Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 21 jun 2012 22:51

@bianchi-bob:
Ik kan ze niet vergelijken want ik heb alleen de mio 300 west europa. Is inderdaad een makkelijk te bedienen toestel en dat heeft voor- en nadelen. De Mio heeft een touchscreen, met een hogere resolutie dan de Bryton die zich met knoppen laat bedienen. De kaarten van de Mio zijn wat mij betreft prima bruikbaar, inderdaad op straatniveau. Je kan kiezen uit osm kaarten en Tele atlas. Je kunt er achteraf dus geen extra kaarten opzetten. Ik gebruik in Nederland de osm, ik stel me voor dat ik straks in Frankrijk de teleatlas ga gebruiken. Fietspaden kennen ze daar niet.
Alle gpx routes worden ondersteund en kun je makkelijk inlezen. De mio aan je laptop gehangen gedraagt zich als externe drive, met de verkenner simpel te bedienen. Hoef je geen expert voor te zijn.
Voor wat de calorieen betreft: ben ik met havana eens. Nog nooit ergens een goede meting gezien. Boeit mij persoonlijk overigens niet?
Om het voor jou nog ingewikkelder te maken: waarom komt de garmin edge 800 niet in aanmerking? Volgens mij is dat momenteel de topdrie gps op de fiets. Garmin, Bryton en Mio. Info genoeg op dit forum!!
Sterkte met je keuze en laat het vooral afhangen van de vraag wat je er mee wilt!

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 21 jun 2012 22:55

Hou er overigens rekening mee dat de snelheids/cadanssensor en de hartslagmeter niet te gebruiken zijn op de 300 modellen.
Deze hebben namelijk de ANT+ chip niet ingebouwd en zijn dus ook niet uit te breiden.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 21 jun 2012 23:29

Klopt. Snelheid wordt wel gemeten maar is de gps snelheid. Die is trouwens erg nauwkeurig. Ik heb mijn "ouderwetse" cateye nog naast de Mio op m'n stuur zitten maar zie vrijwel geen verschil. Tenzij je in een dicht bos rijdt dan ziet de Mio de satellietjes niet zo goed meer.
Kijk voor de verschillende Mio modellen uiteraard ook even op de website van Mio.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 21 jun 2012 23:33

Mijn ervaring is inderdaad ook dat de snelheid/gps zeer nauwkeurig is, in dichte bossen geeft bijna elke gps het op helaas.
"Try not. Do or do not......there is no try"

bianchi-bob
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 feb 2012 20:18

bianchi-bob 22 jun 2012 08:09

Ik wil sowieso een model kopen met hartslag en cadans/snelheids-sensor.
Want uiteindelijk vind ik dat toch nog belangrijke info om je trainingen op
te volgen. Ik wil dus naast de GPS eigenlijk geen ander toestel meer
gebruiken (polar of iets dergelijks) tijdens het fietsen want anders
wordt het een te grote cockpit. Dus ingeval van de Bryton of Mio,
steeds de volledige bundel.

Het niet exact zijn van die calorie-meter vind ik niet zo'n drama,
want daar stel ik bij mijn polar toch ook vragen bij. Zeker bij
die fitness-index score. Die zou gerelateerd zijn aan je VO2-max volgens
de handleiding, terwijl hij gemeten wordt met je hartslag in complete rust :?: ,
hoe ze dat verband leggen is mij toch een raadsel.

Waarom ik de Garmin niet overweeg? Omdat de Bryton hier in de fietswinkel
goedkoper wordt aangeboden (ik heb nog niet echt een prijsonderzoek
op het internet gedaan), en omdat de Mio er gebruiksvriendelijk uitzag met
reeds geïnstalleerde kaarten (en omdat de man van de fietswinkel eigenlijk
dat model het meest verdedigde, tja dat zou geen reden mogen zijn, maar het
heeft me toch een beetje beïnvloed).

Nog een vraagje hoe zit het met de actuele hoogmeting (absoluut en percentage),
en totale hoogte van een rit. Laten die modellen dat goed zien? Want dat is een
feature die ik wel zou willen hebben, dat mis ik nu met mijn eenvoudige
Polar.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 22 jun 2012 09:34

Volgens mij zit de Mio qua prijs met alles erop en eraan boven de Garmin, en is daarmee bijna dubbel zo duur als de Bryton. Dus als het je puur om de kosten gaat, dan kun je stoppen met zoeken en schaf je jezelf een Bryton aan.

Maar ja. Dat is pure ratio.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 22 jun 2012 13:34

De Mio geeft doorlopend informatie over je actuele hoogte, helling, maximum hoogte, totale stijging/daling. Je kunt je dasboard zelf instellen, verdeeld over drie schermen. Je bepaalt dus zelf welke informatie je in welke scherm wilt zien.

slowdoodle
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2012 14:22

slowdoodle 22 jun 2012 22:09

Heb vandaag het volgende bericnt naar MIO support gestuurd.

=====
Ik wilde mijn gpx files gebruiken op SportTracks.com. Echter, het blijkt dat MIO een oude gpx format gebruikt. Gaan julle dit verhelpen zodat ik mijn workouts fatsoenlijk kan anlyseren? Bekijk de volgende discussie op het forum voor details: http://www.zonefivesoftware.com/sporttr ... 226#p71226" onclick="window.open(this.href);return false;
=====

Het gpx formaat dat door MIO wordt gehanteerd zorgt er voor dat je de files niet kunt importeren op bepaalde sites (zoals SportTracks). Ook met de nodige plugins lukt het niet. Files die ik had geupload naar Endomondo en vervolgens weer had gedownload als gpx worden door SportTracks wel geaccepteerd. Echter, zonder HR en cadence data.
Volgens de techneuten van Old Man Biking heeft het met het formaat van de gpx file te maken zoals door MIO wordt gebruikt.

Ben tevreden over de MIO zelf maar niet gelukkig met het feit dat ik de data niet verder kan gebruiken voor analyse. Verwacht hier wel een oplossing van MIO. Zeker als ze echt de strijd met Gamin willen aangaan.

amibo
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2012 12:49

amibo 23 jun 2012 13:29

Een reset uitgevoerd, lijkt stabieler.
Soms als hij het kaartje uitzoomd, blijft ie nog lang wachten tot ie verder gaat.
Hebben jullie die ervaring ook?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jun 2012 15:23

slowdoodle schreef:Heb vandaag het volgende bericnt naar MIO support gestuurd.

=====
Ik wilde mijn gpx files gebruiken op SportTracks.com. Echter, het blijkt dat MIO een oude gpx format gebruikt. Gaan julle dit verhelpen zodat ik mijn workouts fatsoenlijk kan anlyseren? Bekijk de volgende discussie op het forum voor details: http://www.zonefivesoftware.com/sporttr ... 226#p71226" onclick="window.open(this.href);return false;
=====

Het gpx formaat dat door MIO wordt gehanteerd zorgt er voor dat je de files niet kunt importeren op bepaalde sites (zoals SportTracks). Ook met de nodige plugins lukt het niet. Files die ik had geupload naar Endomondo en vervolgens weer had gedownload als gpx worden door SportTracks wel geaccepteerd. Echter, zonder HR en cadence data.
Volgens de techneuten van Old Man Biking heeft het met het formaat van de gpx file te maken zoals door MIO wordt gebruikt.

Ben tevreden over de MIO zelf maar niet gelukkig met het feit dat ik de data niet verder kan gebruiken voor analyse. Verwacht hier wel een oplossing van MIO. Zeker als ze echt de strijd met Gamin willen aangaan.
Zoals ik het lees ondersteunt de MIO gewoon het GPX formaat en hebben ze hun eigen extensies toegevoegd die afwijkend zijn t.o.v. Garmin. De sites die je gebruikt voor het analyseren van je gegevens bieden dus enkel ondersteuning voor het GPX formaat met de Garmin extensies, dit kun je MIO niet aanrekenen lijkt me. Als je een beetje handig bent met XSLT, dan zou je eens kunnen kijken wat de verschillen zijn tussen beide formaten en hiervoor een stylesheet schrijven.
Afbeelding

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 23 jun 2012 16:39

amibo schreef:Een reset uitgevoerd, lijkt stabieler.
Soms als hij het kaartje uitzoomd, blijft ie nog lang wachten tot ie verder gaat.
Hebben jullie die ervaring ook?
Ja, is bij mij ook. Het systeem lijkt soms te blijven hangen maar echte vastlopers heb ik toch de laatste tijd niet meer gehad.

manuela
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2012 11:37

manuela 24 jun 2012 11:45

wie weet antwoord??
ik heb een mio 305 gekocht.
op mio share staan vele routes maar hoe weet ik nu of het een mtb route is?
ik wil zo min mogelijk op de weg fietsen.
ook wil ik graag weten hoe ik mtb routes vanaf internet op mijn mio zet.
ben benieuwd naar de reaties.

Plaats reactie