Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 17 jul 2014 11:48

Ik heb een edge 705 en ik los het TBT uitschakelen ook op door de topo map te gebruiken, voor mij helemaal geen probleem want het is een kwestie van een vinkje aan/uit. Ik vind het zelfs wel prettig werken zo. Alleen als ik verdwaald ben en recht naar start wil schakel ik ff snel de City Navigator map in. Zoals ik het nu hoor is dit nog steeds hetzelfde. Ik dacht dat dit helemaal niet meer werkte en dit weerhield mij van aanschaf van de 1000 maar ik denk dat ik het nu toch wel ga proberen.

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 11:49

daniel1975 schreef:Ik begrijp dat mensen hun nieuwe speeltje niet af willen vallen, maar het zuigt gewoon.
Het is toch belachelijk dat je het een kleine moeite moet vinden om een andere kaart te downloaden en nog wat aanvullende handelingen moet doen (elke keer!!) om de tbt kwijt te zijn?
Je kunt kort of lang lullen, maar gewoon een systeeminstelling TBT on/off is veruit het eenvoudigst en een kleine moeite. Maar ja, dan moet Garmin naar zijn klanten luisteren, en dat lukt niet.... Zie ook de problemen met hun Fenix horloge (waar ik wel zelf serieus naar heb gekeken). Ik pak de Suunto Ambit2 wel; kan vrijwel hetzelfde en is VEEL stabieler en betrouwbaarder met hun updates.
Ik begrijp wel dat mensen andere mensen het plezier van een nieuw speeltje niet gunnen. Dat is een menselijke eigenschap bekend onder de naam jaloezie.
Elke keer aanvullende handelingen?
Je laat gewoon de niet routeerbare kaart staan. De handeling hoef je alleen te doen als je weer de routeerbare kaart gebruikt hebt. Dat zou ook zo zijn als je TBT weer aangezet had, dan moet je het ook weer uitzetten > evenveel handelingen dus. Verder is het 1 x een niet-routeerbare kaart downloaden. Beetje gezeur om niets dus. Of mis ik iets? (dat is me nog steeds niet duidelijk)
Dat neemt niet weg dat Garmin naar haar klanten moet luisteren en aan en uitzetten TBT veel logischer zou zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2014 12:07

Je eerste opmerking is onzin, als ik dat ding wil hebben haal ik hem gewoon. En op dat TBT gedoe na had ik hem waarschijnlijk al lang in bezit gehad.
Ik begrijp echter beetje tussen de regels door dat je zelf geen 1000 hebt? En dus uitgaat van aannames?
Ik kan namelijk nergens vinden (ook niet in het megamoppertopic hierover op garmin-forum) dat het werkt zoals jij beschrijft.
Less is bore

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 12:16

daniel1975 schreef:Je eerste opmerking is onzin, als ik dat ding wil hebben haal ik hem gewoon. En op dat TBT gedoe na had ik hem waarschijnlijk al lang in bezit gehad.
Ik begrijp echter beetje tussen de regels door dat je zelf geen 1000 hebt? En dus uitgaat van aannames?
Ik kan namelijk nergens vinden (ook niet in het megamoppertopic hierover op garmin-forum) dat het werkt zoals jij beschrijft.
Klopt inderdaad dat ik er (nog) geen heb. Lijkt me wel gaaf apparaat en omdat mijn edge 800 het begeven heeft zal ie er wel komen binnenkort.

Zijn inderdaad aannames. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de gebruikers er van zeggen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2014 12:39

Niet lullig bedoeld, maar dan eerst even goed lezen. Dan zul je (HELAAS!!) zien dat ik gelijk heb en dat jouw voorgesteld workflow niet werkt :(
Ik zou nu weer een 800 kopen als mijn huidige 800 het begeeft, hoe graag ik ook dat betere beeldscherm zou willen.
Less is bore

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 17 jul 2014 12:50

Maar zo'n, niet-routeerbare kaart is dat dan een gratis garmin kaart of een opensource kaart? Zou toch gek zijn als je de duurbetaalde citynavigator kaart niet kan gebruiken en je bij derden voor een alternatief terecht moet?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 13:26

daniel1975 schreef:Niet lullig bedoeld, maar dan eerst even goed lezen. Dan zul je (HELAAS!!) zien dat ik gelijk heb en dat jouw voorgesteld workflow niet werkt :(
Ik zou nu weer een 800 kopen als mijn huidige 800 het begeeft, hoe graag ik ook dat betere beeldscherm zou willen.
Je mag best lullige dingen zeggen, daar ben ik zelf ook goed in ;)

Ik heb wat terug gelezen, maar zie nog steeds niet wat het probleem is. Hoe kan het apparaat TBT geven als er geen routeerbare kaart gebruikt wordt? (of laadt ie stiekum toch de routeerbare kaart, dat lijkt mee zeer vreemd).

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jul 2014 14:10

Garmin heeft "speciaal voor ons blijkbaar" software gemaakt welke TBT kan geven zelfs als je niet op een openbare weg rijdt. Deze software (welke zo heel moeilijk is uit te zetten) gaat aan de hand van richting wijzigingen op de course zelf inschatten of er een TBT moet komen.
Als ik bv de Slingerberg in Geulle opreed, dan kreeg ik 8 keer een TBT. We hebben het hier over een stuk weg van 0.9km waar geen enkele afslag is. De weg draait eerst iets naar links, maakt dan een rechter haarspeld bocht en draait daarna nog 2 keer iets naar links.
OP de EDGE 810 zie je dan devolgende meldingen:
"Sla binnenkort links af"
direct daarna. (dus zonder dat je het normale scherm krijgt te zien)
"Sla nu Linksaf"
enkele seconden normaal beeld
"Sla binnenkort Rechtsaf"
direct daarna.
"Sla nu Rechtsaf"
direct daarna
"Sla binnenkort links af"
direct daarna.
"Sla nu Linksaf"
direct daarna
"Sla binnenkort links af"
direct daarna.
"Sla nu Linksaf"


En dat op een weg zonder een afslag en met een niet routeerbare kaart, en de gehele tijd kun je de kaart of de velden die je hebt geconfigureerd niet zien, ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dat wil.

Dat soort software krijg je waarschijnlijk als het geprogrammeerd wordt door Amerikanen die in steden wonen waar alle wegen op dam- of schaakborden lijken.

@Serbak: Op een 705 is dit helemaal geen probleem, om te beginnen kun je de TBT gewoon uitzetten en als je de TBT's aanzet zijn ze ook nog niet eens storend. Dat is met alle toestellen daarna compleet anders. Op de 705 zitten ook nog wat functies die zelfs niet meer op de 800 zitten, op de 810 en 1000 zijn er nog meer verdwenen
Afbeelding

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 17 jul 2014 20:12

Vraagje, ik heb de edge 1000 net binnen maar was er vanuit gegaan dat hij zou werken met de cadans/hartslag sensor van bryton ( beide ant+ ) helaas lijkt dit niet te lukken. Iemand enig idee waarom dit niet zou werken
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2014 00:07

dijkjes schreef:Vraagje, ik heb de edge 1000 net binnen maar was er vanuit gegaan dat hij zou werken met de cadans/hartslag sensor van bryton ( beide ant+ ) helaas lijkt dit niet te lukken. Iemand enig idee waarom dit niet zou werken
Zou toch gewoon moeten werken hoor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
GRS Pro Bike service
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2014 08:55
Locatie: Epe
Contact

Gebruikersavatar GRS Pro Bike service 18 jul 2014 12:46

Lcsmet schreef:@Daniel1975: Alhoewel het voor mij geen issue is begrijp ik best dat anderen, waaronder jij, dit een tekortkoming vinden.

Maar om daar nu om de halve pagina over te beginnen zeuren.

Overtuig iedereen om over deze "optie" een mail naar garmin te sturen. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk.

En ik heb enkele dagen geleden al onderstaande tekst via mail gestuurd..
Zowel naar
support@garmin.com
BEsupport@garmin.be
Aan Garmin,

Even een open vraag: luisteren jullie naar de gebruikers van jullie toestellen?
Op alle Garmin Edge1000 fora wereldwijd wordt dezelfde vraag gesteld.

Namelijk: "How to disable turn-by-turn directions?"

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn om deze optie in te bakken in een of ander keuzemenu.
Ik heb 499 Euro betaald voor een Garmin Edge 1000 ter vervanging van mijn Edge 800 die 28 maand oud is.

Jullie terugkoppeling naar consumenten wereldwijd wordt telkens als minimaal tot zelfs onbestaande bestempeld.

Aub, geef deze vraag door aan het hoofd van jullie softwareafdeling, waarschijnlijk is deze beste man zelfs niet op de hoogte van deze verzuchting en kan hij (of 1 van zijn mensen) dit op enkele uren in orde krijgen.

Want op de Garmin Edge 800 (een toestel dat al enkele jaren op de markt is, en dus volledig doorontwikkelde software heeft) kon dit wel.

Een track inladen en dan gewoon een "lijntje" volgen op het scherm.

Aub, doe hier iets mee.

Grts,

Lc Smet

Goed bezig! Ben benieuwd of je een goed antwoord krijgt of met een slap antwoord afgewimpeld wordt... (typisch voor Amerikaanse bedrijven)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 jul 2014 14:21

Ik heb met mijn 810 heel lang getracht ook dit probleem opgelost te krijgen. Tijdens telefonisch contact met 3e lijns support in de VS werd mij duidelijk gemaakt dat het bij Garmin niet op de radar stond om te fixen.
Afbeelding

Plaats reactie