Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

SRM - Schoberer Rad Messtechnik

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 dec 2005 22:33

Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 29 December 2005

Je houdt je topic wel hot zo he??
Nee geintje, mooi dat ie weer terug en hopelijk werkend is. Ben erg benieuwd naar je beschrijvingen over gebruik en training! Voor een recreant van mijn kaliber is het zeker te prijzig, maar wel erg interessant om te weten!


Ik ben niet over Niki Gudex (hier in SRM team wear) begonnen om deze topic hot te maken hoor!!

Hmmm... doorzichtige tape die zo sterk is en niet zichtbaar, bestaat dat?
 
Ik ga morgen overigens naar SRM in Duitsland. Fotoverslag volgt wrslk!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 30 dec 2005 12:09

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 29 December 2005


 
Hmmm... doorzichtige tape die zo sterk is en niet zichtbaar, bestaat dat?
Kijk maar eens bij Scotch 3M tapes.


casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 dec 2005 13:30

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 30 December 2005

Kijk maar eens bij Scotch 3M tapes.


Stevig genoeg om regen, vuil ed. te doorstaan? Gewone kleefband waarmee ik enveloppes dichtkleef ken ik wel... Whatever, hoeft niet voor mij.
Mijn bezoekje aan SRM in Jülich (D) is alvast uitgesteld: iets te glad weer vandaag om meer dan 3u met de wagen te rijden... heb vanmorgen al een mooie slipper gezet hier in m'n dorp.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 30 dec 2005 15:01


Stevig genoeg om regen, vuil ed. te doorstaan? Gewone kleefband waarmee ik enveloppes dichtkleef ken ik wel... Whatever, hoeft niet voor mij.
Voor evt. andere liefhebbers toch een tip voor een goede doorzichtige (reparatie)tape:
http://www.3m.com/brands/scotch/transdu ... index.html


jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 30 dec 2005 18:15

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 30 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 30 December 2005

Kijk maar eens bij Scotch 3M tapes.


Stevig genoeg om regen, vuil ed. te doorstaan? Gewone kleefband waarmee ik enveloppes dichtkleef ken ik wel... Whatever, hoeft niet voor mij.
Mijn bezoekje aan SRM in Jülich (D) is alvast uitgesteld: iets te glad weer vandaag om meer dan 3u met de wagen te rijden... heb vanmorgen al een mooie slipper gezet hier in m'n dorp.


Spijtig dar je je tripje heb moeten uitstellen. Maar ja, heb je in ieder geval iets om naar uit te kijen voor het komende jaar Ik heb nog weinig gemerkt van dat weer alarm wat de KNMI heeft uitgegeven. Maar ik zit dan ook waarschijnlijk een kilometer of 400 noordelijker dan jij. Die slipper heb je toch niet op je fiets gemaakt hoop ik? Het is veel mooier om met een achterwiel aangedreven auto een groot verlaten parkeerterein op te zoeken en je eens flink uit te leven. Kan het echt iedereen aanraden  Kijk alleen uit voor eventuele lichtmasten...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 05 jan 2006 13:45

Goed, ik ben gisteren dus naar SRM in Duitsland geweest. Net geen 2 uurtjes rijden:
Schoberer Rad Meßtechnik SRM GmbH Headquarters Germany Rudolf Schulten Str. 6 D-52428 Jülich Phone: +49 2461 69123 0 Fax: +49 2461 69123 17 Cell: +49 171 5021986 Email : color=#0000ffinfo@srm.de


Het probleem met mijn SRM is uiteindelijk opgelost. Het was een heel specifiek probleem dat ze nog nooit gezien hadden (SRM werkte wel met oudere Powercontrol, niet met nieuwe).Na veel werk in de Powermeter...


... hebben ze beslist een nieuwe Powermeter te steken (op hun kosten), en met een andere plaatje dat beter bij m'n frame past:


Zou nu dus perfect moeten werken. Straks m'n eerste training ermee!
(Later vandaag neem ik tijd voor wat meer uitleg.)
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 15 jan 2006 23:37

Ik vind de srm spullen erg interesant maar ik heb nergens een lijst kunnen vinden met de functies. Hebben de srm computers ook de normale functies zoals bijvoorbeeld gem. snelheid?

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 15 jan 2006 23:54

Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 15 Januari 2006

Ik vind de srm spullen erg interesant maar ik heb nergens een lijst kunnen vinden met de functies. Hebben de srm computers ook de normale functies zoals bijvoorbeeld gem. snelheid?

http://www.srm.de/Software/SRMManual.pdfHier moet het vast wel in staan...
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 16 jan 2006 00:11

Quote: Origineel geplaatst door Jee-eS op 15 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 15 Januari 2006Ik vind de srm spullen erg interesant maar ik heb nergens een lijst kunnen vinden met de functies. Hebben de srm computers ook de normale functies zoals bijvoorbeeld gem. snelheid? http://www.srm.de/Software/SRMManual.pdf
Hier moet het vast wel in staan...



Bedankt het stond er inderdaad in.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jan 2006 11:57

Ok, tijd om 'ns wat verder uitleg te gegeven bij SRM en z'n gebruik.
Even DE HISTORIEK.
Ulrich Schoberer ontwikkelde rond 1990 (weet niet de precieze periode) zijn eerste systemen waarbij de renner op de fiets zijn vermogen kon zien; je creëert als het ware "een mobiele ergometer", waarbij je een heel pak labogegevens direct op het terrein kan zien, meten en opslaan voor analyse. Maurizio Fondriest en Greg LeMond waren bij de eerste gebruikers; ook de jonge Armstrong (samen met de Amerikaanse nationale ploeg) was er vroeg bij om van deze technologie gebruik te maken.
De Powermeters waren evenwel nog niet even geavanceerd en licht zoals nu, en de Powercontrol leek ook heel vaak op een boterhamdoos op het stuur:


Meer en meer renners gingen hiermee rijden, al is hele brede doorbraak van de SRM systemen (volledige ploegen die bestellingen plaatsen) slechts de laatste paar jaar gekomen.

Waar profs trainen (en ook in wedstrijden) zijn deze systemen tegenwoordig niet meer weg te denken. Er zijn een hele boel ploegen die per renner minstens 1 SRM-systeem ter beschikking stellen: T-Mobile, Discovery Channel, QuickStep-Innergetic, CSC, Liberty Seguros (in bestelling)...
Deze foto van zaterdag jl. toont Jan Ullrich in Mallorca, geholpen door Uli Schoberer met z'n SRM:
    
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jan 2006 13:17

Allemaal mooi, maar belangrijk om weten, waarom vermogensmeting?
THE CONCEPT OF POWER
Vele factoren bepalen in het wielrennen een prestatie, maar welke is het meest determinerend om je prestatieniveau te bepalen? Je gevoel, je verzuring (aantal mMol/l), hartslag, snelheid, trapfrequentie of vermogen?Ik ben de mening toegedaan dat je naar al deze factoren moet kijken als je heel precies wil gaan trainen, maar als je op zoek gaat naar een factor die het minst door externe omstandigheden beïnvloed wordt en die het meest aansluit bij wat in een wedstrijd van een renner/atleet verwacht wordt, dan kom je automatisch bij het vermogen uit.
Verzuring is zowat dé clue. Het bepaalt hoe hard je je lichaamsfuncties aanspreekt om je sportinspanning te leveren en aan welke vermoeidheidsgraad je zit. Op basis hiervan ga je trainingszones bepalen. Probleem: tijdens je training kan je niet constant weten met hoevel mMol/l je in je bloed rijdt, of je lichaam lactaat aan het afbreken is, dan wel aan het opstapelen en de vermoeidheid met rasse schreden toeneemt. Daarom moet een indicator gezocht worden die dit op de fiets permanent aangeeft: hartslag of vermogen dus.
Omdat hartslag een naar prijs toe vrij toegankelijke trainingstool is (met de ontelbare hartslagmeters op de markt) en omdat vele trainers hier een pak ervaring mee hebben (m.i. niet genoeg, zeker gezien de vele research hieromtrent), gebruiken de meesten hartslagen als trainingsindicator... wat op zich al niet slecht is. Toch moet je er rekening mee houden dat hartslag van enorm veel factoren afhankelijk is, zoals temperatuur, stress, lichte vermoeidheid, etc. Soms zijn hartslagen een periode onverklaarbaar hoog of laag, zonder dat er iets zorgwekkend aan de hand is. Toch blijft dit een belangrijk gegeven die interessante indicaties kan geven van wat binnenin je lichaam aan de hand is; de ochtendpols is niet voor niets de "barometer van je lichaam", zoals mijn mecano steeds zegt.
Vermogen ("wattage") is in die zin handiger. Belgiës beste IronMan triatleet vertelde me over de extreme weeromstandigheden en rukwinden op Hawaii en hoe belangrijk het is om zijn fietsproef met een constant vermogen af te leggen, zowel tegenwind als met rugwind.Veel renners houden er ook aan vast om bij intervallen hun hartslag omhoog te krijgen, en zijn hier zodanig mee bezig dat het alles overstemt, en dit terwijl het in wedstrijd nooit de bedoeling is je hartslag omhoog te jagen (integendeel, je houdt 'm beter laag), maar wel dat je harder op de pedalen gaat rammen en als gevolg sneller gaat.Interessant verschil is ook dat hartslag pas na enige tijd reageert op een gewijzigd inspanningsniveau, daar waar je dit met het vermogen op de display dadelijk ziet. De Australische profwielrenner Adam Hansen (winnaar Crocodile Trophy en sinds vorige week vice-Australisch kampioen op de weg) omschreef het als volgt: "Stel je hebt een renner die volgens z'n tests 2mMol/l verzuurt aan 360watt en 165bpm. Je laat deze renner een intervalletje doen. (a.) Traint hij op vermogen, dan zal hij zijn interval volledig aan 360watt afwerken; zijn hartslag zal laag zijn in het begin en geleidelijk oplopen tot 165bpm en zo blijven. Resultaat is gemiddeld 360watt en 2mMol/l verzuring. (b.) Traint hij echter op hartslag, dan zal hij hard starten omdat hij fris is en zijn hartslag nog niet opgelopen is; zijn vermogen zal naar een plafond oplopen, zelfs 550watt. Hij zal geforceerd hebben, want is boven de 360watt gegaan, en z'n hartslag zal even over de 165bpm uitstijgen. Bijgevolg zal hij vertragen, minder dan 360watt gaan duwen zodat z'n hartslag stabiliseert op 165bpm, maar door vermoeidheid zal hij nu minder dan 360watt duwen. Hij zal dus veel minder efficiënt en doelgericht getraind hebben."Een ander voorbeeld toonde de Zwitserse veldrijder Simon Zahner me op zijn laptop. Een klimmetje van 4 à 5km traint hij aan constant vermogen, eerder dan op hartslag. Ten eerste zal de vermogenstraining ervoor zorgen dat de onregelmatigheden in de helling uitgevlakt worden (ipv op snelheid te letten) en hij een constant aantal hoogtemeters/uur heeft. Ten tweede zal die hartslag uiteraard steeds traag oplopen, maar uiteindelijk is het in koers de bedoeling om aan eenzelfde inspanningsniveau omhoog te klimmen, niet aan eenzelfde hartslag.
Tot zover een eerste aanzet. Ik ben nog maar net begonnen met SRM-training. Het is alles behalve eenvoudig en zal heel wat inwerkingstijd vergen. Aarzel niet vragen te stellen, opmerkingen te geven of mij tegen te spreken waar je denkt dat ik het fout heb. Ik denk dat het op deze manier wel boeiend kan worden.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

.marcel.
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 aug 2005 23:01

.marcel. 17 jan 2006 13:26


</SPAN>

HEe je lijkt wel op Nevland
hit the road jack

Plaats reactie