Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

PowerPod Power Meter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 10:27

Dat hele links/rechts verhaal is uberhaupt weinig waard. Je hartslagmeter zou ook veel meer informatie over het ECG signaal kunnen weergeven, maar daar zit niemand op te wachten en dus wordt 't niet gedaan.

Dat links/rechts getalletje, ik heb er nog niemand wat nuttigs mee zien doen. Er is geen enkel wetenschappelijke onderbouwing dat je het bijvoorbeeld zo gelijk mogelijk zou moeten hebben. Dan staat er een getalletje en dat zal vast een beetje veranderen, maar er valt niets mee te doen.

Enkel in de situatie dat je moet revalideren na bijvoorbeeld een bovenbeenbreuk of in het geval van een knik in je liesslagader dan voegt het informatie toe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 aug 2015 10:49

amclassic-fan schreef:Dat hele links/rechts verhaal is uberhaupt weinig waard. Je hartslagmeter zou ook veel meer informatie over het ECG signaal kunnen weergeven, maar daar zit niemand op te wachten en dus wordt 't niet gedaan.

Dat links/rechts getalletje, ik heb er nog niemand wat nuttigs mee zien doen. Er is geen enkel wetenschappelijke onderbouwing dat je het bijvoorbeeld zo gelijk mogelijk zou moeten hebben. Dan staat er een getalletje en dat zal vast een beetje veranderen, maar er valt niets mee te doen.

Enkel in de situatie dat je moet revalideren na bijvoorbeeld een bovenbeenbreuk of in het geval van een knik in je liesslagader dan voegt het informatie toe.
Dat was ook de reden dat 2 rijders van Sky met een Stages prototype reden met L/R meting.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 11:22

Of is dat omdat ze bij Sky gewoon het totale vermogen willen meten en niet de aanname willen doen links gemeten vermogen x 2 = totaal vermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

schoentje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2011 16:55
Locatie: Groesbeek
Contact

schoentje 27 aug 2015 11:31

Gebruik al ruim 2 jaar tot volle tevredenheid een iBike5.

Ben er via de PowerClinic van Guido Vroemen en Hunter Allan (de man achter TrainingPeaks) mee in aanraking gekomen (beide heren ware er ook zeer over te spreken, zeker kijken naar de prijs/kwaliteit).

De techniek die in de PowerPod zit is een gelijk cq een doorontwikkeling tov de techniek in de iBike Newon5 alleen moet hij een compagnon hebben voor de weergave van de verzamelde info. Bijv een Garmin Edge of 920XT.

De huidige iBike5 is ook al te koppelen aan een Garmin waardoor je uiteindelijk al je data op een plek hebt en niet meerdere bestanden moet combineren voor een totaalbeeld.

De iBike5 is inmiddels bij meerdere Prof teams in gebruik. Oa Tinkoff/Saxo VIP, Team Colombia, CCC/Sprandi.

Persoonlijk vindt ik het een zeer groot voordeel van de Newton5 (maar dat geldt dus ook voor de PowerPod) dat hij bij gebruik van meerdere fietsen simpel van de ene naar de andere fiets over te zetten is, en dan zelfs (aan de hand van de op die fiets aanwezige ANT+ sneheids/candans meter) herkend op welke fiets hij gebruikt wordt en dan automatisch overschakelt naar de instellingen voor die specifieke fiets.

Hoewel ik nog zeer tevreden ben over mijn Newton5 overweeg ik de aanschaf van een PowerPod omdat dan een schermpje/device minder fiets heb zitten.

Groeten,

Twan

Ps eerste test bevindingen van DCrainmaker staat al op zijn site.

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 27 aug 2015 11:36

amclassic-fan schreef:Dat hele links/rechts verhaal is uberhaupt weinig waard. Je hartslagmeter zou ook veel meer informatie over het ECG signaal kunnen weergeven, maar daar zit niemand op te wachten en dus wordt 't niet gedaan.

Dat links/rechts getalletje, ik heb er nog niemand wat nuttigs mee zien doen. Er is geen enkel wetenschappelijke onderbouwing dat je het bijvoorbeeld zo gelijk mogelijk zou moeten hebben. Dan staat er een getalletje en dat zal vast een beetje veranderen, maar er valt niets mee te doen.

Enkel in de situatie dat je moet revalideren na bijvoorbeeld een bovenbeenbreuk of in het geval van een knik in je liesslagader dan voegt het informatie toe.
klopt. Nu heb ik versleten wervels en tussenwervels, artrose en nog wat vage klachten waarbij ik gewoon voel dat ik links meer kracht lever hoe langer ik op de fiets zit. Wat ook weer klachten geeft en scheef zitten in de hand werkt. Ik denk (weet het niet zeker natuurlijk) dat een powermeter met links rechts getallen mij hiermee vooruit kan helpen. Maar dat blijft koffiedik kijken vooralsnog.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 aug 2015 11:53

amclassic-fan schreef:Of is dat omdat ze bij Sky gewoon het totale vermogen willen meten en niet de aanname willen doen links gemeten vermogen x 2 = totaal vermogen.
Volgens artikel DCRainmaker vanwege blessures http://www.dcrainmaker.com/2015/08/stag ... tions.html
What makes the boat go faster?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 sep 2015 15:37

DCRainmaker heeft er nu ook korte testrondjes mee gemaakt en de eerste indruk is vrij positief alleen bij een niet gladde ondergrond niet:
http://www.dcrainmaker.com/2015/08/firs ... power.html

Ondanks dat ik kickstarters backen een enorm dom fenomeen vind waar je een grote kans loopt je vingers te branden is niets menselijks mij vreemd, zo ook niet hypocrisie en heb ik deze uit nieuwsgierigheid toch gebackt. In theorie is dit product namelijk voor mij perfect:

Ik hou van cijfertjes, maar ben ik een amateur met een niveau van likmevestje, daardoor is het moeilijker te verantwoorden om een hoog bedrag uit te geven voor een power meter en al helemaal voor meerdere, dus voor alle fietsen (ik heb bijvoorbeeld 2 racefietsen die ik ongeveer even vaak gebruik). Vanwege mijn niveau is nauwkeurigheid ook een stuk minder belangrijk, voor training is consistentie van de meting natuurlijk wel van belang.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2015 15:41

En laat nu iets wat onnauwkeurig is in de meeste gevallen helaas ook niet bijster consistent zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 sep 2015 15:55

Daarom kaart ik het ook aan als een mogelijk probleem.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 sep 2015 16:32

Maar als ik die variabiliteit zie over dat gravel stukje lees: 'You can see here the large deviation in power (and then it starts to close back up again as I exit the gravel).......Now of course, most road riders aren’t on gravel – so if you don’t usually ride onto different road surfaces, it might not matter. For me at home (Paris), I often encounter long and sustained cobblestone sections, so it’s unclear to what extent that might impact things.'

dan kun je bijna beter een eierwekker gebruiken als vermogensmeter. Vaak iets van 100-150W verschil met b.v. Powertap.

Bron dcrainmaker's PowerPod Power Meter review :
Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 sep 2015 16:41

Dat had ik ook al benoemd, maar dat is voor mij ook niet relevant gezien ik 99% van mijn ritjes afwerk op een gladde asfalt weg. Genoeg mitsen, maren en vraagtekens, maar zoals ik zei lijkt het in mijn geval een prima ding, ik hou wel rekening met een kat in de zak scenario.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 sep 2015 16:44

Ik weet dat je al al vermeld had maar de verschillen met Powertap zijn dermate groot dat je eigenlijk niet af kunt gaan wat PowerPod aan vermogen weergeeft.

Je rijdt ook vast wel over klinkerwegen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie