Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Ervaringen Garmin Edge 510

yswaard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:58

yswaard 10 jun 2013 10:08

Na jaren lang gebruik te hebben gemaakt van een Polar CS-200CAD fiets computer, heb ik de overstap naar de Edge 510 van Garmin gemaakt. Gisteravond heb ik het eerste ritje met de 510 gereden, dit zijn mijn ervaringen:

Positief:
- Eenvoudige installatie: één sensor voor zowel cadans als snelheid. Via het lampje op de sensor is eenvoudig te zien of de magneetjes goed zitten uitgelijnd.
- Narijden koers viel me erg mee. Bij Y-splitsingen soms lastig te zien welke kant je op moet, maar het apparaat geeft erg snel de melding dat je van de koers af zit wanneer je de verkeerde afslag neemt. Deze melding komt al voordat je op het kaartje kunt zien dat je van het kruimelspoor afzit (schaal 200m).
- Koers uitzetten via GarminConnect werkt erg goed en verassend (icm de google maps kaart). Ik ben zelfs dicht bij huis op voor mij onbekende mooie paden uitgekomen.
- Strava segmenten zijn heel eenvoudig als koers op de 510 te zetten (zie http://www.scarletfire.co.uk/2012/10/us ... rava-koms/). Deze koersen kun je altijd zichtbaar maken op de kaart zodat je precies kan zien waar het segment start en finisht. Ook zou je een segment als koers kunnen rijden, je virtuele tegenstander rijdt dan het gemiddelde van de KOM/QOM. Bijna onmisbaar bij het KOM-hunten! ;-)
zie vlaggetjes en groene kruimelspoor:
Afbeelding

- Voor het uploaden van je activiteiten is het niet nodig de 510 aan de computer te hangen, dit gaat erg soepel via BT en je smartphone.
- Zelfs onder dichte bebossing 5 volle streepjes GPS bereik (standje GPS+GLONASS)
- Heel veel informatie tijdens het fietsen.

Negatief
- Heel veel informatie tijdens het fietsen. Dit zal ook wel nieuwigheid zijn, maar je kijkt een stuk minder om je heen tijdens het rijden
- Aanraakscherm werkt niet zo lekker als bijvoorbeeld een iPhone. Het apparaat merkt niet elke ‘swipe’, en tijdens het fietsen moet je goed opletten dat je niet per ongeluk op een verkeerd icoontje drukt.
- Het scherm spiegelt, hierdoor slecht afleesbaar. Nu heb ik wel gemerkt dat het dragen van een zonnebril met gepolariseerde glazen erg veel scheelt!
- Ik heb nog niet gezien dat je de naam van een activiteit ook aan kunt passen op de 510 of via de Gramin app, het lijkt erop dat je hiervoor wel achter de computer moet kruipen.

Overig:
- Na anderhalf uur fietsen is het batterij niveau met 7% gezakt (BT uit, GPS + GLONASS aan, meet interval 1s, schermverlichting uit na 15s)
- Hartslagmeter werkte (nog) niet. Waarschijnlijk moet de band nog een tikkie strakker

Kortom: het scherm valt wat tegen, maar verder zijn de mogelijkheden van de 510 eindeloos. Geen spijt van deze aankoop!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 11 jun 2013 16:23

@Yswaard: Thanks voor de review. Na jaren trouwe dienst van mijn cateye tellertje en iphone voor strava toch ook maar aan het kijken voor een goede gps computer. Heb al wel het één en ander hier gelezen, maar kiezen blijft lastig.

Ik ben aan het twijfelen tussen de 500 en de 510. Wat zijn nu de écht grote verschillen tussen deze 2?
En, is de meerprijs van de 510 tov de 500 het waard voor mij als 'garmin-newbee'?
Alle reacties zijn van harte welkom.
WiND 56 - 2020

yswaard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:58

yswaard 12 jun 2013 08:13

jwkeij schreef:Ik ben aan het twijfelen tussen de 500 en de 510. Wat zijn nu de écht grote verschillen tussen deze 2? En, is de meerprijs van de 510 tov de 500 het waard voor mij als 'garmin-newbee'?
Alle reacties zijn van harte welkom.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/catalog ... duct=36728

Het grootste verschil tussen de 500 en de 510 is volgens mij het scherm (groter, hogere resolutie, aanraakgevoelig en kleur). Daarnaast kun je met de 510 via BT verbinden met de telefoon. Het live volgen en weer-updates vind ik zelf niet zo interessant, maar het uploaden van je rit zonder elke keer met snoertjes te prutsen vind ik wel een voordeel. De 510 kan ook GLONASS satellieten gebruiken en heeft dus sneller een gps-fix en bijvoorbeeld een beter bereik onder een dik bladerdek.

Ik las ook nog ergens dat je op de 500 geen gegevens velden tot je beschikking hebt wanneer je het kaart scherm voor hebt staan. Op de 510 kun je wel maximaal twee velden gebruiken in dit scherm, ben er al wel achter dat dit erg handig is (scheelt een hoop swipen wanneer je bv je HS en cadans wilt volgen tijdens het rijden van een onbekende route). Weet niet of dit inmiddels via een firmware update aangepast is voor de 500, misschien dat een 500 gebruiker dit kan bevestigen.

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 12 jun 2013 08:49

Nope, kan nog steeds niet in een 500
It is not a lie if you believe it...

yswaard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:58

yswaard 24 jul 2013 10:30

Er is een update van de Garmin (iPhone-) app waarmee activiteiten ook te bewerken zijn.Oa de naam van een activiteit is nu eenvoudig via de app aan te passen, hiervoor hoef je niet meer naar de Garmin website toe!

De_Klusjesman4
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:43

De_Klusjesman4 17 aug 2013 07:33

Ik heb de Edge 510 nu een paar maanden en ben er erg tevreden over. Hij laat me nooit in de steek en de accu gaat ook lang mee, zelfs met backlight aan. Nooit last van foute metingen, wegvallende sensoren of vastlopers gehad.

Voor de twijfelaars nog een review van de Garmin Edge 510 door DCRainmaker.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 23 aug 2013 23:09

beetje twijfel nog welke ik zou kiezen de 510 of de 800 de 810 vind ik eigenlijk overdone aangezien ik bij de Bryton rider 50 de navi functie 2x gebruikt heb in 2 jaar tijd.
Maar ben me aan het afvragen of de 800 niet gewoon beter en handiger is en incl kaart is die niet veel duurder
En zal toch maandag uiterlijk wat moeten bestellen als ik een computer op m`n nieuw fiets wil :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 11 mar 2014 13:48

Ik heb na lang aarzelen en vergelijken onlangs de 510 aangeschaft. Had ik veel eerder moeten doen. Waar ik met de 500 regelmatig problemen had met courses, vastlopen, verdwijnende lijnen bij navigeren, trage schermopbouw werkt dit ding perfect

Zelfs met routeaanwijzingen! En verder alles was yswaard hierboven aangeeft. Je kunt zelfs een workout en een koers tegelijk doen. Swipen vergt enige oefening maar na 1 ritje had ik dat onder de knie. Je kunt ook heen en weer swipen tussen de schermen ipv 1 kant op bladeren. En zo zijn er nog meer mogelijkheden.

Prima ding!
It is not a lie if you believe it...

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 12 mar 2014 08:55

Ik krijg mijn 510 dit weekend binnen. Wanneer ik tijd heb zal ik ook foto's etc. plaatsen.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 14 mar 2014 16:29

Ik heb de mijne nu een week binnen. Mijn vorige ervaringen qua fietscomputers zijn vooral smartphone+strava en Ciclosport HAC4.

Het valt me op dat veel reviews het voordeel van bluetooth in twijfel trekken, maar wat relaxed is dat zeg! Het gemak van snel uploaden zonder pc van een smartphone (zeker met http://www.copymysports.com ) en op de fiets de grote meerwaarde (robuustheid en afleesbaarheid) van een goede fietscomputer.

Binnen 10 minuten had ik alles werkend op de fiets. Ik moet wel zeggen dat het instellen van de schermen een beetje een geklooi is. Later meer!

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 14 mar 2014 19:03

w0uter schreef:Het valt me op dat veel reviews het voordeel van bluetooth in twijfel trekken, maar wat relaxed is dat zeg! Het gemak van snel uploaden zonder pc van een smartphone (zeker met http://www.copymysports.com ) en op de fiets de grote meerwaarde (robuustheid en afleesbaarheid) van een goede fietscomputer.
Goede tip!

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 18 mar 2014 08:22

Afgelopen weekend een eerste rit gemaakt met de 510. Het was een cyclo dus niet echt 100% geconcentreerd met de 510 kunnen "spelen".
Gezien ik de K-Edge Garmin houder hebt ligt de Garmin dieper dan met de Garmin front mount dus het spiegelen viel mij reuze mee in de zon, en het scherm was zonder backlight bijzonder goed af te lezen.

Paren met BT ging goed, echter heb ik de BT niet aangehad tijdens deze rit. Na afloop de verbinding gemaakt en de route naar Garmin Connect verzonden. Ik hoopte dat "gopymysports" de route automatisch naar Strava zou sturen maar dit werkte niet. Thuis een nieuwe sync gedaan en toen werkte het wel.
yswaard schreef:- Ik heb nog niet gezien dat je de naam van een activiteit ook aan kunt passen op de 510 of via de Gramin app, het lijkt erop dat je hiervoor wel achter de computer moet kruipen.
Dit is mij wel gelukt trouwens, alleen kan ik mij niet meer herinneren hoe/waar gezien ik het pas 1 keer gedaan heb. Ik zal hier de volgende keer even naar kijken en een screenshot maken.

Afbeelding

Gisteren thuis even het Live tracking geprobeerd en dat werkt super tof! Kan ik mijn vriendin laten zien waar ik uit hang als ik alleen ga fietsen.

2 dingetjes die niet helemaal goed gingen:

Na de rit van zondag, zag ik geen cadans data grafiek terwijl die wel geregistreerd was. Thuis op de rollers even een minuut proef gedraaid en het werkt gewoon en na uploaden was er een grafiek te zien. Geen idee waarom de data van zondag dit niet had, maar goed.

Nadat zondat de BT verbinding goed werkte kon ik gisteren met geen mogelijkheid geen contact maken. Een nieuwe "paring" tussen de 2 was de oplossing.

Zodra ik meer ervaringen heb laat ik het weten, tot nu toe een goede impressie!

Plaats reactie