Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 mei 2020 07:59

stevestern schreef: 26 mei 2020 22:00 En met de nieuwe routebouwer zou het ook mooi zijn als ik zou kunnen sorteren op soorten ondergrond.
Dat je er voor mag betalen wil niet zeggen dat Strava nu wel gaat luisteren naar de wensen van gebruikers.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 mei 2020 08:01

Joseba schreef: 27 mei 2020 07:59
stevestern schreef: 26 mei 2020 22:00 En met de nieuwe routebouwer zou het ook mooi zijn als ik zou kunnen sorteren op soorten ondergrond.
Dat je er nu voor mag betalen wil niet zeggen dat Strava nu wel gaat luisteren naar de wensen van gebruikers.
Neen maar ze hebben wel een nieuwe CTO sinds de zomer van vorig jaar, en het gevolg laat zich toch wel duidelijk zien in de veel snellere release van nieuwe features.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 mei 2020 08:02

Critic schreef: 26 mei 2020 23:07 Weet iemand hoe Strava de fitness berekend en wat deze waarde precies zegt tov een ander. Ik vond het in eerste instantie een leuke tool en heb best idee dat stijgende lijn betekend dat ook m'n conditie beter is.
Maar nu heeft m'n vriendin sinds paar dagen de 2 maanden gratis Premium versie en ondanks dat zij pas 900 km gefietst heeft dit jaar en leuk fietst maar zeker niet beter dan ik, is haar 'score' bijna 20 punten hoger dan de mijne.
Tis geen wereld probleem, hang er ook niet teveel aan.. Maar was gewoon erg verbaasd hierover dat dit zo een groot verschil is. Ik zit op 4000km en scoor momenteel 61, zij zit op 78.. Wie kan er mij wat inzicht over geven
(En nogmaals.. Ik hoef geen zure oude mannen mening over dat het onzin is en niet nodig hebt etc.. Ben enkel benieuwd naar waarop Strava deze cijfers berekend en hoe je ze kunt lezen of vergelijken oid)
Shit, dat is niet goed voor je ego :mrgreen:

Zonder gekheid...

Even een serieuze reactie. De conditiescore is persoonsgebonden. En niet onderling vergelijkbaar. Even er van uit gaand dat de hartslagzone’s voor je vriendin ook goed ingesteld staan. De kans is groot dat zij als relatieve beginneling met een hogere hartslag sport bij dezelfde inspanning als jij. Stel een fietsrit van 50 km op een tempo van 25 km gemiddeld fiets jij met een gemiddelde hartslag van 125 bpm. Je vriendin fiets dit met met een hartslag van 150 bpm. (Geen idee of waardes kloppen maar dit is illustratief) Dan zal haar Strava conditie berekening qua punten hoger uitvallen dan de jouwe.

Er zit ook een hiaat in de conditie berekening. Hoe hoger je Vo2 Max wordt des te lager je conditie cijfer op Strava. Dat komt omdat als je heel goed getraind bent dezelfde inspanningen met een lagere hartslag kunt uitvoeren. Ik zie dit zelf ook bij mij terug. Voorheen fietste ik ongeveer 2000 tot 2500 km per maand en liep ik 100 tot 150 km hard. Nu loop ongeveer 400 tot 450 km hard per maand. En fiets ongeveer 1250 tot 1500 km per maand. Doordat ik veel meer ben gaan hardlopen (is ook mijn basis) is mijn hartslag per hardloop sessie gemiddeld 10 tot 15 slagen per minuut afgenomen. (Bij gemiddeld intensieve inspanning) dit heeft ook zijn weerslag op de gemiddelde hartslag op het fietsen.

De grap is dat mijn Vo2 Max door het vele hardlopen is gestegen met 5 punten (naar 56) maar mijn conditiepunten op Strava zijn gezakt omdat ik op een gemiddelde lagere hartslag hardloop en fiets.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 mei 2020 08:24

DDX schreef: 26 mei 2020 21:08 -ik zet wel eens sterretjes bij routes van mensen die ik volg,
Waarom?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mei 2020 08:29

De grafiek van Strava is gebaseerd op een PMC van de Trainingpeaks groep. Die PMC is ontwikkeld om met een powermeter je training te monitoren en te plannen richting een event. Het idee erachter is dat fitness + freshness = form. PMC is gebaseerd op TSS die weer is gebaseerd op power. Trainingpeaks heeft ook altijd aangegeven dat dit met hartslag niet mogelijk is om de reden die RVV aangeeft. Aangezien Strava bulk maakt voor het grote publiek, geven ze liever slechte informatie dan geen informatie (denk bijvoorbeeld ook aan de waardeloze power schatting). Als je met een powermeter rijdt worden die waardes gelukkig nog gebruikt ipv hartslag, dus voor mensen met een powermeter komt de grafiek wel aardig overeen met PMC, maar enkel gebaseerd op hartslag is het garbage in garbage out.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 mei 2020 08:44


Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 mei 2020 08:49

Opzich kan het prima op hartslag, alleen zou men niet moeten uitgaan van een hoger cijfer = betere conditie maar juist van een lager cijfer = betere conditie.

Je ziet dat ook terug in het vergelijk met zijn vriendin die heeft na 900 km hogere punten als hij met 4000 km.

Zijn conditie is zeker weten veel beter.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 27 mei 2020 09:00

Tis geen directe vergelijking, ik weet zelf ook wel dat m'n conditie beter is. Maar tis wel een ego dingetje maar meer in de manier dat zij in paar ritten omhoog schiet en ik met paar lange ritten 2 puntjes stijg ofzo haha. Maar heb nu inderdaad iets meer helder hoe dat werkt en ga ik even haar ingestelde zones e.d. Checken.
Merci voor de snelle en heldere antwoorden allen!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mei 2020 09:07

RVV schreef: 27 mei 2020 08:49 Opzich kan het prima op hartslag, alleen zou men niet moeten uitgaan van een hoger cijfer = betere conditie maar juist van een lager cijfer = betere conditie.

Je ziet dat ook terug in het vergelijk met zijn vriendin die heeft na 900 km hogere punten als hij met 4000 km.

Zijn conditie is zeker weten veel beter.
Lager cijfer is betere conditie, zo zwartwit kan je dat niet stellen. Als je even wat minder gaat doen, of minder intensief zal die ook dalen, terwijl je conditie echt niet beter wordt. Het is gewoon niet perfect met hartslag, verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en zelf bedenken waardoor je beter wordt etc, zo'n grafiek is meer een open deur, maar door enkel hartslagwaardes (en dan hebben de meesten ook nog eens de zones verkeerd staan) krijg je wel veel foutieve informatie.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 27 mei 2020 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mei 2020 09:08

Critic schreef: 27 mei 2020 09:00 Tis geen directe vergelijking, ik weet zelf ook wel dat m'n conditie beter is. Maar tis wel een ego dingetje maar meer in de manier dat zij in paar ritten omhoog schiet en ik met paar lange ritten 2 puntjes stijg ofzo haha. Maar heb nu inderdaad iets meer helder hoe dat werkt en ga ik even haar ingestelde zones e.d. Checken.
Merci voor de snelle en heldere antwoorden allen!
Dat is ook vrij logisch. Je vrouw begint net dus zij zal in het begin grotere sprongen maken in conditie dan jij doet. Hoe beter je namelijk wordt, hoe kleiner de stapjes worden. Bovendien zou ik met trainen en dit soort grafieken heel snel je ego aan de kant zetten.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 mei 2020 11:45

NuitKor schreef: 27 mei 2020 09:07
RVV schreef: 27 mei 2020 08:49 Opzich kan het prima op hartslag, alleen zou men niet moeten uitgaan van een hoger cijfer = betere conditie maar juist van een lager cijfer = betere conditie.

Je ziet dat ook terug in het vergelijk met zijn vriendin die heeft na 900 km hogere punten als hij met 4000 km.

Zijn conditie is zeker weten veel beter.
Lager cijfer is betere conditie, zo zwartwit kan je dat niet stellen. Als je even wat minder gaat doen, of minder intensief zal die ook dalen, terwijl je conditie echt niet beter wordt. Het is gewoon niet perfect met hartslag, verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en zelf bedenken waardoor je beter wordt etc, zo'n grafiek is meer een open deur, maar door enkel hartslagwaardes (en dan hebben de meesten ook nog eens de zones verkeerd staan) krijg je wel veel foutieve informatie.
Je hebt natuurlijk gelijk als je minder gaat doen/sporten. Ik ga eigenlijk uit van een constant trainingsprogramma. Verder is het ook maar een grafiekje. Persoonlijk hecht ik er ook weinig waarde aan. Ik voel mijn lichaam te goed aan om dingen te doen die op dat moment niet verstandig zijn. Ik ben ook niet zo van het extreem intensief sporten. Zoals vaak intervallen op hoge hartslag of tempo duurritten op hartslagwaardes hoger dan 160. Het komt natuurlijk wel eens voor om de trainingsprikkel te handhaven. Maar ik ben er wel voorzichtig mee. Zeker omdat er in deze tijd ook geen wedstrijden spelen. Dan heeft het sowieso niet zoveel zin om heel diep te gaan in trainingen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 mei 2020 20:55

Joseba schreef: 27 mei 2020 08:24
DDX schreef: 26 mei 2020 21:08 -ik zet wel eens sterretjes bij routes van mensen die ik volg,
Waarom?
Omdat iemand waarmee ik fiets bijvoorbeeld route maakt en die deelt via chat zodat iedereen die route heeft.
Dan zet ik een sterretje neer zodat hij bij mijn routes staat.

Plaats reactie