Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

stansfield
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 04 dec 2015 15:05

Hoe kan ik mijn strava profiel omzetten van dat iedereen mij zo maar kan volgens naar dat ik moet accepteren of iemand mij wil volgen.

Waar kan ik dat wijzigen?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 04 dec 2015 15:22

Ik kan je niet volgen! :-)

dat is de enhanced privacy mode, ik kan dat via de website (IE explorer op een PC) iig instellen in het drop down menu rechts onder je foto, my profile en dan op het privacy tabje "enhanced privacy mode".

Wel jammer dat ik je dan niert meer kan volgen ;-)
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 dec 2015 09:42

De Festive 500 challenge is ook weer aangekondigd. Binnen Nederland kun je een groot deel van die afstand in 1x afleggen, tijdens het 200km brevet van Boekelo op 29 december. Hier op het fiets.nl forum is er een aparte thread over:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=77210

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 dec 2015 19:50

Heb middels de zoekfunctie al even door de 118 topic pagina's gebladerd maar vind nog niet wat ik zoek.

Ik ben van plan om tijdens de nieuwjaarsreceptie van mijn club een paar Stava trofeen uit te reiken en tevens een presentatie te geven op basis van Strava data. Voor de trofee denk aan meeste km, meeste hm, meeste kudo's. Ik probeer alles wat snelheid gerelateerd is te vermijden (KOM's, gemiddelde snelheid etc). Voor de presentatie denk ik aan totaal aantal km's per maand (welke maanden het meest), in welke landen is er gefietst, etc. Genoeg data analyse te doen denk ik. Mogelijk maak ik een boekje met een pagina per lid met een samenvatting van zijn/haar seizoen met wat highlights).

Echter........ is er een manier om data van je Strava club in bulk te downloaden? Ik kan er niets over vinden maar lijkt me super. Anders wordt het met het handje een dagje kloppen.

Hoor graag of iemand ervaring heeft...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2015 22:36

Volgens mij kan dat niet. Via de API kan je wel data binnen trekken, maar dan zal je wel de ID's van de clubleden bij elkaar moeten zoeken.

Hoogtemeters vergelijken gaat overigens problematisch, omdat telefoons veel te veel hoogtemeters doorgeven aan Strava.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 dec 2015 09:19

Die API kende ik nog niet, erg interessant. Voor de eerste versie zal het wat klopwerk met de Kerstdagen worden vrees ik. Voor volgende versies zou je leuke dingen kunnen doen met het binnentrekken van data via die interface. Probleem met hoogtemeters is me wel bekend, je ziet soms op clubritjes al behoorlijke verschillen. Het is echter ook meer een gimmick dan een bloedserieuze competitie en bedoelt om meer leden te stimuleren zich aan te sluiten op Strava.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 dec 2015 10:09

amclassic-fan schreef:..

Hoogtemeters vergelijken gaat overigens problematisch, omdat telefoons veel te veel hoogtemeters doorgeven aan Strava.
Dat is interessant, afgelopen zomer juist gehad dat mijn km teller (een sigma rox), een aantal hoogtemeters had berekend (barometrisch) die min of meer zou kunnen kloppen. Maar dan kan je op strava nog de hoogtemeters laten corrigeren. Echer, kwamen er dan vaak waardes uit die 1,5 tot bijna 2x zo hoog waren en in mijn ogen echt niet konden kloppen. Terwijl ik dacht dat de correctie van Strava zich juist basseert op de gereden route en de bekende (van kaarten) hoogtes die Strava weet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 dec 2015 12:50

Volgens mij werkt strava ook zo (bekende / echte hoogteverschillen van de trajecten worden gebruikt). Naar mijn ervaring klopt Strava daarbij heel precies.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 dec 2015 13:44

Ja, niet heel precies.. Maar ter illustratie de trois ballons. Volgens mij (kan het even niet verifieren vanaf mijn werkplek) kwam mijn sigma rox tot een ~4150 hoogtemeters. Na correctie maakt strava er 5700 van. Terwijl de organisatie een 4300 opgeeft op de lange route.
Dat vind ik nogal een grote en onnodige afwijking (goed voor mijn hm stats en challenges, maar daar gaat het niet om).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

opdiefiets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 sep 2011 20:17

opdiefiets 11 dec 2015 12:55

Juist in de bergen is de barometrische hoogtedata van je fietscomputer betrouwbaarder dan de hoogteindicatie die je krijgt m.b.v. de correctiefunctie van strava. Niet omdat de hoogtedatabase van strava onbetrouwbaar is, maar vanwege de onnauwkeurigheid van je gps data. Als je de hoogte bepaalt op basis van gps coordinaten en een hoogtedatabase (zoals de strava correctiefunctie doet) en je rijdt op een weg met aan een of beide zijden een steile helling, dan leidt een afwijking in gps coordinaten van een paar meter al tot enorme fouten, zichtbaar als wild fluctuerende waardes in het hoogteprofiel en resulterend in een soms extreme overschatting van de overwonnen hoogtemeters. Zelfs als de onderliggende hoogtedatabase perfect is.
Het meest extreme voorbeeld hiervan dat ik zelf heb gehad was tijdens een wandeling door een smalle bergkloof in noord-Spanje. Aan de ene kant van het smalle pad een vertikaal ravijn van honderden meters diep, en aan de andere kant een vertikale wand van honderden meters omhoog. Variaties in de gps data van 2 m naar de ene of de andere kant resulteerde daar in hoogtesprongen van honderden meters. In totaal had ik volgens de strava hoogtecorrectie geloof ik 20.000 hoogtemeters overwonnen in een wandeling van 25 km :)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 11 dec 2015 13:02

Die variant ken ik toen ik een aantal jaren geleden m'n GPS aan liet staan terwijl ik aan de brug tusen Namen en Jambes in de kroeg zat. De kroeg lag direct onder de rots waarop de Citadel stond. Wat GPS fluctuatie en het leek alsof ik in een kwartier meerdere keren de Citadel op en af geklommen was.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 dec 2015 16:20

Ideaal! Hoogtemeters maken en KOMs scoren terwijl je aan het bieren bent :P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie