Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 10:13

Welkom bij deel 2 van dit topic. Deel 1 is hier te vinden.

Edge 800 FAQ

Afbeelding Wat is het verschil tussen de 705 en de 800?
- 800 is wat minder lomp
- snellere processor
- (deels) touchscreen ipv. joystick
- geheugen voor 200 waypoints ipv. 100
- (iets) groter scherm

Afbeelding Wat is het verschil tussen de 500 en de 800?
- 500 is stukken kleiner, lichter en goedkoper dan de 800
- Op de 500 kun je alleen een kruimelspoor nafietsen
- Op de 500 kun je geen kaartmateriaal zetten
- 800 heeft een kleurenscherm & touchscreen

Afbeelding Wat is het verschil tussen de 800 en de 810?
- hardwarematige en qua uiterlijk zijn beide vrijwel gelijk
- de 810 beschikt voor bluetooth
- de 810 beschikt over livetracking
- de 810 heeft compleet andere firmware. Die firmware is gebruiksvriendelijker, maar bevat op het moment van schrijven (okt 2013) nog altijd zeer veel bugs.

Afbeelding Welke uitvoeringen zijn leverbaar?
A. Garmin Edge 800
B. Garmin Edge 800 + snelheids/cadanssensor
C. Garmin Edge 800 + snelheids/cadanssensor + CityNavigator Europe

Afbeelding Welke kaartopties heb ik?

Basiskaart
Standaard is een basiskaart geïnstalleerd, de meeste gebruikers zullen deze echter te beperkt vinden.

CityNavigator (CN)
De CityNavigator kaarten van Garmin zijn erg goed, maar hebben als nadeel dat ze geen aparte fietspaden kennen. Dat is met name een probleem als de Garmin zelf een route laat bereken (A--->B zoals bij TomTom). Uiteraard heb je dit probleem alleen in landen met veel fietspaden, zoals ederland, maar ook Duitsland. Daarnaast is CN niet gratis.

OSM/OFM (Open Fiets Map)
Een alternatief dat wel gratis is, is de Open Fiets Map. Deze kaart is gebaseerd op het Open Streep Map project (OSM). OSM en OFM kennen i.t.t. CN wel kent wel fietspaden. In Nederland is dit in principe de beste keus. Voordeel van OFM boven OSM: makkelijker downloaden en installeren en de mogelijkheid tot het opzoeken van adressen (kan met OSM niet). Voor de verschillen tussen de OFM en OSM, lees deze post.

Topo
Topo-kaarten zijn alleen per land verkrijgbaar, een Topo-kaart bevat hoogte informatie in tegenstelling tot een CN-kaart of OSM-kaart. Deze kaart is tevens een 'routable map' evenals CN of OSM. Topo kaarten zijn vooral handig als men veel onverhard fietst (Cyclocross/MTB) omdat er op deze kaart ook kleinere wegen te vinden zijn. Deze kleinere wegen zijn veelal zandpaden, wandelpaden en onverhard terrein. Een Topo kaart is dus bij uitstek geschikt voor op de Cyclocross of MTB door de meer gedetailleerde kaart.

Overigens is het mogelijk meerdere kaarten tegelijk op je Garmin te hebben. Tijdens het fietsen kan eenvoudig gewisseld worden.

Afbeelding Welke navigatie/GPS functies heeft de Edge 800?
- Het loggen en evt. achteraf uitlezen van een rit (ook compatible met Strava)
- A --> B navigatie (zoals bij TomTom) (let op, dit is niet het sterkste punt van de Edge!)
- Het rijden van een zelf vooraf uitgestippelde route
- Het narijden van een eerder gereden rit, van jezelf of van iemand anders

Afbeelding Is de Edge 800 Mac-compatible?
Jazeker. Je kunt de Garmin aan je Mac koppelen en deze zal zonder problemen herkend worden als 2 USB drives (je Garmin + je SD kaart). Garmin produceert daarnaast specifieke software voor de Mac (zie FAQ hieronder). Je kunt er ook voor kiezen alleen met online software te werken, bijv. Garmin Connect, GPsies, Strava, enz. Voor het uitzetten van routes is een programma op de computer onmisbaar.

Afbeelding Welke software is er allemaal beschikbaar?
Garmin maakt er een traditie van vele pakketten tegelijk te produceren, dat maakt het er niet altijd overzichtelijker op.

Officiële Garmin-software

Mapsource (PC)
Programma om zelf routes en tracks uit te zetten. Wordt niet meer vernieuwd, maar is nog steeds een prima keuze (al zijn er beperkingen).

Basecamp (PC & Mac)
Dit is de vervanger van Mapsource. Het programma is ontwikkeld voor uiteenlopende Garmin-apparaten (o.a. ook voor wandelen) en kan ook omgaan met 3D-kaarten. Op de Mac is dit de enige optie.

Roadtrip (Mac)
Programma om zelf routes/tracks uit te zetten. Zeer beperkt. Op de Mac is Basecamp de betere keuze.

Trainingcenter (PC en Mac)
Programma om de Garmin mee uit te lezen en trainingsdata bij te houden. Met dit programma kun je ook course points (zelf gemaakte aanwijzingen of informatieve teksten) in een track zetten.

Garmin Connect (online, met browser-plugin)
Online community-based versie van trainingscenter. Werkt met een browser plug-in die beschikbaar is voor vrijwel alle browsers, voor zowel Mac als PC.

Niet-officiële software

Online routeplanners
Op diverse websites kun je vele GPS-files vinden en deze ook zelf tekenen. De meest bekende zijn Strava, GPsies, Bikeroutetoaster en Garmins eigen Course Creator. Alhoewel het soms ook mogelijk is je eigen creaties als route op te slaan, is het aan te raden met deze sites alleen tracks of courses te tekenen. Routes altijd via Mapsource of Basecamp maken en dan alleen op precies dezelfde kaart als die op je Garmin staat. Ook belangrijk: “herberekening” uitzetten en precies dezelfde kaartinstellingen gebruiken.

WinGDB3
Handige freeware tool voor Mapsource met tal van mogelijkheden (o.a. inbakken van aanwijzingen, converteren routes > courses).

Afbeelding Hoe installeer ik kaartmateriaal op de Garmin?
Kaartmateriaal dien je in het .IMG formaat in de map 'Garmin' op de externe microSD te zetten (evt. zelf aanmaken indien niet bestaat). Bestandnaam mag geen spaties, speciale tekens of getallen bevatten en moet 8 tekens bevatten voor de punt (standaard is gmapsupp.img).

Afbeelding Hoe download en installeer ik de Mapsource?
Mapsource kun je zo downloaden van de Garmin website, maar is alleen te installeren via één van twee onderstaande omwegen.

1. Eerst Garmin Training Center installeren

OF

2. De .EXE file uitpakken met WinRAR en vervolgens de .MSI file aanklikken

Afbeelding Ik heb een kaart geïnstalleerd op de Garmin, waarom zie ik deze kaart nu niet in Mapsource / Basecamp?
Om een kaart in MS of BC én op je Garmin te gebruiken moet je deze 2x installeren; één keer op de Garmin (zie hierboven) en één keer op je PC of Mac. Voor je PC/Mac heb je weer een ander bestand nodig dan het .IMG bestand dat je voor je Garmin nodig hebt.

Afbeelding Wat is het verschil tussen een track, course en een route?
Simpel gezegd: track/course = lijntje volgen, route = lijntje volgen + aanwijzingen

Verschil tussen een track en een course is dat een course ook optionele informatie kan bevatten zoals info over hoogte en virtuele partner.

Afbeelding Wat is beter, een course of een route?
Beide hebben voor- en nadelen

voordelen track/course (formaat TCX of GPX)
- vaststaande lijn; kwaliteit kaartmateriaal niet belangrijk, werkt zelfs zonder kaart
- 100% vaststaand parcours, storingsvrij
- je kunt online tools (Strava, Gpsies enz) gebruiken om te tekenen
- tijdens het tekenen kun je meerdere kaarten gebruiken

nadelen track/course
- slechts twee datavelden zichtbaar
- niet handig bij lussen en dubbele stukken
- geen aanwijzingen

voordelen routes (formaat GPX)
- je kunt andere dataschermen in beeld houden > aanwijzing verschijnt vanzelf
- je krijgt aanwijzingen
- ideaal bij lussen en dubbele stukken

nadelen
- je moet iedere rit (na)tekenen in Basecamp of Mapsource > geen online tools
- je kunt maar één kaart gebruiken tijdens het tekenen en;
- dit moet exact dezelfde kaart zijn als op de Garmin staat (instellingen moeten ook gelijk zijn)
- zelfs als je je aan al deze voorwaarden houdt soms toch nog storingsgevoelig

Afbeelding Hoe verleg ik het startpunt van een course die ik op internet heb gevonden?
Alhoewel diverse online routeplanners (Gpsies, BRT) de mogelijkheid bieden te gaan slepen met routepunten, is de meest simpele en snelste manier om de course simpelweg na tekenen, en aanpassingen te maken daar waar nodig. Het kan hierbij heel handig om twee browservensters naast elkaar te zetten. Dit lijkt een zeer omslachtige methode, maar in de praktijk is het erg snel. In Mapsource kun je de route inladen en gewoon overtrekken.

Afbeelding Wat is het verschil tussen een waypoint, viapunt, een routepunt en een course point?
Waypoints zijn specifieke plekken die hun eigen naam hebben gekregen, zoals 'thuis' of ' camping' (dit worden ook wel favorieten genoemd).

Routepunten ('viapunten' in het Nederlands) lijken op waypoints, maar zijn niet hetzelfde. Belangrijkste verschil is dat ze geen naam hebben en je ze ook niet afzonderlijk kunt opzoeken. Ze worden 'ingebakken' in de route. Voordeel: de routepunten tellen NIET mee bij het maximum aantal waypoints. Het toestel kent wel een maximum aantal routepunten per route, maar daar kom je niet snel aan.

Een course point is een aanwijzing die je zelf kunt inbakken in een TCX file. Dat kan zijn: "100m links" maar ook "La Redoute, 1600m 16%". Aanwijzingen zoals "100m links" kun je in één klap automatisch aan een TCX toevoegen m.b.v. optie 11 in WinGBD3 (max 200 stuks). Handmatig kan via Garmin Training Center of Bikeroutetoaster.com.

Afbeelding Welke bestandsformaten kom je allemaal tegen?
CRS = track of course
TCX = nieuwere versie van CRS
GPX = track, course of route*
GDB = eigen formaat van Mapsource
FIT = eigen formaat waarin de Garmin 800 GPS-bestanden omzet

* !! Op GPsies kom je de formaten 'GPX Track' en 'GPX Route' tegen. Alhoewel een track inderdaad te gebruiken is in GPX kun je hiervoor beter TCX gebruiken. In dit formaat kun je bovendien ook info over hoogte en virtuele partner opslaan. "GPX Route" moet je nooit gebruiken; routes NOOIT rechtstreeks van internet op je Garmin zetten, maar eerst inladen in Mapsource of Basecamp. De reden is dat GPsies de route omzet in talloze waypoints; de Garmin er maar maximaal 200 aan en raakt dus in de war. Bovendien kunnen er verschillen in kaartmateriaal zitten.

Afbeelding Hoe zet ik een track/course om naar een route?
Importen in Mapsource of Basecamp en vervolgens overtrekken met de routingtool. Vervolgens opslaan als GPX en op de Edge zetten.

AfbeeldingHoe zet ik een route om in een track/course?
In vrijwel alle online routeplanners (Gpsies, Strava) kun je een route (GPX bestand) gewoon importeren en opslaan als course (TCX).

Mapsource is niet in staat op te slaan als course. Met behulp van de gratis add-on WinGDB3 (optie 11) kan je een route omzetten in een course (TCX). Nadeel is wel dat je geen info over hoogte kunt toevoegen i.t.t. de online routeplanners.

Afbeelding Hoe zet ik een GPS-file op mijn Garmin?
Dat kan automatisch, via Mapsource of Basecamp, via de optie 'Send to GPS'. Handmatig kan ook; je dient dan het bestand (bijv. GPX of TCX) handmatig te kopiëren naar de map 'Newfiles' op de microSD-kaart of op de Garmin (maakt geen verschil welke van de twee je kiest).

Sommige sites (waaronder Gpsies.com) bieden de mogelijkheid GPS-files direct naar de Garmin te versturen m.b.v. een browser plug-in. Let hierbij op dat je deze optie alleen gebruikt voor tracks/courses (TCX formaat) en niet voor routes. Routes altijd eerst zelf importeren en natekenen Mapsource / Basecamp.

Afbeelding Welke hartslagmeterband kan ik gebruiken?
Iedere band die het ANT+ protocol gebruikt. Polar-banden dus NIET. De Polar-band doet het wel als je het Garmin-blokje er op klikt. Decathlon heeft een vrij goede softstrap band van 35 euro.

Afbeelding Mijn hartslag is veel te hoog, hoe kan dat?
De Garmin-band is vrij gevoelig voor klapperende shirts. Monteer de band iets lager dan je gewend bent. Het kan ook zijn dat de band niet voldoende vochtig is. De sensoren even nat maken of gewoon doorrijden tot je gaat zweten is dan de oplossing. Of anders het Garmin-blokje op een Polar softstrap klikken.

Afbeelding Mijn snelheid/cadanssensor doet het niet meer, wat nu?
Dat kan verschillende oorzaken hebben.
- het armpje kan te ver staan van het wielmagneetje. Dit moet een behoorlijk kleine afstand zijn (2 mm)
- resetten (witte knopje 10s ingedrukt houden) en opnieuw pairen wil nog wel eens helpen
- je kunt ook nog een hard reset uitvoeren (batterij even omgekeerd monteren)
- de batterij kan uiteraard leeg zijn
- als alleen je snelheid niet werkt kan het ook zijn dat het wielmagneetje "uitgewerkt" is
- er kan vocht in de sensor zitten. Batterij verwijderen, sensor goed laten drogen. Eventueel beetje WD-40 inspuiten.

v3.4
Laatst gewijzigd door havana op 11 mar 2014 12:11, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 10:14

Ik zal de FAQ de komende tijd weer updaten.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 feb 2014 11:16

Havana.. dank je wel voor je inzet.

Ik maak nu routes via Strava voor mijn Garmin.(had ik hier gelezen als tip).
en dat gaat veel eenvoudiger en prettiger dan Basecamp voor Mac.

Ik zou persoonlijk iedereen willen aanraden om gelijk met de aankoop van je Garmin,
Strava te gaan gebruiken om
routes te maken, op te slaan en om (delen van)routes te zoeken.
eigenlijk is Strava een programma dat je Garmin helemaal een top apparaat maakt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 11:36

Courses maken met Strava werkt inderdaad prima. Routes maken daarentegen is vragen om problemen.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 24 feb 2014 11:41

havana schreef:Courses maken met Strava werkt inderdaad prima. Routes maken daarentegen is vragen om problemen.
Ik vind de Strava route builder een drama, telkens pakt die een weg die ik niet wil. Garmin Connect werkt beter als je het mij vraagt,

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 11:54

Garmin Connect berekent geen hoogtemeters en is daarmee buiten NL voor mij direct al onbruikbaar...

Ik gebruikte altijd BRT maar nu deze offline is gebruik ik Gpsies en die werkt prima. Alleen is Gpsies doorgaans iets te optimistisch over het aantal hm's...

Kan iemand met Basecamp overigens vertellen of je tegenwoordig gewoon kunt switchen tussen auto routing en direct routing? Dat kon een jaar geleden namelijk nog niet (itt Mapsource).

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 feb 2014 12:08

Ik heb laatst ook voor het eerst met GPSIES een route getekend, waarbij ik GPSIES grote stukken zelf heb laten tekenen. (Het ging mij erom om vanuit Leusden bij de Italiaanseweg in Doorwerth te komen).
Behalve de start in Leusden en het keerpunt in Doorwerth heb ik zelf alleen beperkt wat tussenpunten aangegeven. Dit leidde tot een verrassend leuke route, over veel leuke kleine weggetjes die ik nog niet kende.
Voor mij een reden om eens wat vaker met GPSIES aan de slag te gaan.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 24 feb 2014 12:10

havana schreef:Garmin Connect berekent geen hoogtemeters en is daarmee buiten NL voor mij direct al onbruikbaar...
Ik heb de hoogtemeters nog niet nodig gehad, gezien het mij meer gaat om de route eigenlijk (ik heb dan wel een Garmin Edge 500).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 12:18

Ook met een Edge 500 is het fijn om te weten of je 4500 of 2000 hm voor je kloten gaat krijgen ;)

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 24 feb 2014 12:24

havana schreef:Ook met een Edge 500 is het fijn om te weten of je 4500 of 2000 hm voor je kloten gaat krijgen ;)
Ik laat me graag verrassen :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 feb 2014 12:25

codex schreef:Havana.. dank je wel voor je inzet.

Ik maak nu routes via Strava voor mijn Garmin.(had ik hier gelezen als tip).
en dat gaat veel eenvoudiger en prettiger dan Basecamp voor Mac.

Ik zou persoonlijk iedereen willen aanraden om gelijk met de aankoop van je Garmin,
Strava te gaan gebruiken om
routes te maken, op te slaan en om (delen van)routes te zoeken.
eigenlijk is Strava een programma dat je Garmin helemaal een top apparaat maakt.
Ben wel benieuwd of je nooit fouten krijgt door Routes in Strava te zetten. Ben het met je eens dat Strava een super course/track builder heeft die je zo je Garmin (800 in mijn geval) inschuift.

Volgens mij is GarminConnect nu bezig met updaten, eens kijken waar ze mee komen...
older Budweiser

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 feb 2014 12:33

havana schreef:Courses maken met Strava werkt inderdaad prima. Routes maken daarentegen is vragen om problemen.
IK heb dit nog even er bij gezocht ook door jou geschreven op het Strava topic.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
In Strava maak je geen routes, maar courses (tracks). En dat is inderdaad kinderlijk eenvoudig. Routes maken dien je in Basecamp of Mapsource te doen en dat is een stuk minder eenvoudig dan online tools zoals Strava en Gpsies. De Edge kan zo'n GPX van Strava overigens ook zelf omzetten in een route maar dat is vragen om problemen.

Voor de goede orde nog maar een keer de verschillen

tracks/courses

- Vaststaand parcours (getekend i.p.v. berekend) > lijntje volgen.
- formaat TCX of GPX
- werkt altijd
- kwaliteit kaartmateriaal niet van belang, werkt zelfs zonder kaart
- ritten van internet kunnen direct gebruikt
- je kunt online tools gebruiken om te tekenen zoals Strava, Gpsies, enz.
- nadeel: slechts 2 datavelden op het navi-scherm
- nadeel: geen aanwijzingen

routes

- formaat GPX
- geen vaststaand parcours; route wordt berekend en daarna getekend
- lijntje volgen + aanwijzingen (100 mtr links enz)
- zelfs als je je aan alle voorwaarden houdt af en toe toch nog storingsgevoelig
- je moet op dezelfde kaart tekenen als op de Garmin staat, met dezelfde instellingen
- je moet iedere rit zelf tekenen of nalopen in Basecamp of Mapsource (dus geen online tools)
- voordeel: je kunt je dataschermen in beeld houden: aanwijzing komt vanzelf in beeld
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

In Strava maak je geen routes maar courses.


Maar betekent dat dan dat je in Strava alleen maar courses kunt maken.?
Waarom staat er dan wel Create New Route?

Ik begrijp heel goed dat een route voor je wordt berekend
en dat courses na afloop worden gemaakt.
Het is precies de rit die je hebt gemaakt volgend de tientallen/honderden waypoints(spoor) onderweg, die je hebt gepasseerd.

Mijn inziens levert dat de begripsverwarring op.

Een route is in de spreektaal ...

zowel een (door Garmin/Strava) zelf berekende rit.Langs enkele opgegeven plaats/dorp/punt/waypoint.
als
een (track)course langs honderden waypoints.

Ik zal ook eens Garmin Connect proberen.

Plaats reactie