Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 24 nov 2008 15:20

heb hem ook besteld, via handtec.co.uk. ik hou jullie op de hoogte hoe de levering gaat, wellicht interessant voor de rest van het peleton hier > het scheelt namelijk behoorlijk qua aanschafprijs.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 nov 2008 00:06

Ik heb me eens naar huis laten navigeren over de door mij welbekende routes... 'n paar opmerkingen:

op 15 km afstand laat ie je rustig via 'n route van 30 km omrijden. Dit om ongeveer 1 km "grotere weg" te voorkomen. Afgezien van het feit dat het toch wel lastig is dat de europe citynavigator kaarten helemaal niets van fietspaden weten. Hier in Fr zijn ze helemaal dol op het asfalteren van oude spoorlijnen en die mis je zo.

Als je 'n afslag voor de kiezen krijgt komt er een piepje langs op zo'n 70 meter voor die afslag. Dat is mooi als je 20 kmh rijdt. Als je echter in 'n afdaling zit aan 50 kmh gaat dat aardig mis. Je hebt dan niet de tijd om steeds te kijken en dat piepje komt gewoon te laat.

Mijn voorlopige conclusie is dat ik me niet zal durven laten navigeren door dit apparaat in den vreemde. Jaagt hij me misschien alsnog een col over terwijl ik vlak bij ben. Nee, het voorbewerken van een route, erop zetten en narijden zal waarschijnlijk mijn enige toepassing worden. Daar ben ik ook best blij mee want je wilt je toch ook op onbekend terrein even inlezen vooraf? Ik wil niet "toevallig" over een mooie col maar "gepland"

Ik moet nog eens gaan zoeken hoe ik die namen weg kan krijgen op dat display. Er staat soms zoveel op dat ik de wegen niet meer zie. Uitzoomen onderdrukt dan weer te veel en inzoomen is oninteressant voor het geheel. Ik hoef niet van elk straatje de naam te weten, maar wil dat straatje wel graag zien op een behoorlijke schaal!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 25 nov 2008 00:20

@henk: normaal krijg je ook een melding 300-400 meter van tevoren? Vreemd dat je die niet kreeg.

En bij het rijden van een GPX kijk je trouwens nauwelijks nog op het kaartje (wat toch al niet bijster interessant is ) dus boeien die straatnamen niet meer . ;)

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 25 nov 2008 00:23

[quote="HenkV"]Ik heb me eens naar huis laten navigeren over de door mij welbekende routes... 'n paar opmerkingen:

op 15 km afstand laat ie je rustig via 'n route van 30 km omrijden. Dit om ongeveer 1 km "grotere weg" te voorkomen. Afgezien van het feit dat het toch wel lastig is dat de europe citynavigator kaarten helemaal niets van fietspaden weten. Hier in Fr zijn ze helemaal dol op het asfalteren van oude spoorlijnen en die mis je zo.[/quote]

Hier kan je toch de schuld niet schuiven op het toestel. CN is toegankelijk voor alle wegen die toegankelijk zijn voor wagens, en daar hoort een fietspad niet bij. Wil je dit voorkomen dan zal je andere software dienen te gebruiken.

[quote="HenkV"]
Als je 'n afslag voor de kiezen krijgt komt er een piepje langs op zo'n 70 meter voor die afslag. Dat is mooi als je 20 kmh rijdt. Als je echter in 'n afdaling zit aan 50 kmh gaat dat aardig mis. Je hebt dan niet de tijd om steeds te kijken en dat piepje komt gewoon te laat.[/quote]

Ook dit is enigszins logisch. Ik denk niet dat het toestel ontworpen is om met 70 km/u te navigeren. Het had idd wel beter geweest indien je de afstand voor navigatie zelf kon bepalen. Maar wie dan in verstedelijkt gebied komt en zijn afstand op 200 m heeft ingesteld zal ook in de problemen komen.

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 25 nov 2008 09:35

[quote="max8450"]
Hier kan je toch de schuld niet schuiven op het toestel. CN is toegankelijk voor alle wegen die toegankelijk zijn voor wagens, en daar hoort een fietspad niet bij. Wil je dit voorkomen dan zal je andere software dienen te gebruiken.

[quote="HenkV"]
Als je 'n afslag voor de kiezen krijgt komt er een piepje langs op zo'n 70 meter voor die afslag. Dat is mooi als je 20 kmh rijdt. Als je echter in 'n afdaling zit aan 50 kmh gaat dat aardig mis. Je hebt dan niet de tijd om steeds te kijken en dat piepje komt gewoon te laat.[/quote]

Ook dit is enigszins logisch. Ik denk niet dat het toestel ontworpen is om met 70 km/u te navigeren. Het had idd wel beter geweest indien je de afstand voor navigatie zelf kon bepalen. Maar wie dan in verstedelijkt gebied komt en zijn afstand op 200 m heeft ingesteld zal ook in de problemen komen.



[/quote]
'Andere software' is er eigenlijk niet.
Dus je bent nu eenmaal aangewezen op CN.



Laten we eerlijk zijn: Een toestel op de markt brengen speicaal voor de fiets maar zonder dat er een kaart bestaat speciaal voor de fiets......
:/

Die straatnamen zie je gelukkig niet in de Onroute fietskaart hoewel de software ontwikkelaar daar verandering in gaat brengen bij een volgende update.
Helaas.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 nov 2008 11:47

Dus het is niet 'n kwestie van ergens 'n verborgen instelling te wijzigen om minder straatnamen te krijgen? Als ik die keuze minder of meer detail aangeef zijn ook de wegen weg :( Het ligt toch niet aan de kaart wat er getoond wordt? De garmin tekent iets wel of niet op een layer. Afh van de zoom tekent hij meer of minder.

En of je nu 70 of 10 kmh rijdt, op basis van je snelheid op dat moment kan er toch een formuletje verzonnen worden op basis waarvan je een melding krijgt 15 seconden (of iets instelbaars) van te voren. Ik heb inderdaad wel iets zien verschijnen een eind ervoor maar daar is geen audiosignaal bij en ik heb niet de gewoonte steeds op dat display te kijken.

Sander heeft verder al prima op Max geantwoord en daar sluit ik me bij aan.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

alato
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2008 10:10

alato 25 nov 2008 13:37

Eureka!

Ik denk dat ik de oplossing heb voor de starthoogte: garmin NIET BINNEN aanzetten. Pas als je buiten bent in het zicht van satelieten aanzetten. 100 meter hoogteverschil is dan in 'n halve minuut weggewerkt. Daarna de rit starten.
what goes up must go down

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 25 nov 2008 14:27

Eureka!!! Een paar posts geleden kwam Henk daar ook al mee. ;)
En het lijkt idd te werken.


[quote="HenkV"]Dus het is niet 'n kwestie van ergens 'n verborgen instelling te wijzigen om minder straatnamen te krijgen? Als ik die keuze minder of meer detail aangeef zijn ook de wegen weg :( Het ligt toch niet aan de kaart wat er getoond wordt? De garmin tekent iets wel of niet op een layer. Afh van de zoom tekent hij meer of minder.

En of je nu 70 of 10 kmh rijdt, op basis van je snelheid op dat moment kan er toch een formuletje verzonnen worden op basis waarvan je een melding krijgt 15 seconden (of iets instelbaars) van te voren. Ik heb inderdaad wel iets zien verschijnen een eind ervoor maar daar is geen audiosignaal bij en ik heb niet de gewoonte steeds op dat display te kijken.

Sander heeft verder al prima op Max geantwoord en daar sluit ik me bij aan.[/quote]

- In uitgebreidere toestellen van Garmin (niet voor de fiets) kan je de POI's en straatnamen wel uitzetten. Dus software-matig bestaat het al.

- Of je 70 of 10 km/h rijd? Volgens mij houdt ie daar al rekening mee maar dat weet ik niet zeker.
Je krijgt hoe dan ook ruimschoots van tevoren een melding dat er een afslag nadert. Zo'n 400m (afhankelijk van je snelheid, volgens mij.) Daar is wèl een audiosignaal bij. Bij deze eerste melding krijg je 2 piepjes en bij de tweede melding (direct voor de afslag) krijg je 1 piepje (kan ook andersom zijn.)

Dit geldt alleen voor als je een GPX route rijdt en dus geen CRS.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 25 nov 2008 18:36

[quote="HenkV"]Dus het is niet 'n kwestie van ergens 'n verborgen instelling te wijzigen om minder straatnamen te krijgen? Als ik die keuze minder of meer detail aangeef zijn ook de wegen weg :( Het ligt toch niet aan de kaart wat er getoond wordt? De garmin tekent iets wel of niet op een layer. Afh van de zoom tekent hij meer of minder.

[/quote]

Hoi Henk,

Dit is inderdaad in te stellen:
Instellingen
Kaart
Detail --> hier kiezen voor mindere detaillering.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 nov 2008 18:54

Frank ik kan me vergissen maar met "minder detaillering" toont hij volgens mij ook minder wegen. Het gaat mij uitsluitend om minder straatnamen op dat piepkleine display te krijgen.

Voordat ik weer als negatievo wordt gezien: om onderweg een kaart bij de hand te hebben vind ik echt top. Ook vandaag weer nieuwe weggetjes ingereden waarvan ik zag dat er inderdaad een uitgang aan zat :) Er liggen hier nogal wat weggetjes zonder uitgang en dat is niet altijd even leuk om die in te rijden!

Maar goed, navigatie: ook vandaag me weer eens terug laten navigeren... Hij stuurt me 'n weggetje in, ok, 1 km verder is de weg opgebroeken en afgesloten dus ik MOET terug. Hij zeurt van route af, herberekenen? Ja. Stuurt ie me weer diezelfde weg in... dat laat die lidl-versie navman die ik in de auto heb wel uit z'n hoofd.... Mis ik weer ergens iets? ook als ie komt met de herberekenen-vraag, en je bent even met iets anders bezig, op het verkeer letten bijvoorbeeld, dan verdwijnt die vraag om nooit meer terug te komen. Je kunt dan weer dat menu in, keuzes doorwandelen en weer "naar huis". Daar moet 'n snel-toets of zoiets voor komen. En ik snap niet waarom bij herberkenen hij heel snel op 100% staat maar dan regelmatig nog meer dan 'n minuut nodig heeft om dat 100% schermpje te sluiten en de route te tonen?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 nov 2008 19:54

Dat herberekenen duurt idd erg lang. Extra lang duurt het als je op een weg zit die volgens de geladen kaart niet bestaat. (Misschien ook wel als je hebt ingesteld dat je daar niet mag rijden)
Stond dat opgebroken weggetje wel op de kaart?
En gebruik je City Navigator daar in de bergen HenkV?

Plaats reactie