedkopere (maar zeker niet slechtere) versie van SRM. Je kunt de Power2Max kopen als losse spider, je zult dan zelf voor een (passende!) crank moeten zorgen. Er zijn echter ook complete crankstellen te koop. NG is de laatste versie (v3) van Power2Max. Ten opzichte van model S zijn de belangrijkste verschillen: oplaadbare batterij (i.p.v. knoopcel) en het ondersteunen van BT (naast ANT+).

+ degelijk product
+ volledige meting
+ uiteenlopende opties qua crankkeuze
+ zowel BT als ANT+
+ oplaadbare batterij
- looks (subjectief)
- L+R wordt berekend, niet gemeten
- accuduur is met 150 uur minder dan met een knoopcel
- aanzienlijk duurder dan model S, prijs/kwaliteitverhouding is dan ook minder

Power2Max NG ECO
Prijs: vanaf 490 euro voor een complete crank, losse spiders ook mogelijk
Plaats vermogensmeting: in spider
Algemeen: De NG ECO is de budgetversie van de NG. Verschillen: knoopcel versus oplaadbare accu, op papier iets minder nauwkeurig (2% i.p.v. 1%), goedkoper.

+ degelijk product
+ volledige meting
+ uiteenlopende opties qua crankkeuze
+ zowel BT als ANT+
+ uitstekende prijs/kwaliteitverhouding
+ batterijduur aanzienlijk beter dan bij de non-ECO versie
- redelijk zeldzaam type knoopcel
- kapje voor de batterij niet super degelijk

Quarq
Prijs: vanaf 475 euro
Plaats vermogensmeting: in spider
Algemeen: Quarq is eigendom van SRAM en lijkt qua product behoorlijk veel op Power2Max en SRM. Quarq levert complete units, op basis van "eigen" cranks of op basis van bekende SRAM cranks.

+ degelijk product
+ batterij verwisselen is makkelijker dan bij Power2Max type S
+ volledige meting
+ ondersteunt naast ANT+ ook BT
+ gebruik CR2032 knoopcel die overal te krijgen is
- alleen verkrijgbaar voor eigen merk cranks en SRAM opties

Stages
Prijs: vanaf 470 euro (eenzijdig) vanaf 999 (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: crankarm
Algemeen: bij het eenzijdige systeem van Stages koop je de linker crankarm, waarin de Stages pod vooraf is geïnstalleerd. Je huidige crankarm verwijder je en leg je op zolder. Er is nu ook een tweezijdig systeem leverbaar, waarbij je een complete crank koopt. Dit systeem is technisch gelijk aan 4iiii en Pioneer.

+ vrijwel onzichtbaar
+ licht
+ relatief makkelijke installatie
+ van fiets wisselen redelijk makkelijk (indien cranks op beide fietsen compatible zijn)
+ ondersteunt naast ANT+ ook BT
- halve meting (geldt alleen voor eenzijdige systeem uiteraard)
- niet alle cranks worden ondersteund

Verve Infocrank
Prijs: vanaf 1545 euro
Plaats vermogensmeting: crankarmen
Algemeen: Er zijn verschillende uitvoeringen van dit crankstel; er is een versie met een 24 mm as en eentje met een 30 mm as. Daarnaast kun je het systeem met of zonder kettingbladen krijgen (naar keuze 110/130 BCD). Uiteraard zijn diverse cranklengtes te krijgen.

+ bouwkwaliteit
+ volledige meting
+ L+R meting (geen berekening zoals bij Power2Max)
- veel duurder dan vergelijkbare alternatieven
- op dit moment zijn nog magneten nodig voor de cadans (softwareupdate aangekondigd)
- gebruikt een redelijk zeldzaam type knoopcelbatterij
- verkrijgbaarheid in EU
- one size fits all, dus niet verkrijgbaar op andere cranks
- alleen ANT+, geen BT
- gewicht

4iiii Precision
Prijs: vanaf $400 eenzijdig en 750$ tweezijdig (excl. eventuele BTW en invoerrechten)
Plaats vermogensmeting: crankarm
Algemeen: 4iiii valt te zien als de goedkope, do-it-yourself versie van Stages. Voorlopig stuur je je eigen crank nog op naar 4iiii, zij installeren dan de pod. Op termijn is het de bedoeling dat je e.e.a. ook zelf kunt doen.

+ goedkoopste optie op de markt
+ ondersteunt naast ANT+ ook BT
+ keuze tussen eenzijdig of tweezijdig
- de pod moet zelf geïnstalleerd worden (i.t.t. Stages die vooraf geïnstalleerd is)
- verkrijgbaarheid in EU (wachttijd, invoerrechten, BTW etc.)

Pioneer
Prijs: ca. 650 euro (eenzijdig), vanaf 1400 euro (tweezijdig, excl. crank)
Plaats vermogensmeting: crankarm
Algemeen: Het eenzijdige systeem van Pioneer lijkt in veel opzichten op Stages, met het verschil dat ie een stuk duurder is en dat er veel minder cranks ondersteund worden. Het tweezijdige systeem (herkenbaar aan de rode pod in het crankstel) kennen we van de profs van Lotto-Jumbo en Giant-Alpecin. Als je het systeem aanschaft dien je een Ultegra of DA 11-speed crank erbij te kopen, of je dient je eigen crank op te sturen voor installatie.

+ hoogste sample rate van alle meters op de markt
- prijzig t.o.v. vergelijkbare meters
- crank moet opgestuurd worden of los worden aangeschaft
- alleen beschikbaar voor Ultegra en DA 11-speed
- alleen ANT+, geen BT

Rotor (2) InPower
Prijs: vanaf 590 euro (eenzijdig), 1500 euro (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: in de as van het crankstel
Algemeen: De InPower is de meest recente productie van Rotor. De gewone InPower is de low-budget powermeter van Rotor. Het vermogen wordt in de as gemeten i.p.v. in de crankarm zoals Rotor wel deed bij de Power en de LT. De versie met toevoeging 2 meet tweezijdig.

+ relatief goedkoop (althans de gewone versie)
+ relatief licht en compact (extra massa: 50 gram)
+ werkt met penlite (AA) batterij: gaat lang (300 uur) mee, zelf te vervangen en onzichtbaar in de as weggewerkt.
- alleen voor Rotor crankstellen
- alleen ANT+, geen BT

WatTeam Powerbeat Gen2
Prijs: vanaf ongeveer 500 euro
Plaats vermogensmeting: op de crankarmen
Algemeen: WatTeam is een powermeter die je zelf moet installeren. Het systeem mikt vooral op rijders die op zoek zijn naar een goedkope 2e powermeter bijvoorbeeld op een winter- of reservefiets.

+ relatief goedkoop
+ ondersteunt zowel ANT+ als BT
- nauwkeurigheid niet zo goed als andere systemen
- installeren vergt enige technische kennis
- looks
- verkrijgbaarheid in EU

Powertap G3
Prijs: vanaf 700 euro (alleen naaf, zonder wiel)
Plaats vermogensmeting: naaf
Algemeen: De Powertap naaf is na SRM het oudste systeem op de markt. Het systeem is in al die jaren verder doorontwikkeld en de moderne versies (zwarte naaf) zijn zeer betrouwbaar gebleken. De eerdere (zilveren) versies van de Powertap vind je ook veelvuldig terug op de tweedehands markt. Let dan goed op de staat van het onderhoud. De versie in het zilver/carbon is aanzienlijk kwetsbaarder dan de huidige zwarte versie. Bij bepaalde vroege versies kon je bovendien niet zelf de batterij vervangen.

+ makkelijkst te wisselen systeem van allemaal (zelfs geen gereedschap nodig)
+ huidige versie is een betrouwbaar product dat al vele jaren op de markt is
+ eenvoudige installatie (indien je een compleet wiel koopt)
+ volledige meting
+ moderne versies ondersteunen naast ANT+ ook BT (niet tegelijkertijd)
- onhandig als je meerdere wielsets hebt
- een naaf heeft onderhoud nodig
- de lagers van de oudere versie (zilver/carbon) zijn niet goed afgedicht en vereisen veel onderhoud

Garmin Vector 3
Prijs: vanaf 600€ (eenzijdig), 999€ (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: De laatste versie van de bekende Vector-pedalen.

+ volledig meting en L/R (alleen gewone (niet S) versie)
+ enige meter op de markt die Garmin Cycle Dynamics ondersteunt
+ geen momentsleutel meer nodig zoals bij Vector 1 en 2
+ ondersteunt zowel BT als ANT+
+ mooiste looks van alle pedaalsystemen
- geen SPD-SL meer mogelijk zoals bij vorige 2 versies
- duurder dan Assioma's
- gebruikt redelijk zeldzaam type knoopcellen
- batterijduur van 120 uur is minder dan van de voorgangers (150)
- problemen met batterijkapje (inmiddels opgelost)

Powertap P1(S)
Prijs: ca. 960 euro (tweezijdig), 600 euro voor de S-versie (eenzijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: De P1 was na de Vector het 2e pedaalsysteem op de markt. Powertap is natuurlijk niet nieuw op de markt, maar wel met een pedaalsysteem.

+ makkelijk wisselen zonder speciaal gereedschap (niet meer uniek tegenwoordig)
+ volledige meting + L/R
+ bouwkwaliteit
+ ondersteunt zowel BT als ANT+ (tegelijkertijd)
- prijzig
- door gebruik AAA batterijen is de batterijduur wat minder (ca. 60 uur)
- niet 100% compatible met Look-plaatjes (Wellgo plaatjes)
- tamelijk lomp uiterlijk

Favero Assioma
Prijs: 500 euro (eenzijdig), 800 euro (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: De Assioma is de opvolger van de BePro. Vergeleken met de BePro's zijn er een paar verbeteringen. Zo is de installatie eenvoudiger geworden en wordt BT ondersteund.

+ goedkoopste pedaalsysteem op de markt
+ zeer makkelijk wisselen tussen fietsen
+ bouwkwaliteit verbeterd t.o.v. BePro's
- beperkte batterijduur (ca. 50 uur)
- minder elegant dan Vector3 door pods

SYSTEMEN DIE AANGEKONDIGD ZIJN EN NOG NIET LEVERBAAR

SRM Exakt
Prijs: 1400 euro (dubbelzijdig), 800 (eenzijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: SRM en Look komen samen met een vermogensmeter in het pedaal. Het pedaal gebruikt oplaadbare batterij die zo'n 100 uur meegaan. Leverbaar vanaf 1 juli 2o18.

+ ondersteunt BT en ANT+
+ lagers, pedaalbody en as zijn (door een dealer) eenvoudig te vervangen
- duur vergeleken bij directe concurrenten
- installatie niet zo makkelijk als Vector3 en Assioma
- nog geen bewezen product

MODELLEN DIE UIT PRODUCTIE ZIJN

Polar Keo Power
Prijs: vanaf 750 euro (eenzijdig) 1170 euro (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Weight penalty: 150 gram
Algemeen: Het systeem kwam voort uit een samenwerking tussen Polar en Look. Er zijn drie versies van dit systeem. Versie 1 kwam op de markt in 2012. Het toenmalige systeem werkte alleen met het WIND-protocol. Deze versie niet meer te krijgen. Versie 2 ondersteunde het BT-protocol. Deze versie werd nooit een succes, door het ontbreken van ANT+ ondersteuning. V2 is nog altijd op de markt. In 2016 kwam V3 op de markt, onder de noemer "DualChannel". Deze versie ondersteunt zoals de naam al suggereert zowel BT als ANT+.

+ looks
- installatie is lastig, zeker t.o.v. alternatieven (geldt voornamelijk voor V1 en V2)
- voor V1 en V2 geldt dat ze geen ANT+ ondersteunen

Favero BePro
Prijs: 500 euro (eenzijdig), 750 euro (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: Het nieuwste pedaalsysteem op de markt, afkomstig van het Italiaanse Favero. De pedalen hebben een ingebouwde, oplaadbare accu.

+ goedkoopste pedaalsysteem op de markt
+ relatief eenvoudig te wisselen tussen fietsen
- installatie niet zo eenvoudig als Powertap P1, speciaal gereedschap nodig (bijgeleverd)
- twijfels bij bouwkwaliteit, het is nieuw product zonder trackrecord
- beperkte batterijduur
- ondersteunt geen BT, alleen ANT+

Garmin Vector (S)
Prijs: vanaf 600€ (eenzijdig), 900€ (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: pedaal
Algemeen: Garmin was de eerste die kwam met een vermogensmeter in de pedalen. Inmiddels zijn er (net als bij BePro) twee varianten: een eenzijdige versie (S) en de gewone die dubbelzijdig meet. Het Vector systeem werkt met Look Keo plaatjes, maar in 2016 heeft Garmin een ombouwkit uitgebracht waarmee de pedalen ook met Shimano SPD-SL plaatjes te gebruiken zijn. Deze werkt helaas niet op de laatste versie (3).

+ volledig meting en L/R (alleen gewone (niet S) versie)
+ enige meter op de markt die Garmin Cycle Dynamics ondersteunt
+ keuze tussen Look Keo of SPD-SL plaatjes
- installatie lang niet zo makkelijk als bij de Powertap pedalen, momentsleutel nodig
- prijzig
- batterij verwisselen enigszins lastig
- ondersteunt alleen ANT+ en geen BT

Rotor Power (LT)
Prijs: vanaf 900 euro (eenzijdig), 1300 euro (tweezijdig)
Plaats vermogensmeting: in de crankarm.
Algemeen: De Power (LT) is het oudste van de twee vermogensmeters van Rotor.De Power meet i.t.t. de recentere InPower het vermogen in de crankarm. De gewone versie meet het volledige vermogen, daarnaast is er een goedkopere LT-versie die eenzijdig meet.

- diverse klachten over nauwkeurigheid
- relatief duur t.a.v. alternatieven zoals Power2Max
- niet voor andere merken cranks
- alleen ANT+, geen BT

Powertap C1
Prijs: vanaf 750 euro
Plaats: op kettingbladen
Weight penalty: 150 gram
Algemeen: Het C1 systeem bestaat uit een set kettingbladen, met daarop een vooraf geïnstalleerde pod die het vermogen meet. De kettingbladen zijn momenteel alleen leverbaar voor 5x110 BCD, in de vertandingen 53/39, 50/36 en 52/36. PT heeft inmiddels aangekondigd te stoppen met de C1.

+ volledige meting
+ ondersteunt naast ANT+ ook BT
+ kettingbladen zijn zelf te vervangen
- alleen kettingbladen van PT kunnen momenteel gebruikt worden
- geen 34 blad mogelijk op dit moment
- niet bruikbaar op iedere crank (momenteel alleen 5x110 BCD)
- eerste 1-2 ritten na montage niet geheel nauwkeurig
- looks (subjectief)

Power2Max model S
Prijs: vanaf 700 euro
Plaats vermogensmeting: in spider
Algemeen: Model S is de 2e iteratie (van 3). De S wordt niet meer geproduceerd maar de oude voorraad is nog altijd te koop.

+ zeer goede prijs/kwaliteitverhouding
+ degelijk product
+ volledige meting
+ uiteenlopende opties qua crankkeuze
- looks (subjectief)
- L+R wordt berekend, niet gemeten
- geen BT, alleen ANT+

Meer lezen

- DC Rainmakers 2015 powermeters buyers guide.

v 2.9

[changelog v2.5]
- Power2Max NG toegevoegd
- WatTeam Powerbeat NG toegevoegd
- 4iii Precision dual sided toegevoegd

[changelog v2.6]
- Vector 3 toegevoegd
- Prijzen Vector 2 aangepast
- Favero Assioma toegevoegd

[changelog v2.7]
- Power2Max NG Eco toegevoegd
- Powertap P1S toegevoegd

[changelog v2.8]
- Stage tweezijdige toegevoegd

[changelog v2.9]
- scheiding aangebracht tussen systemen die nog gemaakt worden, systemen die inmiddels uit productie zijn en systemen die aangekondigd zijn.
- SRM Exakt toegevoegd
Laatst gewijzigd door havana op 02 jun 2018 10:41, 50 keer totaal gewijzigd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 17 okt 2015 20:37

havana schreef:UNDER CONSTRUCTION > FEEDBACK VIA PB
Niet reageren in dit topic dus.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie