Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

kenicky
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 sep 2012 12:24

kenicky 14 jun 2015 22:12

robbiey schreef:Ik merk op dat er een groot verschil is tussen kcal verbruik die de garmin edge 800 weergeeft ipv bijv. Strava.
Weten jullie wat welke het meest realistisch is? En waarom?

Daarnaast heb ik een algemene vraag over m'n edge 800. Ben er zeer tevreden over dit toestel alleen weet dat er voor mij nog veel meer uit te halen valt. Ik ben echter niet echt type van het doorlezen en ervoor gaan zitten zeg maar. Is er iets van een workshop / training die ik kan volgen hiervoor?
https://www.youtube.com/watch?v=r-Vcl1fl0os

kwam deze link bij toeval vanmorgen tegen, niet wetende dat ik het vanavond nog even zou op gaan zoeken :). Hopelijk heb je er wat aan.
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 15 jun 2015 13:28

monsieurpinot schreef: ...inderdaad wel raar, want je kunt toch bij de 800 instellen dat ie primair de snelheid meet op basis van de sensor en secundair GPS?
Dat heb ik ook weleens ergens gelezen, maar ik heb nog steeds niet kunnen vinden hoe je dat instelt op de 800. Iemand?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2015 13:40

Dat kun je niet instellen, dat gaat automatisch.

Als de sensor er is (en hij doet het) dan pakt de Garmin de sensor. Als de sensor er niet is, of hij doet het niet, dan pakt ie het GPS signaal.

Overigens lijkt een nieuw batterijtje mijn probleem opgelost te hebben. Wat er waarschijnlijk aan de hand was, was dat het batterijtje leeg aan het raken was. Daarom viel af en toe het signaal van de sensor weg.
Laatst gewijzigd door havana op 15 jun 2015 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 jun 2015 21:15

En toch heb ik regelmatig dat als ik ergens stilsta hij stug de gps gaat gebruiken om snelheid weer te geven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2015 21:46

Auto start/stop moet je dan ook minimaal op 5 km/uur zetten. In de 800 zit niet de meest gevoelige GPS-chip. Die is regelmatig onnauwkeurig en één van de momenten dat je dat merkt is wanneer je stil staat. Hij geeft dan regelmatig snelheden tussen de 0,1 en 1 km/uur aan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 jun 2015 22:07

Klopt staat hij ook, maar je zou toch verwachten dat als de sensor 0 aangeeft hij ook snelheid 0 zou moeten weergeven.

Zaterdag tijdens rondje in Eifel fietsen erg veel gps afwijking, soms was het gewoon raden welke kant ik op moest omdat lijntje echt meters naast de weg zat.
En ook flink wat strava segmenten gemist omdat lijntje alle kanten op ging.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 16 jun 2015 13:03

havana schreef:Dat kun je niet instellen, dat gaat automatisch.

Als de sensor er is (en hij doet het) dan pakt de Garmin de sensor. Als de sensor er niet is, of hij doet het niet, dan pakt ie het GPS signaal.
Dacht ik dus ook al. Maar het gekke is dat het lijkt alsof tijdens het rijden hij altijd de gps voor de snelheid gebruikt, de snelheid fluctueert namelijk behoorlijk tijdens het rijden. Al rijd ik een constant tempo, het springt bijv. constant van 30-32 km/u.
Dat had ik bij mijn edge 305 ook al en dus ook bij de edge 800. Een nieuwe cadanssensor geplaatst maar er is niks verandert...
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 16 jun 2015 18:05

Voor zover ik weet wordt altijd GPS snelheid gebruikt en alleen als er geen ontvangst is (tunnel of nat bos) dan wordt de sensor gebruikt.
Marco :)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 jun 2015 18:09

scheurneus schreef:Voor zover ik weet wordt altijd GPS snelheid gebruikt en alleen als er geen ontvangst is (tunnel of nat bos) dan wordt de sensor gebruikt.
Dat klopt dus niet zoals hierboven al is gezegd. Is ook niet logisch omdat het gps onnauwkeuriger is als een goede wielomtrek. En de omtrek kan hij zelf bepalen door de gps op een recht stuk weg.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 jun 2015 18:45

jorrit10 schreef:Lekker dan... Weet iemand een goedkoop adresje waar ze backcases voor de edge 800 verkopen?

Afbeelding
Ik heb net de Dogears gemonteerd. Had vorige week exact hetzelfde als jij. Supersimpele montage, kwalitatief goed. Voor iets meer dan 25 Euro in 8 dagen vanuit de VS in huis. Ik heb een barfly. Bij de eerste montage schraapte hij een randje uit de bevestiging. Hij zit nu net niet lekker vast, daar moet ik nog wel even naar kijken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 16 jun 2015 20:42

Bedankt voor je bericht. Goed om te horen dat de montage van de dogears niet al te ingewikkeld is. Heb jij hier secondelijm of loctite voor gebruikt?
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 jun 2015 09:58

jorrit10 schreef:Bedankt voor je bericht. Goed om te horen dat de montage van de dogears niet al te ingewikkeld is. Heb jij hier secondelijm of loctite voor gebruikt?
Ik heb gewoon secondelijm gebruikt. Loctite wordt geadviseerd, maar had het zo niet bij de hand. Secondelijm is wat mij betreft zeker net zo goed. Goed opruwen. De 2 schroefjes zorgen volgens mij ook voor een goede verbinding.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie