Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 25 feb 2014 08:56

Kilowatt schreef:Heb je niet per ongeluk running aan staan ipv cycling?
Nope, cycling, heatmaps/segments aan/uit etc..

Maar goed, ik kan mij prima redden met GC dus ik kan me er verder niet echt druk om maken zolang de rest van Strava doet wat het moet doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 feb 2014 11:09

Is helderheid scherm wat anders dan verlichting? Ik heb helderheid op de helft staan maar merk dat ik met zonnebril dan lastig kan lezen. Hoe hoog hebben jullie helderheid en hoe lang kan je met helderheid op max?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 feb 2014 11:34

NuitKor schreef:Is helderheid scherm wat anders dan verlichting? Ik heb helderheid op de helft staan maar merk dat ik met zonnebril dan lastig kan lezen. Hoe hoog hebben jullie helderheid en hoe lang kan je met helderheid op max?
Ik ben zelf ook nog wat aan het klooien met deze instellingen. De leesbaarheid is erg afhankelijk van het weer (felle zon of donker wolkendek), positie/orientatie van de edge en de kleur glazen van de zonnebril.

Enige wat ik inmiddels met zekerheid kan zeggen is dat mijn 800 na 4 uur fietsen op ong. 55-65% batterij uitkomt. Helderheid is ongeveer 70% (streepjes tellen).
older Budweiser

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 feb 2014 12:01

Om te beginnen mijn complimenten voor de duidelijke samenvatting, bedankt.

Op de Edge 800 zit de Basiskaart en mijn vraag is of je met deze kaart van A - B kan navigeren want ik begrijp dat dit niet mogelijk is met OSM kaarten.

Verder zou ik willen weten of de Edge je ook weer op de geplande track terug navigeert als je bijvoorbeeld een omweg moest maken, uitgaande van een OSM kaart.
Bedankt alvast.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 25 feb 2014 12:26

Met OFM kan je navigeren. De te volgen rit staat als roze lijn weergegeven en bij gewenste verandering van richting worden over deze lijn (veel te) grote witte pijlen getekend. De pijlen hadden wat mij betreft weg mogen blijven; een simpel lijntje volstaat prima.
Ik laat het apparaat niet automatisch herberekenen. Uit forumbijdragen van anderen begreep ik dat dit fout kan gaan (bijv. terug naar startpunt). Als ik van de navigatielijn afwijk, blijft deze wel zichtbaar en ik zoek ahv kaartbeeld zelf mijn weg naar de roze lijn terug. Je kan op elk moment ook handmatig het apparaat laten herberekenen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 feb 2014 13:01

[*]
Kilowatt schreef:
NuitKor schreef:Is helderheid scherm wat anders dan verlichting? Ik heb helderheid op de helft staan maar merk dat ik met zonnebril dan lastig kan lezen. Hoe hoog hebben jullie helderheid en hoe lang kan je met helderheid op max?
Ik ben zelf ook nog wat aan het klooien met deze instellingen. De leesbaarheid is erg afhankelijk van het weer (felle zon of donker wolkendek), positie/orientatie van de edge en de kleur glazen van de zonnebril.

Enige wat ik inmiddels met zekerheid kan zeggen is dat mijn 800 na 4 uur fietsen op ong. 55-65% batterij uitkomt. Helderheid is ongeveer 70% (streepjes tellen).
50% na 4u is mij prima. Ik ga toch niet vaak 8u fietsen zonder georganiseerde route (zoals marmotte) kan hem dan wel iets donkerder zetten. Bij ritten tot 5u dus gewoon scherm op 100% helderheid, dat is wel haalbaar?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 feb 2014 15:13

door NuitKor » 25 feb 2014 12:01

50% na 4u is mij prima. Ik ga toch niet vaak 8u fietsen zonder georganiseerde route (zoals marmotte) kan hem dan wel iets donkerder zetten. Bij ritten tot 5u dus gewoon scherm op 100% helderheid, dat is wel haalbaar?
Dat weet ik niet, maar als de leegloop lineair verloopt en je zet de helderheid op 70% dan zou je zeggen van wel.
older Budweiser

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2014 15:19

NuitKor schreef: Enige wat ik inmiddels met zekerheid kan zeggen is dat mijn 800 na 4 uur fietsen op ong. 55-65% batterij uitkomt. Helderheid is ongeveer 70% (streepjes tellen).
50% na 4u is mij prima. Ik ga toch niet vaak 8u fietsen zonder georganiseerde route (zoals marmotte) kan hem dan wel iets donkerder zetten. Bij ritten tot 5u dus gewoon scherm op 100% helderheid, dat is wel haalbaar?[/quote]

Op 100% ga je de 5 uur denk ik net niet halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 25 feb 2014 15:50

Misschien al eens beantwoord maar ik kan het niet terug vinden.

Ik heb OFM Benelux en OFM deel Italië op een SD geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan met Garmin Mapinstall (Mac osx) door middel van tegels selecteren. Meer kan er niet op want dan ga ik over de 4 GB limiet.

Nu wil ik ook graag de OFM Light editie erbij zetten. Echter als ik dit probeer via Mapinstall dan overschrijft deze de andere kaarten en heb ik alleen nog maar de Light editie.

Kan ik deze op een andere manier toch 'erbij' kopiëren? Het gaat om een .gmap bestand. Deze kan ik niet rechtstreeks kopiëren zodat deze door de Edge 800 wordt gelezen.

Gaffelracer
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27

Gaffelracer 25 feb 2014 16:31

1 kaart "bij kopiëren" gaat niet. Je zult alle kaarten (incl. dus de light) in 1 sessie weer naar het toestel moeten schrijven.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 25 feb 2014 19:52

amclassic-fan schreef:
NuitKor schreef: Enige wat ik inmiddels met zekerheid kan zeggen is dat mijn 800 na 4 uur fietsen op ong. 55-65% batterij uitkomt. Helderheid is ongeveer 70% (streepjes tellen).
50% na 4u is mij prima. Ik ga toch niet vaak 8u fietsen zonder georganiseerde route (zoals marmotte) kan hem dan wel iets donkerder zetten. Bij ritten tot 5u dus gewoon scherm op 100% helderheid, dat is wel haalbaar?
Op 100% ga je de 5 uur denk ik net niet halen.[/quote]

Waarom zou je overdag de schermverlichting aan laten staan? Mijn ervaring is dat ik overdag de schermverlichting helemaal niet nodig heb. Als het bewolkt is, heb ik transparante glazen in mijn bril, bij zon donkere, aflezen is dan nooit een probleem. En dan gaat de 800 serieus lang met één acculading doen. Dan is 13 uur geen enkel probleem. Wanneer ik in het donker fiets, staat de schermverlichting wel constant aan, op ongeveer 50%. Dan is na een rit van ruim 2,5 uur nog zo'n 70% over. Dus dan zou 6 uur zeker haalbaar zijn.
Eenvoud kenmerkt het ware.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 25 feb 2014 21:13

Ik overweeg een 800 aan te schaffen. Waar ik - na lezing van diverse reviews - en dit (erg nuttige) topic niet uitkom is het volgende.

Volgens de handleiding kun je drie profielen invoeren. Ik gebruik twee velo' s. Ik wil van beide separaat de ritgegevens bijhouden en ook het totaal aantal km. Kan dit?

Alvast dank voor de info.

Plaats reactie