Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 01 mar 2012 14:23

Ik had intussen idd ook al gelezen dat BeNeLux 1 zone is wat handig is als je op de grens woont ;-)
Ik denk dat het updaten van het kaartmateriaal wel waarschijnlijk is aangezien het nu NavTeq kaarten zijn, die zitten niet in hun eigen beheer. Dus updates zijn afhankelijk van NavTeq firma. Zij spelen al een vrij lange tijd op de markt dus dat zit wel goed. Of updates gratis zijn, zal ook afhangen van wat NavTeq er voor vraagt. OSM is een open source die voornamelijk gedraaid wordt door vrijwilligers en niet door een firma. Daardoor loopt OSM veel achter en zijn er nog altijd gewone straten die niet op kaart staan. Ik vind de overgang van OSM naar NavTeq + OSM (tweede kwartaal) zeker een goede richting.
De out of stock: misschien hebben ze een meer dan verwachte verkoop in Europa en mogelijk is dat de verklaring. Ik denk nu wel dat deze snel weer aangevuld zullen zijn. Kan een probleem zijn van toelevering van de kaartjes, betalingen aan NavTeq die in een stap blijven hangen, ...

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 01 mar 2012 15:40

Kan aan mij liggen, maar ik vind de verwarring rond de kaarten steeds groter worden. En dan heb ik ook nog het hele topic doorgelezen en ook het topic op mountainbike.nl Voorbeeld: Ik woon in Noord Nederland, mag graag fietsen in Tecklenburg (Duitsland) en ga deze zomer op vakantie naar Denemarken. Dan kan ik 1 kaart selecteren vanaf de bijgeleverde software (meest voor de hand liggend is dan BeNeLux) en moet ik kaarten bijkopen van Duitsland en Denemarken?
Of kan ik wachten op een update zodat ik straks zelf OSM Duitsland en Denemarken kan downloaden en installeren op de Bryton? (en b.v. ook de Open Mountainbike Map)
Als ik alle kaarten los moet kopen kan ik vermoedelijk beter kiezen voor een Garmin waarop de vrij verkrijgbare OSM kaarten wel zijn te installeren.

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 02 mar 2012 12:54

harrie,
Het zijn de HD kaarten die betalend zijn. OSM is altijd gratis bij mijn weten. Ik heb begrepen, en dat lijkt me meest logisch en eerlijk, dat de OSM kaarten gratis zijn, dus je kan gratis OSM kaarten van Denemarken en Duitsland gebruiken. Net zoals bij Garmin dus.
De detailkaarten, NavTeq, zijn betalend maar je krijgt 1 zone gratis, bv BeNeLux. Je krijgt een kaartje bij je toestel en je kan éénmalig je gratis zone activeren.
Indien je later detailkaarten van andere Europese landen wil, dan kan je een micro-SD kaartje kopen (69€ wanneeer ze weer op voorraad zijn) met HD kaarten van Europa. Daarbij zitten unlock codes voor ALLE Europese landen. Dus voor 69€ heb je alle landen in HD. Een pak goedkoper dan Garmin dus.
Ik heb zelf voor de Bryton gekozen. De Conrad aanbieding (-70€) is mooi meegenomen. Je hebt de 50e voor de prijs van een 35. Ik overweegde eerst de Garmin maar daar zou ik dan een onroute motorkaart bij moeten kopen van 120€ en dan zou ik vast nog wel de fietskaart bij willen van 120€ en misschien ook nog wel een topokaart. Terwijl Bryton lijkt af te stevenen op een combinatie van fietsknooppuntnetwerk, OSM en NavTeq voor een zeer beperkte beperkte of zelfs gratis. NAtuurlijk , het is open source, maar dat leidt vaak tot vele updates waarvan je meestal gratis gebruik van kan maken. (ben zelf een open source programmeur). Laat je ook niet afschrikken door de 'beta' vermelding op de website want OS software is vaak blijvend 'beta'. Bugs worden tegenwoordig dagelijks vastgesteld en verholpen en men ontwikkelt steeds verder om een beter produkt te bekomen.
Nu nog een ANT+ band kopen. En de post afwachten. ;-)

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 02 mar 2012 12:56

UniMatrixOne schreef: Update: mijn bestelbevestiging zegt week 11, vanaf 12 maart dus... :(
vreemd, die van mij zei deze morgen: week 10. Wel besteld vanuit en in België, misschien hebben ze aparte stocks.

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 02 mar 2012 13:48

@kaybe: Bedankt voor je antwoord. Ik meende trouwens eerder gelezen te hebben dat je de zelf gedownloade OSM kaarten niet op de Bryton kon installeren.

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 02 mar 2012 14:20

harrie schreef:@kaybe: Bedankt voor je antwoord. Ik meende trouwens eerder gelezen te hebben dat je de zelf gedownloade OSM kaarten niet op de Bryton kon installeren.
Je kunt geen zelf gedownloade OSM kaarten op de Bryton installeren. Er zijn geloof ik wel plannen om dit in de toekomst mogelijk te maken.

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 02 mar 2012 15:04

@Wolly68: Bedankt voor dit antwoord. Het begint mij nu duidelijk te worden wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de Bryton zijn.

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 03 mar 2012 20:16

kaybe schreef:
UniMatrixOne schreef: Update: mijn bestelbevestiging zegt week 11, vanaf 12 maart dus... :(
vreemd, die van mij zei deze morgen: week 10. Wel besteld vanuit en in België, misschien hebben ze aparte stocks.
Vanochtend (05:21) een mailtje gehad van Conrad dat het pakketje onderweg was... 8-)

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 03 mar 2012 22:22

UniMatrixOne schreef:
kaybe schreef:
UniMatrixOne schreef: Update: mijn bestelbevestiging zegt week 11, vanaf 12 maart dus... :(
vreemd, die van mij zei deze morgen: week 10. Wel besteld vanuit en in België, misschien hebben ze aparte stocks.
Vanochtend (05:21) een mailtje gehad van Conrad dat het pakketje onderweg was... 8-)
You lucky bastard :mrgreen:

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 05 mar 2012 08:23

kaybe klinkt inderdaad erg positief.

volgens mij kan OSM niet zomaar worden geladen, dat moet dan een bryton osm versie zijn... is die via het web verkrijgbaar?
en ik meende in de vele berichten te hebben gelezen dat de HD kaart weer niet geschikt is voor mountainbikers, omdat de paadjes er niet opstaan?

ik heb hier wat over heen en weer gemaild met Bryton, )volgens mij gaat er, voor de HD bezitters, een update komen met combi van osm+hd) zal ff kijken of ik die info nog heb...

gevonden:
Rider 50 with HD map would be more suitable to meet your requirements as we will offer free map upgrade from HD map to Cycle route map, which is the map combination with streets and cycling paths. The free downloading will be in the period of January - March, 2012. We will publish the link at Bryton website around mid of Jan.

For Rider 50 with OSM, it can't get free upgrade to Cycle Map due to system incompatibility. You would need to additionally buy HD map SD card (69 euro) at Bryton e-shop and then upgrade to Cycle route map.
It's not able to use free OSM map. To get Europe OSM DVD, it costs 39 euro in Bryton e-shop.

If you would like to go to France, we would suggest you to buy additional map activation key in e-shop. The cost is 39 euro. Or if you will go to more European countries, the 4GB SD card with full Europe (69 euro) would be more suitable for you.

Bryton e-shop: http://www.brytonsport.com/eshop" onclick="window.open(this.href);return false;
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 05 mar 2012 09:41

Maar volgens mij krijg je bij de Rider 50 HD ook de DVD met de Openstreetmap-versie van Bryton geleverd, naast een SD met de mogelijkheid 1 HD map te unlocken?

Zo kun je 1 regio HD gebruiken en andere(n) OSM, eventueel op een apart SD kaartje.

Dacht ik... :oops:

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 05 mar 2012 10:46

nee, volgens mij hadden de oudere 50's europa via OSM, en de recentere versies alleen 1 HD kaart.
je kunt dan voor 40 euro OSM europa bijkopen...
(en die willen niet samen op 1 kaart, dus 2 sd-kaartjes nodig).

dacht ik ;)
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Plaats reactie