Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 18 aug 2017 11:48

Mijn Garmin Edge 810 komt uit dec'14 en ik merk een drastische achteruitgang van de accu. Verbruik is nu ongeveer 20%/uur. Dat is puur registreren en koppeling met hr band en vermogensmeter.

Kan een nieuwe accu worden geplaatst?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2017 11:51

indobesar schreef: 18 aug 2017 11:48 Mijn Garmin Edge 810 komt uit dec'14 en ik merk een drastische achteruitgang van de accu. Verbruik is nu ongeveer 20%/uur. Dat is puur registreren en koppeling met hr band en vermogensmeter.

Kan een nieuwe accu worden geplaatst?
Het is niet dat het in een wip kan maar met een beetje handigheid is het te doen.
Er bestaan filmpjes van op You Tube hoe je dit moet aanpakken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 aug 2017 15:48

ric schreef: 09 aug 2017 22:50 Heb afgelopen weekend 3 crashes en 3 freezes gehad in en rit op 180km.
Met de fit-bestanden een nieuwe bestand kunnen maken met 117km.
Vandaag weer 1x crash.
Gebeurde iedere keer met kaart in beeld.
Heb 6.10 firmware en een recente OFM kaart.
Eerder wel eens een keertje een crash of freeze gehad.

Kan het zijn dat ik een "slechte" OFM kaart versie te pakken heb?
Ik had hier ook ineens last van. De oplossing was terug te leiden naar 2 oorzaken:
- Gebruik maken van een Mac. Bij het verwijderen van de Garmin (ook al doe je het goed) installeert OS X een aantal bestandjes. Hier is een gratis tooltje voor ontworpen JaVaWa (uitgebreide tool) of CleanEject van JaVaWa specifiek voor het verwijderen van je schijven zonder alle extra opties van de volledige tool.

- Je hebt een corrupt .fit of .gpx bestand ergens staan.

OFM of de 6.10 firmware zou het in principe niet aan mogen liggen (gebruik ik ook).

Het klinkt allemaal veel moeilijker dan het is, so here goes;

Mijn advies is dus een backup maken (kun je JaVaWa ook voor gebruiken) en vervolgens terug naar fabrieksinstellingen. Vervolgens alles weer terug zetten min de .gpx en .fit bestanden (courses etc). Vervolgens altijd CleanEject gebruiken om je Garmin te ontkoppelen.

Nog beter is geen back-up en met een schone lei beginnen, dan mis je wel je totals, schermen, bike- en user profiles etc (ff foto'tje maken en handmatig terugzetten).

Ook niet in 1x weer je hele Garmin Basecamp courses overpompen, kans is groot dat daar een corrupte course tussen zit waardoor je overnieuw kunt beginnen. Gewoon de courses stapsgewijs uploaden wanneer je ze nodig bent.

Dit heeft er voor gezorgd dat ik de laatste 3.000km weer nul komma nul problemen heb!

Ps. Het kan natuurlijk ook iets totaal anders zijn, maar wanneer je gebruik maakt van een Mac en/of een corrupt bestand op je Garmin hebt, zal dit ongetwijfeld de oplossing zijn.

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 18 aug 2017 17:20

Een aantal weken geleden zelfde als bovenstaande post gedaan en tot op heden loopt het als een zonnetje.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 aug 2017 17:50

Het is wel weer de typische Garmin manier van werken. Fout bestandje hier, fout bestandje daar en maar problemen hebben.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 aug 2017 18:38

alliance_0 schreef: 18 aug 2017 17:50 Het is wel weer de typische Garmin manier van werken. Fout bestandje hier, fout bestandje daar en maar problemen hebben.
Jep. Hoog tijd dat er eens wat concurrentie komt! Polar en Lezyne zijn in mijn ogen nog niet goed genoeg, Wahoo lijkt een frisse wind.

Desondanks, als de Garmin 810 werkt is het echt een super apparaat waar ik zeer tevreden mee ben. Het is alleen wel dat de technische problemen voor mij als IT'er al frustrerend en tijdrovend kunnen zijn, laat staan voor de gemiddelde gebruiker die iets minder handig met computers is.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 18 aug 2017 20:11

@ypuh, Dank voor de uitleg en tips.
Ik heb de Garmin inmiddels terug gezet naar fabrieksinstellingen. Mijn persoonlijke instellingen waren zo terug gezet dus een backup had mij niet heel erg geholpen.
Ik gebruik een Mac. Ik zie dat de tools op JaVaWa niet compatibel zijn met de Sierra.
Ik heb SD kaart geformatteerd met de Mac. Ik lees dat daar ook een tooltje voor is.
Hoe belangrijk is dat?
Basecamp nooit gebruikt. Heb er geen geduld voor om me daar in te verdiepen.
Ik maak laatste tijd vaak routes met Strava en van daaruit exporteer ik een tcx.
Deze plaats ik dan op de Edge. Of kan ik die beter op de SD kaart plaatsen?
Ik kijk het zo een tijdje aan.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 aug 2017 21:10

ric schreef: 18 aug 2017 20:11 @ypuh, Dank voor de uitleg en tips.
Ik heb de Garmin inmiddels terug gezet naar fabrieksinstellingen. Mijn persoonlijke instellingen waren zo terug gezet dus een backup had mij niet heel erg geholpen.
Ik gebruik een Mac. Ik zie dat de tools op JaVaWa niet compatibel zijn met de Sierra.
Ik heb SD kaart geformatteerd met de Mac. Ik lees dat daar ook een tooltje voor is.
Hoe belangrijk is dat?
Basecamp nooit gebruikt. Heb er geen geduld voor om me daar in te verdiepen.
Ik maak laatste tijd vaak routes met Strava en van daaruit exporteer ik een tcx.
Deze plaats ik dan op de Edge. Of kan ik die beter op de SD kaart plaatsen?
Ik kijk het zo een tijdje aan.
Ik gebruik ook Sierra en JaVaWa, dus dat mag het probleem niet zijn (zie de melding nu ook staan op hun site).

Hoe dan ook, CleanEject is de tool die je nodig bent om het probleem te voorkomen, de Device Manager biedt daarnaast niet heel veel extras en is een stuk langzamer. Even een snelkoppeling van CleanEject op je bureaublad en wanneer je de Garmin wilt ontkoppelen kun je de 2 schijven naar dat icoontje slepen en voila (werkt nog sneller ook).

De SD kaart formatteren hoeft niet op een speciale manier. De routes kun je het beste op het interne geheugen plaatsen en de SD enkel en alleen voor de map gebruiken. Op die wijze, mocht je ooit weer een vastloper/freeze krijgen, dan hoef je alleen een device reset te doen en kun je zo weer verder zonder de mappen opnieuw te installeren etc.

Bokkepoot
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2016 19:57

Bokkepoot 24 aug 2017 10:20

Hallo,
Tijdens de vakantie is mijn Garmin 810 opgeladen via een Ipad ( blokje) oplader. Ik kwam er pas in de ochtend achter toen ik hem aanzetten en na het opstarten direct uitviel. Wederom aan de normale oplader gelegd maar hij geeft alleen begin scherm weer maar kan niets bedienen. Touch screen werkt dan ook niet en ik trek de stekker eruit dan valt de 810 weer geheel uit. Beide knoppen ingehouden om naar het frame menu te gaan maar daarna valt hij wederom uit.
Wie o wie dit ook meegemaakt, is de batterij kapot of is het door een fout stuk gegaan.
Mvg Edwin

jharmen
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2013 20:18

jharmen 25 aug 2017 20:19

Misschien is het al eerder langsgekomen, maar ik het het probleem met mijn Edge 810 dat de gemiddelde snelheid niet wordt weergegeven tijdens het fietsen.

Ik heb er verder geen andere sensoren aan gekoppeld.

Gr. Jan Harmen

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 26 aug 2017 19:40

Vandaag weer 2x freeze en 1x crash.
Waardeloos!!
Gegevens rit wel kunnen repareren met gotoes.
Ik ga het eens proberen met een andere kaart dan OFM.
In Frankrijk geen een keer last gehad. (ik heb altijd maar 1 kaart op de sd-card staan)

En anders maar eens kijken naar een 820 ...
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 aug 2017 16:21

jharmen schreef: 25 aug 2017 20:19 Misschien is het al eerder langsgekomen, maar ik het het probleem met mijn Edge 810 dat de gemiddelde snelheid niet wordt weergegeven tijdens het fietsen.
...............
Je moet het veld "gemiddelde snelheid" wel hebben "op" staan.
Je moet je rit wel "starten".
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie