Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

RuudjeV
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2012 22:04

RuudjeV 06 jun 2012 23:04

ik heb afgelopen zondag 150KM gefietst rond eindhoven, nu geeft mn garmin aan dat ik 900 hoogtemeters heb gemaakt, terwijl strava.com de hoogtemeters (aan de hand van gps) op 100 stelt. De barometer hoogtemeter van Garmin is dus niet heel nauwkeurig. Zijn er tips om dit beter te krijgen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jun 2012 00:53

150 km en maar 100 hoogtemeters? Het kan maar dan heb je heel vlak gereden, hier en daar een dijkje en of bruggetje en je bent er ruim overheen. En wellicht telt strava geen bruggetjes mee.
Als je gestegen meters evenveel als je gedaalde meters zijn dan is normaal gesproken de barometer op de Garmin 800 vrij precies. Afwijkingen krijg je als je niet start met de juiste hoogte of als de luchtdruk (op je parcours, dus niet in de tijd) sterk daalt en weer stijgt. Dat kan als je bijvoorbeeld richting een storm rijdt maar weer omdraait. In zo een geval zou een barometrishce hoogtemeting (bv bij 10hPa daling) kunnen denken dat je onterecht 80 meter geklommen hebt.
De barometer kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 07 jun 2012 06:21

RuudjeV schreef:ik heb afgelopen zondag 150KM gefietst rond Eindhoven, nu geeft m'n garmin aan dat ik 900 hoogtemeters heb gemaakt, terwijl strava.com de hoogtemeters (aan de hand van gps) op 100 stelt. De barometer hoogtemeter van Garmin is dus niet heel nauwkeurig. Zijn er tips om dit beter te krijgen?
Nee .

De sensor is gevoeliger voor fouten bij vochtig weer , daarom niet .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

RuudjeV
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2012 22:04

RuudjeV 07 jun 2012 07:53

Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 jun 2012 11:31

RuudjeV schreef:Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.

Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jun 2012 08:18

RuudjeV schreef:Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
buzz schreef:Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.

Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.
Volgens mij is zijn Edge daar uitgevallen/gestopt en heeft ie hem pas tijdens de controle hem weer aangezet/gestart . Deurne ligt op +/- 27 mtr boven NAP
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

RuudjeV
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2012 22:04

RuudjeV 10 jun 2012 17:01

buzz schreef:Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.

Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.
Volgens mij is zijn Edge daar uitgevallen/gestopt en heeft ie hem pas tijdens de controle hem weer aangezet/gestart . Deurne ligt op +/- 27 mtr boven NAP[/quote]

Lek gereden bij Deurne, daarna vergeten aan te zetten. Bij de inzinking bij waalre stond hij wel permanent aan. Op wat voor principe werk te gradientmeter overigens? Via de hoogteinformatie van de kaarten of ook met de barometer?

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jun 2012 18:50

RuudjeV schreef: Op wat voor principe werk te gradientmeter overigens? Via de hoogteinformatie van de kaarten of ook met de barometer?
Het enige wat ik via op http://static.garmincdn.com/pumac/Edge_800_OM_NL.pdf is op pagina 32 : Gradiënt = Berekening van de klim tov de afstand (+ een berekening ).

Ws berekent hij over een bepaalde afstand het gradiënt van dat stuk en niet de werkelijke op dat moment .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2012 11:28

De barometer in de Garmin meet constant de luchtdruk, wat een maat is voor de hoogte. Vervolgens worden de hoogtes van de laatste 2 metingen van elkaar afgetrokken en gedeeld door de afgelegde afstand. Dit is de wat ver simpelde versie, in de praktijk moet je nog wat filteren om meetfoutjes een beetje weg te poetsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 13 jun 2012 20:16

Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 13 jun 2012 20:39

Zal de mijne morgen ook eens proberen te updaten ;-) Heb er ook de2.40 op staan..
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

tim10
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 mar 2009 23:05

tim10 13 jun 2012 21:29

amclassic-fan schreef:De barometer in de Garmin meet constant de luchtdruk, wat een maat is voor de hoogte. Vervolgens worden de hoogtes van de laatste 2 metingen van elkaar afgetrokken en gedeeld door de afgelegde afstand. Dit is de wat ver simpelde versie, in de praktijk moet je nog wat filteren om meetfoutjes een beetje weg te poetsen.
Zie je ook duidelijk terugkomen bij een flinke windvlaag bergop. Dan zie je de waardes (verticale stijging en percentages) omhoog vliegen.

Gesloten