Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2011 20:08

Ding is inmiddels al behoorlijk vaak bijgewerkt. Je moet wel die op pagina 51 lezen en niet die op pagina 1 want die is alweer behoorlijk verouderd.

Als je courses rijdt maakt het in mijn ogen niet zoveel uit of je OSM of CN kiest. Courses werken zelfs zonder kaart en bij het uitstippelen kun je gebruik maken van diverse kaarten (Yahoo, Bing, OSM, Google, etc).

Als je de Garmin zelf routes laat berekenen (zoals bij TomTom) dan is de kaart veel belangrijker. Het is dan vrij onhandig dat CN geen fietspaden kent. OSM heeft dan weer als nadeel dat je geen adressen kunt opzoeken. Beetje lood om oud ijzer dus.

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 08 sep 2011 11:32

Kleine update. Ik ben overgestapt van vruchteloze pogingen om een route te maken en die dan na te rijden naar het maken van een track/course en die na te rijden. Dus geen gepiep en navigatie aanwijzingen, maar gewoon fietsen en zorgen dat het witte pijltje op het lijntje van de track/course blijft. Dat werkt uitstekkend. Gisteren 3 uur in Twente gefietst. Allemaal kleine weggetjes waar ik zonder Garmin iedere 5 minuten op de kaart had moeten kijken. Nu lekker doorgefietst zonder afstappen.

Nog wel 1 verbeterpuntje voor mezelf. In de Randstad pak ik zoveel mogelijk fietspaden. In Twente blijken die veelal onverhard te zijn. Bij het uitzetten van de track/course dus meer witte weggetjes kiezen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2011 12:54

Waarmee zet je uit? Als je bijv. met GPsies of BRT een course maakt kun je diverse kaarten gebruiken, onder meer Google en OSM. Bij Google moet je goed oppassen; een (klein) wit weggetje betekent niet dat het verhard is (kan wel). Het mooie is dat je tijdens het tekenen eenvoudig kunt switchen naar een andere kaart of zelfs naar satellietview om dit te checken.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 08 sep 2011 12:58

Ik rijd ook altijd over het uitgetekende lijntje heen, vind ik een stuk makkelijker dan steeds dat gepiep en die pop ups. Laats wel een keer dat hij uitviel en dan raakt de fit file corrupt, gelukkig zijn er van die slimmerds die daar een programma voor hebben waardoor je toch nog weer je gegevens tevoorschijn kunt toveren.

Klopt inderdaad, er zitten hier in Twente stukjes onverhard wat op een kaart verhard lijkt. Onderhand al wel heel wat km gemaakt hier en dan weet je wel wat wel en niet verhard is.

Zeker nog tevreden na nu 3/4 jaar in gebruik te hebben; wordt wel weer een keer tijd voor een firmware update, alhoewel ik die pas verwacht in tegen maar 2012 als de vector ook uit komt.

wellicht nog een tip: als je nog eens in Twente komt, ik heb aardig wat ritjes op de bikeplanner staan en allemaal verhard.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 sep 2011 15:18

tomkolkman schreef:Zeker nog tevreden na nu 3/4 jaar in gebruik te hebben; wordt wel weer een keer tijd voor een firmware update, alhoewel ik die pas verwacht in tegen maar 2012 als de vector ook uit komt.
Hoewel ik weinig problemen ken met de huidige firmware (maar bijv. zo af en toe lijkt hij ff te hangen), ga ik er vanuit dat er voor die tijd nog wel 1 á 2 firmware updates zullen zijn. Na de firmware misere met de 705 zijn ze stukken voorzichtiger geworden met het uitbrengen van firmware updates, dat gelukkig wel :)

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 08 sep 2011 15:30

@havana: Basecamp op de Mac met OSM. Thanks voor de GPSies tip. Het loont wel de moeite om verhard vs onverhard vooraf te checken.
@tomkolkman: Tnx! Daar heb ik veel aan. Oldenzaal kan ik dus inmiddels vinden vanuit Enschede :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2011 15:45

Vind GPsies en BRT persoonlijk veel makkelijker dan Basecamp. Ik meen dat je met de tracking-tool niet eens automatisch wegen kunt volgen...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 08 sep 2011 16:00

Ik gebruik OSM en OpenFietsMap. De laatste geeft wat meer detail van de fietspaden. Door de duidelijke kleuren vind ik OpenFietsMap makkelijker met routes maken. En zo kan je de klinkerweggetjes wat vermijden ;-)

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 08 sep 2011 19:50

Die laatste firmware update is alweer van februari dit jaar dus van mij mag het wel een keer. Ze zijn gelukkig wel wat voorzichtiger geworden ;)

Ariejee, Oldenzaal is inderdaad nog wel te vinden vanuit Enschede. Ik zou ook zoals Havana zegt bikeroutetoaster gebruiken, maak ik alles mee en werkt ideaal. Heb op mijn garmin zowel CN, OSM en topo mapsource staan, toch rijdt ik nog het meeste met de CN map, geeft toch een wat betere onderscheiding tussen onverhard en verhard. Ik heb wel eens met OSM gereden maar CN bevalt mij toch beter.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 sep 2011 01:13

tomkolkman schreef:Die laatste firmware update is alweer van februari dit jaar dus van mij mag het wel een keer. Ze zijn gelukkig wel wat voorzichtiger geworden ;)
Ik wil daar dan wel aan toevoegen dat ik met die betreffende Firmware nog geen enkel technisch probleem heb gehad. Wel mis ik nog steeds het "Vertical to Next" veld en ben ik nog benieuwder naar de nieuwe functionaliteiten:
Additionally, both the Edge 500 and Edge 800 will be getting Normalized Power (NP), Intensity Factor (IF) and Training Stress Score (TSS) data metrics/fields added. For folks that train by power meters, these highly requested fields will be more than welcomed.
en dit scherm:

Afbeelding

maar ik ben bang dat dit nog meer dan een 1/2 jaar gaat duren.
Afbeelding

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 10 sep 2011 18:12

Even een vraag: Allereerst wat uitleg ;)

Ik maak mijn route via Google Maps. Maak er vervolgens een Mapsource bestand van door GmapToGPX te gebruiken.
Ik zet dan de route op de Garmin 800 in de map NewFiles en deze maakt er dan een course file van.
Ik selecteer deze op de Edge door te klikken op de button koersen en selecteer dan de koers.
Door het sleuteltje maak ik de koers kleur GEEL. Zeg altijd op kaart weergeven. En druk vervolgens op GA.
Hierdoor berekend de edge de koers nogmaals.

Nu de vraag. De kleur GEEL is alleen zichtbaar als ik niet op de button GA klik. Dus eigenlijk de koers alleen op de kaart zie.
Verder zie ik als ik hem wel laat navigeren 2 lijnen.

1 Dikke roze lijn. Deze geeft ook aanwijzingen van nu links Of 3de afslag rechts ed
2 Dunne roze lijn omtrokken met zwart. Deze geeft geen aanwijzingen. En lijkt precies mijn koers te volgen.

Waarom krijg ik 2 lijnen om te volgen?
1 helemaal zoals de vooraf uitgezette route en 1 met navigatie????

En waarom blijft de kleur niet GEEL maar veranderd dat ik roze omtrokken door een zwart lijntje?
Gr Roos

dooku
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 apr 2008 16:13

dooku 11 sep 2011 11:48

Ik ga waarschijnlijk ook een Garmin Edge 800 kopen en heb nog een paar vraagjes.
Ja ik heb de FAQ doorgenomen en nog meer.....voordat ik de FAQ politie op mijn dak krijg :-)

1. Welke kaarten worden door de racefietsers hier het meest gebruikt; OSM, Garmin(Onroute) Fietskaart of de Garmin Benelux Motorfietskaart?
EDIT: Ik zie nu ook dat er een "OpenfietsMap" is! Is deze minstens vergelijkbaar met de Garmin Fietskaart?
2. Ik heb namelijk ook gehoord en gelezen(op een ander forum) dat de Motorfietskaart juist nuttig is voor racefietsers i.v.m. mijden van fietspaden met het bekende langzame (fiets)verkeer. Zijn er fietsers die deze Motorfietskaart gebruiken?
3. Indien de OSM kaarten voor praktisch alles te gebruiken zijn, dus fietspaden en juist de mooie B-wegen dan lijkt me dat een goede optie? Bovendien nog gratis ook? Nog andere voordelen van OSM?
4. Ik wil de 800 bundel pakket waarschijnlijk kopen met City Navigator Europe, toch lijkt me dat handig om ook op de Edge beschikbaar te hebben voor de "door to door" navigatie(ook op de fiets). Is dit toch overkill en zonde van de extra aanschaf of juist niet?
5. Het volgende is waarschijnlijk een persoonlijk voorkeur maar wat wordt gezien als de meest praktische methode/software/website voor het maken van routes? Mapsource is niet bepaald het meest gebruiksvriendelijke :-(
6. Last but not least, waar kan ik de Edge 800 kopen voor een leuke prijs? Vooral omdat ik extra accessoires mee wil bestellen.
EDIT: inmiddels denk ik dat ik de goedkoopste webwinkel(s) wel heb gevonden. Punt 6 is niet meer relevant.
Bij voorbaat dank voor de hulp.

Gesloten