Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

SRM - Schoberer Rad Messtechnik

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 nov 2005 20:32

Zoals beloofd, een topic over SRM...
Voor wie dit niet kent, SRM (www.srm.de - Schoberer Rad Messtechnik) is een heel gesofisticeerd trainingssysteem dat je vermogen ("wattage") meet via een verfijnde chip die in het trapstel zit. Het is niet het allermooiste trapstel, maar super nuttig voor training.Nadeel is wel dat dit niet het allerlichtste trapstel is. Om het iets lichter en mooier te maken monteerde ik aan de rechterzijde dan ook een Record carbon traparm: dit is perfect mogelijk sinds SRM Professional en Campagnolo Record beiden gebruik maken van een Campa trapas en dezelfde Q-factor (breedte) hebben.



Je ziet ook de KMC Gold-ketting, die elders op dit forum besproken wordt in een aparte topic.
Steeds meer profrenners gaan hiermee trainen, koersen er soms mee... herkenbaar aan de PowerControl op het stuurtje. De Powercontrol is het bakje waarmee je de geregistreerde gegevens van je SRM-meting afleest; het schermpje is vrij groot, maar je krijgt alle gegevens tegelijkertijd in beeld: trapfrequentie, snelheid, hartslag, wattage,... Naderhand wordt dit uiteraard in de computer ingelezen.
Ik heb de allernieuwste Powercontrol V. Ik ging 2 weken geleden naar een lezing van SRM -door de heer Schoberer himself- en vroeg naar enkele verbeteringen. Blijkt dat de Powercontrol vanaf heden gecodeerd kan (was vroeger niet zo), zodat ik met m'n Polar Coded belt ermee kan fietsen (en tegelijkertijd Polar kan gebruiken aan de pols); aanpassing van de SRM zou zo'n 85€ kostten... dus nam een vriend mijn SRM Powercontrol mee naar Duitsland, en we kregen hem deze week terug: een gloednieuwe!! Ze hadden geen moeite willen doen om er een nieuwe chip in te steken én de batterij (die leeg was) te vervangen, dus ik een nieuwe. Leuk, want ik gebruik deze SRM tweedehands (en dat was duidelijk te zien aan de vorige Powercontrol).
Deze ziet er zo uit:


 
De cranks zijn hier geïnstalleerd als elk ander trapstel. De bikemount met de PowerControl is er voor de foto op gezet. Tot dusver niets bijzonders, en de SRM werkt zo ook niet; het is niet draadloos en op bovenstaande foto's zijn de kabeltjes nog niet getrokken.
(off topic: wie info over de fiets op zich wil, kijk naar de topic "Merckx site" onder Racefietsen)
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 nov 2005 21:04

De installatie met de kabeltjes nu:
Ik deed het zonder fietsstand, zodat ik mooi foto's kon maken.

In de SRM box zitten nog: een kabel in 1 stuk dat direct onder de Powercontrol splitst naar de crank en naar de snelheidsmeter, een oplader voor de Powercontrol en een verbindingskabel voor de computer.

Je kan de Powercontrol immers eenvoudig heropladen:

 
Ik zal mijn kabeltjes langs de onderbuis van m'n frame leggen, die er momenteel nog zo uit ziet. Sommigen wikkelen het draadjes ook langs de derailleurkabel (gebruik dan de voorderailleurkabel, die wordt minder gebruikt).De Merckx-belettering onderaan zal onder kabels verdwijnen.

Zo ziet de SRM-crank er langs de binnenkant uit. De witte schijf is de afdichting van de SRM-chip in de crank:

Ik zal het metertje vastmaken aan de schuine buis, ter hoogte van de onderste pijl in het lakwerk:

Wat bij deze gebeurd is, met behulp van enkele rubbertjes (zitten er normaal gezien bij, maar gezien deze SRM gebruikt is, vond ik ze niet; heb er uit een Polar-doos gehaald):

 
Met behulp van tape leid ik het kabeltje langs de down tube. Ik gebruik twee kleuren, om zo mooi mogelijk bij het frame te passen. (foto iets groter, dit is de clue van kabeltjes naar je achterwiel leggen)

De resterende kabel wikkel ik rond de voorderailleurkabel. Dit is vervelender dan bij andere fietscomputertjes, omdat hier ook nog de lange kabel naar de snelheidssensor aanhangt:
 

De snelheidssensor wikkel ik, zoals elke andere, rond de kabel van de voorrem (die draait steeds mooi met het stuur mee). Bij SRM is de kabel extra lang, omdat ze de mogelijkheid willen houden de snelheidssensor aan het achterwiel te leggen.

Zo, we zouden aan de slag moeten kunnen...
Het is laat en donker, dus heb ik enkel even de oprit op en af gereden. Resultaat: trapfrequentie, hartslag, snelheid toont hij perfect, vermogen blijft op nul staan... wat doe ik mis? Ik ga het morgen even vragen aan een vriend die al verschillende SRMs monteerde.

 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 20 nov 2005 21:32

goede uitleg met foto's etc. maar jammer dat het niet werkt... het zal toch niet komen omdat hij 2ehands is he?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 nov 2005 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 20 November 2005

goede uitleg met foto's etc. maar jammer dat het niet werkt... het zal toch niet komen omdat hij 2ehands is he?


 Nee nee, ik weet wel waar ik 'm haal, volledig betrouwbaar en bovendien is hij voor de verkoop volledig door SRM Duitsland zelf gereviseerd (nieuwe batterij in de crank) en zoals gezegd is deze gecodeerde Powercontrol gloednieuw (wrslk nog maar 2 van die in België, een vriend en ik)... Ik moet iets fout gedaan hebben; zal nog eens zoeken in de SRM-handleiding (want kreeg die daarnet niet gestart op m'n pc, en dat ligt aan mijn pc!) en langsgaan bij die vriend.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 nov 2005 22:03

Ben je in de leer geweest bij TS ofzo? Maar duidelijk uitgelegd en een mooi systeem als je er wat aan hebt. (ik niet zou het enkel voor de lol doen en daar is het iets te duur voor)

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 20 nov 2005 22:06

Interessante materie dat SRM, ik benieuwd naar het vervolg.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 nov 2005 23:01

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 20 November 2005

Ben je in de leer geweest bij TS ofzo? Maar duidelijk uitgelegd en een mooi systeem als je er wat aan hebt. (ik niet zou het enkel voor de lol doen en daar is het iets te duur voor)


Fotootjes posten heb ik altijd wel gedaan (remember de opbouw van m'n tijdritfiets).  Dus als dit boeiend kan worden, why not...
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 21 nov 2005 09:20

C A S R A N, heb je nog contacten om een goede 2e hands SRM meter op te kop te tikken? En tegen welke prijs? Ben wel geinteresseerd...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 nov 2005 09:50

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 21 November 2005

C A S R A N, heb je nog contacten om een goede 2e hands SRM meter op te kop te tikken? En tegen welke prijs? Ben wel geinteresseerd...


Er komt maar heel zelden een tweede hands SRM ter beschikking, en dan mag je meestal op minstens 1500 euro rekenen. Ik laat het je weten als ik iets verneem...Ik kan je wel aan een nieuw SRM systeem geraken voor maximaal 2100 euro (dat is zo'n kleine 400 euro ónder de prijs), eentje met rode Powercontrol en eentje met zwarte met zwart kettingblad.   
Het gaat allemaal om SRM Professionals; de Amateur versie wordt niet vaak genomen. Voor de Dura-Ace versie en binnenkort de FSA versie zou ik moeten informeren. De FSA zag ik twee weken geleden in prototype: heel mooi, er waren op dat moment slechts 2 exemplaren van gemaakt, en hij heeft voor het buitenblad een gewone tanding en voor het binnenblad een 110BCD (compact) zodat er een heel pak mogelijkheden zijn.
  
Ter info de officiële prijzen van de SRM-verdeler West-Consultancy in België (gelieve hierop geen domme opmerkingen):- SRM Amateur: 1720 euro- SRM Professional: 2300 euro- SRM Dura-Ace 10sp: 2800 euro(prijzen exclusief 21% BTW)
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2005 12:46

Casran je vraagt om het onmogelijke voor sommige .
Ik denk dat je nog de beste kans voor een tweede hands srm hebt in de triahtlon wereld. Daar worden ze meer gebruikt dan in de wielrennerij.
Bijv:
www.slowtwitch.com
http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... string=srm
Maar ja zoals je in de topics ziet is er enorm veel vraag naar, je zult de boards goed in de gaten moeten houden en snel reageren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 21 nov 2005 14:52

Casran, ben je met deze manier van tapen (lengterichting op je onderbuis) niet bang dat je tape na verloop van tijd kan loslaten? Kan een hoop ellende opleveren. Verder is het misschien mieren**kerij, maar het zoveel wikkelen van de kabel van de snelheidssensor maakt het wel gevoelig voor storing (flux principe). Ik heb geen ervaring met fietscomputerkabels, maar in de audio is dat echt funest!
Verder een erg mooie tool en goed verhaal. Hoop dat het je veel traininswinst op gaat leveren!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 nov 2005 15:18

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 November 2005

Casran je vraagt om het onmogelijke voor sommige .


Ik heb gewoon geen behoefte aan 15 posts die zeggen dat dit duur is (een auto is ook duurder dan een fiets, maar je kan er dan ook meer mee)... goed, afgesloten.
Het is gewoon handig dat alle info over SRM in deze topic kan, dus ter volledigheid... ik kreeg zonet ook de prijs binnen van de FSA-carbon SRM: 2800 euro, exclusief BTW. Levering al vanaf december mogelijk (500 exemplaren, met aftrek van de systemen voor CSC en Liberty Seguros).
En voor wie denkt dat alle SRM cranks lelijk zijn:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie