Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 26 mei 2020 10:56

stansfield schreef: 26 mei 2020 10:30 Sinds de verandering van Strava zoek ik eigenlijk 2 dingen.
1 gratis routebouwer waarbij ik een gpx bestand kan downloaden. Ik heb nog een Garminn 510 waar geen wifi verbinding op zit dat zaken automatisch geupload worden op mijn garmin.
2 gratis routebouwer waarbij er een automatische verbinding is met je wahoo account en bolt. Mijn vader maakt daar gebruik van en die deed dit met Strava wat allemaal prima werkte. Ik heb al komoot geprobeerd maar daar heb je dat volgens mij alleen als je die kaarten koopt.

Iemand tips hiervoor?
https://ridewithgps.com/

Met de gratis versie kan je fijn routes bouwen, GPX of TCX bestanden kan je dan downloaden.
Als je hem koppelt aan je wahoo dan importeert hij ze ook op dezelfde manier als met je strava routes.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 26 mei 2020 11:17

RidewithGPS is echt een hele goede tool.
Het enige wat ik mis om compleet op RidewithGPS over te stappen is een iets mooiere/beter interface voor segmenten (meer voor mijn eigen PR's).

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 mei 2020 11:24

Ik gebruik nu gewoon de routebouwer van Garmin Connect. Werkt ook best prima, zelfs via de app op de telefoon voor rondjes in de buurt prima.

stansfield
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 26 mei 2020 11:56

Bedankt voor de info. Ga ik daar eens induiken.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 mei 2020 12:39

ralpho schreef: 26 mei 2020 08:15 In hoeverre moet ik nog exact de juiste onderliggende kaart op mijn Edge 810 hebben staan als ik de routes direct via Strava, middels de API, naar mijn Edge 810 push? Ik heb nu de Openfietsmap geinstalleerd.
Dat maakt niets uit.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 mei 2020 21:08

Die nieuwe garmin/strava route sync tja...
-ik zet wel eens sterretjes bij routes van mensen die ik volg, die routes hoef ik niet allemaal op mijn garmin te zien
en als je het sterretje weghaalt verdwijnt route ook meteen uit route lijst op strava...
(oplossing zou zijn om routes te dupliceren op strava)
-sync werkt nogsteeds niet als je al een activiteit hebt lopen

Ik hou het voorlopig wel gewoon op de iq app.

stevestern
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2016 09:09

stevestern 26 mei 2020 22:00

Roelants schreef: 10 aug 2019 10:46
vincent75 schreef: 10 aug 2019 10:26 Routes staan weer in chronologische volgorde, gelukkig.
En toch zou ik ze liever zelf kunnen rangschikken.
Heeft iemand hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Het sorteren van routes op lengte, datum, hoogtemeters, etc zou toch wel heel fijn zijn.

En met de nieuwe routebouwer zou het ook mooi zijn als ik zou kunnen sorteren op soorten ondergrond.

Ik heb inmiddels 200 routes gemaakt, maar kan door de bomen het bos niet meer zien...

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 26 mei 2020 23:07

Weet iemand hoe Strava de fitness berekend en wat deze waarde precies zegt tov een ander. Ik vond het in eerste instantie een leuke tool en heb best idee dat stijgende lijn betekend dat ook m'n conditie beter is.
Maar nu heeft m'n vriendin sinds paar dagen de 2 maanden gratis Premium versie en ondanks dat zij pas 900 km gefietst heeft dit jaar en leuk fietst maar zeker niet beter dan ik, is haar 'score' bijna 20 punten hoger dan de mijne.
Tis geen wereld probleem, hang er ook niet teveel aan.. Maar was gewoon erg verbaasd hierover dat dit zo een groot verschil is. Ik zit op 4000km en scoor momenteel 61, zij zit op 78.. Wie kan er mij wat inzicht over geven
(En nogmaals.. Ik hoef geen zure oude mannen mening over dat het onzin is en niet nodig hebt etc.. Ben enkel benieuwd naar waarop Strava deze cijfers berekend en hoe je ze kunt lezen of vergelijken oid)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 mei 2020 23:31

Critic schreef: 26 mei 2020 23:07 Weet iemand hoe Strava de fitness berekend en wat deze waarde precies zegt tov een ander. Ik vond het in eerste instantie een leuke tool en heb best idee dat stijgende lijn betekend dat ook m'n conditie beter is.
Maar nu heeft m'n vriendin sinds paar dagen de 2 maanden gratis Premium versie en ondanks dat zij pas 900 km gefietst heeft dit jaar en leuk fietst maar zeker niet beter dan ik, is haar 'score' bijna 20 punten hoger dan de mijne.
Tis geen wereld probleem, hang er ook niet teveel aan.. Maar was gewoon erg verbaasd hierover dat dit zo een groot verschil is. Ik zit op 4000km en scoor momenteel 61, zij zit op 78.. Wie kan er mij wat inzicht over geven
(En nogmaals.. Ik hoef geen zure oude mannen mening over dat het onzin is en niet nodig hebt etc.. Ben enkel benieuwd naar waarop Strava deze cijfers berekend en hoe je ze kunt lezen of vergelijken oid)
Staan waarschijnlijk de hf zones niet goed ingesteld. Strava kijkt eerst naar power gegevens (powerzones), als die er niet is naar hf zones.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 26 mei 2020 23:41

Het klopt bij mij wel aardig. De afgelopen maanden goed verbeterd en de laatste weken klim ik veel minder. De trend (stippellijnen) voorspelt zelfs dat ik ga zakken.

Stoute Strava!
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mei 2020 06:53

Volgens mij "bepaalt" strava de relatieve inspanning;
Ik heb ivm verbouwing/verhuizing een paar maand niet gesport, het eerste rondje hardlopen dat ik daarna deed, daar kende strava meer punten voor fitness aan toe dan als ik nu hetzelfde rondje weer loop

Iemand die minder getraind is, zal voor dezelfde inspanning een hoger aantal punten voor inspanning toegekend krijgen dan een beter getraind iemand (die het ook daadwerkelijk makkelijker af zal gaan)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 mei 2020 07:31

Alles staat of valt met de juiste instelling van je eigen power- en hartslagzones (je persoonlijke prestatiefactoren), zoals Nuitkor al zei. Met die gegevens, en de trainingsgegevens, wordt een training load per rit berekend. Die accumulatie van training load over de tijd, zal je fitness bepalen.

Die fitness kan je trouwens niet gebruiken om in te schatten of iemand de sterkere fietser is, zoals je lijkt te veronderstellen. Daarvoor heb je vermogensgegevens.
Afbeelding

Plaats reactie