Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

GPS voor op vakantie

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 25 mei 2012 09:29

Weet iemand een super goedkope manier om tijdens mijn komende vakantie mijn ritten te kunnen vastleggen (route, snelheid, hoogtemeters) zonder dat ik daar mijn iPhone voor hoef te gebruiken? Want in het buitenland wordt dat een kostbare zaak... :? Het liefst koop ik een Garmin natuurlijk maar daar heb ik momenteel helaas de middelen niet voor. Het meest ideale zou zijn als het een GPS apparaat is dat ook i.c.m. Strava te gebruiken is zodat ik daar ook na mijn vakantie mijn telefoon niet meer voor hoef te gebruiken...

Of misschien heeft er iemand nog een GPS apparaatje liggen dat ligt weg te stoffen? Ik hoor het graag!
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 25 mei 2012 10:50

Volgens mij is Endomondo en gratis applicatie die je gegevens trackt. Registratie gebeurt via de gps-functie van je smartphone. Enkel voor upload van je gegevens naar de website en om je ritten op kaart te kunnen bekijken heb je een beperkte upload nodig. Collega's van me hebben dit al op ski-reis gebruikt en waren daar blijkbaar tevreden van.

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 25 mei 2012 10:57

Ja Endomondo ken ik ja. Maar ik dacht altijd dat het gebruik van je gps-functie onherroepelijk internet kosten met zich meebracht? Bijkomend puntje wat ik vergeten was te vermelden, mijn huidige telefoon heeft heel slecht GPS-bereik. Ik neem dus elke keer de telefoon van mijn vrouw mee. Dit zou ik graag willen voorkomen, ook ná mijn vakantie... :-)
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 25 mei 2012 11:24

Volgens mij brengt het gps-gebruik geen kosten met zich mee, enkel als je navigatietoepassingen enzo gebruikt waarvoor continu kaarten moeten ingeladen worden. Ik heb alle verbinden van mijn smartphone eens uitgezet en het tracken met Endomondo werkte nog steeds. Enkel het uploaden naar de website achteraf moet dan via een internetverbinding.

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 30 mei 2012 12:22

@gede: betekent dat ook dat het datagebruik in het buitenland beperkt blijft als je alleen de tracking functie zou gebruiken en het uploaden beperkt? Ik verkeer in de (luxe, ja ik weet het) omstandigheid dat "mijn" zakelijke iPhone privé mag gebruiken (mits niet meer dan 90% .....). Om de kosten voor de werkgever binnen de perken te houden geldt voor gebruik in het buitenland een datalimiet van 50 MB per maand. En ik ga 3 weken in dezelfde maand op vakantie .... Ben dus ook aan het zoeken naar een manier om mijn ritten toch bij te houden zonder de beprkte datalimiet te overschrijden.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 30 mei 2012 12:25

Bryton rider 20e GPS: http://www.futurumshop.nl/product/6305- ... -gps.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

100 euro.

peet33
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:11

peet33 30 mei 2012 12:30

Ik heb vorig jaar in Frankrijk gebruik gemaakt van de Motion-X app op mij i-phone . In NL (dus gratis) alle kaarten van het gebied gedownload en daar dus alleen de gps gebruikt en dus geen kosten gehad.
Werkte bij mij in ieder geval zeer goed.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 mei 2012 12:34

Je kan natuurlijk voor je buitenland periode ook een data abbootje afsluiten. Kost ongeveer 2 euro per dag.

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 30 mei 2012 12:59

joseba5 schreef:Je kan natuurlijk voor je buitenland periode ook een data abbootje afsluiten. Kost ongeveer 2 euro per dag.
Ik heb T-Mobile en daar kun je volgens mij alleen een buitenland-bundel voor het hele jaar afsluiten a € 10,- per maand..
knutmo schreef:Bryton rider 20e GPS: http://www.futurumshop.nl/product/6305- ... -gps.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

100 euro.
Is deze Bryton ook goed te gebruiken icm Strava? Want op Strava zie ik alleen maar Garmin-devices...? Maar anders is dat wel een goeie optie. Vaderdag komt er weer aan dus ik zal eens extra lief gaan doen de komende 2 weken... :-)
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 26 aug 2012 23:00

Afgelopen vakantie heb ik zowel Endomondo als Motion X gebruikt om mijn routes te tracken, niet voor navigatie. Zo nu en dan op campings met wifi de onderliggende kaarten gedownload, maar ook zonder kaarten waren de data goed af te lezen. Van beide apps komen de afstand en gemiddelde snelheid ongeveer overeen, maar de hoogtemeters lopen wel erg uiteen. Ik vermoed dat Endomondo iets anders meet dan MotionX, maar ik kom er niet achter waarin het verschil zit.
een voorbeeld van een rondrit:
MontionX geeft aan 79,94 km, avg speed 21,8 , total ascent 1.743m total descent 1.736m , max. pos. gradient 18,1% (lijkt mij teveel), max. neg. gradient 13,5%(ook wel veel). Het gaat mij dus om de total ascent en total descent.
Endomondo geeft aan 79,12 km, avg. speed 20,35 , elevation 3.183m up / 3.171 m down, altitude 438m / 1670m. Ook vreemd: op de endomondo webiste staat dezelfde workout met dezelfde gegevens, behalve de elevation. Daar staat ineens 2943m up / 2923m down.

Ik interpreteer het zo het laagste punt op 438m lag en het hoogste op 1.670m. Volgens MotionX heb ik gedurende de hele rit ca. 1.740 hoogtemeters gemaakt (dat tkan kloppen, want we zijn niet rechtstreeks naar 1670m geklommen maar hebben tussendoor flink afgedaald), maar volgens Endomondo ca. 2.940 dan wel 3.183. Dat kan ik mij niet voorstellen.
Ik heb deze gegevens vergeleken met de gegevens van een medefietser met een Garmin 800, en de info van MotionX komt het dichtste bij de info van Garmin, waarbij MotionX bij de hoogtemeters wel ca. 100 tot 200m naar boven afwijkt. Niet blind op varen dus.

ik kan mij goed voorstellen dat de data van een gratis iPhone app minder nauwkeurig zijn dan de data van een duurdere Garmin, maar ik vind het verschil tussen beide apps wel vreemd. Kent iemand beide apps en kan het verschil verklaren?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 29 aug 2012 10:08

De Garmin heeft een barometische hoogtemeter, die heel nauwkeurig is. Endomondo en MotionX zullen hun hoogtemeters via GPS bepalen of uit Google maps halen, die allebei chronisch onnauwkeurig zijn. Als MotionX het dichtste in de buurt van de Garmin blijft, dan zal die dus het nauwkeurigste van de twee zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
rschouten
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 16 jun 2012 08:15

Gebruikersavatar rschouten 29 aug 2012 10:55

bianchi_ber schreef: Is deze Bryton ook goed te gebruiken icm Strava? Want op Strava zie ik alleen maar Garmin-devices...? Maar anders is dat wel een goeie optie. Vaderdag komt er weer aan dus ik zal eens extra lief gaan doen de komende 2 weken... :-)
Sinds kort, gister volgens mij, kun je vanuit de (online) software van Bryton ook uploaden naar Strava.

Plaats reactie