Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 04 sep 2011 12:35

Dit is in instelling.

Menu - dat sleuteltje - Systeem - Kaart

Orientatie Koers boven
Gr Roos

wijnse
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:36
Locatie: Gent

wijnse 04 sep 2011 18:51

Ik had ook extra fietssteun bij besteld, kan nu dus op 4 fietsen mijn Edge 800 gebruiken, ik heb een koers- en een stadsfiets en mijn echtgenote 1 stadsfiets, dus zal ik mij nog een MTB moeten aanschaffen om het plaatje compleet te maken :D

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 04 sep 2011 20:31

Als ik met een rit bezig ben kan ik nergens zien wat mijn maximum hartslag is/was tot dat moment.
Pas als ik de rit gestopt en gereset heb kan ik in de geschiedenis de maximum hartslag zien.
Na uploaden naar Garmin connect krijg je de maximum hartslag ook te zien, maar dus niet tijdens de rit.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik kan op de garmin de volgende mogelijkheden vinden:
hartslag
hs-%hsr
hs-%max.
hs-gem.
hs-gem. %hsr
hs-gem. %max.
hs-ronde
hs-ronde %hsr
hs-ronde %max.
hs te gaan
hs-zone

Wat die met het % teken allemaal betekenen ben ik overigens ook nog niet helemaal uit.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 sep 2011 22:28

Kan niet tijdens de rit..

Het % staat voor... het percentage ;) Ipv 150bps geeft hij dan 75% van max hartslag weer bijv. bij hs-%max.

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 05 sep 2011 09:47

De vraag: Zijn er uiteindelijk veel gebruikers die een route thuis uittekenen of downloaden en die dan met navigatieaanwijzingen narijden? Of rijden de meeste de tracks/course na?

De achtergrond: Ik ben nu 2 weken aan het vogelen met courses converteren naar routes. Op bekend terrein voordat ik het uitprobeer in een gebied dat ik dus niet ken. Ik pak het vrij basaal aan voor ik verder ga met ingewikkelde zaken. Dus niet zelf een course tekenen of downloaden van het web. Ik rij eerst zelf mijn trainingsrondje. Ik rij OP de weg. Vervolgens maak ik van de course een route. Het converteren van course naar route is tamelijk dramatisch. Ik werk op de Mac met Bascecamp met Open Streetmap. Ik heb direct/cycling/walking geprobeerd. En ben alle problemen met 1-richtingsverkeer (straat waar ik woon) en dergelijken al tegen gekomen. Als ik met veel moeite een route mooi heb in Basecamp, dan blijkt in de praktijk dat ik allerlei aanwijzingen van de Garmin krijg die nergens op slaan. Nu is het zo dat in bijv. het Kralingse Bos of het Bergse Bos veel paden naast elkaar liggen. Maar als ik een course opneem op fietspad A dan is het toch aannemelijk dat de gecreerde route ook over fietspad A gaat? Het is niet te doen om de route te volgen. Het zou kunnen komen door de veelheid aan paden/wegen. Verder heb ik het volgende gevoel. Als ik van de route afwijk en de oorspronkelijk route aan hou de Garmin dan gaat recalculaten om terug te gaan naar het laatste punt waar ik op de route zat (u-turn maken) in plaats van de route weer op te pikken verderop.

Kortom. Ik zie het niet gebeuren dat ik het apparaat met routes ga gebruiken waarvoor ik hem gekocht heb; fietsen in gebieden waar ik de weg niet ken. Bijv Waalse Pijl. Tenzij ik de routes overboord gooi en gewoon een course/track ga nafietsen. Dus "op het gekleurde lijntje blijven".

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2011 10:26

Vrijwel iedereen die ik ken met een Garmin (inclusief mezelf) is van routes al snel overgestapt op courses. Dat werkt gewoon vele malen fijner en heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het is stukken minder gevoelig voor storing, het maakt niet zoveel uit welke kaart je op je Garmin hebt (zelfs zonder kaart is mogelijk) en je kunt je courses uitstippelen m.b.v. online software, ook ideaal op de Mac.

Wil je toch routes rijden dan zul je allereerst Basecamp overboord moeten gooien en switchen naar Mapsource (via Virtual Box of Parallels).

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 05 sep 2011 11:40

Mooi. Ik was er al een beetje bang voor. Dit antwoord scheelt in ieder geval eindeloos geknutsel om zelf het wiel uit te vinden. Ik ga vanavond gewoon eens even een course nafietsen. En woensdag in terra incognito Enschede de Twitterrit als course nafietsen.

Noch tips qua instellingen om de course mooi op de display te krijgen? Kleur, on track en dergelijken...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2011 11:44

Ik heb dat allemaal op standaard staan en dat bevalt me prima. Wel zet ik "guidance" uit en ook "course points" uit (onder steeksleutel). Virtual partner zet ik alleen aan als er U-turns of lussen inzitten.

Afgelopen weekend na lange tijd weer eens gebruik gemaakt van de navigatiefuncties van de Edge 800. Course van GPsies gehaald, eventjes overgetrokken (start/finish wat verplaatst) en als course (TCX) nagefietst. Geen één keer ook maar getwijfeld over de route. Ideaal.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 05 sep 2011 15:55

havana schreef:Vrijwel iedereen die ik ken met een Garmin (inclusief mezelf) is van routes al snel overgestapt op courses. Dat werkt gewoon vele malen fijner en heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het is stukken minder gevoelig voor storing, het maakt niet zoveel uit welke kaart je op je Garmin hebt (zelfs zonder kaart is mogelijk) en je kunt je courses uitstippelen m.b.v. online software, ook ideaal op de Mac.

Wil je toch routes rijden dan zul je allereerst Basecamp overboord moeten gooien en switchen naar Mapsource (via Virtual Box of Parallels).
euh... hier ben je me even kwijt en wil ik dat nu net niet hebben.
Wat is juist het verschil tussen routes en courses?? En waar maakt dit verschil in wat de routeaanwijzingen betreft?
Voorlopig rommel ik op mijn mac met basecamp en t is een feit dat ik er niet in slaag routes zonder aanwijzingsfouten in mekaar te flanzen.
En welke online software moet ik hebben voor mijn mac'je?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2011 16:51

Lees de FAQ op pagina 51.

kort gezegd:

courses = lijntje volgen, geen aanwijzingen
routes = wel aanwijzingen (=storingsgevoelig!!)

Online courses maken kan met o.a. GPsies.com en bikeroutetoaster.com . Beide sites werken met een Garmin plug-in, waarmee je jouw creatie met één druk op de knop naar je Garmin kunt zenden. Handmatig (eerst downloaden als TCX en dan zelf op je Garmin zetten), kan ook.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 05 sep 2011 20:17

Hoi Allemaal,

Ik heb een edge 800. Nu heb ik deze net en wilde graag zien wat hij allemaal kon.
Ik heb een route gereden en op de start / stop knop gedrukt voordat ik begon.
Hierdoor zou hij de route op moeten slaan op het apparaat (vroeger bij de 60CSX was dat het kruimelen)
Bij de Edge 800 zijn dit .fit files. En deze kan ik niet in mapsource openen.
Ik heb dus het programma Trainings Center geïnstalleerd.

Als ik nu de edge 800 aansluit op de pc ziet het programma dat er een edge aangesloten is.
Echter zegt het programma dat er geen activiteiten zijn die geupload kunnen worden.

Als ik het via de site van garmin probeer ( http://connect.garmin.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) zegt dat programma het zelfde.

Als ik handmatig de .fit files selecteer van de edge dan zijn de activiteiten wel zichtbaar in beide programma's

Wat staat er verkeerd ingesteld dat de programma's de .fit files zelf niet vind?
Gr Roos

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 sep 2011 20:22

Heb je wel na de training je training beëindigd (met start/stop) en vervolgens de Garmin gereset (resetknop inhouden) ?

Gesloten