Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

garmin verschil

shota
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:19

shota 10 mei 2009 02:02

beste mensen

wie kan mijn vertellen waar de verschillen tussen topo kaart en city navigator in zitten?

zit er aan te denken om de edge 705 te kopen.

maak je de route in 1 van bovestaande kaarten op de pc?

heb bij gpsies.com gekeken hoe ik een route uit kan zetten maar als ik dan van punt naar punt verwijs kan je niet goed zien of het een fietspad of gewone weg is klopt dit?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 10 mei 2009 08:39

Topokaarten zijn landschapskaarten. Bedoeld voor off-road (wandelen, MTB etc)

CityNavigator zijn routeerbare wegenkaarten voor fietsers en automobilisten. Fietspaden staan er niet op.

Voor het fietsen zijn kaarten van OnRoute beschikbaar (alleen NL). Werkt ook niet vlekkeloos: sommige wegen zijn absoluut niet routeerbaar. OnRoute markeert wegen groen als het interessante fiets-wegen zijn. Daar zitten wel wat discutabele keuzes in, wat je opmerkt als je een route uitzet.
Fietspaden langs provinciale wegen zijn NIET groen gekenmerkt en niet routeerbaar!

Voorbeeld: tussen Grootschermer en Schermerhorn is logischerwijze maar 1 verbindingsweg: Molendijk. Deze is niet groen gekenmerkt en niet routeerbaar. Je kan hem dus niet selecteren in MapSource en je wordt vele kilometers omgeleid. Het typische is dat het wel volledig voldoet aan de kenmerken van groen (prachtig dijkje, met prachtig uitzicht).

Ander voorbeeld: Nekkerweg in de beemster: 10Km lang, zelfde landschap. Halverwege is de weg niet meer groen en wordt je een paar kilometer omgeleid.

Voor op de weg zal de keuze gaan tussen CityNavigator en OnRoute. OnRoute is de minst slechte.

Je kunt ook nog gebruik maken van de gratis kaarten van OpenStreetMap. Zie hiervoor de laatste pagina's van topic: http://forum.fiets.nl/topic.asp?COMMAND ... 587#401865

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 mei 2009 09:14

[quote="shota"]beste mensen

wie kan mijn vertellen waar de verschillen tussen topo kaart en city navigator in zitten?

zit er aan te denken om de edge 705 te kopen.

maak je de route in 1 van bovestaande kaarten op de pc?

heb bij gpsies.com gekeken hoe ik een route uit kan zetten maar als ik dan van punt naar punt verwijs kan je niet goed zien of het een fietspad of gewone weg is klopt dit?[/quote]

Als ik een route maak in GPSies , dan kijk ik niet alleen puur op de mapversie maar bekijk ook satellietbeelden , dan zie meestal wel of ergens een fietspad langs een weg ligt . Bij wegen die voor auto's verboden zijn , al dan niet voor 1 bepaalde richting ( ze geven dat omleiding aan op de kaart na het plaatsen vaneen trackpoint ) , zet je even de functie volg wegen uit en plaats je punten zelf. Het enigste probleem wat je nog tegen zou kunnen komen is dat bepaalde wegen zandwegen blijken te zijn ipv verhard.
Dat had ik gisteren ook , het leek erop dat er een fietspad langs liep op de satellietbeelden , liep er ook , hij was ook hard , maar geen asfalt of klinkers maar van een soort klei . Gelukkig was het droog en het paadje hard , al lag er ook wat zanderige stukken in .

En als je veel rijdt dan leer je vanzelf , welke wegen je wel en niet berijdbaar zijn en die je wilt mijden of niet.

En soms kom je onderweg dingen tegen die je op geen 1 routemaker ziet . Ik heb al diverse fietspaadjes door het bos gereden die je anders niet weet dat ze er zijn.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

shota
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:19

shota 10 mei 2009 15:49

nog een vraagje

als ik bijvoor beeled een adres heb in elspeet ( woont een tante) en ik wil hier vanuit breda op de fiets heen.
is het dan zo dat ik net als bij een tom tom het adres in vul en dat hij zelf een route maakt? of werkt dit anders? zo ja kan iemand dat in het kort uitleggen?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 10 mei 2009 16:50

Ja, dat kan als je routeerbare kaarten hebt. Als je echt kilometers wilt maken dan moet je het op die manier doen :-)

Ik bedoel....de uitgeplozen route van het apparaat is niet altijd even logisch. Pas ook op dat je niet op de snelweg uitkomt :-)


whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 mei 2009 21:31

Je kan veel beter je eigen route maken op een van de routemakers die op het internet zijn te vinden .

Ik heb het ook eens gedaan , om me via de edge een route naar een adres te geven . Ik reed ipv 30 km , een route van 37 km . de terugweg die hij gaf was de omgekeerde heenroute.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

shota
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:19

shota 11 mei 2009 01:36

nog een vraag: stel ik schaf hem aan, de garmin edge 705 kan ik dan de openstreetsmap op mijn garmin zetten? zo ja hoe kan ik daar dan een route in aangeven?
dus met welk programma?

en is openstreetmaps net zoiets als citynavigator maar dan gratis?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 11 mei 2009 12:24

http://www.bikeroutetoaster.com/
http://www.gpsies.com/

Er zijn legio programma's. kopen dat ding en rijden.
Je kunt met een van bovenstaande programma's al wat testen doen.

Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 11 mei 2009 12:36

[quote="shota"]nog een vraag: stel ik schaf hem aan, de garmin edge 705 kan ik dan de openstreetsmap op mijn garmin zetten? zo ja hoe kan ik daar dan een route in aangeven?
dus met welk programma?

en is openstreetmaps net zoiets als citynavigator maar dan gratis?[/quote]


Lees even pagina 75 & 76 van dit topic. Daar staat alles wat je wilt weten over OSM en of het bevalt.

shota
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:19

shota 12 mei 2009 19:47

heb ik toch nog een vraag: ik kan dus openstreetmap op mijn garmin zetten ipv cn?

als ik in osm kijk staan er fietspaden op. als ik op mijn pc in http://www.bikeroutetoaster.com/ een route teken staan daar geen fietspaden op. hoe kan ik nu een route uitzetten via gewonewegen gecombineerd waarnodig fietspaden?


whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 12 mei 2009 19:53

Als ik weet dat er een fietspad lig , dan kun je gerust de weg intekenen . Hij volgt danwel het lijntje maar als je genoeg uitgezoomd bent dan zal hij geen gekke dingen doen.
Bovendien kun je autorouting uitzetten en je eigen klijntje ( over het fietspad ) tekenen.
Het is gewoon wat spelen met de mogelijkheden die de website je geeft .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

shota
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:19

shota 12 mei 2009 20:58

is het mogenlijk om een bijvoorbeeld gpstrack van de amstelgoldrace van een site te uploden naar http://www.bikeroutetoaster.com/ en deze dan in te korten ( dus track aanpassen)?

Plaats reactie