Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Smart Phone vs GPS (Garmin/Bryton)

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 18 jun 2011 20:28

Wat zijn de voor- of nadelen van het gebruik van een App op je telefoon t.o.v. een GPS apparaat zoals Garmin en Bryton deze op de markt brengen?
Better do it right once

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 jun 2011 23:00

Smartphones zijn niet gemaakt voor gebruik op de fiets;
Batterijgebruik;
Water bestendigheid;
Lomp (als je ze op het stuur bevestigd).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2011 08:13

Er zijn bij mijn weten op dit moment ook vooral tracking apps, en weinig tot geen navigatieapps.

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 19 jun 2011 12:14

Als jouw Garmin op de grond ketst is, ben je je navigatie kwijt. Als je smartphone valt, ben je je leven kwijt ;)

De GPS-apparaten die wij fietsers gebruiken, hebben vaak meer functies, zoals trapfrequentie, hartslagmeter en powermeter. Fietscomputer en smartphone hebben overeenkomende functies, maar welke je kiest is volkomen afhankelijk van hoe je ze gaat gebruiken. Als je iets zoekt om te zien waar je bent als je de weg kwijt bent en achteraf wilt weten hoever en waar je gefietst hebt, is een tracker-app op je smartphone voldoende. Als je meer wilt, kun je beter uitkijken naar een Garmin/Bryton.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

Gebruikersavatar
nicodemo
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2011 18:53

Gebruikersavatar nicodemo 22 jun 2011 22:14

zelf gebruik ik een smartphone als fietscomputer op de racefiets (nokia E72)
deze zit in een houder op de stuurpen goed vast
op de telefoon heb ik sport-tracker als app. hiermee kun je alles wat je wilt aflezen en registreren
behalve de snelheid en route ook de hoogte (handig voor in de bergen) en je hartslag (samen met een polar wearlink met bleutooth)
een telefoon heb ik toch al bij me tijdens mijn fietstochten en zo gebruik ik hem ook nog eens nuttig
batterij duur is afhankelijk wat je allemaal nog meer aan hebt staan
mijn eigen ervaring is dat na een tocht van 7 uur de batterij bijna voor de helft leeg was
voor mij bevalt de smart phone dus prima, maar dat is mijn mening

gr. nico 8-)

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 22 jun 2011 23:03

ik gebruik ook sport-tracker als app maar dan op de iphone, geweldige app, een echte aanrader.
En ook de pauze functie is ontzettend handig.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

reinier10
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 feb 2009 00:13

reinier10 23 jun 2011 07:23

Wat alliance en fructus zeggen!

Smartphone is leuk, maar wordt het serieus dan zou ik een gps nemen. Belangrijkste is dus wat je er precies mee wil: navigatie en trainingslog van hartslag, trapfrequentie, etc en train je ook langer (4 uur ofzo) dan gps.

Gebruikersavatar
nicodemo
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2011 18:53

Gebruikersavatar nicodemo 23 jun 2011 09:02

even ter verduidelijking aan een aantal mensen, de smartphone wordt door mij niet gebruikt om te navigeren tijdens het fietsen
ik gebruik hem alleen om mijn snelheid, de afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, en nog een aantal zaken af te kunnen lezen tijdens het fietsen
wanneer ik dan thuis ben kan ik mijn gps data uploaden, naar mijn persoonlijke pagina, en dan kan ik ook zien waar en met welke snelheid
ik precies gereden heb die dag

gr. nico 8-)

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 23 jun 2011 11:48

Ik gebrukte voorheen altijd mijn telefoon bij het tracken van een route, maar bij ritten langer dan 3 uur was mijn telefoon op het einde leeg. Als je alleen fietst, kun je dus niet meer bellen of gebeld worden. Stel dat je een keer in een noodsituatie terecht komt...
Daarom heb ik sinds kort een garmin edge 500 gekocht (kon m geschikt van een fietsmaatje overnemen).

Gr. Diederik

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 jun 2011 12:29

Volgens mij is de GPS van je smartphone minder nauwkeurig dan die van een 'dedicated' GPS (ik vergelijk mijn Edge 705 met mijn HTC desire). De Edge heeft bovendien hoogtemeting. Ook niet supernauwkeurig, maar de hoogtemeting op de smartphone is echt een lachertje. En inderdaad, de accu van mijn smartphone is binnen no-time leeg als ik de GPS aanzet. Dat gezegd hebbende: van de winter heb ik mijn MTB ritjes gelogd met de sportstracker app, en dat gaat best heel aardig (al schijn ik af en toe tegen de 100 km/u te fietsen!)

(volgens mijn telefoon dan...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

guidojp
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 mei 2010 17:23

guidojp 23 jun 2011 12:31

1. Batterijduur. Mijn iPhone vreet (net als de meeste smartphones) batterijen als applicatie lang op de voorgrond draaien, helemaal als de GPS functie gebruikt wordt. Ik kan daar geen 4uur+ duurtraining of tocht mee volmaken.

2. Waterdichtheid. Om de de telefoon te gebruiken in de regen is een aparte hoes nodig. Mijn Garmin heeft tot nu toe alle buien overleefd

3. Stuurhouder, voor een telefoon moeten een extra houder worden gekocht en gemonteerd.

Voordeel van de telefoon is natuurlijk het feit dat je geen extra gadget hoeft aan te schaffen, die euro's hou je dus in de zak.
Specialized Roubaix
Gios Compact

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2011 13:38

Nogmaals; met een smartphone kun je niet navigeren zoals met een Garmin, alleen tracken.

Plaats reactie