Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

PowerPod Power Meter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2015 16:48

En juist als je op die klinker weg rijdt dan is de vermogensmeter nuttig, omdat je snelheidsmeter je niet helpt om de inspanning constant te houden.

DCRainmaker is het laatste jaar veel milder geworden in z'n kritieken. Paar jaar geleden had hij dit veel meer afgekraakt en nu probeert hij nog positieve punten en applicaties te zoeken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 01 sep 2015 17:06

Het ding mag dan niet altijd goede data geven. Als je dat weet en routes en/of een rondje zoekt waar de meetdata wel consistent is (al is het altijd dezelfde onnauwkeurigheid) dan kan je er wel wat mee meten. In elk geval je progressie. Iets wat met de eerder genoemde PowerCal niet kan.

Ik ben benieuwd wat het ding doet in verschillende omstandigheden. De test van DC rainmaker is een momentopname. Een keer in de regen of een keer in onweer omstandigheden. Rijden in een groep. Allemaal variatie, het algoritme werk met input van "accelerometer, air pressure, elevation sensors", om te zien hoe slim het ding is.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 sep 2015 17:17

amclassic-fan schreef:En juist als je op die klinker weg rijdt dan is de vermogensmeter nuttig, omdat je snelheidsmeter je niet helpt om de inspanning constant te houden.
Constant (verschil met b.v. Powertap is min of meer gelijk en constant) dan eventueel wel maar niet accuraat (absoluut in Watts) is wat je bedoelt dus.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 sep 2015 17:27

Denk inderdaad dat wanneer je van alles opgestuurd krijgt en voor allerhande events wordt uitgenodigd het moeilijk is om geheel objectief te blijven, maar dit is ook niet echt een volwaardige test, op basis hiervan dit product aan- of afraden lijkt me dan ook iets te voorbarig.

Overigens is ook het aantal meters dat ik op klinkers afleg ook te verwaarlozen, maar als dat inderdaad een zwak punt is dan is het voor velen een waardeloos product.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4524
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 dec 2015 00:18

Voor wie het wil weten de bevindingen van dcrainmaker over de BePro

http://www.dcrainmaker.com/2015/09/fave ... eview.html

Misschien tot wel een optie......

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2015 07:54

Ray is inderdaad wel milder geworden in zijn reviews, maar dat heeft deels ook wel te maken met het feit dat veel producten gewoon beter geworden zijn. Hij is nog steeds behoorlijk kritisch op left-only powermeters à la Stages. Ook de Vector pedalen van Garmin kunnen hem niet echt bekoren, en t.a.v. de BePro's heeft hij toch ook duidelijke bezwaren. Ik krijg wel het idee dat hij duidelijk milder is t.a.v. kleine producenten die hem actief bij het productieproces betrekken dan de grote "evil" jongens zoals Garmin en SRM. Een uitzondering is dan Powertap, je kan hem gerust een Powertap fanboy noemen...

Wat ik zelf opvallend vind is dat zijn reviews meer slordigheden bevatten. Zo vergeet bij de review van de Powertap C1 te vertellen welke vertandingen allemaal beschikbaar zijn. En bij de 4iiii meter vermeldt hij niet dat alleen aluminium cranks mogelijk zijn. Toch wel cruciale info me dunkt.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 04 sep 2016 11:46

Even dit topic van onder het stof halen. Net de in-depth review van Ray over de powerpod gelezen (http://www.dcrainmaker.com/2016/03/powe ... eview.html) . Lijkt me toch wel interessant, rekening houdend met zijn beperkingen maar gezien de prijs toch heel wat meer bereikbaar voor de gemiddelde fietser. Iemand al effectief ervaring met de Powerpod? 4iiii komt inderdaad sterk in de buurt qua prijs, maar is deze uberhaupt beschikbaar in Europa?

seelb
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2014 23:23

seelb 29 sep 2016 14:29

de update van de powerpod die gravel etc ook beter zou verwrken is gedaan en levert goede resultaten op volgens de fora en reacties op dc side.

ik heb er 1 aangeschaft en hou jullie op de hoogte

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 sep 2016 09:31

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 01 jan 2017 18:56

Heb je inmiddels ervaringen die je wilt delen?

seelb
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2014 23:23

seelb 01 feb 2017 15:09

excuses voor late reactie!

ik ben nu tijdje op weg met de powerpod en na de goeie afstelling draait het als een zonnetje. de setup met het juiste profile is wel van belang. Velocomp helpen daarmee. ze zijn snel in response.

nu begint het feest van daadwerkelijk in powerzones te trainen. begrijpen wat je aan het doen bent en waarom is een studie op zich. ik wil een halve triathlon doen en ga proberen de PP te gebruiken om niet teveel kracht te verspelen. ik ben een nogal slechte loper...

de connectie met mijn garmins verlopen probleemloos (zowel 500 als de fenix 3) en de data gaat netjes naar strava, TP via garmin connect.

SNAH
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2017 12:31

SNAH 20 mei 2019 15:34

Hi Seelb, heb er een op de kop getikt. Je hebt het over de juiste instellingen....
Kun je me eens helpen waar je het dan over hebt?

Ik zie nog wel wat rare dingen namelijk!!

Plaats reactie