Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
noah race
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2015 10:19

Gebruikersavatar noah race 28 mei 2020 06:28

Wat ik me afvroeg, als je een melding maakt van een rit met oneerlijke Qom, krijgt diegene daar dan een melding van?
En kun je zelf ook zien of je gevlagd bent en kun je dit ook weer ongedaan maken?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 mei 2020 07:09

Degene die geflagd wordt krijgt een melding (volgens mij wordt je hele rit dan geflagd).
Kun je wel tegen in verweer als het onterecht is ;)

Gebruikersavatar
noah race
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2015 10:19

Gebruikersavatar noah race 28 mei 2020 07:40

Heb regelmatig dat ik een melding maak van ene Truus of Wilma die in de auto heeft gezeten (fiets achterop?) en dan ergens gaat wandelen/fietsen. Op de terugweg nog even boodschappen gaat doen en pas in huis de rit op stop zet. Dan krijg je een rit van 12 gemiddeld en max 90 per uur. :? Iedereen meteen alle Kom/Qom's kwijt

stevestern
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2016 09:09

stevestern 28 mei 2020 09:07

En volgens mij heeft Strava ook plannen om via slimme algoritmes automatisch activiteiten te flaggen. Zou inderdaad een boel gedoe schelen. Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 28 mei 2020 09:12

vraag ivm garmin 830, ik krijg plots geen live-segmenten meer op mijn garmin tijdens de rit. Heb proefabo STRAVA en is verbonden met garmin...

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 mei 2020 09:20

stevestern schreef: 28 mei 2020 09:07 Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.
Dat, maar ook dat zo'n algoritme denk ik moeilijk onderscheid kan maken wie wel of geen hulpmotortje heeft (of scooter voor zich of wat dan ook) ;)

Die segmentjes zijn hooguit nog leuk om je met bekenden te vergelijken, ze kunnen wat mij betreft beter hun energie in andere zaken steken

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 28 mei 2020 10:10

stevestern schreef: 28 mei 2020 09:07 En volgens mij heeft Strava ook plannen om via slimme algoritmes automatisch activiteiten te flaggen. Zou inderdaad een boel gedoe schelen. Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.
+1, voor mij mogen ze de telefoons of sensorloze activiteiten helemaal bannen van de leaderboards.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 mei 2020 10:31

Welke sensor bedoel je dan?
Een hartslag of cadanssensor voegt imho weinig toe. Ik fiets met hartslag 150 langzamer dan anderen met hartslag 120.
En ik denk dat zelfs van een powermeter de data nog wel te manipuleren is als je echt wilt.
Ik vrees dat je dan op zoek gaat naar schijnzekerheid.
Ook nu worden KOM’s gereden met windkracht 8, in peloton of achter een brommer. Is dat wel een eerlijke vergelijking?
En hoe ga je controleren of degene wel zelf op de fiets zat? Ik heb een vriend die in staat is om heel veel QOM’s aan flarden te rijden voor zijn vrouw. En dan zal alle data kloppen.
Enige oplossing is om de KOM niet te serieus te nemen.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 28 mei 2020 10:47

Mijn oude Edge 500 heeft geen fantastische GPS-nauwkeurigheid, al helemaal niet als het allemaal wat beboster wordt. Waarschijnlijk dat mijn nieuwe telefoon het beter zou doen in dat soort situaties. Maar ik mag dus wel met onnauwkeurige Edge (incl. HR, wielsensor en PM) meedoen, maar niet met mijn nauwkeurige telefoon?

Volgens mij moet je vooral niet teveel waarde willen hechten aan KOMs, zeker niet op korte afstanden. De enige echte manier om goed en nauwkeurig te meten is door overal detectielussen neer te leggen en iedere fiets te voorzien van tags. Niet haalbaar. Bovendien mis je nog steeds alle info over omstandigheden.

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 28 mei 2020 11:28

Mijn vriendin heeft een Garmin vivoactive music 3 sporthorloge. Bij stoplichten e.d. zet ze het horloge op pauze en daarna weer aan. Aan het einde van de activiteit zie je de activiteit in de garmin app met een bepaalde duur, afstand en gemiddelde. Die activiteit gaat dan automatisch naar Strava en die telt er dan om een of andere reden altijd tijd bij op. Het gemiddelde is dan volgens Garmin bijvoorbeeld 33 gem. en volgens Strava is dezelfde activiteit 32 gem. Allemaal niet heel belangrijk maar wel vreemd. Je zou toch denken dat strava de gegevens van Garmin één op één overneemt?

Wat ik kan bedenken is dat Strava kijkt naar de tijd. Je start bijvoorbeeld om 17:00 en stopt de activiteit om 19:00. Dan ziet Strava dat als een 2 uur activiteit terwijl je tijdens die 2 uur bijvoorbeeld 3 minuten voor het stoplicht hebt gestaan waarbij de garmin gepauzeerd is. Die lijkt Strava er dan weer bij op te tellen.

Iemand een idee?

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 28 mei 2020 11:30

Als met het over klimmen hebben zonder hartslag/kadans dan is die leaderboard entry niet geldig voor mij.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 mei 2020 11:51

Bij dames die een QOM pikken met een e-bike is meestal te zien dat het algemeen gemiddelde van de rit vrijwel hetzelfde is van het gemiddelde op de helling.
Dit zou Strava er aan de hand van de data zelf moeten kunnen uithalen. (?)

Plaats reactie