Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hoe rem en achterwiel calibreren op TACX Fortius

rick8245
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 12 jan 2010 19:46

rick8245 06 nov 2011 13:59

Ik sinds 3 maanden een Tacx Fortius en die bevalt mij uitstekend.

Nu trapt het achterwiel soms een beetje door bij beklimmingen.
Hiervoor moet het achterwiel gekalibreerd worden, maar ik nergens vinden hoe.

Gaat dit via de software ? en zo ja waar zo ?

Wie weet hoe dit werkt ??

-- Rick8245
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

Gebruikersavatar
martino1991
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2010 20:43

Gebruikersavatar martino1991 06 nov 2011 14:27

Uitgaande van tts 3.0; Je hebt aan de zijkant in het main menu 3 afbeeldingen (van de rem, een hartslagmeter en stuurframe).
Wanneer je dan op de afbeelding met de rem klikt kom je in een volgend menu waar "start kalibratie" zal staan.
De rest spreekt voor zich (zie aanwijzingen van Tacx)!

Tevens is het bekend dat dit soort trainers doorslippen tijdens beklimmingen. Mijn ervaring met de Fortius was dat ik de remwerking eigenlijk nooit helemaal goed heb kunnen instellen --> dat is ook de reden geweest dat ik nu op rollen rij :D NOOIT gezeur met software

Succes

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 07 nov 2011 10:29

Ik heb ook een fortius met tt 3.5 software

Een paar belangrijke dingetjes

- gebruik een tacxachterband ( ik gebruik nu een continental hometrainerband en die is ook goed )
- zorg voor voldoende luchtdruk, heb er 8 bar in.

afstellen:

- Haal de handel over zodat de rol naar band toegaat
- draai de knop zodat de rol net de band raakt ( niet meer dan dat )
- haal de handel terug zodat de rol van de band afgaat
- draai de knop 3,5 slag richting de band
- haal de handel over zodat die tegen de band aangaat ( nu zit die er stevig tegenaan )

Calibreren.

In het introscherm van de TT software op de afbeelding van de rem klikken en dan opend een instelscherm, start calibratie en volg wat er staat.

Ik had de eerste keren het probleem dat ik een error bij de calibratie kreeg maar dit kwam doordat de rol net niet hard genoeg aangedrukt werd, dus met de handel rol van de band en de knop nog een halve slag strakker geven ( ik had eerst 3 ipv 3,5 slag ) en dat was de oplossing..

Voor de rest kan je een eventueel nog een keertje calibreren als je 10 minuten gefietst hebt en dan moet ie perfect zijn..


Ik heb tot tegenstelling van een hoop mensen totaal geen problemen met de software, het werkt bij mij perfect, stabiel en zonder problemen

rick8245
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 12 jan 2010 19:46

rick8245 08 nov 2011 21:42

Heren Hartelijk bedankt voor de tips.
@Marcelca, je bijdrage heeft mij fantastisch geholpen. Ik ben er 20 minuten mee bezig geweest en dankzij jou uitgebreide uitleg is het ook daadwerkelijk gelukt.
Vreemd dat dit bij TACX niet zo goed uitgelegd staat.
Nogmaals hartelijk bedankt
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 09 nov 2011 04:38

Ik had dit uit een gedeelte van het forum van tacx....

Het staat idd niet erg duidelijk in de omschrijving en vooal het calibreren werkte bij mij niet goed en werd er al helemaal gek van totdat ik las dat je 3,5 slag ipv 3 slagen meost doen, soms kan de oplossing zo simpel zijn.

Blij dat het gelukt is, succes ermee

ownakuota
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:52

ownakuota 23 nov 2011 14:40

best is om te calibreren op een hogere waarde; zeg en schrijf liever een 6 dan een 3. Hierdoor zal je ook minder hinder hebben van doorslippen. En inderdaad, met een specieale tacx band; een hogere afstelling van de calibratie en 8 bar in het systeem heb ik ook geen enkel probleem, zelfs niet bij meer dan 20% hellingen. Wel indien je toerental echt terug valt naar onder de 50/60 dan komt het iets schokkend over, maar dat is te wijten aan de kracht van je benen die niet 360 graden rond hetzelfde zijn, maar doorslippen? neen; no problem.

Plaats reactie