Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 29 sep 2018 11:08

had ook zoiets in die aard doordat mijn privacysettings anders stonden. Ik kwam niet in de lijst voor met mijn nieuwe tijden.
Is de app ook niet recent geupdated ?
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5884
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 okt 2018 18:59

Orlok schreef: 19 sep 2018 13:08
Kneh schreef: 17 sep 2018 19:19 Met de 2 links hieronder voorbeelden van ritten van mijn fietsmaat waarbij het misgaat.

https://www.strava.com/activities/1780343107
https://www.strava.com/activities/1834360418

Bij beide verlies GPS fix tijdens het fietsen, dan weer even wel, en al snel weer verlies.

Omdat hij zijn telefoon in zijn shirt heeft ziet hij dit pas achteraf. We hebben bij zo’n 15 ritten geanalyseerd wanneer hij zijn fix kwijt raakt, bijvoorbeeld onder bomen of bij hoogspanningsmasten maar ook hier zit geen regelmaat in. Kan dus net zo goed onder een onbewolkte hemel midden in de polder als tussen gebouwen.
Gisteren een rit gereden van bijna 3 uur waarbij Strava gewoon zijn werk heeft gedaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op de achtergrond de app van fietstijden.nl had opgestart, ook met het opnemen van de rit.

https://www.strava.com/activities/1849691345
Even een update:

Inmiddels werkt Strava op mijn nieuwe Samsung J5 2017 telefoon naar behoren. Zoals in de hiervoor geposte ervaring met de fietstijden app op de achtergrond zorgde de audio coaching van de app fietstijden ervoor dat de telefoon periodiek werd wakker geschud. Het timertje in de software wat het GPS signaal na verloop van tijd uitschakelt werd daardoor steeds gereset.

Enfin, de helpdesk van Samsung :like: adviseerde mij om in de instellingen van de app Strava de meldingen een status prioriteit te geven. Dit zorgt ervoor dat de app altijd op de voorgrond blijft. Inmiddels zonder GPS problemen twee ritten met deze instelling gereden, dus . . . . . . . . . het probleem lijkt opgelost.!

https://www.strava.com/activities/1870889631

https://www.strava.com/activities/1875304546.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 08 okt 2018 19:26

Iemand ervaringen met een Sony z5 compact en de strava app? Mijn vriendin heeft tijdens hardlopen problemen dat het lijkt of hij maar elke x-aantal minuten een GPS op slaat. Waardoor er veel rechte lijnen zijn

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1800
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 16 okt 2018 19:24

Steven de Jongh toch maar mooi mede dankzij Strava gevonden!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 okt 2018 21:55

Kun je zonder premium te zijn ritten van jezelf of van vrienden op 1 of andere manier in je garmin krijgen? Ik weet hoe je een rit kan opslaan, maar dan is die enkel via strava te gebruiken..

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 17 okt 2018 07:36

Je eigen ritten kun je in ieder geval overzetten. Ga naar een specifieke rit en via de knop acties (sleutel icoon) kun je de rit als GPX exporteren

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 okt 2018 10:18

Ritten van jezelf kun je downloaden naar je PC en dan van je PC uploaden naar je Garmin toestel. Of naar je Garmin uploaden via Garmin Connect. Dus er zijn een paar tussenstappen.
Bij ritten van vrienden krijg je er nog een tussenstap bij. Je kunt ritten van vrienden niet downloaden binnen Strava. Die ritten moeten je vrienden je toesturen.

(Dus als je kunt mailen, downloaden en uploaden, heb je geen betaald abonnement nodig)

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 17 okt 2018 10:26

Ik heb vorige week een rit gereden en deze opgenomen met mijn wahoo elemnt bolt. Ik heb een speed sensor en hartslagmeter en cadans sensor. De wahoo gaf aan 82.6 kilometer met een gemiddelde snelheid van 30.6 kilometer per uur.
Synchroniseren naar strava gaat automatisch via wifi.
Echter zag ik dat op strava de afstand 82.4 kilometer was geworden en de gemiddelde snelheid 29.9 kilometer per uur.
Iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Bij terugkijken zag ik dat er bij meer ritten een klein verschil is maar nooit 0.7 kilometer per uur verschil.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 okt 2018 10:34

Oef dat is natuurlijk wel het verschil tussen 30+ en 30-, laten we dit serieus nemen ;).

Aangezien de afstand niet veel verschilt (niet genoeg voor het verschil), zal het zitten in de gebruikte tijd? Strava zal net een andere methode van berekening hebben, misschien een iets andere definitie van gemiddelde snelheid (en bv wanneer beweeg je nu wel, en wanneer niet?).

De Stravistix Chrome plugin is een leuke tool (heet tegenwoordig Elevate?) die dezelfde Strava data gebruikt maar je middels dashboarding veel meer informatie toont. Waaronder bv de 75% Quartile Speed, die een veel betere representatie is van je kruissnelheid omdat al je langzame momenten (rond stoplichten, kruispunten etc) niet mee worden genomen. Geeft je én de mogelijkheid om wel je progressie in je gemiddelde te tracken zónder dat je daarvoor allerlei gekke moves hoeft uit te halen.

Disclaimer: Ik zeg niet dat je dat doet Mitchel, ik geef je handvatten om meer gegevens uit je ritten te halen ;).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5884
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2018 10:59

Djemz schreef: 16 okt 2018 21:55 Kun je zonder premium te zijn ritten van jezelf of van vrienden op 1 of andere manier in je garmin krijgen? Ik weet hoe je een rit kan opslaan, maar dan is die enkel via strava te gebruiken..
Als je bij jouw Strava ritten in de computerversie op het sleuteltje (acties) drukt kan je toch o.a. kiezen uit GPX exporteren of Export TCX.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 17 okt 2018 11:10

Mitchel schreef: 17 okt 2018 10:26 Ik heb vorige week een rit gereden en deze opgenomen met mijn wahoo elemnt bolt. Ik heb een speed sensor en hartslagmeter en cadans sensor. De wahoo gaf aan 82.6 kilometer met een gemiddelde snelheid van 30.6 kilometer per uur.
Synchroniseren naar strava gaat automatisch via wifi.
Echter zag ik dat op strava de afstand 82.4 kilometer was geworden en de gemiddelde snelheid 29.9 kilometer per uur.
Iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Bij terugkijken zag ik dat er bij meer ritten een klein verschil is maar nooit 0.7 kilometer per uur verschil.
Het verschil zit hem in het volgende:

Wahoo Elemnt Bolt kent zoiets als "cafetijd". De tijd dat je stilstaat, koffie drinkt, wacht voor het stoplicht etc waarbij hij automatisch de rit pauzeert. Strava kent geen "cafetijd" en bij het synchroniseren word de totale tijd gesynchroniseerd, inclusief "cafetijd", wat logischerwijs ervoor zorgt dat je gemiddelde snelheid op Strava lager uitvalt dan op je Wahoo.

Wat betreft het verschil in afgelegde afstand: heb je toevallig een privacyzone om je huis gemaakt in Strava? Dit is namelijk een zone van 500 meter in doorsnede. Strava gaat in dat geval pas je afgelegde afstand "meten" (op basis van de GPS data van de Wahoo) op het moment dat je uit die privacyzone bent.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 okt 2018 11:24

EmileT83 schreef: 17 okt 2018 11:10 Het verschil zit hem in het volgende:

Wahoo Elemnt Bolt kent zoiets als "cafetijd". De tijd dat je stilstaat, koffie drinkt, wacht voor het stoplicht etc waarbij hij automatisch de rit pauzeert. Strava kent geen "cafetijd" en bij het synchroniseren word de totale tijd gesynchroniseerd, inclusief "cafetijd", wat logischerwijs ervoor zorgt dat je gemiddelde snelheid op Strava lager uitvalt dan op je Wahoo.
Strava haalt wel degelijk de stilstand uit het gemiddelde en baseert zich op de door Strava bepaalde 'Moving Time'
Wat betreft het verschil in afgelegde afstand: heb je toevallig een privacyzone om je huis gemaakt in Strava? Dit is namelijk een zone van 500 meter in doorsnede. Strava gaat in dat geval pas je afgelegde afstand "meten" (op basis van de GPS data van de Wahoo) op het moment dat je uit die privacyzone bent.
Dat is niet juist. De afgelegde afstand is op basis van start tot finish inclusief kilometers in je privacy zone.

Plaats reactie