Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 23 jul 2018 22:02

wouterf schreef: 23 jul 2018 15:40
Sieper schreef: 23 jul 2018 15:31 Ze verkopen denk ik vooral aan fiets business om mooi gericht te kunnen adverteren (de 12gobikings, mantels of misschien wel grotere jongens als futurum e.d.).
Wat bedoel je precies, en waar baseer je dat op?
Ik baseer het op dat zo’n site toch ook poen moet verdienen, bedrijven betalen geld voor adverteren. Strava weet of je (veel) fietst/loopt/mountainbiked/trailrunned e.d. En Waar je dat doet en wie je online bent. Futurumshop e,d. Kunnen dan via pop UPS en banners e.d. Adverteren met spullen die ik wellicht zou kopen terwijl ik surf op gerelateerde sites en wellicht eerder verleid kan worden te bestellen.

Ik heb geen bronnen oid maar ik vermoed dat het o.a. zo werkt.
Afbeelding

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 24 jul 2018 09:57

Sieper schreef: 23 jul 2018 22:02
wouterf schreef: 23 jul 2018 15:40
Sieper schreef: 23 jul 2018 15:31 Ze verkopen denk ik vooral aan fiets business om mooi gericht te kunnen adverteren (de 12gobikings, mantels of misschien wel grotere jongens als futurum e.d.).
Wat bedoel je precies, en waar baseer je dat op?
Ik baseer het op dat zo’n site toch ook poen moet verdienen, bedrijven betalen geld voor adverteren. Strava weet of je (veel) fietst/loopt/mountainbiked/trailrunned e.d. En Waar je dat doet en wie je online bent. Futurumshop e,d. Kunnen dan via pop UPS en banners e.d. Adverteren met spullen die ik wellicht zou kopen terwijl ik surf op gerelateerde sites en wellicht eerder verleid kan worden te bestellen.

Ik heb geen bronnen oid maar ik vermoed dat het o.a. zo werkt.
Heb nergens gezien in de voorwaarden van Strava dat ze jouw persoolijke gegevens door verkopen. Merk er ook niets van, het lijkt me onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jul 2018 10:31

niet jou persoonlijk, maar geanonimiseerd zal t vast
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 24 jul 2018 10:47

Uit de terms of service;

You grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any Content that you post on or in connection with the Services. This license ends when you delete your Content or your account unless your Content has been shared with others, and they have not deleted it.

En uit het privacy statement;

Strava may de-identify or aggregate the content you make available in connection with the Services, in ways that do not personally identify you. Examples of such aggregated information or statistical data include information about equipment, usage, demographics, routes and performance. Strava may use, sell, license, and share this information with third parties for research, business or other purposes such as to improve walking, running or riding in cites via Strava Metro. Strava also uses aggregated data to generate our global heatmap. Please visit your privacy settings if you object to Strava using your information for these purposes.

Gegevens voor verdere gerichte marketing worden dus niet gedeeld (maar kan Google perfect voor andere partijen doen), maar geaggregeerde data dus wel ihkv Metro. Daarbij worden dus inspanningen gedaan om de data te anonimiseren (hoewel als jij ergens op een eiland woont en de enige fietser bent, ben je misschien wel te herleiden).

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 jul 2018 11:37

als de steekproef onder een x aantal valt (dus enige op eiland) dan wordt jouw data niet meegenomen (zo zou het moeten werken bij anonimiseren.

Ik denk dan idd dat het wekt zoals Mark aangeeft, je bent dan wel anoniem bij Strava maar via Google koppelen (bedrijven die echt willen adverteren) ze je weer terug. Zelf krijg ik iig wel gerichte reclame (maar misschien komt dat al door mijn surf gedrag en niet zozeer door mijn strava data op zich). iig bedrijven als Strava moeten toch ook geld verdienen. Iets van die data moet (advertentie) waarde hebben anders houden ze het hoofd niet boven water.
Afbeelding

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 24 jul 2018 12:19

Volgens mij is Strava Metro hun manier om geld te verdienen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 24 jul 2018 12:25

Er is wel enige controverse rondom het delen van die data, maar dat richt zich alleen op het Metro gebeuren. Ik snap best dat het aannemelijk is dat er partijen zijn die behoefte hebben aan de persoonlijke data van jou als Strava gebruiker, maar al die advertenties komen gewoon door je surfgedrag en komen niet voort uit Strava.

Voor mijn begrip: Wat is jouw beeld bij anonimiseren dan? In principe heeft daar een steekproef toch niets mee te maken?

We mogen best sceptisch zijn over alles wat we delen online, maar volgens mij is de insteek van Sieper niet van toepasssing op Strava.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 jul 2018 14:22

Ik ben wat dat betreft maar een achterdochtige boerenlul (sowieso) maar Strava heeft net als alles en iedereen op deze wereld centjes nodig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 jul 2018 16:13

Zolang Strava mijn kroontjes niet verkoopt vind ik het best :-)

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 24 jul 2018 21:44

Sinds enkele ritten doet Strava raar. Voorheen kreeg ik op Strava dezelfde gegevens als van Garmin Connect maar nu rekent Strava mijn pauzetijden erbij?! Ondanks dat de Garmin autostop heeft.
Is dit een update fout van Strava? Een instelling die veranderd is? Hoe kan ik dit weer terug krijgen dat Strava gewoon netjes de Garmin Connect gegevens overneemt zonder mijn terrasjes tijd?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 25 jul 2018 08:43

Hoe komt dat precies tot uiting? Strava maakt toch duidelijk onderscheid in Moving Time en Elapsed Time? Zijn die bij jou dan hetzelfde?

Strava neemt niet klakkeloos de gegevens over, maar gebruikt een eigen algorithme om de gegevens te bepalen. Jouw auto-stop zorgt er wel voor dat geen gegevens worden opgenomen dus dat is voor jouw intentie goed, maar het eigen algorithme maakt dat er soms misschien toch verschillen kunnen ontstaan. Daarmee niet direct jouw verhaal verklarende, kan idd zijn dat er iets niet goed gaat.

Overigens laat ik de auto-stop op de Garmin al jaren uit staan. Strava weet ook prima het onderscheid te maken tussen wanneer ik beweeg en wanneer niet. Ook analyse in GoldenCheetah geeft daarna niet echt issues geloof ik. Auto-stop is wel heel erg 2003 ;).

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 30 jul 2018 18:48

Het werkt weer... Tijdens de rit voor hij kuren ging vertonen was mijn accu bijna leeg en ging de Garmin op accu besparing. Daarbij heeft ie automatisch de GPS uitgeschakeld. Ik kwam erachter doordat ik zowel in Connect als in Strava geen kaart meer zag. Nu doet ie het gewoon weer. Wel vreemd: ik heb de speed sensor ook op mijn voorwiel dus je zou verwachten dat die dan wel rijtijd en pauzetijd registreert maar dat blijkt dus niet het geval.

Plaats reactie