Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 10 apr 2018 22:13

Na een aantal maanden niet fietsen :cry: viel het me vandaag op dat er bij de export van mn gps data vanuit Sigma Data Center naar Strava wat mis gaat; er ontstaan snelheidspiekjes. Piekjes zijn vrij regelmatig, ca elke 800m. Snelheid gaat dan ca. 5sec ongeveer 5km/h omhoog, zie bijgevoegd plaatje.

Is inmiddels bij mn laatste 2 ritten gebeurd.

Iemand hier ook ervaring mee, en enig idee hoe dit te verhelpen is?
Bijlagen
GPS.PNG
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

MichBue
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:28

MichBue 11 apr 2018 10:21

Kan iemand mij meer uitleg geven over het instellen van de juiste hartslagzones op Strava? Ik vind dit nogal verwarrend. Er zijn vijf zones dus ga ik ervan uit dat Z1 de zone is voor hersteltrainingen. Op Strava benoemen ze deze zone echter met duurvermogen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 apr 2018 10:44

Zone-indeling heb je in verschillende smaken, evenals naamgeving. Uiteindelijk gaat het erom welke betekenis jij neemt bij het uitlezen van je ritgegevens (dus tijdsduur in elke zone).

Als soort van normaal zone verdeling: H(erstel), D1, D2, D3, AT+ (of W).
Dan kan je nu Z1 t/m Z5 in dezelfde zones instellen. Dat Strava dan je 1e zone "duur" noemt, is voor jou niet relevant als jij Z1 gewoon beschouwt als herstel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

MichBue
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:28

MichBue 11 apr 2018 11:27

Bedankt voor je snelle respons.

Wat je zegt klopt uiteraard maar mij gaat het erom dat Strava mijn trainingsgegevens juist interpreteert.

Als ik bijvoorbeeld Z1 instel als mijn herstelzone maar Strava verwerkt deze gegevens als duurtraining zal de toegekende suffer score niet correct zijn waardoor ook de fitness en freshness curve niet relevant meer is.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 apr 2018 13:16

Dat stukje premium heb ik 1 maand gratis bekeken, voegde voor mij niet genoeg toe om er voor te gaan betalen. Maar in dat geval weet ik niet exact wat Strava doet, en hoe ze de berekeningen uitvoeren. Maar ook zij zullen je 1e/onderste zone, een herstelzone, moeten meetellen lijkt me.
Zegt de strava support/help daar niets over?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 17 apr 2018 20:47

RMB schreef: 10 apr 2018 22:13 Na een aantal maanden niet fietsen :cry: viel het me vandaag op dat er bij de export van mn gps data vanuit Sigma Data Center naar Strava wat mis gaat; er ontstaan snelheidspiekjes. Piekjes zijn vrij regelmatig, ca elke 800m. Snelheid gaat dan ca. 5sec ongeveer 5km/h omhoog, zie bijgevoegd plaatje.

Is inmiddels bij mn laatste 2 ritten gebeurd.

Iemand hier ook ervaring mee, en enig idee hoe dit te verhelpen is?
Update:
Wanneer ik geen wielsensor gebruik (op de MTB) maar alleen GPS, heb ik geen probleem.

Iemand enig idee?
Bijlagen
GPS.PNG
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 19 apr 2018 13:41

Is de batterij van je wielsensor misschien leeg? Want het lijkt dan in je wielsensor te zitten.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 apr 2018 14:08

Nieuwe functie van Strava voor premium leden op de phone app.

——

Fit en gezond blijven en niets forceren, daar streven we allemaal naar. Maar als je verschillende soorten trainingen hebt, laat staan verschillende sporten beoefent, valt het niet mee om te bepalen hoeveel je je precies moet inspannen om op koers te blijven.

Te veel? Niet genoeg? Met Vergelijkbare poging hoef je niet meer te raden. Met deze Premium-functie die de hartslag meet, kun je op een nieuwe manier de intensiteit van je activiteiten vergelijken.

We hebben Vergelijkbare poging ontwikkeld door de bestaande formule voor de Sufferscore te transformeren met behulp van de sportgegevenswetenschapper Dr. Marco Altini. We wilden de formule preciezer maken voor je fietsritten en hardloopsessies, en ervoor zorgen dat die werkte voor alle activiteiten waarvoor hartslaggegevens worden gebruikt, van een intervalsessie van 30 minuten tot een dag lange excursie.

We pasten de formule toe op duizenden activiteiten om een model voor verschillende sporten samen te stellen. Dit hebben we getest met veel verschillende sporters, zodat we zeker weten dat het accuraat is, ongeacht je conditie.

Het resultaat?

Hardlopen, fietsen, zwemmen, skieën, binnen roeien, alles wat je uploadt terwijl je een hartslagmeter gebruikt, werkt met Vergelijkbare poging. Hierdoor kun je zien hoe zwaar je activiteit relatief was. Vergelijk de ene training met de andere of met een compleet andere sport. Of meet je groepstraining op een nieuwe manier: niet 'wie was het snelst', maar 'wie spande zich het meest in'?

Premium-leden kunnen Vergelijkbare poging bekijken voor elke activiteit die met hartslaggegevens wordt geüpload. Op mobiel zie je een eenvoudige grafiek waarin je activiteit wordt vergeleken met je recente gemiddelde. Als je verder klikt, zie je je wekelijkse Vergelijkbare poging.

Deze wekelijkse weergave geeft je trend aan door de Vergelijkbare poging voor de week af te zetten tegen die voor voorgaande weken. Op basis van een gewogen gemiddelde over de afgelopen twaalf weken zie je ook een suggestie voor een trainingsbereik. Dit bereik maakt duidelijk of je training gelijkmatig blijft of zwaarder wordt, of je het risico loopt de zaak te forceren en of je genoeg tijd neemt om te herstellen.

Je hoeft alleen maar te blijven trainen met een hartslagmeter en wij doen de rest. Houd in de gaten of je binnen het bereik blijft!

Met de komst van Vergelijkbare poging nemen we afscheid van de Sufferscore. Hoewel deze score een goed begin was, is Vergelijkbare poging een robuustere en betrouwbaardere trainingstool. (En kun je het wel 'suffer' noemen als je er plezier in hebt?) We hebben al een heleboel ideeën om Vergelijkbare poging uit te breiden met fantastische functies, dus blijf op de hoogte!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 apr 2018 14:19

Best grappig ja, maar alleen jammer dat ze de powermeter data niet gebruiken en enkel op basis van hartslag berekening doen.
Eigenlijk is de de fitness functie (die hr en power data meeneemt) beter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 mei 2018 11:51

Klopt het dat het niet meer mogelijk is een route te zoeken met strava?
Als ik op dashbord-activiteit-zoeken klik kan ik alleen binnen mijn eigen gereden ritten zoeken.
Ben free member en gebruik iOS .
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 13 mei 2018 19:48

Nijkie,
Dat probleem had ik van de week ook ineens.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 mei 2018 20:21

Volgens mij is die functie verdwenen na alle ophef rondom de heatmaps die o.a. de lokatie en activiteiten bij militaire bases laat zien.
Afbeelding

Plaats reactie