Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 26 aug 2010 12:26

Startpost met FAQ geschreven door Havana (originele post is verwijderd):

Ik heb gisteren een FAQje in elkaar gedraaid, resultaat van vele uren Googlen en lezen. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Opmerkingen welkom.

Edge 800 FAQ

Afbeelding Wat is het verschil tussen de 705 en de 800?
• 800 is wat minder lomp
• snellere processor
• (deels) touchscreen ipv. joystick
• geheugen voor 200 waypoints ipv. 100
• (iets) groter scherm

Afbeelding Welke uitvoeringen zijn leverbaar?
A. Garmin Edge 800
B. Garmin Edge 800 + snelheids/cadanssensor
C. Garmin Edge 800 + snelheids/cadanssensor + CityNavigator Europe

Afbeelding Welke kaartopties heb ik?
Standaard is een basiskaart geïnstalleerd, de meeste gebruikers zullen deze echter te beperkt vinden. De CityNavigator kaarten van Garmin zijn erg goed, maar hebben als nadeel dat ze geen aparte fietspaden kennen. Met name in Nederland, maar ook in Duitsland is dit een groot nadeel. Daarnaast is CN niet gratis. Een alternatief dat wel gratis is, is de Open Street Map. De kwaliteit van deze kaart is in Nederland beter dan CN; in het buitenland is CN vaak beter.

Overigens is het mogelijk meerdere kaarten tegelijk op je Garmin te hebben. Tijdens het fietsen kan eenvoudig gewisseld worden.

Afbeelding Welke navigatie/GPS functies heeft de Edge 800?
• Het loggen en evt. achteraf uitlezen van een rit
• A --> B navigatie (zoals bij TomTom)
• Het rijden van een zelf vooraf uitgestippelde route
• Het narijden van een eerder gereden rit, van jezelf of van iemand anders

Afbeelding Welke software is er allemaal beschikbaar?
Garmin maakt er een traditie van vele pakketten tegelijk te produceren, dat maakt het er niet altijd overzichtelijker op.

Officiële Garmin-software

Mapsource (PC)
Programma om zelf routes en tracks uit te zetten. Meest uitgebreide programma voor fietsers voor de PC.

Basecamp (PC & Mac)
Vergelijkbaar met Mapsource, maar dit programma is ontwikkeld voor uiteenlopende Garmin-apparaten (o.a. ook voor wandelen) en kan ook omgaan met 3D-kaarten. Op de PC duidelijk minder geschikt voor fietsen dan Mapsource. Op de Mac is dit de beste optie, al is de PC versie van Mapsource beter.

Roadtrip (Mac)
Programma om zelf routes/tracks uit te zetten. Zeer beperkt. Op de Mac is Basecamp de betere keuze.

Trainingcenter (PC en Mac)
Programma om de Garmin mee uit te lezen en trainingsdata bij te houden.

Garmin Connect (online, met browser-plugin)
Online community-based versie van trainingscenter. Werkt met een browser plug-in die beschikbaar is voor vrijwel alle browsers, voor zowel Mac als PC.

Niet-officiële software

Op diverse websites kun je vele GPS-files vinden en deze ook zelf tekenen. De meest bekende zijn GPsies, Biketoaster en RouteYou. Alhoewel het soms ook mogelijk is je eigen creaties als route op te slaan, is het aan te raden met deze sites alleen tracks te tekenen. Routes altijd via Mapsource of Basecamp maken en dan alleen op precies dezelfde kaart als die op je Garmin staat. Ook belangrijk: “herberekening” uitzetten.

Afbeelding Hoe installeer ik kaartmateriaal op de Garmin?
Kaartmateriaal dien je in het .IMG formaat in de map “Garmin” op de externe microSD te zetten (evt. zelf aanmaken indien niet bestaat). Deze is niet meegeleverd wanneer je bundel A of B koopt. Aangeraden grootte: min. 4 GB.

Afbeelding Hoe download en installeer ik de OSM?
Hier vind je een handleiding in PDF. Forumlid Moustache heeft nog een uitgebreidere handleiding geschreven.

Afbeelding Ik heb een kaart geïnstalleerd op de Garmin, waarom zie ik deze kaart nu niet in Mapsource / Basecamp?
Om een kaart in MS of BC én op je Garmin te gebruiken moet je deze 2x installeren; één keer op de Garmin (zie hierboven) en één keer op je PC of Mac. Voor je PC/Mac heb je weer een ander bestand nodig dan het .IMG bestand dat je voor je Garmin nodig hebt.

Afbeelding Welke bestandsformaten kom je allemaal tegen?
CRS = track of course
TCX = nieuwere versie van CRS
GPX = route*
GDB = eigen formaat van Mapsource
FIT = eigen formaat waarin de Garmin 800 GPS-bestanden omzet

* !! Op GPsies kom je vaak de formaten 'GPX Track' en 'GPX Route' tegen. Beide sterk af te raden. Tracks of courses kun je het best als TCX naar je Garmin sturen. Routes moet je nooit rechtstreeks van internet op je Garmin zetten, maar eerst inladen in Mapsource of Basecamp. Wil je ze toch gebruiken, zet dan aanwijzingen én herberekenen af, zodat je alleen een lijn op het scherm ziet.

Afbeelding Wat is het verschil tussen een track, course en een route?
Een track is een lijn op het scherm zonder aanwijzingen. In principe heb je hiervoor niet eens een kaart nodig. Als je wel een (relevante) kaart geïnstalleerd hebt, dan tekent de Garmin de lijn in de kaart. Een course is simpelweg een track met daarin optionele informatie zoals de virtuele partner. Een route is zoals bij TomTom; je krijgt aanwijzingen, over 100m links, etc. Daarnaast zie je ook een lijn op de kaart.

Afbeelding Wat is beter, een track/course of een route?
Dat is zeer persoonlijk, beide hebben voordelen. Voordeel van een track is: je kunt ‘m direct van ’t internet afplukken en nafietsen. Een track is ongevoelig voor fouten en/of verschillen in kaartmateriaal. Nadeel: je krijgt geen aanwijzingen, dus je moet de kaart constant op ’t scherm laten staan. Bij een route hoef je in principe minder op te letten, de aanwijzing verschijnt vanzelf op het scherm. Nadeel van een route: alhoewel je deze in theorie zo van het net kan plukken is dat sterk af te raden door mogelijke verschillen in kaartmateriaal en instellingen. Daarom dien je een route altijd zelf in bijv. Mapsource in te laden.

Afbeelding Hoe zet ik een track om naar een route?
Tracks kun je importeren in Mapsource of Basecamp in het TCX formaat. Deze kun je vervolgens overtrekken met de routing-tool. In Basecamp kun je een track zelfs met één druk op de knop omzetten naar een route. Je hebt dan wel kans dat de route niet precies hetzelfde spoor volgt als de track, aangezien de route die berekend wordt afhangt van het kaartmateriaal en je instellingen (vermijd onverharde wegen etc).

!! De online convert-tool van GPsies biedt ook de mogelijkheid een track om te zetten in een route, maar dit is sterk af te raden. GPsies zet de track namelijk om in honderden waypoints en hiermee kan de Garmin in de praktijk niet veel (max. is sowieso 200).

Afbeelding Hoe zet ik een route om in een track?
Basecamp kan een route gewoon opslaan als TCX. Mapsource kan dit niet; de snelste methode is dan opslaan als GPX-file en deze vervolgens converteren naar TCX of CRS via de online convert-tool op GPsies.

Afbeelding Hoe zet ik een GPS-file op mijn Garmin?
Dat kan automatisch, via Mapsource of Basecamp, via de optie “Send to GPS”. Handmatig kan ook; je dient dan het bestand (bijv. GPX of TCX) handmatig te kopiëren naar de map ‘Newfiles ‘op de Garmin.

Sommige sites (waaronder Gpsies.com) bieden de mogelijkheid GPS-files direct naar de Garmin te versturen m.b.v. een browser plug-in. Let hierbij op dat je deze optie alleen gebruikt voor tracks/courses (TCX formaat) en niet voor routes. Routes altijd eerst zelf importeren Mapsource / Basecamp.

Afbeelding Welke hartslagmeterband kan ik gebruiken?
Iedere band die het ANT+ protocol gebruikt. Polar-banden dus NIET. De Polar-band doet het wel als je het Garmin-blokje er op klikt.

Afbeelding Mijn hartslag is veel te hoog, hoe kan dat?
De Garmin-band is vrij gevoelig voor klapperende shirts. Monteer de band iets lager dan je gewend bent.

v1.3
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 26 aug 2010 12:33

Alleen de volgende garmin link laat nog zien dat ie bestaat. Alle andere links doen het ff niet.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... ERIES_EDGE

en de compare functie doet het zo kunne we de specs zien en wat de verschillen zoal zijn >>
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=10885
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 aug 2010 12:36

800 kan meer waypints aan, 200 ipv 100 bij 705. Daarnaast touchscreen. Rest is denk ik identiek.
What makes the boat go faster?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 aug 2010 12:36

[quote="Swoosh"]Alleen de volgende garmin link laat nog zien dat ie bestaat. Alle andere links doen het ff niet.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... ERIES_EDGE[/quote]

Deze link ook https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID ... featureTab
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 aug 2010 12:37

Hmmmmm.....via Google vindt je het volgende:

'Garmin Edge 705 successor rumors/plans/info? [Archive] - Bike Forums - [ Vertaal deze pagina ]29 berichten - 19 auteurs - Laatste bericht: 3 mei
The Garmin Edge series so far has a 2-year product cycle. ... For the new Edge 805 (the name makes sense), They should use a better ...'

En die pagina is nu ook in ene weg? Vaag.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 26 aug 2010 12:42

Afbeelding



of klik de thumbnail om het nog groter te zien
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2010 12:52

[quote="Livio Livius"]800 kan meer waypints aan, 200 ipv 100 bij 705. Daarnaast touchscreen. Rest is denk ik identiek.[/quote]

Het scherm is 1 cm hoger, maar qua resolutie is het bijna identiek aan de 705. Het hele apparaat is 1 cm minder lang. Niet bepaald schokkende veranderingen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 26 aug 2010 13:24

Zo, dat zijn nog eens snelle reacties waarvoor mijn dank, nu heeft garmin foto's + nog meer info online staan. Ik ga mijn huidige bestelling van de edge 705 annuleren en dan wacht ik mooi op de 800. Zal denk ik iets wat duurder zijn dan 705 maar dan heb ik wel een nieuwer apparaat.

Iemand enig idee wanneer de officiële release datum is? (nog niet kunnen vinden)
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

ilfalco
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2005 11:25

ilfalco 26 aug 2010 13:35

Was ik er net over uit dat ik de Edge 500 wilde hebben sla ik met deze nieuwe variant toch weer aan het twijfelen.

Ik wil voornamelijk een kleine GPS op mijn fiets die ik kan gebruiker om routes in onbekend gebied te fietsen, zonder elk moment van de fiets te moeten om de kaart te bekijken.
De 800 heeft een basemap begrijp ik, en de 500 niet. Dus op de 500 zie je alleen een stippellijntje, terwijl de 800 een kaart met wegen laat zien.

Redenen om niet voor de 800 te gaan? Misschien de prijs?

libelledriver
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2010 00:18

libelledriver 26 aug 2010 13:42


moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 26 aug 2010 13:47

Laat ze eerst maar eens met goede software (firmware) komen voordat ze met nieuwe hardware komen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2010 13:51

[quote="Ilfalco"]Was ik er net over uit dat ik de Edge 500 wilde hebben sla ik met deze nieuwe variant toch weer aan het twijfelen.

Ik wil voornamelijk een kleine GPS op mijn fiets die ik kan gebruiker om routes in onbekend gebied te fietsen, zonder elk moment van de fiets te moeten om de kaart te bekijken.
De 800 heeft een basemap begrijp ik, en de 500 niet. Dus op de 500 zie je alleen een stippellijntje, terwijl de 800 een kaart met wegen laat zien.

Redenen om niet voor de 800 te gaan? Misschien de prijs?[/quote]

Er is toch weinig kleins aan de 800, ding is behoorlijk groter dan de 500. Maar goed als je in onbekend gebied wil rijden zou ik toch echt een 705 of 800 kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten