Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 17 jul 2014 12:56

Tieky, en natuurlijk de basisvraag. Heb je zeker de firmware upgrades gedaan en ook niet tussentijds een keer een volledige reset van het apparaat gedaan? Want er zijn bij de 705 firmware versies geweest waar je de garantie had op dit soort problemen (als de rit wat langer was). Met latere versies had ik er geen last meer van, ook niet met 400km tracks.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 22 jul 2015 11:56

Misschien/waarschijnlijk is de vraag al eens gesteld maar kan het niet vinden. Als ik een gpx bestand in mijn Edge 705 zet dan navigeert hij tot een km of 70. Hierna staat er een rechte lijn naar het eindpunt. Komt dit omdat ik topo maps gebruik of heeft dit een andere reden? Misschien een instelling? Ik zet bijvoorbeeld een gpx bestand van de vereniging erin en bij anderen die ook een edge 705 hebben navigeert hij wel tot het einde.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jul 2015 13:32

Is er niet maar een zeer beperkt aantal waypoints bij de 705? Veel "externe" routemakers hebben de irritante eigenschap daar er idioot veel waypoints aangemaakt worden als de route naar je Garmin geëxporteerd wordt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 23 jul 2015 10:32

Ja, dat klopt, er zit wel een limiet op maar anderen zetten dezelfde gpx ook rechtstreeks op hun 705 en daar navigeert hij wel tot het einde...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 jul 2015 11:05

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het zelf doe met mijn 705: Of ik maak een course (.tcx) in bikeroutetoaster. Dat gaat eigenlijk altijd goed, er hoeft dan namelijk niet genavigeerd te worden door je 705 (je kunt eventueel wel "passieve" routeaanwijzingen inbakken). Of ik maak de route in Basecamp (en daarvoor in Mapsource). Dan goed er op letten dat je dezelfde kaart selecteerd in je 705 als de kaart waarmee je in Basecamp/Mapsource de route gemaakt hebt, anders wil het nog wel eens misgaan met routen.

Als je er van overtuigd bent dat jouw 705 een rare bug heeft: al een factory reset gedaan? Of gekeken of het probleem zich ook met een andere kaart voordoet?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 27 jul 2015 09:04

Thanks! Wanneer ik de track eerst in mapsource open en dan dezelfde kaart selecteer als in mijn 705 gaat het inderdaad wel goed :D

jeroentune
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2015 14:33

jeroentune 22 okt 2015 19:28

Wellicht op de verkeerde plek maar ik ben enorm op zoek naar de 3.10 firmware voor de edge 705 ... heeft iemand deze nog liggen ? mijn edge 705 wil maar niet werken met de 3.30 software ..
wie weet kan iemand mij helpen ..

Jeroen

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 22 okt 2015 20:19

jeroentune schreef:Wellicht op de verkeerde plek maar ik ben enorm op zoek naar de 3.10 firmware voor de edge 705 ... heeft iemand deze nog liggen ? mijn edge 705 wil maar niet werken met de 3.30 software ..
wie weet kan iemand mij helpen ..

Jeroen
tada: https://forums.garmin.com/showthread.ph ... mware-file

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 apr 2016 20:38

Ik ben de laatste dagen wat aan het rondsnuffelen voor een 2e hands Garmin Edge. Een nieuw model vind ik simpelweg te duur omdat ik nooit eerder een fiets GPS gebruikt hebt en niet weet of ik er regelmatig gebruik van ga maken (trainingsritjes lukken ook prima met mijn Polar CS200 met hartslag en cadans).

Inmiddels heb ik de keuze beperkt tot een Garmin 705/800/810 waarvan de 810 aan alle eisen voldoet.

Must haves zijn:
- Maps van Europa (OpenSource of downloaden) voor routes volgen of globaal kaart te lezen (navigatie van A naar B niet verplicht)
- Routes kunnen downloaden en narijden zonder al te veel gedoe (niet handmatig natekenen in een ander programma etc).
- Mogelijkheid om 4 weken~ mee te nemen op fietsvakantie zonder tussentijds aan PC te koppelen/maps te wisselen (de 520 met 100mb valt daarmee af)
- Draadloze hartslag, cadans, snelheid sensoren (GSC10 sensoren bij de 705 vs. de nieuwe losse cadans en snelheids sensor?)
- Gereden routes opslaan (bijv. als .GPX om later terug te lezen)
- Voldoende opslag om ~20 routes te bewaren tussen aansluit momenten op de PC
- Aansluiten op 2 (of 3) fietsen

Nice to have:
- Routes uploaden naar Strava
- Draadloos uploaden (Garmin Connect bij de 810)
- Live Strava segments (Garmin 810 i.c.m. Strava Premium)

De Garmin 500/510/520's zijn erg mooi, maar vallen helaas af omdat de ruimte voor maps zeer beperkt is. Het prijsverschil tussen een 2e hands 705 en 810 is ongeveer 100 euro (+/- €125 vs. €225 voor de bundels).

Mijn vraag is dan ook wat de grote verschillen zijn tussen een 705, 800 en 810. Uiteraard de hele Strava support, wat een leuke nice to have is, maar Strava premium zie ik weer als een nadeel. Handmatig via USB routes uploaden naar Strava zou al leuk genoeg zijn. Apps op de telefoon, live tracker, weerberichten etc. van de 810 loop ik ook allemaal niet warm voor.

Verder las ik dat het wel even kan duren om lange routes in te laden op de 705 (tot wel 15 minuten of langer) en zal dit op de 810 waarschijnlijk sneller gaan. Dit is echter ook geen breekpunt aangezien ik de navigatie enkel tijdens fiets vakanties zal gebruiken. Voor mijn racefietsritjes in de buurt heb ik geen maps nodig (hooguit een route downloaden en narijden, maar dat laden kan ook tijdens het omkleden).

Kortom, de 705 stond 5 jaar geleden bekend als een topapparaat. Is het verstandig om nu nog een 2e hands 705 aan te schaffen om zo kennis te maken met GPS en navigeren op de fiets?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 apr 2016 22:43

Ik heb een 305/705/800810 daarna weer een 800 gehad en nu weer een 810. De 500 is vergelijkbaar met de 305 met uitzondering van vermogensmeter ondersteuning. De 510 is hetzelfde met beperkte bluetooth smartphone ondersteuning

Wat betreft navigeren: voor echt mooi routes moet je bij ze allemaal de route vooraf tekenen en dan het lijntje volgen. Dat kan met ze allemaal alleen bij 705/800/810 zie je dan een kaart onder je lijntje. Het navigeren met ingebouwde routering is (behalve als je echt de weg kwijt bent en een redding nodig hebt) niet goed vind ik, want de kaarten weten in principe niet de mooie wegen te vinden.
Als je strava segmenten wilt rijden dan kan dat ook met al deze apparaten door gebruik te maken van de Virtual partner en handmatig de segmenten op het apparaat te zetten.

De 800/810 zijn naar mijn mening veel moderner dan de 705. In principe kan die laatste hetzelfde maar hij is erg traag met het hertekenen van het scherm en dat wordt erger naarmate je meer in het geheugen hebt staan. Ook is het aantal ritten wat je kan bewaren echt een beperking bij de 800/810 totaal niet. Daarnaast heeft de 705 geen touchscreen en kan minder velden in beeld krijgen. De 705 kan wel 4 data velden laten zien tijdens kaartweergave, dat kunnen de 800/810 niet ook heeft de 705 het data veld Vertical to Next wat je kunt gebruiken om het aantal hoogtemeters tot de top van een klim te zien. Maar daar moet je wel handig met computers voor zijn om dat te kunnen gebruiken. De 800 heeft veel meer andere velden en de 810 heeft er nog meer + BT connectiviteit en strava integratie en cycling dynamics.
Van de 800/810 kun je makkelijk en goedkoop een nieuwe accu kopen en plaatsen mocht die versleten zijn. Van de 7-5 heb ik die nog niet gezien.

Het ontwerp van de 705 is uit 2007 en dat is ouder dan de 1e Iphone (kun je nagaan) en ik denk dat je dan toch beter een 800 kunt zoeken voor iets meer evt zonder sensors, snelheid heb je niet nodig en HR kun je ook bij Decathlon goedkoop kopen. De Edge Touring met sensors is wellicht ook een optie maar die zijn veel minder verkocht dan de 800.


Regards From EP
Afbeelding

Plaats reactie