Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Trainen met SRM voor de amateur

dr_nellis
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2004 21:39

dr_nellis 16 jan 2008 00:45

Tegenwoordig trainen steeds meer recreatieve fietser en uiteraard amatuers met hartslag en cadance, dit omdat nu betaalbaar is. Ik ben 2 jaar terug nog eens op zoek geweest naar een klokje met cadance, hartslag en snelheid. deze combi kwam toen alleen tegen in het duurdere segment (300 euri), ook deze combi van polar is tegenwoordig betaalbaar.

De stelling

Nu is SRM onbetaalbaar maar stel dat dit straks goedkoper wordt, laten we zeggen dezelfde prijs van een erug luxe klokje dus eurootje of 250 ofzo.
Heeft het dan zin voor de amatuer en/of recreatieve fietser om hier mee te trainen. Of is het trainen met zo`n systeem alleen nutig onder begeleidng. Of zal het dan zo zijn, dat hier ook voldoende training programma`s voor te vinden zijn. Zoals dat nu voor trainen op hartslag is


Ik ben benieuwd, ik vraag me dus af als ik zoiets goedkoop kan kopen (ik heb daar wel 250 euri voor over) heeft dat dan zin, of is het alleen leuk voor de statistieken
Groentje op de fiets, heb net m`n eerst racefiets, en verzuren is fijn

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 16 jan 2008 01:37

en wellicht is het ook relevant dat casran (bijvoorbeeld) even kort de voordelen tov trainen met enkel HF uitlegt en de kern van trainen op vermogen (en hf)

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 16 jan 2008 09:43

SRM meet de hoeveelheid vermogen die jij levert, door het aantal newton op de pedaal dat je overbrengt.

Dat vermogen is niet vermoeidheid gericht, laat ik het zo maar even stellen. Een hartslagmeter wel. Ben je vermoeid zal je moeite hebben je hartslag erg hoog te krijgen. Terwijl je SRM dus een lager vermogen toont, en je wellicht alsnog op het voorgestelde vermogen wilt gaan fietsen, wat dus eigenlijk niet kan.

Maar SRM is zeker erg nuttig. Als je uitgerust bent kan je heel goed exact tegen omslagpunt trainen. Iets wat met hartslagmeter moeilijk is. Daarnaast is het opdoen van ervaring over wat je aan vermogen kan leveren een mooie graadmeter. Je leert jezelf nog beter kennen doordat je op een gegeven moment zo vaak gemeten hebt, tijdens training, maar vooral tijdens koers.
Op die manier kan je op exacte waarden trainen, mits dus maar herstelt. Vooral bij tijdritten meer dan nuttig!
Het grootste voordeel is nog wel dat je kan meten in exacte waarden of je trainingen effect hebben. Of je dus daadwerkelijk vooruit gaat door de manier van trainen. Of ga je juist minder vermogen leveren en doe je iets verkeerd.


Dus SRM is zeker een meerwaarde. Maar ik denk geen vervanging van de hartslagmeter. Eerder een aanvulling. Met deze aanvulling kan je een stuk wijzer worden over je eigen lichaam.
Of de wielertoerist er wat aan heeft? Je kan in ieder geval goed meten of je trainingen dus effect hebben: ga je steeds meer vermogen leveren. Maar het is net als de hartslagmeter, je moet weten waar je mee bezig bent.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

dr_nellis
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2004 21:39

dr_nellis 16 jan 2008 10:34

Ik zou het ook niet zien als vervanging, je hartslag geeft toch aanhoe het lichaam zich voelt. Maar 10jaar terug was het ondenkbaar dat een wielertoerist traint op hartslag, dit is tegenwoordig gemeengoed.

De vraag is eigenlijk dus (even de kosten daargelaten) kan een wielertoerist hier
mee trainen, of is profesionelle begeleiding nodig. Zoals ik je verhaal begrijp heeft de data altijd een meer waarde. Immers waar je vroeger keek naar de snelheid die je rijdt kun je dan naar vermogen kijken. het voordeel is dus eigenlijk
dat de kracht die je levert los staat van de weersomstandigheden. daar de snelheid wel beinvloed wordt door deze omstandigheden. Je weet dus wat je lichaam absoluut kan leveren.

Maar zijn er bijvoorbeeld nu al trainingschema op te stellen waar de wielertoerist mee kan werken, want dat is wel essenstieel denk ik.

Dus heeft het zin voor de wielertoerist een srm meter op de fiets te hangen, zonder profesionelle begeleiding. Ik begrijp de meerwaarde. Maar als je bijvoorbeel een hartslag meter heb en je weet niet wat je overslagpols is een maxium hartslag wat is dan de waarde van de meter. maxiumhartslag is redelijk makkelijk te bepalen. Maar welk vermogen moet ik trappen in een bepaald trainigsfase is een heel ander verhaal. Of toch niet?

Groentje op de fiets, heb net m`n eerst racefiets, en verzuren is fijn

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 16 jan 2008 11:22

Buiten het feit of het wel of geen meerwaarde op trainingsgebied heeft zijn er ook genoeg toerders/recreanten/renners die het willen hebben omdat er profs mee rijden.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 17 jan 2008 01:15

@ Dr_nellis

Of het zin heeft hem te gebruiken, zonder begeleiding.
Tja......

Je kan je afvragen of de meeste wielertoeristen nu wel weten hoe ze een hartslagmeter moeten gebruiken?
Ik denk dat het voor de SRM hetzelfde geldt.

Er is nu een schat aan info te vinden over het goed gebruiken van een hartslagmeter, maar je moet er wel op zoek naar gaan, en je erin verdiepen. Dan haken de meesten al af.
Een SRM is naar mijn mening, niet heel veel anders dan een hartslagmeter. Vergelijk het met een kaart en een GPS systeem. Eerst was er de kaart, maar weet je niet er mee om te gaan, zal het niet lukken. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor een GPS.

Er is nu nog niet veel bekend over het SRM, maar zodra deze markt beschikbaar zal zijn voor eeb breder publiek, zal ook hier snel genoeg informatie over vrij komen. KWestie van tijd.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 jan 2008 09:30

Een SRM is vooral leuk voor wie graag data verzamelt. Naast snelheidsgegevens en hartslagwaarden kun je dan ook vermogenswaarden bijhouden.
Maar als je echt wil trainen op het voor jou perfecte vermogen, zul je er ook veelvuldige testen moeten bijnemen. Immers, als uit een inspanningstest in het voorjaar blijkt dat je bvb. een blokkentraining rond je omslagpunt aan 300W moet uitvoeren, dan kan het zijn dat deze waarde een maand later niet meer geldt. Zul je dus weer een test moeten doen om je vermogen op omslagpunt te laten bepalen.
Je hartslag op je omslagpunt blijft daarentegen redelijk constant doorheen het jaar. Dus als daar eenmaal de voor jou juiste trainingszone bepaald is dan kan je daar wel een tijd verder mee, zeker als tourist.

dr_nellis
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2004 21:39

dr_nellis 17 jan 2008 23:45

conclusie is dus eigenlijk, dat veel wieler toeristen dat zozuden aanschaffen als het betaal baar is. maar dat het eigenlijk maar de vraag is of ze er ook in sportief opzicht iets mee opschieten. Waarschijnlijk zou het wel zo zijn dat er
vervolgen op zeer korte termijn schema`s voor op internet verschijnen. Anderzijds is het leuk voor de heb, zoals al eerder genoemd omdat de profs het hebben en omdat je leuk de meetwaarden kun verzamelen

Eerder werdt er geschreven dt het vooral voor tijdrit training intersant is, hoe dat zo?
Groentje op de fiets, heb net m`n eerst racefiets, en verzuren is fijn

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 18 jan 2008 10:56

Een tijdrit wil je uitvoeren op een hartslag, of beter gezegd vermogen wat exact overeenkomt met wat je kan volhouden gedurende die afstand. Voor een 10+ km tijdrit denk je al gauw aan het omslagpunt.
Weet je dus wat je aan vermogen kan leveren op omslagpunt, kan je hier op gaan trainen. Maar belangrijker in een compititie tijdrit kan je op dit vermogen gaan rijden, waardoor je dus heel vlak kan rijden!
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie