Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Plons
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 apr 2013 23:15

Plons 28 apr 2013 09:25

Helaas, ik kan de versie 2.4 nergens downloaden. Iemand een suggestie hoe ik deze firmware nog kan bemachtigen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 apr 2013 14:21

Plons schreef:Helaas, ik kan de versie 2.4 nergens downloaden. Iemand een suggestie hoe ik deze firmware nog kan bemachtigen?
Misschien kun je het hier eens vragen
https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?245-Edge-800

Volgens mij heb ik deze vraag daar al eens langs zien komen, en had iemand die firmware beschikbaar.

Plons
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 apr 2013 23:15

Plons 28 apr 2013 15:46

hanz1963 schreef:
Plons schreef:Helaas, ik kan de versie 2.4 nergens downloaden. Iemand een suggestie hoe ik deze firmware nog kan bemachtigen?
Misschien kun je het hier eens vragen
https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?245-Edge-800

Volgens mij heb ik deze vraag daar al eens langs zien komen, en had iemand die firmware beschikbaar.
Dank voor meedenken. Ik er wel een discussie maar zonder verwijzing naar een downloadbare firmware 2.4. Ik ben maar weer eens aan een herinstallatie van 2.5 begonnen (met volledig opnieuw geformateerde SD) , helaas zonder succes. Ik blijf voorlopig zoeken, en nogmaals dank voor de support.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 apr 2013 17:37

Plons schreef:
hanz1963 schreef:
Plons schreef:Helaas, ik kan de versie 2.4 nergens downloaden. Iemand een suggestie hoe ik deze firmware nog kan bemachtigen?
Misschien kun je het hier eens vragen
https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?245-Edge-800

Volgens mij heb ik deze vraag daar al eens langs zien komen, en had iemand die firmware beschikbaar.
Dank voor meedenken. Ik er wel een discussie maar zonder verwijzing naar een downloadbare firmware 2.4. Ik ben maar weer eens aan een herinstallatie van 2.5 begonnen (met volledig opnieuw geformateerde SD) , helaas zonder succes. Ik blijf voorlopig zoeken, en nogmaals dank voor de support.
In dit topic: https://forums.garmin.com/showthread.ph ... rmed/page4
biedt iemand aan om de firmware 2.40 even te mailen na een PM, aan een ander forumlid. Misschien kan die jou ook nog matsen. Wellicht het proberen waard...

Plons
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 apr 2013 23:15

Plons 29 apr 2013 06:20

Wederom dank, en heb daar een verzoek achter gelaten. Had inmiddels de versie 2,2 via een Duits forum op het spoor en ga daar deze dagen in buitenland mee experimenteren (vertrek vandaag). Komt die 2.4 versie dan ga ik daar naar terug. En dan maar hopen dat de boel weer in de lucht komt zoals ik hiervoor naar wens had.

Gebruikersavatar
Wijdbeens
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2012 22:21
Locatie: Tiel

Gebruikersavatar Wijdbeens 29 apr 2013 10:40

Plons schreef:Ik gebruik de Edge 800 al een paar jaar naar volle tevredenheid, en niet in de laatste plaats door de goede aanwijzingen in dit forum. Ik gebruik bij voorkeur OFM met afslag begeleiding (route tekenen in Mapsource en daarna als Course converteren naar Edge met WinGDB3). ..........
Ook ik heb in de eerste maanden wat probleempjes gehad dat de route (of track) niet goed werkte of je zomaar ergens heen stuurde wat nergens op sloeg. Uiteindelijk bleek dit toch altijd weer neer te komen op een instelling die ik (meestal onbedoeld) had gewijzigd. Heb hem teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ben vandaar weer opnieuw begonnen. Iedere wijziging (hoe klein ook) schrijf ik tegenwoordig op en dan weet ik in ieder geval wat ik gedaan heb. Het apparaat gaat naar mijn mening niet zomaar een eigen leven leiden, daar moet wat aan vooraf gegaan zijn. Versie 2.5 werkt bij mij gewoon goed.

Ik verwonder me echter over de methode van Plons. Ik maak gewoon een route in Mapsource en laad die in de Edge. Wil ik hem als route rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding aan, wil ik hem als track rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding uit. Het laatste doe ik meestal als ik in een groep rijdt, want dan zie je in een oogopslag hoe de route loopt. Beetje experimenteren met het zoomnivo voor de optimale instelling. Bij snel links-rechts-links op bijvoorbeeld een rotonde duurt het met begeleiding te lang voordat je de volgende afslag in beeld hebt.

Met OFM kun je overigens niet navigeren zoals met een TomTom (om maar een boom in het bos te noemen). Als je dat wil, dan zul je CN of zo moeten gebruiken.
http://www.bikels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 apr 2013 12:46

Misschien dat ik het tijdens het lezen van dit topic over het hoofd heb gezien, maar kan ik Bikeroutetoaster of de Edge ook instellen op het vermijden van onverharde/semiverharde paden? Ik ben nu namelijk al een paar keer op een schelpenpad/zandpad terechtgekomen en daar wordt ik niet heel blij van.

En nog een tweede vraag: Hoe voorkom ik dat de afslagbegeleiding bij de meest onnozele kleine bochtjes een afslag aangeeft? Op onbekend terrein wil ik graag weten waar ik echt af moet slaan, zonder dat ik steeds de kaart in beeld hoef te hebben, maar als dan heel onregelmatig ook nog bochten in het fietspad aangegeven worden schiet dat niet erg op...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 29 apr 2013 12:53

aziraphale schreef:
En nog een tweede vraag: Hoe voorkom ik dat de afslagbegeleiding bij de meest onnozele kleine bochtjes een afslag aangeeft? Op onbekend terrein wil ik graag weten waar ik echt af moet slaan, zonder dat ik steeds de kaart in beeld hoef te hebben, maar als dan heel onregelmatig ook nog bochten in het fietspad aangegeven worden schiet dat niet erg op...
Deze vraag speelt bij mij ook. Ben net over gestapt op OFM kaarten. Gebruikte hiervoor Onroute fietskaarten. Het aantal aanwijzingen is wat teveel. Bij Onroute was dat stukken minder, maar absoluut voldoende.

Ben trouwens wel onder de indruk van de OFM kaarten. Had ze 2 jaar geleden al eens geprobeerd, maar toen was het teleurstellend. Kwalitatief heeft het zich zeer goed ontwikkeld.

Plons
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 apr 2013 23:15

Plons 29 apr 2013 15:53

Wijdbeens schreef:
Plons schreef:Ik gebruik de Edge 800 al een paar jaar naar volle tevredenheid, en niet in de laatste plaats door de goede aanwijzingen in dit forum. Ik gebruik bij voorkeur OFM met afslag begeleiding (route tekenen in Mapsource en daarna als Course converteren naar Edge met WinGDB3). ..........
Ook ik heb in de eerste maanden wat probleempjes gehad dat de route (of track) niet goed werkte of je zomaar ergens heen stuurde wat nergens op sloeg. Uiteindelijk bleek dit toch altijd weer neer te komen op een instelling die ik (meestal onbedoeld) had gewijzigd. Heb hem teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ben vandaar weer opnieuw begonnen. Iedere wijziging (hoe klein ook) schrijf ik tegenwoordig op en dan weet ik in ieder geval wat ik gedaan heb. Het apparaat gaat naar mijn mening niet zomaar een eigen leven leiden, daar moet wat aan vooraf gegaan zijn. Versie 2.5 werkt bij mij gewoon goed.

Ik verwonder me echter over de methode van Plons. Ik maak gewoon een route in Mapsource en laad die in de Edge. Wil ik hem als route rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding aan, wil ik hem als track rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding uit. Het laatste doe ik meestal als ik in een groep rijdt, want dan zie je in een oogopslag hoe de route loopt. Beetje experimenteren met het zoomnivo voor de optimale instelling. Bij snel links-rechts-links op bijvoorbeeld een rotonde duurt het met begeleiding te lang voordat je de volgende afslag in beeld hebt.

Met OFM kun je overigens niet navigeren zoals met een TomTom (om maar een boom in het bos te noemen). Als je dat wil, dan zul je CN of zo moeten gebruiken.


Ik ga het eens proberen zoals het hier gesuggereerde alternatief van routes met mapsource laden op de Garmin. Altijd in de veronderstelling geleefd dat dat niet kan. Zou wel zo makkelijk zijn.
Maar nu eerst naar het vliegveld.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 apr 2013 16:24

aziraphale schreef:Misschien dat ik het tijdens het lezen van dit topic over het hoofd heb gezien, maar kan ik Bikeroutetoaster of de Edge ook instellen op het vermijden van onverharde/semiverharde paden? Ik ben nu namelijk al een paar keer op een schelpenpad/zandpad terechtgekomen en daar word ik niet heel blij van.

En nog een tweede vraag: Hoe voorkom ik dat de afslagbegeleiding bij de meest onnozele kleine bochtjes een afslag aangeeft? Op onbekend terrein wil ik graag weten waar ik echt af moet slaan, zonder dat ik steeds de kaart in beeld hoef te hebben, maar als dan heel onregelmatig ook nog bochten in het fietspad aangegeven worden schiet dat niet erg op...
Routing op OSM zetten én op "bike" en dan zou je normaal gezien niet over onverharde paden moeten gaan. Een schelpenpad is niet te voorkomen trouwens, dat ziet OSM vaak als blauwe stippellijn (fietspad).

Antwoord op je 2e vraag is simpel: dat kan niet. Dat is één van de vele nadelen van aanwijzingen/routes, en tevens één van de (vele) redenen waarom ik die onduidelijke en onhandige aanwijzingen absoluut niet wil. Leidt alleen maar tot verwarring en je zult ALTIJD een oog moeten houden op het kaartscherm omdat je er niet van op aan kunt dat alle aanwijzingen gegeven worden. De Edge "vergeet" namelijk ook wel eens een aanwijzing.

Vandaag is het nut van een course voor mij trouwens maar weer eens duidelijk geworden. Ik reed een ritje in de Eifel en had de kaart niet goed gecompileerd waardoor een deel ontbrak. Geen probleem, kon nog steeds gewoon het lijntje volgen.
Met OFM kun je overigens niet navigeren zoals met een TomTom (om maar een boom in het bos te noemen). Als je dat wil, dan zul je CN of zo moeten gebruiken.
Je bedoelt neem ik aan dat je geen adressen kunt invoeren. Dat klopt inderdaad en om die reden heb ik zelf CN Nederland als backup op de MicroSD-kaart staan. Wil ik een adres invoeren dan wissel ik van kaart. Wat met OFM/OSM overigens wél kan is het aanklikken van een locatie op de kaart.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 30 apr 2013 17:40

Ik had al zo'n gevoel dat die afslagbegeleiding op zijn zachtst gezegd niet zo best was en dan zal dat ook wel de reden zijn dat ik laatst bij Drouwenerzand voor een zandweg stond te koekeloeren. Dat wordt dan bij een route dus toch maar rijden met het kaartscherm en de beperkte extra info die daar beschikbaar is. Ik vond het op zich wel handig om gewoon het 'fietscomputerscherm' in beeld te hebben en dan af en toe een aanwijzing te krijgen, maar op deze manier eindig ik nog eens in een kanaal... :-D
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 apr 2013 18:19

Kwestie van van je cijferfetisjisme af zien te komen ;) Op zich vind ik 2 datavelden wel genoeg. Hartslag en cadans. Af en toe scroll ik eens om te kijken hoe laat het is en hoe lang ik onderweg ben (en ik iets moet eten).

Gesloten