Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 15 apr 2008 14:37

Ik ben al een tijdje serieus aan het overwegen om ook de 705 aan te schaffen, ter vervanging van mijn Polar 725S.
Weet er iemand of het mogelijk is om je hartslag te tonen als percentage van je max? Ik heb het nergens in de specs kunnen vinden, dus ik vrees van niet. Zones of zoiets zou ook mooi zijn.

Daarnaast twijfel ik of ik de topo kaarten of City Navigator kaarten nodig heb om te fietsen, meestal weg, heel soms MTB. CN heeft geen fietspaden, dat zou een gemis kunnen zijn, maar is wel routeerbaar. Topo heeft wel fietspaden, maar is niet routeerbaar, en erg duur per land.

Twijfel, twijfel, wat denken jullie er van?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 apr 2008 15:54

Mitch schreef:Ik ben al een tijdje serieus aan het overwegen om ook de 705 aan te schaffen, ter vervanging van mijn Polar 725S.
Weet er iemand of het mogelijk is om je hartslag te tonen als percentage van je max? Ik heb het nergens in de specs kunnen vinden, dus ik vrees van niet. Zones of zoiets zou ook mooi zijn.
hartslag in % van hfmax : check :D
Zones : 5 stuks => check :D
Daarnaast twijfel ik of ik de topo kaarten of City Navigator kaarten nodig heb om te fietsen, meestal weg, heel soms MTB. CN heeft geen fietspaden, dat zou een gemis kunnen zijn, maar is wel routeerbaar. Topo heeft wel fietspaden, maar is niet routeerbaar, en erg duur per land.
Twijfel, twijfel, wat denken jullie er van?

Ik heb ze beiden al, als ik zou moeten kiezen zou ik voor topo gaan, routes over de weg kan namelijk ook erg makkelijk via bepaalde sites, welke tracks aanmaken van een route over wegen:

www.gpsies.com (ook in nederlands instelbaar) : deze heeft zo'n functie onder "tracks tekenen", en dan kiezen voor follow roads. zowel opslaan als .crs als .tcx geeft voor edge bruikbare route incl. hoogtemeters (direct of wellicht pas na converteren)

www.bikeroutetoaster.com : dan kan je ook gelijk de juiste hoogtemeters erin krijgen. , zet de route op "course point", teken de route die je wilt rijden, laat hoogtemeters berekenen en in tabblad "summary" kan je een .tcx bestand downloaden voor in de edge705 ;)

Zelfde kan op beide sites uiteraard ook met tracks, echter bospaden zoals die op de topo kaarten staan heb ik nog nietgezien bij dergelijke sites ....

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 15 apr 2008 16:23

wat een gave site die bikeroutetoaster, thx. routes maken is in mapsource met topo niet te doen (geen auto routing), maar met die site vanwege de autorouting wel. en dan nog hoogte data erbij!

zo'n gps wordt nu wel interessant :) kan nu bv heel makkelijk dmv (autorouting) een route plannen voor in de eifel en dan psies zien wat de hoogte meters zullen zijn

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 16 apr 2008 10:55

Ik zit al een tijd te twijfelen over het aanschaffen van GPS op de fiets.
Eigenlijk wil ik er voornamelijk 2 dingen mee kunnen doen:
Mijn startpunt op slaan, zodat ik ergens tijdens de rit kan besluiten dat het mooi is geweest en ik weer terug wil, en dat als ik in onbekend terrein zit ik geholpen wordt met het vinden van de terugweg
En ik wil er mee kunnen navigeren van plaats naar plaats (dus niet perse van deur tot deur)

Deels staan de antwoorden al op dit forum, alleen vaak in diverse omschrijvingen, waar ik als leek niet uitkom. Simpel gezegd, kan dit nu wel of niet met de Edge 705, met het bijgeleverde kaartmateriaal? En zonder dat ik een halve dag bezig met met alle instellingen?

Alvast bedankt voor de reactie!!
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 16 apr 2008 12:07

[quote="Raassie"]Ik zit al een tijd te twijfelen over het aanschaffen van GPS op de fiets.
Eigenlijk wil ik er voornamelijk 2 dingen mee kunnen doen:
Mijn startpunt op slaan, zodat ik ergens tijdens de rit kan besluiten dat het mooi is geweest en ik weer terug wil, en dat als ik in onbekend terrein zit ik geholpen wordt met het vinden van de terugweg
En ik wil er mee kunnen navigeren van plaats naar plaats (dus niet perse van deur tot deur)

Deels staan de antwoorden al op dit forum, alleen vaak in diverse omschrijvingen, waar ik als leek niet uitkom. Simpel gezegd, kan dit nu wel of niet met de Edge 705, met het bijgeleverde kaartmateriaal? En zonder dat ik een halve dag bezig met met alle instellingen?

Alvast bedankt voor de reactie!![/quote]

Antwoord op je 1e vraag:
Dat kan, maar dan moet je wel CityNavigator installeren. Dat biedt de mogelijkheid tot navigeren. Al het andere kaartmateriaal niet. Nadeel: de kosten (tegen de 170 euro), want dit wordt niet meegeleverd.
Antwoord op je 2e vraag: Daar willen ANWB borden langs de weg nog wel eens bij behulpzaam zijn; maar ook CityNavigator bewijst daar zijn diensten.

Of je daar lang mee bezig bent: dat valt best mee, maar uiteraard vergt het wat oefening. Ik heb overigens geen ervaring met de Edge 705, wel met een Vista.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 16 apr 2008 13:40

Weet er iemand of het mogelijk is om je hartslag te tonen als percentage van je max? Ik heb het nergens in de specs kunnen vinden, dus ik vrees van niet. Zones of zoiets zou ook mooi zijn.

hartslag in % van hfmax : check
Zones : 5 stuks => check
Tja, nu moet ik 'm wel kopen...
www.bikeroutetoaster.com : dan kan je ook gelijk de juiste hoogtemeters erin krijgen. , zet de route op "course point", teken de route die je wilt rijden, laat hoogtemeters berekenen en in tabblad "summary" kan je een .tcx bestand downloaden voor in de edge705
Wat een gave site. Voorheen zat ik in google earth paden te tekenen en alle bochten te volgen, dit is heel veel makkelijker! Als ik op die manier routes kan maken heb ik eigenlijk niet eens een kaart nodig op de 705, ik kan gewoon de route narijden.

Het zou trouwens wel mooi zijn om ook een goede kaart met de hoogtes in kleuren of hoogtelijnen er naast/overheen te kunnen leggen, om de mooie heuvels te vinden. Dat blijft nu moeilijk in onbekend gebied.

Een laatste vraag : Is het mogelijk om op de 705 zelf routes te plannen? Ik kan me voorstellen dat dan wel CN nodig is. Ik heb geen zin om mijn laptop mee te moeten op vakantie en weet vooraf niet wat ik ga rijden. Is dat een beetje te doen?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 16 apr 2008 13:57

Bikely heeft die functie ook (auto follow the road). Hier en daar zeker handig, maar helaas is het niet afgestemd op fietsers waardoor je op de raarste plekken allerlei kronkels krijgt in je route en je dus steeds de functie aan- en uit moet schakelen.

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 16 apr 2008 18:57

[quote="Berggeit"][quote="bassie10"]@berggeit:

Ik heb nu ook de 60 csx

waarom heb je de 705 aangeschaft, kan die nog meer of ging je voor compacter?[/quote]

De GPSMAP 60Csx is naar mijn mening meer geschikt voor op een stadsfiets of hybridefiets. Hij is eigenlijk te groot en te zwaar voor de fietsstuursteun op het stuur in combinatie met een racefiets. Ik heb een keer gehad dat door het resoneren van het frame op een klinkerweg die stuursteun pardoes afbrak. Daarna reed ik altijd met een dik elastiek er omheen zodat ie beter bleef zitten. Ander nadeel is dat het scherm kan uitvallen als je fiets flinke schokken krijgt door slecht wegdek. Dit is overigens een bekend probleem van de GPSMAP 60. Heeft te maken met de batterijen die te veel bewegingsvrijheid hebben.

Andere reden is dat ik nu 1 device heb op mijn stuur voor zowel fietsdata als gps informatie in plaats van 2 apparaten. Dus ik heb nu nog een Polar CS600 over...

Idd compacter dus. Op GPS gebied is de functionaliteit van de 705 eigenlijk hetzelfde als de GPSMAP60. Alleen heb je als extra dus allerlei ritinformatie en hartslagmeting.[/quote]

Bedankt voor de info......je brengt me op ideeen....ik voorzie weer een gat in de begroting :-(

Dat wegvallen had ik ook, maar in mijn geval was het probleem het printplaatje.
onder garantie bruggetje laten solderen, probleem opgelost...
diessens fietserke

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 21 apr 2008 13:48

Zaterdag voor het eerst de 705 gebruikt. Kaarten/routes laden geen probleem.
Instellingen makkelijk te vinden.
Monteren van de snelheid/cadans sensor is een groter probleem. Deze is nl. te groot om op de liggende achtervork te monteren zonder dat de sensor mijn spaken/magneet raakt! Dus er voor gekozen om deze op de voorvork te monteren en geen cadans te kunnen meten.
De route van de AGR geladen. Natuulijk overbodig maar wel leuk om de route zo te volgen.
Tijdens de AGR is mijn 705 2x uitgevallen, oorzaak nog onbekend! Via de power toets weer aan gezet.
Iemand een idee voor de montage en het uitvallen van de 705?
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 22 apr 2008 13:00

Heb net ook een 705 gekocht, zit met smacht op de dhl te wachten. Verheug me al op apparaatje. Nu nog leuke routes plannen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 22 apr 2008 15:00

[quote="Refie"]...
Monteren van de snelheid/cadans sensor is een groter probleem. Deze is nl. te groot om op de liggende achtervork te monteren zonder dat de sensor mijn spaken/magneet raakt! Dus er voor gekozen om deze op de voorvork te monteren en geen cadans te kunnen meten.
De route van de AGR geladen. Natuulijk overbodig maar wel leuk om de route zo te volgen.
Tijdens de AGR is mijn 705 2x uitgevallen, oorzaak nog onbekend! Via de power toets weer aan gezet.
Iemand een idee voor de montage en het uitvallen van de 705?
[/quote]

Hoi Refie,
ik heb zelf een 305. Ik weet niet of de cadanssensor dezelfde is als die van de 705, maar op de mijne kun je het "armpje" waarin de magneet voor de snelheidsensor zit uitklappen. Volgens mij moet het toch lukken.

Wat uitvallen betreft: bij de 305 is dit een veelvoorkomend euvel. Heb er zelf een jaar geen last van gehad en toen begon het gedonder plotseling. Schijnt te maken te hebben met een losrakende batterij-connector o.i.d.
Ik heb vorige week een nieuwe 305 gekregen. Moest er eerst een beetje om zeuren maar toen ik aan kon tonen dat op het motionbased-forum meerdere personen hetzelfde probleem hadden en ook een nieuwe hadden gekregen kon ik de mijne omruilen. Toch uiteindelijk goeie service.
Wel triest dat ze dat probleem gewoon ook weer ingebouwd hebben in de 705...
Afbeelding

Plaats reactie