Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 10 apr 2021 10:06

rovar schreef: 09 apr 2021 23:43 Nou, hier dan mijn ervaring. Toch maar een aangeschaft en 1 ritje mee gereden in groepsverband. Ik werd er knettergek van, al dat gepiep en loze meldingen als je over een brug rijdt naast een autoweg, of over een fietspad met naast je een provinciaalse weg. Of auto's die eerder afslaan en je niet inhalen. Je wordt continue afgeleid door dat ding. En het gevaarlijke is dat auto's achter je blijven hangen en langzamer/onzekerder gaan inhalen omdat ze niet weten dat jij al lang weet dat ze eraan komen. Als je achterom zou kijken heb je oogcontact. Dat werkt toch nog het beste.
In groepsverband en steden vond ik het inderdaad ook niet goed functioneren. Maar bij solo/duo ritten in buitengebieden werkt het echt heel goed. Soms vals positief, maar nog nooit iets gemist. Zie het verder niet als complete vervanging voor achterom kijken, maar aanvulling.

Ik ben ooit in buitengebied plots van achteren door een busje de berm in gereden (totaal onnodig, bestuurder sneed een flauwe bocht af terwijl er genoeg ruimte was en niet eens tegemoet komend verkeer :x ), sindsdien zat ik totaal niet meer relaxed op de fiets. De radar heeft me daar (deels) overheen geholpen.
"Fietsen is mijn medicijn."

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 09 jul 2021 12:39

Kan iemand me een serienummer doorgeven van een in Nederland gekochte Garmin Varia RTL510. De mijne is via AliExpress aangeschaft en doet het prima, maar krijg hem niet ge-update naar de 3.70 firmware. Garmin Express ziet hem maar zegt dat die niet kan connecten met de Garmin servers. Het serienummer is uit te lezen via Garmin Express of via USB kabel de xml file openen met kladblok en zoeken naar <Id>1234567890</Id>.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 jul 2021 19:51

Revolt schreef: 09 jul 2021 12:39 Kan iemand me een serienummer doorgeven van een in Nederland gekochte Garmin Varia RTL510. De mijne is via AliExpress aangeschaft en doet het prima, maar krijg hem niet ge-update naar de 3.70 firmware. Garmin Express ziet hem maar zegt dat die niet kan connecten met de Garmin servers. Het serienummer is uit te lezen via Garmin Express of via USB kabel de xml file openen met kladblok en zoeken naar <Id>1234567890</Id>.
Dit is een origineel Garmin Varia product, of een chinees namaak product.
YFood !!!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12476
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2022 13:19

Pas aangeschaft, wat een top ding!
Hij geeft heel mooi visueel weer hoe ver er een auto achter je zit. Ik schat dat die zo'n 100m start en bovenaan je scherm is 0.

Zoals hier staat in groepritten gewoon uitzetten. Ik kijk ook nog even of het gepiep uit kan, visueel is prima.
Echte aanradar :lol:

Een trein is trouwens 4 stippen :-)

Grote voordeel lijkt mij vooral in de bergen, waar je toch zo min mogelijk achterom wilt kijken met hoge snelheid.
Je moet er niet blind op varen, maar het scheelt wel enorm!

i-mac

i-mac 18 mei 2022 22:42

Er is een nieuw model van de Garmin Varia bijgekomen. Deze heeft nu een camera aan boord. Over het nut ervan zal vermoedelijk weer een hartig woordje gesproken worden hier op het forum. Op zich kan het nut hebben, zeker gezien de manier waarop sommige andere weggebruikers zich gedragen. Maar €400 is wel een fikse hap voor een gadget.

Hier kan je een bespreking lezen : https://www.dcrainmaker.com/2022/05/gar ... eview.html

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 mei 2022 22:53

Beter kan je dan een 360 camera bovenop je helm zetten volgens mij.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mei 2022 06:32

Ze moesten aan die radar maar 1 ding veranderen, dat was de prijs. Die hebben ze nu in de verkeerde richting verandert. Erg jammer eigenlijk.
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 mei 2022 07:42

TL@ schreef: 19 mei 2022 06:32 Ze moesten aan die radar maar 1 ding veranderen, dat was de prijs. Die hebben ze nu in de verkeerde richting verandert. Erg jammer eigenlijk.
Nou, dat is afwachten. Er zijn waarschijnlijk wel mensen die de 515 gaan verkopen tweedehands.
Dogma F

i-mac

i-mac 19 mei 2022 08:00

Ramon73 schreef: 19 mei 2022 07:42
TL@ schreef: 19 mei 2022 06:32 Ze moesten aan die radar maar 1 ding veranderen, dat was de prijs. Die hebben ze nu in de verkeerde richting verandert. Erg jammer eigenlijk.
Nou, dat is afwachten. Er zijn waarschijnlijk wel mensen die de 515 gaan verkopen tweedehands.
Dat zal vermoedelijk wel het geval zijn. Maar de prijs verdubbelen omwille van een camera, dat lijkt me echt fel overdreven. Dan kijk je, zoals hier al eerder vermeld, beter uit voor een GoPro. En de beelden én de batterij van die GoPro zijn dan nog stukken beter. Tenzij je echt naar het gewicht kijkt, dan kan je 100% kiezen voor de nieuwe Varia.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12476
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2022 09:31

Maar dan heb je geen radar........ en daar zou het mij nog steeds om gaan.
Wat heb je aan een go pro, achteraf kunnen bekijken hoe je bent aangereden.

Ik rijd er nu een week mee. Ik vind het echt top.
Mooie instellingen ook, alleen de lamp aan als deze een voertuig in de radar heeft.
Echt wel over nagedacht.

Leuk ook als er een wielrenner dichterbij komt dat je hem de hele tijd 20 meter achter je houdt :-)

Je zou het camera beeld op je Garmin moeten kunnen tonen ipv vier vakjes.

i-mac

i-mac 19 mei 2022 10:03

wasbeer2006 schreef: 19 mei 2022 09:31 Je zou het camera beeld op je Garmin moeten kunnen tonen ipv vier vakjes.
Dat scherm is daar veel te klein voor. Ik heb een Garmin Virb. Op dat toestel kan je de beelden live bekijken. Maar je ziet amper iets. Deels door lichtinval, en deels omdat het scherm te klein is. Op een Edge 1030 is je scherm misschien dubbel zo groot, maar dan nog zal het moeite kosten om deftige beelden te zien. Bovendien wordt je op die manier weer afgeleid.

De beelden van de Virb (of GoPro) zijn wel heel scherp op een een PC of op een TV scherm. Ik gebruik deze camera's soms (bv bij een MTB rit op de Utrechtse Heuvelrug.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 19 mei 2022 10:21

TL@ schreef: 19 mei 2022 06:32 Ze moesten aan die radar maar 1 ding veranderen, dat was de prijs. Die hebben ze nu in de verkeerde richting verandert. Erg jammer eigenlijk.
Niks mis met de prijs, bij futurumshop met coupon voor 160 euro gekocht. Top aankoop, zou er ook 200 voor betalen. Heb hem nu een jaar en wil niet meer zonder. Geweldig apparaat. Die camera was al langer een speculatie, nu toch gekomen. Voor mij geen reden om te upgraden.

Plaats reactie