Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2012 13:27

Dat is inderdaad nauwelijks goedkoper, of beter gezegd: niet. De Edge 800 is momenteel voor 310 euro te krijgen (kaal, dus exclusief hartslagmeter en sensor). Tel daar nog 10 euro bij op voor een microSD-kaartje. OSM Kaarten kun je gratis downloaden. ANT+ hartslagmeterband is voor 25 euro te krijgen bij Decathlon.

Overigens is software IMHO zeker niet het sterkste punt van Garmin. Mapsource is in mijn ogen een klein drama. Firmwares voor de apparaten zelf worden extreem traag ontwikkeld en bevatten vaak fouten. Garmin Connect werkt prima maar kent ook maar weinig functies. Voor het uitstippelen van ritten gebruik ik nog steeds noodgedwongen online non-Garmin software. Garmins Course Creator is een stap in de goede richting maar zo lang je geen OSM kunt gebruiken tijdens het tekenen is het ook tamelijk waardeloos.

Aan de Edge 800 is ook nog genoeg te verbeteren. De accucapaciteit is vergeleken met een smartphone prima, maar als je ziet hoe dik het apparaat is en wat een lage resolutie het heeft dan is het eigenlijk schandalig slecht. De schermresolutie mag dus ook wel iets naar boven. Daarbij zou het fijn zijn als er een accelerometer komt, zodat het stijgingspercentage accurater en met minder vertraging afleesbaar is. Ook een ingebouwd kompas zou een zegen zijn. Tot slot: in een bluetooth-chip zie ik wel wat, je zou dan uit kunnen lezen via BT en bovendien BT-headsets (voor muziek) kunnen gebruiken. En BT-hartslagmeters natuurlijk.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 02 jun 2012 08:15

Over schermresolutie nog een opmerking: daarop wint de mio het toch duidelijk van de garmin althans op papier: 160x240 tegenover 240x400. Gisteren trouwens de eerste vastloper op de Mio. Na pauzeren van de opname van een ritje geen beweging meer in te krijgen. Moet niet vaker gebeuren, is niet leuk.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 03 jun 2012 18:12

Gisteren voor het eerst in de zon gefietst met de Mio. Ik vind het scherm goed afleesbaar met de helderheid op volle sterkte. Als het zonlicht er echt op valt dan houdt het natuurlijk op maar volgens mij is geen enkel scherm daar tegen bestand. Vreemd is wel dat de surprise me functie het af en toe laat afweten. "routeplanning niet mogelijk" is dan de boodschap. Vandaag ging dat weer prima en produceerde het apparaat zonder enig probleem de ene na de andere tocht.

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 03 jun 2012 22:03

kun je op de mio makkelijk routes zetten die je van het internet haalt?

Kan de mio alleen met GPX formaat overweg of kun je ook de andere formats gebruiken?
(of kun je via de mio desktop share de bestanden converteren naar een gpx formaat?)

rivosports
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jan 2009 13:05

rivosports 05 jun 2012 15:16

UniMatrixOne schreef:
hanz1963 schreef:
UniMatrixOne schreef:Ik ga dit topic volgen...

Heb momenteel een Bryton rider 50 maar ben er niet 100% tevreden mee. Zo te zien heeft de Mio momenteel het grootste scherm en worden kaarten van West Europa meegeleverd.

Meteen maar een paar vragen voor de gebruiker(s): de 300 wordt zonder sensors geleverd i.p.v. de 305, maar kan deze wel Ant+ sensors gebruiken? Dit gezien het feit dat ik al Garmin hartslag, snelheid en cadanssensors heb...

Kun je zelf OSM updaten op de Mio?

Kan de Mio harstlag als een percentage weergeven?

Hoe is het met de afleesbaarheid van het scherm? Met of zonder backlight, zonnig of bewolkt? Zijn de route of track wel goed te onderscheiden van de wegen?

Aan de screenshots te zien is het op de Mio wel mogelijk om tegelijk de kaart en wat fietsdata in beeld te hebben en ook nog een bruikbare hoeveelheid kaart op het scherm over te houden...
Even een vraagje (en zijsprongetje in dit topic); je schrijft dat je niet 100% tevreden bent met je bryton rider 50. Kun je je "problemen" hiermee aangeven?
De dingen die ik hier vraag of de Mio ze WEL kan zijn de dingen die de Bryton niet kan... Ik vind het scherm ook klein en slecht afleesbaar, ik heb nu de track-kleur op oranje gezet om deze te kunnen onderscheiden van de wegen op de kaart, anders zit je echt te turen wat de track is en een weg en of je nog goed zit. (Maar wie weet moeten we dit voortzetten in het Bryton topic.)
Hallo UnimatrixOne,
Even kort want dit draadje gaat niet over ons.
Jammer dat je je ontevredenheid niet eerder geuit hebt. Denk dat Bryton heeft aangetoond goed naar gebruikers te luisteren.
Aan de weergave van de route op de display wordt momenteel hard gewerkt om contrast te verbeteren.
Rider 50 kan wel aangeven in welke hartslagzone je rijdt. Verdeling over zones obv percentages is achteraf wel zichtbaar.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 06 jun 2012 23:42

@d_jokke
De Mio kan heel gemakkelijk gpx files van het internet inladen. Ik gebruik zelf regelmatig de ridewithgps en de routes die je daarop maakt kun je simpel inlezen in je Mio.
Op je andere vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 07 jun 2012 19:32

Bobels schreef:@d_jokke
De Mio kan heel gemakkelijk gpx files van het internet inladen. Ik gebruik zelf regelmatig de ridewithgps en de routes die je daarop maakt kun je simpel inlezen in je Mio.
Op je andere vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb intussen de 305 HC besteld. :)
Ik ben benieuwd wat voor ervaring het gaat worden. (ik ben een leek in GPS)

kortvrint
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 10:21

kortvrint 10 jun 2012 17:08

Kun je gemakkelijk routes inladen van andere gebruikers op ridewithgps?
Kun je na een route ook je hoogtemeters bekijken en een routeprofiel?

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 11 jun 2012 19:25

kortvrint schreef:Kun je gemakkelijk routes inladen van andere gebruikers op ridewithgps?
Kun je na een route ook je hoogtemeters bekijken en een routeprofiel?
Ik heb zelf een basic abonnement op ridewithgps (gratis versie) en volgens mij kun je geen routes van anderen inlezen. Heb ik tenminste nooit gezien. Waarom zou je dat willen trouwens? Toch veel leuker om zelf routes te maken en het is een fluitje van een cent.
Het voordeel van ridewithgps is dat je bij het plannen van een route direct het hoogteprofiel van de route kunt zien terwijl je aan het plannen bent. Bij de mioshare software zie je dat pas als de route compleet en opgeslagen is. Dat vind ik te laat. Dan kun je niks meer wijzigen. Op de mio zelf zie je uiteraard achteraf je hoogteprofiel, hoogtemeters, hoogste punt, verzin het maar.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 13 jun 2012 19:21

Bobels schreef: Ik heb zelf een basic abonnement op ridewithgps (gratis versie) en volgens mij kun je geen routes van anderen inlezen. Heb ik tenminste nooit gezien. Waarom zou je dat willen trouwens? Toch veel leuker om zelf routes te maken en het is een fluitje van een cent.
Omdat het ook leuk kan zijn om routes van anderen te rijden, bijvoorbeeld als je op vakantie ergens bent. Kan Mio ook overweg met gpsies?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 14 jun 2012 17:18

Ja, de Mio kan ook overweg met gpsies. Ik had er nog nooit van gehoord maar heb het net even uitgeprobeerd en het werkt perfect. Gewoon als exchange bestand naar je mio data overzetten en hij leest hem keurig als route.

amibo
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 12:49

amibo 19 jun 2012 13:02

Ik bezit sinds een paar dagen een Mio 300 met Europese kaart.
Ik loop echter tegen een zeer vervelende bug aan, zodra ik het kaartje te ver uitzoom loopt de Mio helemaal vast.
(ik heb het probleem bij hun gemeld).

Plaats reactie