Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
Critic
Forum-lid

Critic 27 mei 2020 09:00

Tis geen directe vergelijking, ik weet zelf ook wel dat m'n conditie beter is. Maar tis wel een ego dingetje maar meer in de manier dat zij in paar ritten omhoog schiet en ik met paar lange ritten 2 puntjes stijg ofzo haha. Maar heb nu inderdaad iets meer helder hoe dat werkt en ga ik even haar ingestelde zones e.d. Checken.
Merci voor de snelle en heldere antwoorden allen!

NuitKor
Forum-lid

NuitKor 27 mei 2020 09:07

RVV schreef:
27 mei 2020 08:49
Opzich kan het prima op hartslag, alleen zou men niet moeten uitgaan van een hoger cijfer = betere conditie maar juist van een lager cijfer = betere conditie.

Je ziet dat ook terug in het vergelijk met zijn vriendin die heeft na 900 km hogere punten als hij met 4000 km.

Zijn conditie is zeker weten veel beter.
Lager cijfer is betere conditie, zo zwartwit kan je dat niet stellen. Als je even wat minder gaat doen, of minder intensief zal die ook dalen, terwijl je conditie echt niet beter wordt. Het is gewoon niet perfect met hartslag, verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en zelf bedenken waardoor je beter wordt etc, zo'n grafiek is meer een open deur, maar door enkel hartslagwaardes (en dan hebben de meesten ook nog eens de zones verkeerd staan) krijg je wel veel foutieve informatie.
Laatst gewijzigd door NuitKor op 27 mei 2020 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

NuitKor
Forum-lid

NuitKor 27 mei 2020 09:08

Critic schreef:
27 mei 2020 09:00
Tis geen directe vergelijking, ik weet zelf ook wel dat m'n conditie beter is. Maar tis wel een ego dingetje maar meer in de manier dat zij in paar ritten omhoog schiet en ik met paar lange ritten 2 puntjes stijg ofzo haha. Maar heb nu inderdaad iets meer helder hoe dat werkt en ga ik even haar ingestelde zones e.d. Checken.
Merci voor de snelle en heldere antwoorden allen!
Dat is ook vrij logisch. Je vrouw begint net dus zij zal in het begin grotere sprongen maken in conditie dan jij doet. Hoe beter je namelijk wordt, hoe kleiner de stapjes worden. Bovendien zou ik met trainen en dit soort grafieken heel snel je ego aan de kant zetten.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 27 mei 2020 11:45

NuitKor schreef:
27 mei 2020 09:07
RVV schreef:
27 mei 2020 08:49
Opzich kan het prima op hartslag, alleen zou men niet moeten uitgaan van een hoger cijfer = betere conditie maar juist van een lager cijfer = betere conditie.

Je ziet dat ook terug in het vergelijk met zijn vriendin die heeft na 900 km hogere punten als hij met 4000 km.

Zijn conditie is zeker weten veel beter.
Lager cijfer is betere conditie, zo zwartwit kan je dat niet stellen. Als je even wat minder gaat doen, of minder intensief zal die ook dalen, terwijl je conditie echt niet beter wordt. Het is gewoon niet perfect met hartslag, verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en zelf bedenken waardoor je beter wordt etc, zo'n grafiek is meer een open deur, maar door enkel hartslagwaardes (en dan hebben de meesten ook nog eens de zones verkeerd staan) krijg je wel veel foutieve informatie.
Je hebt natuurlijk gelijk als je minder gaat doen/sporten. Ik ga eigenlijk uit van een constant trainingsprogramma. Verder is het ook maar een grafiekje. Persoonlijk hecht ik er ook weinig waarde aan. Ik voel mijn lichaam te goed aan om dingen te doen die op dat moment niet verstandig zijn. Ik ben ook niet zo van het extreem intensief sporten. Zoals vaak intervallen op hoge hartslag of tempo duurritten op hartslagwaardes hoger dan 160. Het komt natuurlijk wel eens voor om de trainingsprikkel te handhaven. Maar ik ben er wel voorzichtig mee. Zeker omdat er in deze tijd ook geen wedstrijden spelen. Dan heeft het sowieso niet zoveel zin om heel diep te gaan in trainingen.

DDX
Forum-lid

DDX 27 mei 2020 20:55

Joseba schreef:
27 mei 2020 08:24
DDX schreef:
26 mei 2020 21:08
-ik zet wel eens sterretjes bij routes van mensen die ik volg,
Waarom?
Omdat iemand waarmee ik fiets bijvoorbeeld route maakt en die deelt via chat zodat iedereen die route heeft.
Dan zet ik een sterretje neer zodat hij bij mijn routes staat.

noah race
Forum-lid

Gebruikersavatar noah race 28 mei 2020 06:28

Wat ik me afvroeg, als je een melding maakt van een rit met oneerlijke Qom, krijgt diegene daar dan een melding van?
En kun je zelf ook zien of je gevlagd bent en kun je dit ook weer ongedaan maken?

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 28 mei 2020 07:09

Degene die geflagd wordt krijgt een melding (volgens mij wordt je hele rit dan geflagd).
Kun je wel tegen in verweer als het onterecht is ;)

noah race
Forum-lid

Gebruikersavatar noah race 28 mei 2020 07:40

Heb regelmatig dat ik een melding maak van ene Truus of Wilma die in de auto heeft gezeten (fiets achterop?) en dan ergens gaat wandelen/fietsen. Op de terugweg nog even boodschappen gaat doen en pas in huis de rit op stop zet. Dan krijg je een rit van 12 gemiddeld en max 90 per uur. :? Iedereen meteen alle Kom/Qom's kwijt

stevestern
Forum-lid

stevestern 28 mei 2020 09:07

En volgens mij heeft Strava ook plannen om via slimme algoritmes automatisch activiteiten te flaggen. Zou inderdaad een boel gedoe schelen. Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.

verhto
Forum-lid

verhto 28 mei 2020 09:12

vraag ivm garmin 830, ik krijg plots geen live-segmenten meer op mijn garmin tijdens de rit. Heb proefabo STRAVA en is verbonden met garmin...

Iemand een idee?

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 28 mei 2020 09:20

stevestern schreef:
28 mei 2020 09:07
Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.
Dat, maar ook dat zo'n algoritme denk ik moeilijk onderscheid kan maken wie wel of geen hulpmotortje heeft (of scooter voor zich of wat dan ook) ;)

Die segmentjes zijn hooguit nog leuk om je met bekenden te vergelijken, ze kunnen wat mij betreft beter hun energie in andere zaken steken

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 28 mei 2020 10:10

stevestern schreef:
28 mei 2020 09:07
En volgens mij heeft Strava ook plannen om via slimme algoritmes automatisch activiteiten te flaggen. Zou inderdaad een boel gedoe schelen. Maar er zullen altijd oneerlijke Q/KOM's zijn, al is het alleen door slechte GPS data van telefoons.
+1, voor mij mogen ze de telefoons of sensorloze activiteiten helemaal bannen van de leaderboards.

Plaats reactie