Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Geen onverharde wegen

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 11 mei 2015 20:48

Ik ben een fietsroute aan het uitzetten in de Duitse Eifel, nabij Blankenheim, die ik vervolgens kan uploaden naar de Garmin. Ik gebruik hiervoor RouteYou en extra informatie van OpenStreetMap/Google Earth.

Ik zit echter met het probleem dat niet met de zekerheid gezegd kan worden of een route verhard is ja/nee. En ik wil juist voorkomen dat de route met name over de doorgaande weg gaat ivm verkeer. Wellicht is een stuk onverhard wegdek nooit helemaal uit te sluiten? Welke informatie gebruiken jullie hiervoor?

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 11 mei 2015 20:55

Misschien biedt Google Streetview uitkomst?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mei 2015 21:00

Streetview mijdt onverharde wegen.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 mei 2015 21:01

herwerdenrijder schreef:Misschien biedt Google Streetview uitkomst?
'Misschien' is inderdaad de juiste formulering, want Google Streetview geeft vaak 'oude' beelden, dus onverhard kan inmiddels verhard zijn (omgekeerd zal minder vaak voorkomen :lol: ). Maar dat probleem heb je ook met andere programma's, hoe 'up-to-date' is de informatie. Ook bij de OSM-kaarten die de software van mijn Sigma fietscomputer gebruikt kom ik nog wel eens voor verrassingen te staan ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 mei 2015 21:17

herwerdenrijder schreef:Misschien biedt Google Streetview uitkomst?
Er zijn geen Google Streetview-beelden van Duitsland.

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 11 mei 2015 21:32

Tegen dat probleem loop ik aan; Google heeft geen (scherpe) beelden van Duitsland. Mocht blijkbaar niet.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 12 mei 2015 04:20

lijkt het dan niet beter of een mogelijkheid om een straten atlas of een goede wegenkaart te kopen en aan de hand daarvan de route op te maken.

op de kaart kijken en dan naar RouteYou?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 12 mei 2015 08:59

Een tip die ik je kan geven is:

Gebruik Strava Routebuilder. Deze heeft een global heatmap functionaliteit waarbij je kan zien waar alle gebruikers van Strava fietsen. Er zitten hier ook mtb-ers bij, maar over het algemeen geeft het wel extra zekerheid over of een weg wel of niet verhard is. Daarnaast kun je ook de segmenten gebruiken als je het niet zeker weet. Indien er dan een segment op dat stuk is kun je zien of er iemand anders met een racefiets overheen gereden is.

Deze dingen geven geen absolute zekerheid, maar in combinatie met alle andere informatie die je verzamelt moet je een heel eind komen. Het is idd lastig dat je geen streetview hebt voor de Eiffel. Bij de routes die ik bouw in Belgie gebruik ik streetview de hele tijd met de andere dingen die ik hiervoor genoemd heb.

bertus187
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2013 10:01
Locatie: Limburg (Haspengouw) B

bertus187 12 mei 2015 09:05

In basecamp en de open fietsmap zoals je kan zien op printscreen , ga je met de cursor op een route staan ,zie je onmiddellijk of het verhard of onverhard is , blauw gestreept is verhard, blauw met rood is onverhard .

Afbeelding
Pinarello Paris .
Viper XTeam Mtb

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mei 2015 09:38

Dan ga je er alleen wel vanuit dat het kaartmateriaal volledig klopt en dat is nu juist het probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bertus187
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2013 10:01
Locatie: Limburg (Haspengouw) B

bertus187 12 mei 2015 10:33

amclassic-fan schreef:Dan ga je er alleen wel vanuit dat het kaartmateriaal volledig klopt en dat is nu juist het probleem.
Ja, daar ga ik vanuit , want anders is geen enkele kaart juist ,welke kun je 100 procent vertrouwen ?
Pinarello Paris .
Viper XTeam Mtb

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 mei 2015 10:34

amclassic-fan schreef:Dan ga je er alleen wel vanuit dat het kaartmateriaal volledig klopt en dat is nu juist het probleem.
Bij twijfel verschillende kaarten naast elkaar gebruiken. Soms heb ik wel drie schermen open staan: Mapsource Topo, Opentopo en dan nog OSM of een variant daarvan: Openfiets, Openbike, Nops Reit u Wanderkarte.
Je kunt ook Viamichelin.nl er ook nog bij pakken.

Als je een traject of punt waar je over twijfelt op verschillende kaartachtergronden bekijkt, dan wordt het wel duidelijk hoe het daar zit. Hopelijk heb je niet teveel twijfelpunten :!:

Plaats reactie