Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 16 dec 2013 17:11

Ja, maar niet iedereen is even handig met de verkenner en even een foutje door iets te verplaatsen en daarna is de Edge niet meer werkbaar..... ik ga uit van geen tot weinig computer kennis, beter teveel gewaarschuwd dan te weinig ;)

Ben je vertrouwd met verkenner dan is dat inderdaad het snelste, alleen weet je dan nog steeds niet welke geschiedenis welke is. tijd/datum staat er, maar weet je dna nog precies welke rit dat was? Als je veel fietst kan het lastig worden en werkt zelf voor de ervaren computeraar JDM uitermate makkelijk.
Marco :)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 dec 2013 11:55

In Strava kun je routes tekenen en dat werkt heel plezierig moet ik zeggen. Er zijn alternatieven, maar dat komt evt. later wel. 100km zet je er in een kwartiertje in.

Overzetten op de Garmin gaat simpel door het gpx bestand in de "new folder" op de microSD te zetten. Op de Garmin kan ik dan de route netjes zien.
Ik lees echter telkens weer dat je de routes en tracks die je tekent (op welk programma/site dan ook) eerst moet importeren op de kaart die zowel op je Garmin als je PC staat (Mac even buiten beschouwing).

Helaas heb ik nog geen stravaroute na kunnen fietsen om te kijken of het goed gaat omdat de Garmin op mijn mooiweerfiets zit, incl sensors.
Maar ik vind het een hele prettige methode.

Heeft iemand ervaring met Strava routes ?
older Budweiser

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 dec 2013 12:13

Tracks/courses hoef je niet eerste te importeren, dat werkt altijd. Zelfs zonder kaart op de Garmin. Wel TCX als formaat kiezen, GPX is wat gevaarlijk omdat dit ook als routes geïnterpreteerd kan worden door de Garmin. Een TCX is altijd een track/course.

Voor routes geldt het wel en dat is ook volstrekt logisch: wanneer je bijvoorbeeld in Strava een weg hebt gekozen die de kaart op de Garmin niet kent dan kun je redelijkerwijs niet verwachten dat de Garmin een aanwijzing geeft.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 dec 2013 12:26

Duidelijk. Dus routes voor de zekerheid over tekenen op de PC.
Strava zegt hierover:
" The Garmin Edge 800/810 will accept either TCX or GPX files.
GPX files are best if you have base maps installed because it will display both a styled map and text-based directions.
TCX files are best when you don't have base maps installed. "
Dat laatste is dan tracks/courses neem ik aan.

Ik moet zeggen dat het wel vervelend zou zijn om de strava routes eerst weer te moeten bewerken.
older Budweiser

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 29 dec 2013 09:46

Heb sinds vorige week een 800, na een jaar of 5 met een 705 gereden te hebben. Ik moet nog aardig wennen, het lijkt alsof de pixels erg zichtbaar zijn ten opzichte van mijn oude vertrouwde 705. Verder kon ik de volgende zaken nog niet vinden, weet iemand hoe dit op te lossen?


* Als ik op mijn hoofdscherm 10 velden heb, dan staat er onderaan "Menu" met 2 pijltjes. Die heb ik helemaal niet nodig en vind ik zonde van de ruimte. Een manier om die weg te krijgen?
* Ik kan nergens een veld vinden met "Gepauzeerde tijd", vind ik erg makkelijk om tijdens cyclo's mijn pauze-tijd in de gaten te houden.
* Als ik een route (tcx) rijd met daarop een hoogteprofiel, waar kan ik dan dit hoogteprofiel vinden tijdens het fietsen?0 Bij de 705 was deze ook verstopt, maar was een erg handige functie.

Alvast bedankt voor de hulp!
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 29 dec 2013 11:00

Pijlen zijn niet weg te krijgen, alleen als je de kaartscherm hebt, verdwijnen ze na een aantal sec. en komen terug na aanraken scherm

Gepauzeerde tijd, volgens mij alleen via het werken met workouts en dan veld tijd te gaan in Workouts.

Hoogte scherm kun je apart aanzetten: Fietsinstellingen - Trainingspagina's - Hoogte : Aan en anders in de eigenschappen van de koers (grafiekje)
Marco :)

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 30 dec 2013 09:42

Mocht het je puur erom gaan de datavelden groter weer te willen geven (beter leesbaar), kun je ook voor minder datavelden kiezen). Vervolgens voeg je schermen toe en zet eea in autoscroll. Workaround die voor mij prima werkt.
Rusttijd dataveld ken ik idd ook niet. Je kunt wel voor totale tijd kiezen (dus tijd vanaf start rit, inclusief rusttijd). Is dat een optie voor je? Je moet wel ff uitproberen welke het is. 'Totale tijd' staat er 2 keer in; een keer zonder rusttijd, de andere keer met.

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 08 jan 2014 04:45

Sinds ik weer een half jaartje fiets lijkt het me tijd te worden voor een mooie GPS-fietscomputer. Ik lees op diverse fora over bugs en uitvallen bij de Garmin Edge 810 dus ik denk er over om de 800 aan te schaffen.
Bovendien is de 800 ongeveer 100 euro goedkoper. Kan de 810 echt voor 100 euro meer dan de 800?
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jan 2014 06:36

jupiler11 schreef:....Kan de 810 echt voor 100 euro meer dan de 800?
Voor mij niet, maar ik kan aannemen dat er anderen dan weer denken van wel.

Zet de 2 toestellen eens naast elkaar en maak dan voor jezelf uit of de ene voor jou 100 Euro meer waard is dan de andere.

Uiteindelijk moet jij beslissen hé :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2014 08:00

jupiler11 schreef:Sinds ik weer een half jaartje fiets lijkt het me tijd te worden voor een mooie GPS-fietscomputer. Ik lees op diverse fora over bugs en uitvallen bij de Garmin Edge 810 dus ik denk er over om de 800 aan te schaffen.
Bovendien is de 800 ongeveer 100 euro goedkoper. Kan de 810 echt voor 100 euro meer dan de 800?
De meeste hier zullen zonder twijfel voor de 800 gaan, omdat de 810 alleen wat gimmicks en voor de rest een waslijst aan bugs en dergelijke toevoegd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 08 jan 2014 12:45

Liever een wortelkanaalbehandeling dan een Garmin 810

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 08 jan 2014 14:28

Liever een wortelkanaalbehandeling dan een Garmin 810
Haha, duidelijk.
Ik heb ze vergeleken en ik geloof niet dat de 810 voor mij iets extra toevoegd.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

Gesloten