Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 feb 2014 21:54

canyon81 schreef:
amclassic-fan schreef:
NuitKor schreef: Enige wat ik inmiddels met zekerheid kan zeggen is dat mijn 800 na 4 uur fietsen op ong. 55-65% batterij uitkomt. Helderheid is ongeveer 70% (streepjes tellen).
50% na 4u is mij prima. Ik ga toch niet vaak 8u fietsen zonder georganiseerde route (zoals marmotte) kan hem dan wel iets donkerder zetten. Bij ritten tot 5u dus gewoon scherm op 100% helderheid, dat is wel haalbaar?
Op 100% ga je de 5 uur denk ik net niet halen.
Waarom zou je overdag de schermverlichting aan laten staan? Mijn ervaring is dat ik overdag de schermverlichting helemaal niet nodig heb. Als het bewolkt is, heb ik transparante glazen in mijn bril, bij zon donkere, aflezen is dan nooit een probleem. En dan gaat de 800 serieus lang met één acculading doen. Dan is 13 uur geen enkel probleem. Wanneer ik in het donker fiets, staat de schermverlichting wel constant aan, op ongeveer 50%. Dan is na een rit van ruim 2,5 uur nog zo'n 70% over. Dus dan zou 6 uur zeker haalbaar zijn.[/quote]

Haal je niet verlichting en helderheid door elkaar heen? (helderheid=aan/uit knop kort indrukken). Mijn scherm verlichting staat uiteraard steeds uit. Laatst was ik tussen 17u en 18u aan het fietsen (vlak voor donker) ik had een bril op met donkere glazen. Ik vond het toen lastig om het scherm af te lezen op 50%. Misschien gaat het bij zonneschijn wel een stuk beter hoor, dat zal ik moeten uitvinden.

Ik moet inderdaad nog eens een bril met transparante glazen aanschaffen.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 26 feb 2014 07:38

iceskater77 schreef:Misschien al eens beantwoord maar ik kan het niet terug vinden.

Ik heb OFM Benelux en OFM deel Italië op een SD geïnstalleerd. Dit heb ik gedaan met Garmin Mapinstall (Mac osx) door middel van tegels selecteren. Meer kan er niet op want dan ga ik over de 4 GB limiet.

Nu wil ik ook graag de OFM Light editie erbij zetten. Echter als ik dit probeer via Mapinstall dan overschrijft deze de andere kaarten en heb ik alleen nog maar de Light editie.

Kan ik deze op een andere manier toch 'erbij' kopiëren? Het gaat om een .gmap bestand. Deze kan ik niet rechtstreeks kopiëren zodat deze door de Edge 800 wordt gelezen.
De edge 800 kan meerder Gmap bestanden aan. Je moet hem dan niet via een programma naar je gps sturen. Maar gewoon via de verkenner naar de juiste map op de garmin kopiëren. Bestanden moeten natuurlijk wel een andere naam hebben.
Gr Roos

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 feb 2014 07:48

Inderdaad, in de map "Garmin" plaatsen op de SD-kaart. Bestandnaam mag geen spaties, speciale tekens of getallen bevatten en moet 8 tekens bevatten voor de punt (standaard is gmapsupp.img)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15955
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2014 18:05

havana schreef:Inderdaad, in de map "Garmin" plaatsen op de SD-kaart. Bestandnaam mag geen spaties, speciale tekens of getallen bevatten en moet 8 tekens bevatten voor de punt (standaard is gmapsupp.img)
Ter info

Bijvoorbeeld
gmapsupp.img
gmapsupa.img
gmapsupb.img

zijn mogelijke namen die perfect "tesamen" op dezelfde MicroSDkaart kunnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 feb 2014 19:37

even een vraagje over het gelijk krijgen van mijn sigma standaard computertje,met de garmin 800.
Ik ben bezig om ze exact gelijk te krijgen wat aantal km per uur betreft en snelheid.

Dat valt nog niet mee :)
Er zit een afwijking in mijn sigma van 2%. Hij registreerd 2% meer km dan de gamin gps.
Toen ik keek na 50km fietsen op de garmin, stond de sigma op 51km.

Ik zit nu te proberen met de wielomtrek.Die had ik staan op 2185.
Nu wil ik gaan proberen op de wielomtrek 2190.

Ik ga er met mijn eenvoudige logica vanuit dat de sigma minder snel een wielomwenteling moet registreren(minder kilometers in afstand). Dus de wielomtrek moet wat groter.

Ik kan natuurlijk kijken wat hij nu gaat doen, maar ik zit met de volgende vraag,
lukt het om exact het sigma computertje te krijgen(in snelheid/km's afstand), als op de garmin gps?

of zal er altijd en afwijkingje over blijven van 1 a 2%?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 feb 2014 20:06

Je moet de wielomtrek dan kleiner maken. Met een grotere omtrek leg je meer meters per omwenteling af en die Sigma doet niets anders dan het aantal omwentelingen tellen.

Met een 23 mm band moet je de omtrek op 2096 of 2098 instellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 feb 2014 20:23

amclassic-fan schreef:Je moet de wielomtrek dan kleiner maken. Met een grotere omtrek leg je meer meters per omwenteling af en die Sigma doet niets anders dan het aantal omwentelingen tellen.

Met een 23 mm band moet je de omtrek op 2096 of 2098 instellen.
bedankt voor je snelle antwoord.Ik zat helemaal verkeerd dus met mijn beredenatie.

Ik heb er 35mm banden onder(hybride).
Ik heb wel een boekje waar de maat instaat.
Kan het ook wel opmeten maar ik ga er van uit dat je dat ook een paar minimeters afwijking krijgt in een wielomtrek.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 feb 2014 23:25

Ik zat even door de Garmin te scrollen en zag bij 'fietsinstellingen ->trainingspagina's-> Timer pagina's -> koerstijd staan. Deze heb ik uit staan. Wat doet die pagina "koerstijd?

2 vraag: Als ik een workout doe, krijg ik steeds piepjes als ik boven of onder de aangewezen hartslag zone zit. Ik wil die pieptoon uitzetten, hoe kan dat? Ik heb al bij instellingen "toon uit" gekeken, maar dat gaat meer over het signaal bij wegrijden/pauzeren en aan/uit zetten Garmin. Had geen effect op de toontjes tijdens een workout.

Alvast bedankt!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 feb 2014 22:42

Als ik een route maak in mapsource en ik wil er graag een waypoint bij hebben, doe ik dit altijd in hetzelfde bestand. Als ik dan in de garmin kijk zie ik bij locaties altijd het waypoint weer verschijnen. Is dit de juiste manier, of kan ik die route en waypoint beter los van elkaar maken en apart van elkaar naar de garmin sturen?

Gebruikersavatar
MrGPS.nl
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:59

Gebruikersavatar MrGPS.nl 28 feb 2014 11:26

Nee hoor, vanuit mapsource is gelijktijdig verzenden de beste manier.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 feb 2014 12:56

Bedankt. Ik heb veel aan je uitleg filmpjes op youtube gehad. Vooral de tip om geen viapunt vlak voor een afslag te zettrn, maar net erna.

Hoeveel viapunten kan edge 800 nou precies aan? Ik hoorde iets van 50. Klopt dat?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 feb 2014 15:03

Viapunten heel veel. Waypoints max 200. Maar dit heb ik al 5x uitgelegd, kennelijk twijfel je aan mijn woorden?

Plaats reactie